Konmaritus-miten olette toteuttaneet? Ja "ärsyttävä" facebook-ryhmä.
Olisi kiva seurata vinkkejä Konmari-facebook -ryhmästä, mutta ärsyttää se fanaattisuus jos joku uskaltaa olla vähänkin "eri mieltä" tai pohtia eri asioita, tai on tehnyt asioita vähän eri tavalla.
Siellä jopa poistetaan kommentteja ja ketjuja jos ei ole ihan samaa mieltä.
Ja toisaalta myös esim. "kantavat" henkilöt kyllä itse soveltavat esim. säilytystapojen suhteen, mutta sitten taas kun joku on tehnyt eri järjestyksessä tms., ollaan heti "tuomitsemassa" että tuo ei ole konmaria.
Perusidea hyvä ja itsekin haluaisi tuommoisen projektin läpikäydä - omalla tavalla. JOtain jo tehnytkin. Ja olisi kiva seurata muidenkin edistymistä, mutta mietin kyllä jo tuosta ryhmästä eroamista kun henki ei ole hyvä... en vaan tiedä muitakaan Konmari-aiheisia ryhmiä.
Onko joku muu tehnyt "maritusta" jotenkin omalla tavallaan??
Ja oletteko fb-ryhmässä/ryhmissä ja onko niistä apua vai enempi pahaa mieltä?
Kommentit (1255)
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuo "sinäkään et ole kirjaa lukenut" -huutelija kenties fb-ryhmän ylläpitäjä? Newsflash: vaikka fb-ryhmässä pitäisi olla kirja luettuna ennen keskustelua, niin täällä saavat keskustella ihan kaikki, joten lopeta se kirjakommentin floodaus.
Meitä oli monta. Mutta ihan oikeasti, mitä muutakaan voit sanoa sellaiselle ihmiselle joka paasaa sitä samaa väärinkäsitysten värittämää näkemystään? Miksi edes vastata mitään aiheesta jota ei tunne? Tekee itsestään vain idiootin, kun paljastaa ettei tiedäkään mistä puhuu.
Minun mielestäni maritus on sitä että kotona ei saa olla huonekaluja eivätkä ihmiset saa käyttää vaatteita ollenkaan, ja haluan kertoa marittajille miten typerää se on. Ja jos joku väittää ettei minun käsitykseni ole oikeaa Konmaria, hän on fanaattinen konmari-uskovainen eikä osaa ajatella omilla aivoillaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se sitten todellisuudessa toimii, että tavarat käydään läpi kategorioittain eikä vaikka huoneittain? Kuitenkin saman kategorian tavaroita saattaa olla useassa huoneessa, tai sitten esimerkiksi joku työhuone tai keittiö on niin selkeä itsenäinen kokonaisuus, että se tuntuisi järkevimmältä käydä läpi kerralla.
Itse olen "marittanut vaatteeni, asusteet, korut ja meikit. Kun maritin vaatteet, hain KAIKKI juuri kuten kirja neuvoo. Keräsin vaatteet lajeittain eli esim. kaikki housut valtavaan pinoon yhteen huoneeseen. Kävin läpi 4 isoa vaatekaappia, yhden walk in vaatehuoneen, yhden kaapin toisaalla sekä lisäksi häkkivaraston (ja kerrottakoon, että häkkivarastoni on täyteen ahdettu ja koostuu 99% vaatteista).
Jos olisin vain katsonut yhden kaapin, ei homma olisi onnistunut mitenkään. Nyt sain kokonaiskuvan vaatteiden määristä ja se oli järkyttävä. Tämä siitä huolimatta, että olin jo pari vuotta aiemmin luetteloinut ja kuvannut vaatteeni kännykässä olevaan ohjelmaan. Se oli se KEKO keskellä huonetta, mikä sai tajuamaan.
Tietysti vaatteet, asusteet, meikit, kirjat ja vastaava onkin järkevintä käydä läpi kerralla, mutta entä kaikki muu? Mitä tarkoitusta se palvelee, että keräilee vaikka kaikki kynät yhteen, kuten joku mainitsi, jos niitä on pitkin kotia tarpeen mukaan? Tai esimerkiksi juuri se työhuone, mikä kaiken järjen mukaan on fiksuinta järjestää omana kokonaisuutenaan? Tai lasten huoneet, käydäänkö ne läpi huone kerrallaan vai kerätäänkö kaikki lelut samaan kasaan? Tai jotkut työkalut, jos ruuvimeisseleitä löytyy autotallista ja sisältä, niin eikö nekin kannata käsitellä erikseen?
