Konmaritus-miten olette toteuttaneet? Ja "ärsyttävä" facebook-ryhmä.
Olisi kiva seurata vinkkejä Konmari-facebook -ryhmästä, mutta ärsyttää se fanaattisuus jos joku uskaltaa olla vähänkin "eri mieltä" tai pohtia eri asioita, tai on tehnyt asioita vähän eri tavalla.
Siellä jopa poistetaan kommentteja ja ketjuja jos ei ole ihan samaa mieltä.
Ja toisaalta myös esim. "kantavat" henkilöt kyllä itse soveltavat esim. säilytystapojen suhteen, mutta sitten taas kun joku on tehnyt eri järjestyksessä tms., ollaan heti "tuomitsemassa" että tuo ei ole konmaria.
Perusidea hyvä ja itsekin haluaisi tuommoisen projektin läpikäydä - omalla tavalla. JOtain jo tehnytkin. Ja olisi kiva seurata muidenkin edistymistä, mutta mietin kyllä jo tuosta ryhmästä eroamista kun henki ei ole hyvä... en vaan tiedä muitakaan Konmari-aiheisia ryhmiä.
Onko joku muu tehnyt "maritusta" jotenkin omalla tavallaan??
Ja oletteko fb-ryhmässä/ryhmissä ja onko niistä apua vai enempi pahaa mieltä?
Kommentit (1255)
HEL-NYC kirjoitti:
Ei, ei se vainoa minua. Harmittaisi vain että minulla ei ollut itseluottamusta luottaa omiin päätöksiini...
Mihin omiin päätöksiisi? Sinähän teit päätöksesi kirjan perusteella ja käskystä et suinkaan omana päätöksenäsi.
HEL-NYC kirjoitti:
Musiikki luo tunnetiloja ja häiritsee sitä, mitä oma intuitiosi sanoo tavaroista; eli suomeksi, kun kuuntelet musiikkia, se antaa sinulle vääränlaisen fiiliksen ja teet päätöksen siinä mielentilassa, joka ei ole omasi, eikä siksi selkeä.
Toisin, kuin tämän raama... anteeksi konmari opas jonka päätöksiä ja säätöjä noudattamalla päätökset ovat omiasi? :-D
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Ei, ei se vainoa minua. Harmittaisi vain että minulla ei ollut itseluottamusta luottaa omiin päätöksiini...
Mihin omiin päätöksiisi? Sinähän teit päätöksesi kirjan perusteella ja käskystä et suinkaan omana päätöksenäsi.
Käsken sinun tehdä omia päätöksiä! No, menikö pasmat sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Konmarissa päätösten määrä on minimoitu ja kynnystä madallettu sillä, et valitaan vaan kivat.
Valitaan vaan kivat? Kuullostaa täydellisesti sellaiselta touhulta joka sopii kaikille helppoa elämää eläneille halipusi kaikki on ihanaa pilvilinnoissa eläville.
Onko kuolleen isäni minulle tekemä puutyö jota ei koskaan kerinnyt minulle luovuttaa asia joka pitäisi heittää menemään? Sehän ei ole kiva mutta voit olla varma, että sitä en tule heitämään pois sanoi uskontosi mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Minulla meni pasmat sekaisin siinä vaiheessa, kun tämä ihmisparka, joka oli päättänyt raivata eri tavalla kuin konmarissa, ei uskaltanut tehdä omia päätöksiä rojujensa suhteen.
Siinä vaiheessa, kun keskustelu menee toisen syyttelyksi ja henkilökohtaisuuksiin, on keskustelu vissiin hyvä päättää ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Minulla meni pasmat sekaisin siinä vaiheessa, kun tämä ihmisparka, joka oli päättänyt raivata eri tavalla kuin konmarissa, ei uskaltanut tehdä omia päätöksiä rojujensa suhteen.
Huomaan että meni tunteisiin ja kovaa, kun koet tarpeelliseksi spämmätä koko ketjun täyteen uskonnostasi. Kannattaa aloittaa sillä että kirjoittaa yhden kunnollisen viestin, ja jos ei ole mitään asiallista sanottavaa niin voi mennä mieluummin vaikka ulos haukkaamaan happea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Konmarissa päätösten määrä on minimoitu ja kynnystä madallettu sillä, et valitaan vaan kivat.
Valitaan vaan kivat? Kuullostaa täydellisesti sellaiselta touhulta joka sopii kaikille helppoa elämää eläneille halipusi kaikki on ihanaa pilvilinnoissa eläville.
