Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Konmaritus-miten olette toteuttaneet? Ja "ärsyttävä" facebook-ryhmä.

Vierailija
07.07.2016 |

Olisi kiva seurata vinkkejä Konmari-facebook -ryhmästä, mutta ärsyttää se fanaattisuus jos joku uskaltaa olla vähänkin "eri mieltä" tai pohtia eri asioita, tai on tehnyt asioita vähän eri tavalla.
Siellä jopa poistetaan kommentteja ja ketjuja jos ei ole ihan samaa mieltä.

Ja toisaalta myös esim. "kantavat" henkilöt kyllä itse soveltavat esim. säilytystapojen suhteen, mutta sitten taas kun joku on tehnyt eri järjestyksessä tms., ollaan heti "tuomitsemassa" että tuo ei ole konmaria.

Perusidea hyvä ja itsekin haluaisi tuommoisen projektin läpikäydä - omalla tavalla. JOtain jo tehnytkin. Ja olisi kiva seurata muidenkin edistymistä, mutta mietin kyllä jo tuosta ryhmästä eroamista kun henki ei ole hyvä... en vaan tiedä muitakaan Konmari-aiheisia ryhmiä.

Onko joku muu tehnyt "maritusta" jotenkin omalla tavallaan??
Ja oletteko fb-ryhmässä/ryhmissä ja onko niistä apua vai enempi pahaa mieltä?

Kommentit (1255)

Vierailija
61/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kiitellään tavaroita"  xD OMG, se muijahan on täys sekopää. Mikä lie mielisairausdiagnoosi silläkin ja ihmiset lukee pilkuntarkkaan sen pilkuntarkkoja "oppeja" jotta voivat olla samalla tavalla hulluja.

No ziiz onha se iha loogist jos tunnesyist omistaa tai ei haluu heittää poisgaa hei daa?! Saa niinku closuren sille suhteel tiäks

Vierailija
62/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asioiden järjestelystä tarvi tehdä moista pakkomiellettä. Ostaa mitä tekee mieli ja sitten kun ei asioita enää tarvi, niin vie hyväntekeväisyyttä tekeville kirppiksille tai antaa jollekin joka haluaa. En oo koskaan ollut mikään hamstraaja, joten mulla ei edes mitään 10 vuotta vanhempaa kotoa löydy, paitsi lapsuusvalokuvat. Paljon on tullut kyllä osteltua, mutta aina ne sinne hyväntekeväisyyskirppikselle päätyvät kun turhaksi jäävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivosin teini-ikäisen tyttäreni huoneen konmari-metodilla, kun oli päästänyt sen tosi törkeän näköiseksi ja oli ihan täynnä kamaa. Heitin pois tai myin kirpparilla kaiken, mikä ei tuota iloa :)

Vierailija
64/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voisi kysyä itseltään, että elänkö varastoidakseni vai voisko se koti olla avarampi tai vaihtoehtoisesti jopa pienempi (=halvempi) kun omistaisi vain tavaroita, joita haluan omistaa?

Omistan vain tavaroita, jotka haluan omistaa ja tavaroita, joita en erityisesti halua mutta on käytännössä pakko omistaa. Toki jos on ongelmaa, niin kiva että siihen saa apua.

Vierailija
65/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa tuo Konmari kuulostaa vähän niin kuin uskonlahkolta. Ihmisillä on tarve aina kuulua johonkin lahkoon. Itsehän en mihinkään lahkoiluun ikinä ryhdy.

Sanot noin, koska haluat elää sun himohamstraajaelämää täysillä. Ja se on ihan ok. En tuomitse, niin kauan kun et aiheuta ympäristölle vaaraa.

En kylläkään hamstraa enkä juuri shoppailekaan. Ei oo koskaan olleet mun juttuja.

Vierailija
66/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

En ihmettele miksi ihmiset ovat hullaantuneet tästä, vaikka ihan uutena asiana tuli keskustelun myötä.

Itse teen vuosittain koko kämpän tyhjennyksen; käyn kaiken läpi ja heitän turhat pois, järjestän paremmin ja siivoan samalla katosta lattiaan. Pakko tehdä vuosittain, sillä esimerkiksi kännykän vaihtuessa varalaturi laatikossa tulee tarpeettomaksi, siksi mielestäni hölmöä, että tämä toimisi yhdellä kertaa elämässä... (Joku saa selittää jos haluaa?)

