Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Konmaritus-miten olette toteuttaneet? Ja "ärsyttävä" facebook-ryhmä.

Vierailija
07.07.2016 |

Olisi kiva seurata vinkkejä Konmari-facebook -ryhmästä, mutta ärsyttää se fanaattisuus jos joku uskaltaa olla vähänkin "eri mieltä" tai pohtia eri asioita, tai on tehnyt asioita vähän eri tavalla.
Siellä jopa poistetaan kommentteja ja ketjuja jos ei ole ihan samaa mieltä.

Ja toisaalta myös esim. "kantavat" henkilöt kyllä itse soveltavat esim. säilytystapojen suhteen, mutta sitten taas kun joku on tehnyt eri järjestyksessä tms., ollaan heti "tuomitsemassa" että tuo ei ole konmaria.

Perusidea hyvä ja itsekin haluaisi tuommoisen projektin läpikäydä - omalla tavalla. JOtain jo tehnytkin. Ja olisi kiva seurata muidenkin edistymistä, mutta mietin kyllä jo tuosta ryhmästä eroamista kun henki ei ole hyvä... en vaan tiedä muitakaan Konmari-aiheisia ryhmiä.

Onko joku muu tehnyt "maritusta" jotenkin omalla tavallaan??
Ja oletteko fb-ryhmässä/ryhmissä ja onko niistä apua vai enempi pahaa mieltä?

Kommentit (1255)

Vierailija
281/1255 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan tämä Kondon siivousfilosofi tietysti herättää keskustelua ja onhan se hyvä sinänsä, mutta emmeköhän me silti ihan omilla opeillamme täällä saa paikkoja puhtaaksi kotonamme ja asuntoamme juuri meille(siis itsekullekin meistä) parhaiten sopivaan ja toimivaan järjestykseen ? 

Saihan Tapio Rautavaarakin aikanaan nuolensa ihan olympiatarkasti maaliin. Ihan varmaan ollenkaan  tuntematta mitään japanilaisten jousiammunnan filosofioita.

Siellähän kaikesta on tehty oma mestarien sukupolvelta toiselle saattama ja tiukkojen koulukuntasääntöjensä ohjaama ja opastama  taiteenlajinsa ja filosofiansa,niin jousiammunnasta kuin teenjuonnista kuin  kukkien asetttelustakin.

Jopa istumisessakin on siellä omat oikeaoppiset,kunnioitetut ja senkin  taiteen sääntöjen mukaan  arvostetut  sääntönsä....

Vierailija
282/1255 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa ei hirveästi ole mietitty tavarankertymisasiaa käsityöihmisten kannalta. Heillä, tai no, meillä tuppaa olemaan ilmeisesti luovuuden vuoksi normaalia laajempi kirjo tavaroita ja materiaaleja, joita "voi vielä joskus jossain projektissa tarvita". Sitten sitä tulee säilöttyä vaikka mitä ja tietenkin vielä sillä tavalla boheemisti missä sattuu. Se on ongelma, josta nyt olen eroamassa.

Tajusin kuitenkin sen, että maailma on väärällään raaka-aineita, jos niitä tarvitsen eikä niitä tarvitse kaikkia kotiin hankkia _mahdollista_ inspiraatiota odottamaan. Olen myös miettinyt keskeneräisiksi jääneitä käsitöitä. Niillä on jotenkin tosi ahdistava vaikutus, joten ne saavat mennä. Monia hyviäkin juttuja jää tekemättä, jos ne keskeneräiset luo stressiä.

Liika käsityömateriaali on omalla tavallaan myös luovuutta tappavaa, kun vaihtoehtoja on niin paljon ettei mistään saa kiinni. Ja etsimiseen, niin tavaran kuin inspiraationkin, menee kauan aikaa. Se kaikki on elämiseltä ja kivoilta jutuilta pois. Niinkin paljon kuin kauniita ja hauskoja kankaita ja lankoja on olemassa, ei minun tarvitse omistaa niistä montaakaan. Kun on liian paljon kaikkea söpöä ja ihanaa, mikään ei erityisesti erotu sieltä joukosta enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1255 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten, kun monet täällä puolustavat henkeen ja vereen kierrätystä, kirppareita ja hyväntekeväisyyteen lahjoittamista, niin eivät ne kyllä aina ratkaise sitä jäteongelmaa.

