Konmaritus-miten olette toteuttaneet? Ja "ärsyttävä" facebook-ryhmä.
Olisi kiva seurata vinkkejä Konmari-facebook -ryhmästä, mutta ärsyttää se fanaattisuus jos joku uskaltaa olla vähänkin "eri mieltä" tai pohtia eri asioita, tai on tehnyt asioita vähän eri tavalla.
Siellä jopa poistetaan kommentteja ja ketjuja jos ei ole ihan samaa mieltä.
Ja toisaalta myös esim. "kantavat" henkilöt kyllä itse soveltavat esim. säilytystapojen suhteen, mutta sitten taas kun joku on tehnyt eri järjestyksessä tms., ollaan heti "tuomitsemassa" että tuo ei ole konmaria.
Perusidea hyvä ja itsekin haluaisi tuommoisen projektin läpikäydä - omalla tavalla. JOtain jo tehnytkin. Ja olisi kiva seurata muidenkin edistymistä, mutta mietin kyllä jo tuosta ryhmästä eroamista kun henki ei ole hyvä... en vaan tiedä muitakaan Konmari-aiheisia ryhmiä.
Onko joku muu tehnyt "maritusta" jotenkin omalla tavallaan??
Ja oletteko fb-ryhmässä/ryhmissä ja onko niistä apua vai enempi pahaa mieltä?
Kommentit (1255)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia, jota monet kirjan lukeneetkaan eivät tunnu tajuavan, on että Marie Kondo aika suoraan sanoo että turha tavara kannattaa heittää pois. Ei siis antaa kenellekään tai myydä kirpputorilla, koska sitten tavara on taas muiden ihmisten riesana loppujen lopuksi.
Sepäs ekologista.
Pointti onkin tavaran vähentäminen. Sen tajuaminen, että sitä ei tarvita niin paljon, ja että elämä on helpompaa vähemmillä tavaroilla. Idea pois heittämisessä on, että ongelmaa ei siirretä eteenpäin muille ihmisille.
Ja jätteestähän ei ongelmaa tule?
Ongelma on syntynyt silloin, kun on valmistettu esim. huonolaatuinen akryylineule, ja kun se on ostettu. Konmarin ym. tavaran raivaamisen avulla ihminen huomaa, ettei kannata ostella paljon tavaraa. Jos lahjoittaa sen huonon neuleen kirpparille, ja joku taas ostaa sen, vaikka ostajallekin tavaraa on jo ennestään kaapit pullollaan, on tavaran omistamisesta aiheutunut ongelma vain siirretty eteenpäin. Jos neuleen heittää suoraan roskiin (minne se joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin päätyy), omistamisen ongelma on poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö ihmisillä ylipäätään kaikki tämän alan kirjallisuus tunteisiin? Leimaatteko ihmisen sekopääksi, jos tällä on hyllyssä esim. Feng shui -opas? Vai onko kyse siitä virheellisesti annetusta minimalismileimasta, siitä että koetaan jotenkin uhaksi se, jos joku paheksuu suuria tavaramääriä tai just sun epäjärjestelmällisyyttäsi?
Ehkä se oma metodi, muutto isompaan tai uusi kaappi kun tila loppuu, ei olekaan se kaikkein kestävin? Siihen saumaan, kun sen keksii kyseenalaistaa, tämä kirja on hyvä työkalu.
Myös minusta KonMari on erinomainen työkalu oman elämän uudelleenreititykseen. Eli juuri siihen tienhaaraan, missä tuntuu että tässäkö tämä oli? Tosin, parisuhteelle voi aiheuttaa hiukan stressiä, kun toinen alkaa tyhjentää huoneita talossa ja ehdottaa muuttoa neljä kertaa pienempään :D
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskontohan se on. Jengi on muka parantunut masennuksesta ja muista sairauksista, tiputtaneet ylipainoa, tienanneet rahaa, löytäneet uuden tarkoituksen elämälleen jne. Ja kritisoida ei saa. Ihan sairasta.
Raivaaminen ja hamstraus-kierteen lopettaminen on hyviä asioita, mutta joku roti nyt kuitenkin.
Mikä roti? Kyseessä kun ei ole mikään pelkkä raivausopus, vaan perinteinen kognitiivisen psykologian menetelmä uusissa vaatteissa. Ja yllättävän tehokas! En ihmettele ollenkaan, että ihmiset ovat löytäneet elämälleen uuden suunnan sen jälkeen.
Se on yksi syy, miksi niitä typeriäkin ohjeita tulisi kirjaimellisesti noudattaa, koska ne kouluttavat aivoja uudelleen. Typerää minusta on se, että asian tieteellisestä puolesta ei puhuta melkein missään. Eikö edes siellä ryhmässä?
Ei. Siellä käydään keskustelua siitä, voiko sukat laittaa kaappiin palloina (ns. vanhanaikaisesti yhteen kiepautettuina) vai onko pakko viikata kaksinkerroin ja päällekkäin. Oikeasti.