Mutta niin asiaan, aina suursiivouksen jälkeen minulle tulee hirveästi tarmoa jatkaa järjestelyä, se ei lopu kun koti on järjestetty. Yleensä samalla kertaa järjestän kaiken muunkin elämässäni (eli hoidan ikävät asiat jotka ovat jääneet roikkumaan yms), mutta ei se muutamaa viikkoa pitempään kestä.

Mikä se sun visio siitä suursiivouksesta on? Heität turhan pois, mutta joka vuosi tulee ostettua lisää turhaa? Pitäisikö keskittyä vaan siihen, mitö haluay omistaa eikä siihen, minkä haluat pois? Näin ei ehkä tule ostettua sitä samaa turhaa aina uudestaan ja uudestaan.

Suursiivouksessani ei ole oikeastaan kyse tavaroiden pois heittämisestä vaan itse siivoamisesta, sillä pölyä kertyy kaikialle ja sen seurauksena käyn tietysti samalla kaiken läpi.

Eli mielestäni teenkin juuri niin, että tiedostan tasan tarkkaan mitä omistan enkä halua mistään eroon. Vuoden aikana kuitenkin pakosti kertyy jotainn turhia asioita kotiin. En sitten tiedä miten tässä järjestelmässä niitä ei tule (esimerkiksi vara laturi). Ja miksi joku ostaisi samaa turhaa uudestaan ja uudestaan? Mitä tällainen turha on?

Vierailija
67/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa tuo Konmari kuulostaa vähän niin kuin uskonlahkolta. Ihmisillä on tarve aina kuulua johonkin lahkoon. Itsehän en mihinkään lahkoiluun ikinä ryhdy.

Sanot noin, koska haluat elää sun himohamstraajaelämää täysillä. Ja se on ihan ok. En tuomitse, niin kauan kun et aiheuta ympäristölle vaaraa.

En kylläkään hamstraa enkä juuri shoppailekaan. Ei oo koskaan olleet mun juttuja.

Mutta pystytkö luopumaan? Se on se oleellisin kysymys diagnoosissa.

Vierailija
68/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivosin teini-ikäisen tyttäreni huoneen konmari-metodilla, kun oli päästänyt sen tosi törkeän näköiseksi ja oli ihan täynnä kamaa. Heitin pois tai myin kirpparilla kaiken, mikä ei tuota iloa :)

Jokaisen tulisi vastata vain omista tavaroistaan. Et voi oikein opettaa tavaraan suhtautumista noin.

Vierailija
69/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voisi kysyä itseltään, että elänkö varastoidakseni vai voisko se koti olla avarampi tai vaihtoehtoisesti jopa pienempi (=halvempi) kun omistaisi vain tavaroita, joita haluan omistaa?

Omistan vain tavaroita, jotka haluan omistaa ja tavaroita, joita en erityisesti halua mutta on käytännössä pakko omistaa. Toki jos on ongelmaa, niin kiva että siihen saa apua.

Näinpä. Oon yllättynyt miten monella kuulostaa olevan ongelmaa hamstraamisen kanssa. Sekin on pohjimmiltaan joku mielenterveysjuttu, se tavara tuo jotain turvaa. Eikä se kodin tyhjentäminen siihen pohjimmaiseen ongelmaan auta, se turvan hakeminen alkaa ilmentyä sitten jollain muulla tavalla elämässä kuten mielenterveysongelmat yleensä. Varmaan moni tulee uskoon tai alkaa kärsiä pakkoajatuksista yms. Ehkä terapia vois siihen pohjimmaiseen ongelmaan auttaa.

Vierailija
70/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jokainen lopulta omat nurkkansa parhaiten tunne, joten tarvitaanko ketään moista järjestys- & siivousgurua  mihinkään ?

Imuri vaan esille ja luuttu käteen ,turha kama jos on kunnollista niin kiertoon,jos ei niin jonnekin roskalavalle.

Tämän minäkin osaisin neuvoa ja totta se on ilman minuakin.