Esim. eräs tuttavani on ollut vapaaehtoistyössä Romaniassa ja kertoi, että siellä suomalaisten lahjoittamat vaatteet päätyvät lähinnä homehtumaan isoihin varastohalleihin. Eli Suomessa vaatteet pestään, lajitellaan ja pakataan huolella ennen kohdemaahan lähettämistä, ja siellä pakkaukset avataan ja vaatteet heitellään kasoihin varastohalliin, ja jätetään sinne joskus kuukausiksikin. Rotat tekevät niihin pesänsä ja kosteus homehduttaa. Hyvin harva päätyy ikinä kenenkään oikeasti apua tarvitsevan käyttöön. Eli käytännössä ongelma vain siirretään maasta toiseen, meidän jätteet sinne.

Elektroniikkaromun kanssa vähän sama juttu. Eurooppalaisten vanhat kännykät päätyvät valtaviksi jätekasoiksi kehitysmaihin. Firmat kun keräävät ihmisiltä vanhoja kännyköitä, tabletteja ym. esim. uuden oston yhteydessä, niin eivät ne mihinkään uusiokäyttöön mene, vaan viedään Afrikan köyhiin maihin joissa ei vielä ole lakeja siitä, että mitä sinne saa dumpata.

Jokainen joka on myynyt kamaa kirpparilla tietää, että ei sielläkään kaikki mene, esim. todella epämuodikas vaate, vaikka miten halvalla myisi.

Tätä taustaa vasten en pidä kauhean törkeänä tekona sitä, että joku raivaaja laittaa silloin tällöin tavaraa ihan vaan roskiin tai vaikka polttaa kotona takassa. Se on pisara jätemeressä, jonka länsimaalainen kulttuuri tuottaa. Todellinen ongelma on liikatuotanto, ja se muuttuu vain ostokäyttäytymistä muuttamalla. Siihen puolestaan voi vaikuttaa se, että useampi ihminen sisäistää Kondon filosofian.

Se on ehkä ihan hyvä prosessin kannalta se, kuinka hankalaa asianmukainen ja "oikeaoppinen" tavarasta eroonpääsy ja kierrätys on. Oppiipahan harkitsemaan jo ennen ostotilannetta.

Totta tuokin, mutta ihmisen psyykelle voi pidemmän päälle olla parempi, jos ostelu vähenee hyvän eikä pahan kautta. Ei siis siksi, että pelkää rangaistusta, joka seuraa jos ostaa liikaa, vaan siksi, että aidosti tiedostaa mikä lisää omaa onnellisuutta ja mikä ei, eikä edes halua ylimääräistä.

Vierailija
284/1255 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan tämä Kondon siivousfilosofi tietysti herättää keskustelua ja onhan se hyvä sinänsä, mutta emmeköhän me silti ihan omilla opeillamme täällä saa paikkoja puhtaaksi kotonamme ja asuntoamme juuri meille(siis itsekullekin meistä) parhaiten sopivaan ja toimivaan järjestykseen ? 

Minä en ole saanut ja moni sukulaiseni ainakin kamppailee tämän asian kanssa myös.

Vierailija
285/1255 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saihan Tapio Rautavaarakin aikanaan nuolensa ihan olympiatarkasti maaliin. Ihan varmaan ollenkaan  tuntematta mitään japanilaisten jousiammunnan filosofioita.

Siellähän kaikesta on tehty oma mestarien sukupolvelta toiselle saattama ja tiukkojen koulukuntasääntöjensä ohjaama ja opastama  taiteenlajinsa ja filosofiansa,niin jousiammunnasta kuin teenjuonnista kuin  kukkien asetttelustakin.

Jopa istumisessakin on siellä omat oikeaoppiset,kunnioitetut ja senkin  taiteen sääntöjen mukaan  arvostetut  sääntönsä....

Kuinka moni osaa pilkkoa urakan sopiviin osiin ja luoda sille aikataulua? Se mitä sanoit toiminee niillä, joilla on vain pientä epäjärjestelmällisyyttä, mutta iso talo useammalla sotkuisella asukkaalla ja kaaoksella on todella vaikea itsenäisesti toteutettavaksi.