Onko kuolleen isäni minulle tekemä puutyö jota ei koskaan kerinnyt minulle luovuttaa asia joka pitäisi heittää menemään? Sehän ei ole kiva mutta voit olla varma, että sitä en tule heitämään pois sanoi uskontosi mitä tahansa.
Enpä ole sellaisia ihmisiä eläissäni tavannut.
Miksi kysyt, kun vain sinä itse voit tietää vastauksen? Jos se on sinulle rakas, niin KonMari-metodihan nimenomaan rohkaisee sinua säilyttämään ja arvostamaan sitä. Sanooko uskontosi sitten päinvastoin?
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aina aiheesta riippumatta surullista lukea, kuinka jonkun mielestä kirjan hankinta ja lukeminen on valtava satsaus. Suomessa! Maksoin omasta e-kirjastani kai kympin, kirjassa on 123 sivua, joten sen lukemiseen on mennyt korkeintaan kaksi tuntia. Sen muistan, että luin sen yhdeltä istumalta. Monella on yksin tähän ketjuun enemmän aikaa kuin yhden kirjan lukemiseen.
E-kirjan saa nyt halvemmallakin, pokkarina näkyy olevan tarjouksessa 3,90 ja kirjastosta saa e-kirjan lainaan. Jono tosin taitaa olla pitkä.
En ole kotia marittanut, koska se on raivattu jo aiemmin mieluisaksi. Olen raivannut myös ajankäyttöni sellaiseksi, että kirjoille on aina aikaa.
Mistä saa noin halvalla pokkarin? Täällä on kirjastossa e-lainoilla ja tavallisella kirjalla sadan ihmisen jono, joten ehkä voisin tuohon hintaan ostaa vaikka muuten en haluakkaan ostaa mitään ylimääräistä :)
Bookbeatissa on ilmainen kaksiviikkoinen. Latasin eilen kirjan sieltä. Tosi nopea lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se puutyö ilmeisesti kuitenkin herättää kivoja muistoja, vaikkei olekaan esineenä kiva. Päätät totta kai ihan itse pidätkö mitään. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Bookbeatissa on ilmainen kaksiviikkoinen. Latasin eilen kirjan sieltä. Tosi nopea lukea.
Tästäkin on jo aiemmin vinkattu jollekin skeptikolle... ei, ei kuulema pysty lukemaan mitään älylaitteelta vaan pitää olla oikea kirja.
konmari on uskonto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Nimeonomaan itse ne päätökset tehdään. Hienoa keskustella asiasta just sunlaisten kanssa. Vaivautuisit lukemaan ees jonku referaatin kirjasta.
Tiedätkö miksi normaalien ihmisten maailmassa kutsutaan asiaa jossa iso lauma ihmisiä seuraa yhden kirjan oppeja ja yrittää käännyttää muita samoihin oppeihin? Samat ihmiset hyökkäävät jokaisen kimppuun joka hiemankin uskaltaa kritisoida tätä usk... siis anteeksi oppia ja, kuinka vain juuri tietyt ja valitut ovat ymmärtäneet tämän opin oikein ja muut ovat vain tyhmiä ja tietämättömiä.
Fanikulttuuriksi, näin esimerkkinä.
Uskonto taas on pääasiassa ihmisten hallintaa varten luotu väline. Sellainen pieni ero.
Maricon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää vaaaan käyttäkö omaa järkeä, pakko lukea jonkun muun oppeja sille, miten karsia turhia tavaroita.....
Ja aina kun sitä jotakin lukee ja löytää lukemastaan jonkin käyttökelpoisen ajatuksen, niin sehän on sitten sitä että aivottomasti noudattaa jonkun muun oppeja. Ihan kuten jos tekee joskus jonkun ruoan tasan keittokirjan ohjeen mukaan niin ei käytä järkeään.
En ole noudattanut Konmaria orjallisesti enkä varmaan kaikkien marittajien mielestä kovin puhdasoppisesti. Minulle se on tarjonnut "tuotapa en ole tullut ajatelleeksikaan" -tyyppisiä oivalluksia, joita olen pistänyt kokeiluun, ihan menestyksellä. Mitä se on sinulta pois? Olisitko onnellisempi, jos edelleen säilyttelisin varastossani puhkikuluneita lakanoita?
Ihminen ja hänen onnensa =tavarat jotka hän omistaa (?)
Onneksi sentään on kysymysmerkki lopussa.
Ei, ei konmari tuota opeta.