Sillä tavalla ne nurkat asunnosta kuin asunnosta puhdistuvat ja tulevat taas käyttökelpoisiksi jälleen.Imuroida ja sopivan  märkää rättiä &pesuvatia tai siivousämpäriä kai osaa jokainen käyttää ja lattiat luututa ja kuivata  luuttuamisen jälkeen sopivalla  kuivauspyyhkimellä ? Ikkunoiden pesu kirkastaa näkymiä lisäksi. Kyllä me täällä Suomessakin sentään siivota kaikki osaamme,jos vain haluamme ja sillä siisti. Nyt olen ainakin  puhunut asiasta suuni puhtaaksi,enkä ainakaan tietääkseni kirjoittanut siitä roskaa....heh,heh

Vierailija
71/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi luopua? Eikö tuon konmarin idea olekaan se, että tavarat tuottavat iloa, vai miten se nyt meni?

ohis

Vierailija
72/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kun kirjaa lukemattomat ovat kovaäänisimmin valittamassa muita lukijoita tyhmiksi jne. KonMarin pääpointin voisi oikeastaan kiteyttää siihen, saatko itsesi onnelliseksi niillä tavaroilla, joilla olet ympäröinyt itsesi? Jos et, miksi ihmeessä täyttäisit kotisi moisilla tavaroilla.

Vierailija
73/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä turhasta tavarasta mun pitäis luopua kun ei mulla oo sellaista?

Vierailija
74/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

En ihmettele miksi ihmiset ovat hullaantuneet tästä, vaikka ihan uutena asiana tuli keskustelun myötä.

Itse teen vuosittain koko kämpän tyhjennyksen; käyn kaiken läpi ja heitän turhat pois, järjestän paremmin ja siivoan samalla katosta lattiaan. Pakko tehdä vuosittain, sillä esimerkiksi kännykän vaihtuessa varalaturi laatikossa tulee tarpeettomaksi, siksi mielestäni hölmöä, että tämä toimisi yhdellä kertaa elämässä... (Joku saa selittää jos haluaa?)

Mutta niin asiaan, aina suursiivouksen jälkeen minulle tulee hirveästi tarmoa jatkaa järjestelyä, se ei lopu kun koti on järjestetty. Yleensä samalla kertaa järjestän kaiken muunkin elämässäni (eli hoidan ikävät asiat jotka ovat jääneet roikkumaan yms), mutta ei se muutamaa viikkoa pitempään kestä.

Mikä se sun visio siitä suursiivouksesta on? Heität turhan pois, mutta joka vuosi tulee ostettua lisää turhaa? Pitäisikö keskittyä vaan siihen, mitö haluay omistaa eikä siihen, minkä haluat pois? Näin ei ehkä tule ostettua sitä samaa turhaa aina uudestaan ja uudestaan.

Suursiivouksessani ei ole oikeastaan kyse tavaroiden pois heittämisestä vaan itse siivoamisesta, sillä pölyä kertyy kaikialle ja sen seurauksena käyn tietysti samalla kaiken läpi.

Eli mielestäni teenkin juuri niin, että tiedostan tasan tarkkaan mitä omistan enkä halua mistään eroon. Vuoden aikana kuitenkin pakosti kertyy jotainn turhia asioita kotiin. En sitten tiedä miten tässä järjestelmässä niitä ei tule (esimerkiksi vara laturi). Ja miksi joku ostaisi samaa turhaa uudestaan ja uudestaan? Mitä tällainen turha on?

Kaikki, mikä ei tule käytetyksi eikä tuota iloa, on turhaa.

75/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

kirjoitti:

Se ei kestä, koska et tee sitä kouluttaaksesi aivojasi uudelleen ts. teet liian vähän ja tehottomasti. Jos aihe kiinnostaa, on KonMarilla sinulle paljon tarjottavaa.

Ahaa... Periaatteessa aihe kiinnostaa, mutta tiedän ettei minulla ikinä ole tai tule olemaan ongelmia tavaroiden tai siivouksen kanssa, sillä rakastan suursiivouksia sekä järjestelyä! Siksi tuntuisi turhalta lukea itseäni varten, vaikka asia kuulostaa kiinnostavalta juuri sillä mitä muut ihmiset siitä saavat. Vai voiko siitä saada jotain vaikkei olisi mitään "ongelmaa" kyseisellä osa-alueella?