Siis, taustahan tässä on varmasti ihan hyvä ja aiheellinen ja tieteellispohjainen. Uskonnon tekee seuraajien, "opetuslasten", fanaattisuus. (Vrt. mitä Jeesus aikoinaan opetti vs. millä tasolla keskustelu on tätä nykyä..)
Mutta jos ei kirjaa ole lukenut, niin miksi alkaa "saarnaamaan" aiheesta, kuten niin moni newbie tuolla ryhmässä tekee? En minäkään keksi mitään uusia Jeesustarinoita paikkaamaan omaa laiskuuttani lukea Raamattua ja väitä niitä toimiviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia, jota monet kirjan lukeneetkaan eivät tunnu tajuavan, on että Marie Kondo aika suoraan sanoo että turha tavara kannattaa heittää pois. Ei siis antaa kenellekään tai myydä kirpputorilla, koska sitten tavara on taas muiden ihmisten riesana loppujen lopuksi.
Tosin Marie Kondohan elää kulttuurissa, jossa kirpparit sun muut sekä ylipäänsä ekologisuusajatus ovat vasta nyt kasvattamassa suosiotaan. Hän kirjoittaa vain omasta kulttuuristaan käsin, ei siihen sen suurempaa ideologiaa liity.
Mielestäni Kondolla on ihan selvä missio, joka on: vähemmän tavaraa, ylipäätään, länsimaisessa maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vain nainen kykenee tekemään näin merkityksettömästä ja yksinkertaisesta asiasta ongelman suuntaan tai toiseen.
Sepä se, kun mies ei tee tavaroista ongelmaa. Se voi ostaa joka kerta uuden sahan ja meisselisarjan puuhasteluun ryhtyessään, kun ei ole varma oliko sellaista jo ja jos, niin missä, samalla uskotellen, että kyllähän niitä kuluu ja kun halvalla sain. Niinpä niitä kertyy ja ne täyttää pian autotallin ja varaston ja kaappeja sisälläkin. Niitä on myös mökillä ja veneessä ja pihaan nousevassa uudessa varastossa. Vaikka uutta varastoa ei edes olisi tarvittu, jos se kuluttaminen ja omistaminen olisi jotenkin hallittua.
Ja kun sellainen elämäntapa ei kosketa vain itseä, vaan myös puolisoa, jälkeläisiä, muita sukulaisia...
Ryhmästä olen oppinut sen, että kyllä suomalainenkin mies hoardaa.
En ihmettele miksi ihmiset ovat hullaantuneet tästä, vaikka ihan uutena asiana tuli keskustelun myötä.
Itse teen vuosittain koko kämpän tyhjennyksen; käyn kaiken läpi ja heitän turhat pois, järjestän paremmin ja siivoan samalla katosta lattiaan. Pakko tehdä vuosittain, sillä esimerkiksi kännykän vaihtuessa varalaturi laatikossa tulee tarpeettomaksi, siksi mielestäni hölmöä, että tämä toimisi yhdellä kertaa elämässä... (Joku saa selittää jos haluaa?)
Mutta niin asiaan, aina suursiivouksen jälkeen minulle tulee hirveästi tarmoa jatkaa järjestelyä, se ei lopu kun koti on järjestetty. Yleensä samalla kertaa järjestän kaiken muunkin elämässäni (eli hoidan ikävät asiat jotka ovat jääneet roikkumaan yms), mutta ei se muutamaa viikkoa pitempään kestä.
kirjoitti:
En ihmettele miksi ihmiset ovat hullaantuneet tästä, vaikka ihan uutena asiana tuli keskustelun myötä.
Itse teen vuosittain koko kämpän tyhjennyksen; käyn kaiken läpi ja heitän turhat pois, järjestän paremmin ja siivoan samalla katosta lattiaan. Pakko tehdä vuosittain, sillä esimerkiksi kännykän vaihtuessa varalaturi laatikossa tulee tarpeettomaksi, siksi mielestäni hölmöä, että tämä toimisi yhdellä kertaa elämässä... (Joku saa selittää jos haluaa?)Mutta niin asiaan, aina suursiivouksen jälkeen minulle tulee hirveästi tarmoa jatkaa järjestelyä, se ei lopu kun koti on järjestetty. Yleensä samalla kertaa järjestän kaiken muunkin elämässäni (eli hoidan ikävät asiat jotka ovat jääneet roikkumaan yms), mutta ei se muutamaa viikkoa pitempään kestä.
Se ei kestä, koska et tee sitä kouluttaaksesi aivojasi uudelleen ts. teet liian vähän ja tehottomasti. Jos aihe kiinnostaa, on KonMarilla sinulle paljon tarjottavaa.
Sitä tavarapaljoutta ei aina yksin voi selvittää, joten suotta arvostelette niitä, jotka ottavat esim. KonMarin avukseen. Kaiken kaaoksen takana on aina jotain inhimillistä. Kiire, suru, masennus, kuolinpesä, lama, lapsuus, tai ihan vaikkapa vaan se, ettei ole koskaan oppinut.
