Konmaritus-miten olette toteuttaneet? Ja "ärsyttävä" facebook-ryhmä.
Olisi kiva seurata vinkkejä Konmari-facebook -ryhmästä, mutta ärsyttää se fanaattisuus jos joku uskaltaa olla vähänkin "eri mieltä" tai pohtia eri asioita, tai on tehnyt asioita vähän eri tavalla.
Siellä jopa poistetaan kommentteja ja ketjuja jos ei ole ihan samaa mieltä.
Ja toisaalta myös esim. "kantavat" henkilöt kyllä itse soveltavat esim. säilytystapojen suhteen, mutta sitten taas kun joku on tehnyt eri järjestyksessä tms., ollaan heti "tuomitsemassa" että tuo ei ole konmaria.
Perusidea hyvä ja itsekin haluaisi tuommoisen projektin läpikäydä - omalla tavalla. JOtain jo tehnytkin. Ja olisi kiva seurata muidenkin edistymistä, mutta mietin kyllä jo tuosta ryhmästä eroamista kun henki ei ole hyvä... en vaan tiedä muitakaan Konmari-aiheisia ryhmiä.
Onko joku muu tehnyt "maritusta" jotenkin omalla tavallaan??
Ja oletteko fb-ryhmässä/ryhmissä ja onko niistä apua vai enempi pahaa mieltä?
Kommentit (1255)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tässä keräilen av-mammojen nimiä. Konmari-ryhmästä pystyy katsomaan ketkä on liittyneet sinne viimeisen kolmen päivän aikana :D
Onko sulla lupa tehdä moista rekisteriä?
Eipä siihen lupaa tarvi kun ryhmän jäsenet on julkista tietoa, näkyy ilman että edes on liittynyt ko. ryhmään.
Et sä saa julkisestakaan tiedosta mitään listoja muodostaa ilman lupaa.
Jokainen saa koneelleen kirjoitella mitä haluaa, vai pitääkö laittaa siihen kuuluisaan tiimarin vihkoon
Joo siis saahan rikoksia tehdä kunhan ei kiinni jää. Yksityisasia.
Vierailija kirjoitti:
Mä tässä keräilen av-mammojen nimiä. Konmari-ryhmästä pystyy katsomaan ketkä on liittyneet sinne viimeisen kolmen päivän aikana :D
Antakaa keräillä, vai luuleekohan tuo että nyt konmari-"hullutus" loppuu ;) Palataan aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla lupa tehdä moista rekisteriä?
Eipä siihen lupaa tarvi kun ryhmän jäsenet on julkista tietoa, näkyy ilman että edes on liittynyt ko. ryhmään.
Se on laiton kun valikoit tietystä ryhmästä tiettynä ajanjaksona liittyneet ja jos siihen dataan vielä liität tällä palstalla pyörimisen.
No en mä oikeasti mitään listaa tee, mutta fakta on se että aika moni siellä on näinä parina päivänä sinne tiimarinvihkoonsa sellaista tehnyt. En yhtään ihmettelis jos ketjun alotuksen motiivi ois pelkästään palstalaisten nimien kalastelut, tai vähintäänkin monen tänne kirjoittaneen motiivi. Ihmiset on sairaan uteliaita.
Mä taas tajusin, että konmari-vastaiset ovat myyntialalla, kauppiaita ja mainostajia. Jos ihmiset alkavat suurissa määrin lakata ostelemasta turhaa, kaupan ala kärsii. Niin ei voi käydä, kun voiton pitää kasvaa joka vuosi.
Kun kulutus vähenee, kärsii myös valtion kassa, mikä tuskin hallitusta miellyttää. Sitten tulee uudet talkoot jne. Kirjahan on suorastaan vaarallinen kun se lisää tuollaista anarkistista käytöstä!
Vierailija kirjoitti:
Mä taas tajusin, että konmari-vastaiset ovat myyntialalla, kauppiaita ja mainostajia. Jos ihmiset alkavat suurissa määrin lakata ostelemasta turhaa, kaupan ala kärsii. Niin ei voi käydä, kun voiton pitää kasvaa joka vuosi.
Kun kulutus vähenee, kärsii myös valtion kassa, mikä tuskin hallitusta miellyttää. Sitten tulee uudet talkoot jne. Kirjahan on suorastaan vaarallinen kun se lisää tuollaista anarkistista käytöstä!