Mitä tarkoitusta varten niitä joitakin tavaroita on pitkin kotia? Sikälihän se on ok, jos kaikki tulee käytetyksi ja ovat tarpeen siellä missä ovat. Jos vaikka on kaksi vessaa, niin varmaan ihan hyvä molemmissa olla käsipyyhe ja vessapaperia.
Ne kasataan yhteen siksi, että kokonaiskuva kyseisen kategorian tavaroista muodostuu. Esim. mulla oli käsitys, että mulla on teippi vähissä. Projektin myötä teippirullia löytyi 12, sillä melkein joka "ryönälaatikon" perällä oli yksi. Käytän ne nyt loppuun mutta ainakin olen kartalla siitä, ettei uutta teippiä tarvitse vähään aikaan ostaa.
Toki ensin käydään kamat läpi ja sitten lopussa vasta mietitään loogisin paikka niille.
No esimerkiksi niitä kyniä on pitkin kotia, koska niille on tarvetta pitkin kotia. Olohuoneessa, työhuoneessa, keittiössä, makuuhuoneessa, lasten huoneissa, eteisessä, käsilaukuissa... Siksi, että aina on kynä lähellä tai mukana. En siis ymmärrä, mitä lisäarvoa se toisi, että keräisin kaikki kynät, näkisin paljonko niitä on ja palauttaisin takaisin paikoilleen.
Jos Konmari-metodi ei ole sinusta hyvä idea, sitä ei ole pakko noudattaa. Ihan totta! Jos olet tyytyväinen järjestykseesi, nauti siitä. Jos sen sijaan haluat että kukaan muukaan ei kokeile ko. metodia, joudut viettämään keskustelupalstoilla kuukausia tai vuosia näitä viestejä kirjoitellen. Toivottavasti se tuottaa sinulle iloa.
Siis häh. Miksi tästä metodista ei saisi keskustella? Miksi ei saisi pohtia sen hyviä ja huonoja puolia? Miksi ei saisi kritisoida sekä metodia että sitä noudattavien käyttäytymistä?
On typerää kommentoida jotain metodia, josta ei tiedä mitään tai kritisoida kirjaa, jota ei ole lukenut.
Mä arvostelen viinejä, joita naapuri juo. Itse en juo alkoholia ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Koko ketju kuvaa hyvin sitä, miten tavara ohjaa nykypäivän ihmisen elämää.
Ainahan tavara on ihmisen elämää ohjannut. Niukempina aikoina siten, että kaikki mahdollinen on haalittu talteen. Minkä takia muuten kaikki vanhat uskonnotkin sisältäisivät ohjeita, ettei tule kiintyä maalliseen mammonaan ja tavaraan. Ja aina on ihmisiä arvotettu sen mukaan, mitä omistavat, aina on pyritty hankkimaan statusesineitä. (Sori ei liity konmariin mitenkään.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli KonMarin mukaan tavaroita ei mielellään pitäisi lahjoittaa eteenpäin, koska silloin turha tavara siirtyy jonkun muun huoleksi.
Mutta: Jos heittää turhat tavarat roskikseen, silloinkinhan ne myös siirtyvät "jonkun muun" huoleksi. Eivät ne roskapussiin suljetut tavarat katoa tästä maailmasta olemattomiin, vaikka olisivatkin kaatopaikalla ja siten poissa omista silmistä. 467 kirjoittikin pursuilevista kaatopaikoista ja valtavista jätemääristä, jotka tulevat olemaan vielä tulevienkin sukupolvien riesana.
KonMarissa on epäilemättä hyviä ideoita, mutta minä en halua heittää käyttökelpoista tavaraa roskiin, vaikka se olisikin itselleni tarpeetonta. Mieluummin lahjoitan jonnekin.
Et ole tainnut koskaan käydä kaatopaikalla? Se ei ole iso keko, johon on kasattu kaikki mitä kukaan ikinä on keksinyt heittää pois. Suomessa energiajäte, eli kaikki palava, myös vaatteet ja kengät, poltetaan ja käytetään energiaksi. Roina ei siis jää tulevien sukupolvien niskoille.