Minä en ole lukenut mitään Konmarista enkä käynyt kyseisillä facebook-sivuilla. ÄO:ni on nimittäin 144, joten minulla on ihan omat erittäin loogiset säilytysratkaisuni ja kaikki tavarat helposti löydettävissä. Näin on ollut aina. Omia hyviä itse oivallettuja niksejä en kyllä tietenkään muille kerro.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole lukenut mitään Konmarista enkä käynyt kyseisillä facebook-sivuilla. ÄO:ni on nimittäin 144, joten minulla on ihan omat erittäin loogiset säilytysratkaisuni ja kaikki tavarat helposti löydettävissä. Näin on ollut aina. Omia hyviä itse oivallettuja niksejä en kyllä tietenkään muille kerro.
Hienoa :D Vielä jos pääsisit tänne ÄO 150 (not even kidding), niin ymmärtäisit, että ehkä KonMari on muutakin, kuin siivous- ja järjestelytekniikka?
Miks tää konmari-juttu on nyt viimesen viikon aikana tullu esille yhtäkkiä? En ollut ennen tämmösestä kuullut ja nyt on varmaan 8 kerta viikon sisällä kun tästä on juttua.
Jaa tuo Konmari kuulostaa vähän niin kuin uskonlahkolta. Ihmisillä on tarve aina kuulua johonkin lahkoon. Itsehän en mihinkään lahkoiluun ikinä ryhdy.
kirjoitti:
Itse teen vuosittain koko kämpän tyhjennyksen; käyn kaiken läpi ja heitän turhat pois, järjestän paremmin ja siivoan samalla katosta lattiaan. Pakko tehdä vuosittain, sillä esimerkiksi kännykän vaihtuessa varalaturi laatikossa tulee tarpeettomaksi, siksi mielestäni hölmöä, että tämä toimisi yhdellä kertaa elämässä... (Joku saa selittää jos haluaa?)Mutta niin asiaan, aina suursiivouksen jälkeen minulle tulee hirveästi tarmoa jatkaa järjestelyä, se ei lopu kun koti on järjestetty. Yleensä samalla kertaa järjestän kaiken muunkin elämässäni (eli hoidan ikävät asiat jotka ovat jääneet roikkumaan yms), mutta ei se muutamaa viikkoa pitempään kestä.
Mikä se sun visio siitä suursiivouksesta on? Heität turhan pois, mutta joka vuosi tulee ostettua lisää turhaa? Pitäisikö keskittyä vaan siihen, mitö haluay omistaa eikä siihen, minkä haluat pois? Näin ei ehkä tule ostettua sitä samaa turhaa aina uudestaan ja uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa tuo Konmari kuulostaa vähän niin kuin uskonlahkolta. Ihmisillä on tarve aina kuulua johonkin lahkoon. Itsehän en mihinkään lahkoiluun ikinä ryhdy.
Sanot noin, koska haluat elää sun himohamstraajaelämää täysillä. Ja se on ihan ok. En tuomitse, niin kauan kun et aiheuta ympäristölle vaaraa.
HEL-NYC kirjoitti:
kirjoitti:
Se ei kestä, koska et tee sitä kouluttaaksesi aivojasi uudelleen ts. teet liian vähän ja tehottomasti. Jos aihe kiinnostaa, on KonMarilla sinulle paljon tarjottavaa.
Ahaa... Periaatteessa aihe kiinnostaa, mutta tiedän ettei minulla ikinä ole tai tule olemaan ongelmia tavaroiden tai siivouksen kanssa, sillä rakastan suursiivouksia sekä järjestelyä! Siksi tuntuisi turhalta lukea itseäni varten, vaikka asia kuulostaa kiinnostavalta juuri sillä mitä muut ihmiset siitä saavat. Vai voiko siitä saada jotain vaikkei olisi mitään "ongelmaa" kyseisellä osa-alueella?
"Kiitellään tavaroita" xD OMG, se muijahan on täys sekopää. Mikä lie mielisairausdiagnoosi silläkin ja ihmiset lukee pilkuntarkkaan sen pilkuntarkkoja "oppeja" jotta voivat olla samalla tavalla hulluja.
Jokainen voisi kysyä itseltään, että elänkö varastoidakseni vai voisko se koti olla avarampi tai vaihtoehtoisesti jopa pienempi (=halvempi) kun omistaisi vain tavaroita, joita haluan omistaa?
Vierailija kirjoitti:
Konmarissa on kyse etupäässä muusta kuin säilytysratkaisuista. Miksi et kerro niksejäsi muille.
t: Eräs, joka ei tiedä omaa ÄO:nsä
Oikeasti? :D Iloisesti jätetty siis huomiotta koko homman perusta. Tosin, rehellisesti, en ole ihan varma tiedostaako Marie Kondo itsekään, ettei kyseessä ole mikään ihmeellinen sattuma, tai siistin kodin "taika"...