Vierailija
286/1255 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni osaa pilkkoa urakan sopiviin osiin ja luoda sille aikataulua? Se mitä sanoit toiminee niillä, joilla on vain pientä epäjärjestelmällisyyttä, mutta iso talo useammalla sotkuisella asukkaalla ja kaaoksella on todella vaikea itsenäisesti toteutettavaksi.

No jos sen Konmarin kokee itselleen jonain  tehtävään ryhdistävänä oppina niin sitten ehkä...

Vierailija
287/1255 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihanaa, että kaapit on kauniita sisäpuoleltakin eikä sisältö hyökkää kimppuun kun oven avaa.😍

Vierailija
288/1255 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mikää lisää inspiraatiota ja johtaa työn touhuun on hyväksi! Sitä mielestäni tuo Konmari -ryhmä aikaansaa, ja itse olen tyytyväinen. Jos täällä av:lläkin vetäisi jokaisesta mielipiteestä herneen nenääns. eihän siitä mitään tulisi. Eiköhän joka fb-ryhmässä ole enemmän tai vähemmän kirjoituksia, jotka itseä ärsyttävät, tai jotka eivät ainakaan ole omaan makuun. Tuolla Konmari-ryhmässä niitä on mielestäni harvinaisen vähän. Jos ei metodi kiinnosta, eikä sitä halua noudattaa edes niiden keskeisten teesien kohdalla, niin pakkoko siihen on osallistua ja marmattaa? Muitakin ryhmiä on pilvin pimein.

Vierailija
289/1255 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mikää lisää inspiraatiota ja johtaa työn touhuun on hyväksi! Sitä mielestäni tuo Konmari -ryhmä aikaansaa, ja itse olen tyytyväinen. Jos täällä av:lläkin vetäisi jokaisesta mielipiteestä herneen nenääns. eihän siitä mitään tulisi. Eiköhän joka fb-ryhmässä ole enemmän tai vähemmän kirjoituksia, jotka itseä ärsyttävät, tai jotka eivät ainakaan ole omaan makuun. Tuolla Konmari-ryhmässä niitä on mielestäni harvinaisen vähän. Jos ei metodi kiinnosta, eikä sitä halua noudattaa edes niiden keskeisten teesien kohdalla, niin pakkoko siihen on osallistua ja marmattaa? Muitakin ryhmiä on pilvin pimein.

No esitä sinä nyt sitten ne 'keskeiset opit ja teesit' sitten tässä oikein pähkinänkuoressa purtavaksi.

Mikä on mielestäsi kirjan perussanoma?

Vierailija
290/1255 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No esitä sinä nyt sitten ne 'keskeiset opit ja teesit' sitten tässä oikein pähkinänkuoressa purtavaksi.

Oon eri mut mun mielestä tässä on tarkoitus miettiä sitä, millaisen kodin haluaa, miksi ja noudattamalla ohjeita pääsee perille ja muutoksesta tulee pysyvä.

Vierailija
291/1255 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon eri mut mun mielestä tässä on tarkoitus miettiä sitä, millaisen kodin haluaa, miksi ja noudattamalla ohjeita pääsee perille ja muutoksesta tulee pysyvä.

Pysyvää elämässä ei ole mikään.

Vierailija
292/1255 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain nainen kykenee tekemään näin merkityksettömästä ja yksinkertaisesta asiasta ongelman suuntaan tai toiseen.

Tässä 20 sivun jälkeen on hyvä siteerata tätä viestiä.

Vierailija
293/1255 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysyvää elämässä ei ole mikään.

Paitsi negatiiviset ajatusmallit, mikäli niitä ei edes tiedosta.

Vierailija
294/1255 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä tavaroita kiitellään?

Ja milloin?

Aina poisotettaessa (esim vaatteet.) kotia kotiin tullessa, tavarasta luovuttaessa kiitetään vaikka siitä, että on palvellut hienosti tai opettanut, että leveälahkeiset housut eivät sovi minulle... 

Tuo kuulostaa niin sekopäiseltä oikeasti :D Älkää nyt tuollaiseen yhden sekopään takia ryhtykö, joku vie vielä piipaa-autolla teidät hoitoon kun vaikuttaa siltä että teidän todellisuudentaju on pettänyt.