Mutta käytännössä tiedän, että huusholli, josta on vaikea löytää mitään ja jota on työläs siivota kun ensin pitää siirtää tavararöykkiöt pois tieltä, vähentää onnellisuutta. Etenkin jos tilanne menee niin pitkälle, ettei kehtaa kutsua ystäviä kylään, kun on niin törkeän näköistä. (Kuulemma on yllättävän paljon ihmisiä, joilla tilanne on tuo. Tämä ei ole konmarin sanomaa, vaan yhden psykologin.)
Eli siis perusasia siitä on ollut selvillä aiemminkin? Mikä sitten on se Konmarin tuoma extra-lisäys siihen. Psykologihan ei siis kuitenkaan käsittääkseni myynyt tuolla samalla tiedollaan 12 miljoonaan kopiota opistaan kirjapainosten muodossa ?
Mistäpä tiedät, mitä psykologi on myynyt :)
Mikä se tarkoittamasi perusasia mahtaa olla? Psykologi ehkä tietää, että ihmisillä on ongelmia tavaroidensa kanssa, ja ymmärtää, että suhde tavaroihin voi olla hyvinkin tunnepohjainen, ja vieläpä monella tapaa sitä. Psykologi ei siis ole niin tyhmä kuin tähänkin ketjuun kirjoittaneet "heitä vaan kaikki turha pois" -ohjeistajat. Psykologilla saattaa olla jotain käsitystä siitä, miten auttaa asiakas käsittelemään näitä tunteita, mutta hänen bisneksensä ehkä on pitää yksityisvastaanottoa jolla tekee sitä, ei käydä asiakkaiden kotona tai kirjoittaa näiden kokemustensa pohjalta kirjaa.
En voi sille mitään, mutta jotenkin vain suhtaudun kaikkiin kirjoittajilleen lyhyessä ajassa miljoonatuloiksi muuttuneisiin 'self-help' opuksiin ym. lukijan elämän 'hokkuspokkuksiksi'tarjottuihin juttuihin äärimmäisen kriittisesti.
Ajatelkaa: jos on myynyt 12 milj. opasta niin vaikkei olisi saanut kuin yhden euron tuottoa jokaisesta itselleen, niin tilillä olisi väh. 12000000 euroa vastaava summa. (ja ihan takuulla on saanut enemmän kuin euron jokaisesta)
Tulee vaan mieleen ,että viitsiiköhän ms.Kondo nyherrellä samaan malliin niiden muille ehdottamiensa purkkien ja purnukoidensa ym. säästövinkkiensä kanssa kotonaan. Yhtä hyvinhän voin ryhtyä omaksi "Marie Kondokseni" ja keksiä omat konstini itselleni omiin tarpeisiini itsekin.
Apuna vain terve maalaisjärki ja kriittisyys.
Voinhan sitten joskus, kun näitä Kondon oppaita löytää jo kirpparien ilmaislaatikostakin, huvikseni ottaa yhden mukaan ja katsoa oliko siellä nyt sitten jotain keksitty fiksummin.
Onko sinulla mitään käsitystä siitä miten ihmiset tässä maailmassa tekevät rahaa? Aseiden myynti, veritimantit, kaakaota poimivat lapsiorjat, hikipajat. Mutta herttaisesti hymyilevä japanilainen nuori nainen, joka on omistanut elämänsä järjestelylle, on se jota kannattaa paheksua?
Konmarita siis vain turhat liiat setelisi Japaniin...
Keveämpi lompakko,mikä onnellinen olo!
Sinun ei tarvitse kantaa huolta minun lompakostani. Se on jo vähän liian paksua.
No sittenhän sitä sopii jo hyvinkin keventää ja raivata siitä pihalle turhat, vain pahaa mieltä ja liiallisessa määrässä siellä näkyessään ja esiintyessään pelkkää huolta tuottavat setelit.
Japanin suunta on niiden suhteen nyt tähän hätään se otollisin...
Konmariin voit asiassa aina luottaa,hän ottaa ne sinulta avosylin ja aina iloisesti hymyillen vastaan ja olette kaikki onnellisia aina aikojen loppuun asti, Aamen...puts,puts,puts....
Pitäisikö sinun miettiä miksi se haittaa sinua niin kovin 😘
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa on painotettu, että se on konmarin mukaan jokaisen ihan oma asia tietää ja päättää, mitkä esineet hänelle tuottavat iloa ja mitä tarvitsee. Ei sitä voi kukaan ulkopuolelta tulla sanomaan.
On jokaisen ihan oma asia tietää ja päättää eikä kukaan ulkopuolelta tule sanomaan mutta koko tämä homma perustuu siihen, että joku ulkopuolelta tulee sanomaan (eli on kirjoittanut kirjan jota orjallisesti seuraatte ettekä itse tiedä tai päätä vaan kuten sanottua seuraatte kirjaa).