Niin, Suomi uppoaa ennennäkemättömän suuren lamaan (pahempaan kuin 90-luvun alussa, yli puolelle kansasta ei oo töitä jne) ja japanilainen Kon Marie kylpee miljoonissa.
Mun puolesta listatkoon nimiä! Eihän se elämääni vaikuta mitenkään. En vain ymmärrä, että mitä kyseiset ihmiset tekevät niillä kaikilla nimillä? Katsovat onnellisesti hymähdellen? Ryhmään tulee jatkuvasti uusia jäseniä. Tuskin kaikki uudet jäsenevät ovat löytäneet ryhmän av:n kautta.
Olen tässä miettinyt mistä tämän ketjun Konmari-vastaisuus, tuntematta metodia, johtuu. Monet vastustajat tuntuvat suorastaan pelkäävän asiaa tai olevan jotenkin raivoissaan. Hei, ei kenenkään tarvitse ruveta karsimaan tavaroitaan, jos ei halua. Monet osaavat ilmeisesti pitää kotinsa järjestyksessä muutenkin. Tietenkin jokainen voi järjestää kotinsa ja elämänsä ihan oman mielensä mukaan.
Toiset taas eivät osaa pitää järjestystä yllä, ja mikäli metodista on heille hyötyä, niin eikö se ole hyvä asia?
Olin myös lukevinani joistakin kommenteista kateellisuutta toisten koteja kohtaan. Halveksitaan (vaiko kadehditaan?) toisten minimalistisia valkoisia koteja. Oletetaan että se kuuluu maritukseen. No, ei kuulu. Tai ajatellaan, että marittajilla on vain merkkituotteita, mikä on täysin tuulesta temmattua sekin. Vai onko vastustajilla joku marittava tuttu, josta he eivät pidä tai jota kadehtivat?
Jotenkin hirveän huolissaan vastustajat ovat jostain, mutta mistä? Syyksi ei kelpaa, että ollaan muka huolissaan marittajien mielenterveydestä, koska se on pelkkää ilkeilyä.
Vai vängätäänkö tässä nyt pelkästä vänkääminen ilosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä miettinyt mistä tämän ketjun Konmari-vastaisuus, tuntematta metodia, johtuu. Monet vastustajat tuntuvat suorastaan pelkäävän asiaa tai olevan jotenkin raivoissaan. Hei, ei kenenkään tarvitse ruveta karsimaan tavaroitaan, jos ei halua. Monet osaavat ilmeisesti pitää kotinsa järjestyksessä muutenkin. Tietenkin jokainen voi järjestää kotinsa ja elämänsä ihan oman mielensä mukaan.
Toiset taas eivät osaa pitää järjestystä yllä, ja mikäli metodista on heille hyötyä, niin eikö se ole hyvä asia?
Olin myös lukevinani joistakin kommenteista kateellisuutta toisten koteja kohtaan. Halveksitaan (vaiko kadehditaan?) toisten minimalistisia valkoisia koteja. Oletetaan että se kuuluu maritukseen. No, ei kuulu. Tai ajatellaan, että marittajilla on vain merkkituotteita, mikä on täysin tuulesta temmattua sekin. Vai onko vastustajilla joku marittava tuttu, josta he eivät pidä tai jota kadehtivat?
Jotenkin hirveän huolissaan vastustajat ovat jostain, mutta mistä? Syyksi ei kelpaa, että ollaan muka huolissaan marittajien mielenterveydestä, koska se on pelkkää ilkeilyä.
Minä olisin kaivannut, että joku kirjoittaja olisi vaivautunut tekemään viestiinsä yhteenvedon siitä, mitä tuo metodi on ja mitä se ei ole. Nyt on irrallisia viestejä, jotka ovat vielä ristiriidassa keskenään, joten kirjaa lukemattoman on tosi vaikea muodostaa todellisuuteen pohjautuvaa mielipidettä. Ja myös vaikea muodostaa mielipidettä siitä, olisko kirja juuri hänelle hyödyllinen vai ei.