Eli, koska sinun käsityskykysi ei riitä ymmärtämään aivojen hermoradoittumista, on se sekopäistä ja suhteellisuudentajun vastaista?

No kannattaa tuossa kiittelyssä keskittyä vaikka ihan ihmisiin. Ne ymmärtääkin sen kiitoksen ja koskaan ei voi kiitellä tarpeeksi ihmisiä. Tavaraa on sen sijaan turha kiitellä, koska se tavara ei sitä ymmärrä ja sillä ei ole aivoja,  kiitokset menee silloin aivan hukkaan.

Se juttelu on itseä varten. Autisti.

Ei ole. Huomaa taas miten nykynuoret ovat yleissivistymättömiä.

Japanilaiseen kulttuuriin kuuluu shintolainen uskomus, että myös elottomilla esineillä on sielu. Tätä uskoa kutsutaan animismiksi. Siellä moni voi ihan oikeasti tuntea huonoa omaatuntoa heittäessään jonkun elottoman jutun pois ja siksi Kondo antaa neuvoja tämän syyllisyydentunteen kiertämiseen.

Tämän lukemisen jälkeen ymmärrän tuota Kondoa nyt vähän paremmin. Tosin pidän nyt japanilaisia kaiken kaikkiaan tärähtäneenä porukkana. Mutta ei ihme  tuolta pohjalta että hamstraavat ja että on vaikea luopua tavaroista ja niille pitää jutella. Onneksi suomalaisilla ei kuitenkaan ole moisia uskomuksia. Eli ihan maalaisjärjellä ajateltuna voi unohtaa tuo tavaroiden kiittelemisen, koska ollaan suomalaisia, ei japanilaisia. Säästää siinä kivasti aikaakin. Omien aivojen käyttäminen on kans jees ja aina vain hyväksi, elämässä yleensäkin, ongelmanratkaisukyky kehittyy.

Vierailija
295/1255 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaottelu jyviin ja akanoihin:jos ei kelpaa kierrätykseen niin pahvilaatikkoon ja ne kuormaan vain  ja sille osoitteeksi kierrätyskeräyspisteen siirtolava tai roskasäiliö ja antaa mennä.(hanskat kädessä on helpompi siellä sitten ne pahvilaatikot  tyhjentää  ja mättää ne roinat ja roippeet mihin

kuuluvatkin .

Näin julmasti ja tylysti vain ja ilman mitään sen suurempia lähtiäisseremonioita.

Vierailija
296/1255 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä/mitä on konmari? :o

Tapa järjestellä kämppää ja antaa asioita pois. Asia on siis ihan helvetin vakava!

Eli sinulla ei ole käsitystäkään, mistä on kyse. Se menee nimellä siivouksen "taika", mutta itseasiassa on tehokas kognitiiviseen behaviorismiin perustuva aivojen re-wiring tekniikka, jolla asennoidutaan uudestaan elämään. Minusta on typerää, että sitä pitää mainostaa jonain ihme taikana tai energiavirtoina tmsp., kun kyse on puhtaasti psykologisesta muutoksesta. 

Eli sen lisäksi, että se on tavaroiden järjestämistä ja niistä eroon hankkiutumista, niin se on vielä puhdasta hevonpaskaakin? :D

Onko kognitiivinen psykologia sinusta hevonpaskaa?

Ei, mutta sen liittäminen kämpän järjestelyyn on. Kuten sanottua, ei ole asiaa josta naiset eivät saisi tehtyä helvetinmoista ongelmaa.

Et taida sitten tietää mitään kognitiivisesta psykologiasta? Se nimenomaan keskittyy aivojen uudelleen johdottamiseen. Ja millä sellainen tapahtuu? Hmm... erinäköisin kognitiivisen tekniikoin. Mutta mikä niissä on ongelmana? Se, että niiden pitäisi olla tarpeeksi henkilökohtaisia ja pitkäkestoisia, jotta aivot ehtisivät johdottua uudelleen. Millä tämä saataisiin ratkaistua? Kun tehdään siitä henkilökohtainen järjestelmä. 