Voi. Ei minullakaan ole koskaan ollut mitään ongelmaa siivouksen tai järjestyksen kanssa. Se on kuitenkin auttanut minua huomaamaan, että 90% (vähäisistä) vaatteistani ovat turhia, astioistamme melkein 95% on turhaa ja joku tarvitsee niitä meitä enemmän. Emme tarvitse 2000 niteen kirjastoa, vaan oikeastaan vain ne rakkaimmat ja tärkeimmät kirjat. Mitä teen tärähtäneillä valokuvilla? 

Lisäksi, koska kyseessä on kognitiivinen psykologia, kouluttaa se samoihin kiitollisuuden ja sen tärkeimmän ymmärtämisen suhteen muissakin asioissa, eli näkee selkeämmin sen, mitä omalta elämältään oikein haluakaan ja mitä oikeasti tarvitsee.

Vierailija
76/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

siivousjehu kirjoitti:

Eiköhän jokainen lopulta omat nurkkansa parhaiten tunne, joten tarvitaanko ketään moista järjestys- & siivousgurua  mihinkään ?

Imuri vaan esille ja luuttu käteen ,turha kama jos on kunnollista niin kiertoon,jos ei niin jonnekin roskalavalle.

Tämän minäkin osaisin neuvoa ja totta se on ilman minuakin.

Sillä tavalla ne nurkat asunnosta kuin asunnosta puhdistuvat ja tulevat taas käyttökelpoisiksi jälleen.Imuroida ja sopivan  märkää rättiä &pesuvatia tai siivousämpäriä kai osaa jokainen käyttää ja lattiat luututa ja kuivata  luuttuamisen jälkeen sopivalla  kuivauspyyhkimellä ? Ikkunoiden pesu kirkastaa näkymiä lisäksi. Kyllä me täällä Suomessakin sentään siivota kaikki osaamme,jos vain haluamme ja sillä siisti. Nyt olen ainakin  puhunut asiasta suuni puhtaaksi,enkä ainakaan tietääkseni kirjoittanut siitä roskaa....heh,heh

Moni varmaan kuvittelee että kun ne käyttää tuota konamaria, niin niiden ei ikinä tarvi siivota enää. Että se pöly lakkaa maagisesti laskeutumasta :D

Vierailija
77/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä turhasta tavarasta mun pitäis luopua kun ei mulla oo sellaista?

Ja silti mietit, että muuten olisit kiinnostunut konmarista, ellei se vaikuttaisi uskonlahkolta? Jotain ongelmaa tavaran kanssa varmaan on, jos tähänkin ketjuun olet jäänyt. Että äläpä yritä huijata ketään.

Vierailija
78/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä nämä marittajat hamstraavat uusia pyyhkeitä, jotta saavat lisää täytettyä tyhjentämiinsä kaappeihin eivätkä vain pyyhkeet täyttäisi kaappia liikaa... :) Jep jep. Eli vanhat heitetään mäkeen ja tilalle sitten vaan shoppailaan hamamia.

Vierailija
79/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä tavaroita kiitellään?

Ja milloin?

Vierailija
80/1255 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Oon yllättynyt miten monella kuulostaa olevan ongelmaa hamstraamisen kanssa. Sekin on pohjimmiltaan joku mielenterveysjuttu, se tavara tuo jotain turvaa. Eikä se kodin tyhjentäminen siihen pohjimmaiseen ongelmaan auta, se turvan hakeminen alkaa ilmentyä sitten jollain muulla tavalla elämässä kuten mielenterveysongelmat yleensä. Varmaan moni tulee uskoon tai alkaa kärsiä pakkoajatuksista yms. Ehkä terapia vois siihen pohjimmaiseen ongelmaan auttaa.

Joskus sillä itse tavaralla ei ole edes merkitystä, mutta siitä luopuminen olisi ylivoimaista ja uhka. Tuntemattoman pelko tai sitten jonkin jo koetun asian toistumisen pelko ajaa hamstraamiseen, joka ei välttämättä edes tuo turvaa.