Vierailija kirjoitti:
Maricon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää vaaaan käyttäkö omaa järkeä, pakko lukea jonkun muun oppeja sille, miten karsia turhia tavaroita.....
Ja aina kun sitä jotakin lukee ja löytää lukemastaan jonkin käyttökelpoisen ajatuksen, niin sehän on sitten sitä että aivottomasti noudattaa jonkun muun oppeja. Ihan kuten jos tekee joskus jonkun ruoan tasan keittokirjan ohjeen mukaan niin ei käytä järkeään.
En ole noudattanut Konmaria orjallisesti enkä varmaan kaikkien marittajien mielestä kovin puhdasoppisesti. Minulle se on tarjonnut "tuotapa en ole tullut ajatelleeksikaan" -tyyppisiä oivalluksia, joita olen pistänyt kokeiluun, ihan menestyksellä. Mitä se on sinulta pois? Olisitko onnellisempi, jos edelleen säilyttelisin varastossani puhkikuluneita lakanoita?
Mutta käytännössä tiedän, että huusholli, josta on vaikea löytää mitään ja jota on työläs siivota kun ensin pitää siirtää tavararöykkiöt pois tieltä, vähentää onnellisuutta. Etenkin jos tilanne menee niin pitkälle, ettei kehtaa kutsua ystäviä kylään, kun on niin törkeän näköistä. (Kuulemma on yllättävän paljon ihmisiä, joilla tilanne on tuo. Tämä ei ole konmarin sanomaa, vaan yhden psykologin.)
Eli siis perusasia siitä on ollut selvillä aiemminkin? Mikä sitten on se Konmarin tuoma extra-lisäys siihen. Psykologihan ei siis kuitenkaan käsittääkseni myynyt tuolla samalla tiedollaan 12 miljoonaan kopiota opistaan kirjapainosten muodossa ?
Mikä se tarkoittamasi perusasia mahtaa olla? Psykologi ehkä tietää, että ihmisillä on ongelmia tavaroidensa kanssa, ja ymmärtää, että suhde tavaroihin voi olla hyvinkin tunnepohjainen, ja vieläpä monella tapaa sitä. Psykologi ei siis ole niin tyhmä kuin tähänkin ketjuun kirjoittaneet "heitä vaan kaikki turha pois" -ohjeistajat. Psykologilla saattaa olla jotain käsitystä siitä, miten auttaa asiakas käsittelemään näitä tunteita, mutta hänen bisneksensä ehkä on pitää yksityisvastaanottoa jolla tekee sitä, ei käydä asiakkaiden kotona tai kirjoittaa näiden kokemustensa pohjalta kirjaa.
En voi sille mitään, mutta jotenkin vain suhtaudun kaikkiin kirjoittajilleen lyhyessä ajassa miljoonatuloiksi muuttuneisiin 'self-help' opuksiin ym. lukijan elämän 'hokkuspokkuksiksi'tarjottuihin juttuihin äärimmäisen kriittisesti.
Ajatelkaa: jos on myynyt 12 milj. opasta niin vaikkei olisi saanut kuin yhden euron tuottoa jokaisesta itselleen, niin tilillä olisi väh. 12000000 euroa vastaava summa. (ja ihan takuulla on saanut enemmän kuin euron jokaisesta)
Tulee vaan mieleen ,että viitsiiköhän ms.Kondo nyherrellä samaan malliin niiden muille ehdottamiensa purkkien ja purnukoidensa ym. säästövinkkiensä kanssa kotonaan. Yhtä hyvinhän voin ryhtyä omaksi "Marie Kondokseni" ja keksiä omat konstini itselleni omiin tarpeisiini itsekin.
Voinhan sitten joskus, kun näitä Kondon oppaita löytää jo kirpparien ilmaislaatikostakin, huvikseni ottaa yhden mukaan ja katsoa oliko siellä nyt sitten jotain keksitty fiksummin.
Onko sinulla mitään käsitystä siitä miten ihmiset tässä maailmassa tekevät rahaa? Aseiden myynti, veritimantit, kaakaota poimivat lapsiorjat, hikipajat. Mutta herttaisesti hymyilevä japanilainen nuori nainen, joka on omistanut elämänsä järjestelylle, on se jota kannattaa paheksua?
Sinun ei tarvitse kantaa huolta minun lompakostani. Se on jo vähän liian paksua.
No sittenhän sitä sopii jo hyvinkin keventää ja raivata siitä pihalle turhat, vain pahaa mieltä ja liiallisessa määrässä siellä näkyessään ja esiintyessään pelkkää huolta tuottavat setelit.