No ainahan joku uskontoon verrattavissa oleva aate herättää tappelua. Se aatteen tuputus varmaan ärsyttää ja niitä aatteeseen uskovia vasta ärsyttääkin jos joku uskaltaa kritisoida sitä mihin ne uskoo. (vrt. vaikka karppaus) Ja tuo aloitus oli jo sellainen että sillä haluttiin eriäviä mielipiteitä, eli tämä ei ollut mikään marittajien oma ketju. Ja kun niitä eriäviä mielipiteitä tuli, niin alkoi tappelu. Aivan kuin karppaus ja uskonto-keskusteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin kaivannut, että joku kirjoittaja olisi vaivautunut tekemään viestiinsä yhteenvedon siitä, mitä tuo metodi on ja mitä se ei ole. Nyt on irrallisia viestejä, jotka ovat vielä ristiriidassa keskenään, joten kirjaa lukemattoman on tosi vaikea muodostaa todellisuuteen pohjautuvaa mielipidettä. Ja myös vaikea muodostaa mielipidettä siitä, olisko kirja juuri hänelle hyödyllinen vai ei.
Se on:
1. Visiointi miltä haluat kotisi näyttävän/ millaisessa kodissa haluat elää tms.
2.tavaroiden keräys kategorioissa yhteen
3. Valitaan iloa tuottavat asiat (ei mietitä mitä heitetään pois, vaan mitä säästetään)
4. Säilytys ja siihen tekniikoita.
5. Kannustetaan ottamaan iloa tuottavia asioita oikeasti käyttöön, eikä säilömään jotain tiettyä tarkoitusta varten (kun niitä ei käytetä kuitenkaan silloinkaan)
Se ei ole:
1. Teknistä siivousta
2. Minimalismia
Se voi olla kaikille hyödyllinen, sillä mitään ei tarvitse heittää pois, mutta voi ottaa esimerkiksi säilytysvinkkejä tai laajentaa omaa käsitystään tavaroiden suhtautumiseen. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on:
1. Visiointi miltä haluat kotisi näyttävän/ millaisessa kodissa haluat elää tms.
3. Valitaan iloa tuottavat asiat (ei mietitä mitä heitetään pois, vaan mitä säästetään)
5. Kannustetaan ottamaan iloa tuottavia asioita oikeasti käyttöön, eikä säilömään jotain tiettyä tarkoitusta varten (kun niitä ei käytetä kuitenkaan silloinkaan)
Se ei ole:
1. Teknistä siivousta
2. Minimalismia
Se voi olla kaikille hyödyllinen, sillä mitään ei tarvitse heittää pois, mutta voi ottaa esimerkiksi säilytysvinkkejä tai laajentaa omaa käsitystään tavaroiden suhtautumiseen. :)
Aika jees. Lisäisin vielä että vaiheet 2-5 kohta 1 muistaen.
Vierailija kirjoitti:
No ainahan joku uskontoon verrattavissa oleva aate herättää tappelua. Se aatteen tuputus varmaan ärsyttää ja niitä aatteeseen uskovia vasta ärsyttääkin jos joku uskaltaa kritisoida sitä mihin ne uskoo. (vrt. vaikka karppaus) Ja tuo aloitus oli jo sellainen että sillä haluttiin eriäviä mielipiteitä, eli tämä ei ollut mikään marittajien oma ketju. Ja kun niitä eriäviä mielipiteitä tuli, niin alkoi tappelu. Aivan kuin karppaus ja uskonto-keskusteluissa.
En kyllä ole nähnyt täällä mitään tuputusta... Saati itse kuullut koko kirjasta tai facebook ryhmästä aikaisemmin... Ja jos jostain tuntuu täällä, että hänelle tuputetaan aatetta niin yksi klikkaus riittäisi hoitamaan asian.
T. En ole lukenut kirjaa enkä varmaan edes lue, mutta aihe kuulostaa kiinnostavalta silti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on:
Se ei ole:
1. Teknistä siivousta
2. Minimalismia
Kiitos sinulle!