Voisinhan minäkin nyt marinoida kaiken turhan tavarani nurkkiini, mutta sitten kun minusta aika jättää, joku ne kuitenkin joutuisi pois heittämään. Eikö siis ole parempi, että minä teen poisheittämisen jo nyt, jolloin saan elää ilman turhan tavaran painolastia ja säästän samalla muiden ihmisten vaivaa.
Ja huom, ettei tämä taas mene samaksi jankutukseksi: hyvä tavara laitetaan toki kiertoon.
Suomessa on niin vähän jätteenpolttolaitoksia, että monessa kaupungissa jäte menee edelleen penkkaan. Ja polttamisesta tulee hiilidioksidia, joten ei sekään mikään viisasten kivi ole.
Mitä sinun mielestäsi kaikelle tavarapaljoudelle sitten pitäisi tehdä? Rikkinäiselle ja kulahtaneelle tavaralle, joka ei kelpaa kenellekään? Nykyäänhän tavaroita ei valitettavasti ole tehty kestämään.
Fanaattisten konmarin vastustajien mielestä jokaisen varmaan tulee säilöä kaikki rikkinäiset romunsa huoneenlämpöisessä asuntotilassa elämänsä loppuun asti, jonka jälkeen ne jäävät jälkeläisille perintösäilytettäviksi. Jotta ei vain poltettaisi jätettä niitä varastoksi muuttuneita hehtaarihalli-asuntoja lämmittämään.
Olin jo pitkään tuskastellut, kun asuntoni tuntui lähinnä varastolta, kunnes konmaritin sen. Nyt on sitten ongelma, kun tarpeetonta tilaa on niin paljon. Voisin muuttaa pienempään, mutta viihdyn tällä alueella eikä täällä näytä olennaisesti pienempiä olevan tarjolla. Mitähän sitä tekisi tuolle ylimääräiselle makuuhuoneelle; pystyttäisinkö sinne häkkikoppeja ja ryhtyisin bisneksenä vuokraamaan varastotilaa?
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni maritus on sitä että kotona ei saa olla huonekaluja eivätkä ihmiset saa käyttää vaatteita ollenkaan, ja haluan kertoa marittajille miten typerää se on. Ja jos joku väittää ettei minun käsitykseni ole oikeaa Konmaria, hän on fanaattinen konmari-uskovainen eikä osaa ajatella omilla aivoillaan!
Minimalismi ja askeettisuus alkavat ihan eri kirjaimellakin, joten ei hauska, nolla pistettä, ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Koko ketju kuvaa hyvin sitä, miten tavara ohjaa nykypäivän ihmisen elämää. Oli sitä tavaraa siten vähän tai paljon. Suuri osa näyttää hukkuvan tavaraan ja loppuelämä menee kamppaillessa sen kanssa, että ei päädy takaisin lähtötilanteeseen. Koskahan saamme lukea ensimmäisestä Konmaritukseen liittyvästä jojoilmiöstä?
No, kirja on julkaistu jo 2011, eli eiköhän olisi jo kuultu. Arvaatko miksi ei kuullakaan? Read the damn book first.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minimalismi ja askeettisuus alkavat ihan eri kirjaimellakin, joten ei hauska, nolla pistettä, ei jatkoon.
Tämä alkaa mennä jo koomiseksi. Konmari ei ole minimalismia, lue kirja :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä alkaa mennä jo koomiseksi. Konmari ei ole minimalismia, lue kirja :)
Niin, sitähän minä ehdotankin. Että tietäisi kyseessä olevan eri asian.
Ketjun luettuani täytyy todeta että vaikuttaa siltä että konmarittajilla ne aivot on uudelleenmuovautuneet samalla tavalla pakko-oireisiksi kuin itse Marie Kondolla. Ajatuksiin mahtuu enää pakkomielteisesti marittaminen, siitä tappeleminen ja muiden oheistaminen ja marittamisen sanoman levittäminen. Jotain samaa kuin uskonnoissa tosiaan. Toivottavasti joku terapeutti voi vielä parantaa teidät.
Minun mielestäni muiden elämän silmitön nokkiminen ja besserwisseriys asiassa kuin asiassa tyyliin "kyllä minä jo viisikymmentä täyttänyt aikuinen nainen olen oppinut ja tiedän laalallalalaalaa kuin joku pikkutyttö Japanista hohoho" on moukkamaista ja ehkä siihenkin terapia voisi auttaa.