Konmariin voit asiassa aina luottaa,hän ottaa ne sinulta avosylin ja aina iloisesti hymyillen vastaan ja olette kaikki onnellisia aina aikojen loppuun asti, Aamen...puts,puts,puts....
Mitä se minua haittaisi mihin hömppään kukakin rahansa pistää.
Aivan harmitontahan tuo noiden Konmari-juttujen lataaminen tai kirjan netistä tilaaminen yleisesti ottaen ja sinänsä on.
Ei siitä ainakaan kenellekään ulkopuoliselle mitään,pienintäkään haittaa ole. Mediailmiönä sillä (kokonaisuutena ottaen) on kyllä kiinnostavuutensa.
Kun suomalaisia tämänhetken'täydellinen sukupuolten tasa-arvo+ feminismi käsitykset' luihin ja ytimiinsä saakka jo äidinmaidosta sisäistänyttä nuorempaa naissukupolvea yhtenä naisena kiinnostavatkin jonkun siitä monessakin mielessä hyvinkin etäisten, Japanin naisten arvostetut kotirouvataidot ja niistä suljetussa naisten nettipiirissä keskenään kilvoittelu....niin: onhan se nyt vähän ristiriitaista sinänsä...
Jos tämä on vain puhdasta oppia sinänsä,niin eipä se moniakaan miehiä ilmeisesti vain ole hirveästi kiinnostanut.
Vai olisiko se sitten siinä,etteivät pojat saakaan tulla tyttöjen leikkejä sotkemaan ?
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti et ole lukenut kirjaa.
Jos sinulla ei ole mitään muuta sanottavaa, kuin hokea jokaisella sivulla "et ole lukenut kirjaa" niin olisitko mielummin hiljaa? Keskustelua eivät edistä tuollaiset täysin turhan ja tarpeettomat kommentit.
Vierailija kirjoitti:
Vai olisiko se sitten siinä,etteivät pojat saakaan tulla tyttöjen leikkejä sotkemaan ?
Meillä on tällainen pieni kahden hengen yh-perhe, ja koko tavaran raikkoaminen lähti siitä, että poikani päätti hävittää huoneestaan ne tavarat joilla ei ole hänelle suurta merkitystä (ilman mitään tietoa hänellä Konmarista). Huomasin pian, että hänen huoneensa on meidän kodin viihtyisin huone ja siitä lähti oma innostukseni asiaan.
(ja en ole siis hyppäsin nyt uutena keskustelijana mukaan, enkä ole sen tarkemmin perillä, mistä juttelitte aiemmin, mutta tuo kohta vain iski silmääni. Ehkä myös siksi, että meillä äiti ei koskaan ollut siivouksesta kiinnostunut ja isäni taas on hyvin pedantti)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maricon kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se minua haittaisi mihin hömppään kukakin rahansa pistää.
Aivan harmitontahan tuo noiden Konmari-juttujen lataaminen tai kirjan netistä tilaaminen yleisesti ottaen ja sinänsä on.
Ei siitä ainakaan kenellekään ulkopuoliselle mitään,pienintäkään haittaa ole. Mediailmiönä sillä (kokonaisuutena ottaen) on kyllä kiinnostavuutensa.
Kun suomalaisia tämänhetken'täydellinen sukupuolten tasa-arvo+ feminismi käsitykset' luihin ja ytimiinsä saakka jo äidinmaidosta sisäistänyttä nuorempaa naissukupolvea yhtenä naisena kiinnostavatkin jonkun siitä monessakin mielessä hyvinkin etäisten, Japanin naisten arvostetut kotirouvataidot ja niistä suljetussa naisten nettipiirissä keskenään kilvoittelu....niin: onhan se nyt vähän ristiriitaista sinänsä...
Jos tämä on vain puhdasta oppia sinänsä,niin eipä se moniakaan miehiä ilmeisesti vain ole hirveästi kiinnostanut.
Tai olisiko niin, että näin tasa-arvon aikana nainen voi kiinnostua asioista välittämättä siitä, kiinnostaako se miehiä vai ei.
Tiedätkö miksi normaalien ihmisten maailmassa kutsutaan asiaa jossa iso lauma ihmisiä seuraa yhden kirjan oppeja ja yrittää käännyttää muita samoihin oppeihin? Samat ihmiset hyökkäävät jokaisen kimppuun joka hiemankin uskaltaa kritisoida tätä usk... siis anteeksi oppia ja, kuinka vain juuri tietyt ja valitut ovat ymmärtäneet tämän opin oikein ja muut ovat vain tyhmiä ja tietämättömiä.