t. Skeptisiä viestejä kirjoittanut
Visiointi tarkoittaa syvempääkin kuin vain miltä haluaa että koti näyttää. Eihän kodin järjestäminen olisi yhtään vaikeaa, ellei siihen liittyisi ristiriitoja - koska harvalla mahtuu olemaan sekä siisti ja väljä että kaikki mahdollinen mieleinen tavara (olettaen että haluaa siistiä ja muuta kuin tupaten ahdasta kotia), joutuu tehdä valintoja: mitä haluan elämältä, mitä haluan tehdä ja mihin kuluttaa aikaa ja tilaa, mistä taas pitää luopua. Prosessi syventää itsetuntemusta sekä auttaa arvioimaan, mitä haluaa elämältään ja sen seurauksena myös kodilta. Jos haluaa rentoa elämää ja hyvinvointia työpäivän jälkeen, ei voi säilöä kaikkea mahdollista pölynkerääjää, tai sitten ne tosiaan ovatkin aina pölyssä, ellei halua siivota koko iltaa. Jos arvostaa lasten pitkäkestoista leikkiä ja mielikuvitusta, silloin järjesstää tilat niin, että lasten on mahdollista jättää leikit levälleen moneksi päivää. Eli tosiaan tarkoitus on miettiä omia arvoja ja elämäntapaa, ja niitä visioimisen jälkeen miettiä, miten arvot ja elämäntapa näkyvät kodin ratkaisuissa.
Jos kirjan on lukenut ajatuksen kanssa kannesta kanteen niin ei pitäisi olla epäselvyyttä siitä, että Kondo osaa hommansa helvetin hyvin. Kyllä, hän on nuori, mutta ikä ei aina ole verrattavissa kokemuksen ja tiedon määrään. Hänellä on ollut lapsesta asti kutsumus järjestelyyn ja hän on oppinut virheidensä kautta. Jotkut täälläkin ovat esittäneet pakko-oireista käytöstä tai muita mielisairauksia - ja ehkäpä niin - mutta itse näen jokaisella ihmisellä olevan jokin erityinen mielenkiinnon kohde, josta voisi kirjoittaa vaikka kirjan. Yhdelle se on meikkaaminen, toiselle matematiikka, kolmannelle Jari Sillanpää. Kondolle se on järjestely ja sen lisäksi että hän saa siitä iloa irti, hän on tehnyt siitä itselleen ammatin ja käyttää lahjojaan muiden auttamiseen. En näe siinä mitään tuomittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos kirjan on lukenut ajatuksen kanssa kannesta kanteen niin ei pitäisi olla epäselvyyttä siitä, että Kondo osaa hommansa helvetin hyvin. Kyllä, hän on nuori, mutta ikä ei aina ole verrattavissa kokemuksen ja tiedon määrään. Hänellä on ollut lapsesta asti kutsumus järjestelyyn ja hän on oppinut virheidensä kautta. Jotkut täälläkin ovat esittäneet pakko-oireista käytöstä tai muita mielisairauksia - ja ehkäpä niin - mutta itse näen jokaisella ihmisellä olevan jokin erityinen mielenkiinnon kohde, josta voisi kirjoittaa vaikka kirjan. Yhdelle se on meikkaaminen, toiselle matematiikka, kolmannelle Jari Sillanpää. Kondolle se on järjestely ja sen lisäksi että hän saa siitä iloa irti, hän on tehnyt siitä itselleen ammatin ja käyttää lahjojaan muiden auttamiseen. En näe siinä mitään tuomittavaa.
Ei hän mikään järjestelyn ammattilainen ole kuin itse antamallaan tittelillä. Sitä ajatellen on kyllä tehnyt hyvän tilin kirjallaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen konmari-kriittinen, ja olen niin kaukana kauppiaasta tai mainostajasta kuin kukaan voi olla. Suhtaudun metodiin skeptisesti juuri siksi, ette se mielestäni ole kestävän kehityksen mukainen.
Ehkä japanilaisessa animistisessa kulttuurissa esineiden arvostus ymmärretään toisin, mutta tässä meidän nykyisessä uusiojuppikulttuurissamme konmarin viesti monelle on: "heitä pois 10 vanhaa käsilaukkua ja osta yksi kallis". Eikä se ihmistä tavarahimoistaan paranna. Markkinavoimat vievät edelleen talutushihnassaan, ja itsekeskeinen "ilo" sivuuttaa kaikki eettiset ja ekologiset kysymykset.
Eli ongelma ei varsinaisesti ole konmarissa, se on meidän kulutuskeskeisessä kulttuurissamme. Konmari on vain yksi tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hän mikään järjestelyn ammattilainen ole kuin itse antamallaan tittelillä. Sitä ajatellen on kyllä tehnyt hyvän tilin kirjallaan.
Mistä saa auktorisoidun järjestelijän ammattinimikkeen?
Se on laiton kun valikoit tietystä ryhmästä tiettynä ajanjaksona liittyneet ja jos siihen dataan vielä liität tällä palstalla pyörimisen.