Ainoa mikä ahdistaa on marituksen jälkeinen kaikuminen.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä ahdistaa on marituksen jälkeinen kaikuminen.
Jossain japanilaista minimalismia koskevassa artikkelissa oli siitä, miten se kaiku ohjaa omaa liikkumista rauhalliseksi, seesteinseksi ja arvokkaaksikin.
Jos maritus meni niin pitkälle, niin oisko paksut verhot, muhkea matto ja pari canvastaulua riittävät kaiunpoistoon?
Vierailija kirjoitti:
Ketjun luettuani täytyy todeta että vaikuttaa siltä että konmarittajilla ne aivot on uudelleenmuovautuneet samalla tavalla pakko-oireisiksi kuin itse Marie Kondolla. Ajatuksiin mahtuu enää pakkomielteisesti marittaminen, siitä tappeleminen ja muiden oheistaminen ja marittamisen sanoman levittäminen. Jotain samaa kuin uskonnoissa tosiaan. Toivottavasti joku terapeutti voi vielä parantaa teidät.
Oletki jo kuinka monesti käynyt kertomassa tämän pakko-oire-uskonto-skeidan täällä? Pitäskö sun hakea apua jos tää niin paljon häiritsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletki jo kuinka monesti käynyt kertomassa tämän pakko-oire-uskonto-skeidan täällä? Pitäskö sun hakea apua jos tää niin paljon häiritsee?
En ole käynyt, muutkin on vain samaa mieltä. En ole myöskään se viisikymppinen nainen joka oli kirjoittanut aiemmin, vaikka joku sellaistakin näyttää luulevan. Ei kaikki kriittiset kommentit ole yhden ja saman kirjoittajan kirjoittamia, ei kellään siihen riittäisi edes motivaatiota toisin kuin teillä marittajilla riittää marittamisen sanoman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt, muutkin on vain samaa mieltä. En ole myöskään se viisikymppinen nainen joka oli kirjoittanut aiemmin, vaikka joku sellaistakin näyttää luulevan. Ei kaikki kriittiset kommentit ole yhden ja saman kirjoittajan kirjoittamia, ei kellään siihen riittäisi edes motivaatiota toisin kuin teillä marittajilla riittää marittamisen sanoman kanssa.
Voitko kertoa miksi tämä aihe edes koskettaa sinua, mikä tässä huolettaa niin paljon että leimaat hulluksi ja huutelet terapeuttia? Ja ennen kaikkea: miksi koet olevasi oikeutettu edellämainittuun käytökseen? Onko nyt jotenkin tosi hyvä olo itsestä, kun sait kerrottua "vähä muutamia faktoja hähä"?
K-k-kiitos kun annoit oman, loogisen ja järkevän panoksesi tähän ketjuun. Varmasti nyt kaikki polttaa kirjan roviolla eikä koskaan enää haihattele mieluisen kodin perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitko kertoa miksi tämä aihe edes koskettaa sinua, mikä tässä huolettaa niin paljon että leimaat hulluksi ja huutelet terapeuttia? Ja ennen kaikkea: miksi koet olevasi oikeutettu edellämainittuun käytökseen? Onko nyt jotenkin tosi hyvä olo itsestä, kun sait kerrottua "vähä muutamia faktoja hähä"?
K-k-kiitos kun annoit oman, loogisen ja järkevän panoksesi tähän ketjuun. Varmasti nyt kaikki polttaa kirjan roviolla eikä koskaan enää haihattele mieluisen kodin perään.
Ajattelin vähän herätellä teitä, kun itse ette enää käytöksessänne huomaa mitään outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin vähän herätellä teitä, kun itse ette enää käytöksessänne huomaa mitään outoa.
Miksi sinä koet sen tehtäväksesi? Sinäkö olet hyvän käytöksen malliesimerkki?
Täällä saavat tosiaan keskustella ihan kaikki. Ne, jotka keskustelevat siitä mitä luulevat Konmarin olevan ja ne, jotka koittavat selittää miten asia todellisuudessa on. Näitä jälkimmäisiä sanotaan sitten fanaattisiksi kun eivät suostu hyväksymään että "maritus" voi ihan hyvin olla siivoamista, ostelua, minimalismia tai mitä tahansa muuta, jonka joku keskustelija mainitsee.