KonMari on itseasiassa nimenomaan piilotettu tehokas kognitiivinen aivojen uudelleenkoulutus. Kun ajatusmaailma käännetään yhden, ison asian suhteen toisinpäin - eli, mikä minulle on tarpeeksi sykähdyttävää, että ostaisin sen uudelleen kaupasta, ei suinkaan, mikä on tarpeeksi kulahtanut, jotta heitän sen pois, ja sitä ajatusmaailmaa kehitetään ja pidetään yllä sen raivaamisen ajan -> koulutetaan ihminen arvostamaan elämäänsä ja tekemään muutoksia itsensä hyväksi. Sinäkin hyötyisit siitä.  

Miten niin piilotettu? Kirjassahan nimenomaan puhutaan uudesta tavasta ajatella.

Vierailija
297/1255 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vahingossa, että kommaritus. :D Kommunistiksiko tässä pitäis alkaa?

Vierailija
298/1255 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei skientologia kirjaakaan tarvinnut lukea tietääkseen että se oli pelkällä huuhaalla rahastusta. Ne jotka hartaimmin sen lukivat,olivat juuriniitä jotka menivät ansaan.  Mutta jos siihen KonMarin yksityisrahastoon haluaa sijoittaa niin siitä vaan. Ketään ei ole estämässä.Eukko on vain keksinyt itselleen tuottoisan bisneksen...

Niinpä: "Sun kannattaa heittää kaikki turha tavara pois ja lakata ostamasta, mutta et saa tehdä sitä oman pään mukaan, vaan ensin sun pitää OSTAA tää mun kirja."

No senhän voisi lainata kirjastosta, tai ostaa vaikka e-kirjana, jos tosiaan haluaa ostaa.

Niin voi Raamatunkin :)

Vierailija
299/1255 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä tavaroita kiitellään?

Ja milloin?

Aina poisotettaessa (esim vaatteet.) kotia kotiin tullessa, tavarasta luovuttaessa kiitetään vaikka siitä, että on palvellut hienosti tai opettanut, että leveälahkeiset housut eivät sovi minulle... 

Tuo kuulostaa niin sekopäiseltä oikeasti :D Älkää nyt tuollaiseen yhden sekopään takia ryhtykö, joku vie vielä piipaa-autolla teidät hoitoon kun vaikuttaa siltä että teidän todellisuudentaju on pettänyt.

Eli, koska sinun käsityskykysi ei riitä ymmärtämään aivojen hermoradoittumista, on se sekopäistä ja suhteellisuudentajun vastaista?

No kannattaa tuossa kiittelyssä keskittyä vaikka ihan ihmisiin. Ne ymmärtääkin sen kiitoksen ja koskaan ei voi kiitellä tarpeeksi ihmisiä. Tavaraa on sen sijaan turha kiitellä, koska se tavara ei sitä ymmärrä ja sillä ei ole aivoja,  kiitokset menee silloin aivan hukkaan.

Se juttelu on itseä varten. Autisti.

Ei ole. Huomaa taas miten nykynuoret ovat yleissivistymättömiä.

Japanilaiseen kulttuuriin kuuluu shintolainen uskomus, että myös elottomilla esineillä on sielu. Tätä uskoa kutsutaan animismiksi. Siellä moni voi ihan oikeasti tuntea huonoa omaatuntoa heittäessään jonkun elottoman jutun pois ja siksi Kondo antaa neuvoja tämän syyllisyydentunteen kiertämiseen.

Tämän lukemisen jälkeen ymmärrän tuota Kondoa nyt vähän paremmin. Tosin pidän nyt japanilaisia kaiken kaikkiaan tärähtäneenä porukkana. Mutta ei ihme  tuolta pohjalta että hamstraavat ja että on vaikea luopua tavaroista ja niille pitää jutella. Onneksi suomalaisilla ei kuitenkaan ole moisia uskomuksia. Eli ihan maalaisjärjellä ajateltuna voi unohtaa tuo tavaroiden kiittelemisen, koska ollaan suomalaisia, ei japanilaisia. Säästää siinä kivasti aikaakin. Omien aivojen käyttäminen on kans jees ja aina vain hyväksi, elämässä yleensäkin, ongelmanratkaisukyky kehittyy.

Ei mikään ihme, että japanilaiset kehittävät niitä kommunikoivia robotteja ja vanhushylkeitä ja tamagotcheja, kun siellä saadaan näihin esineisiin tunnetasolla ihan eri ulottuvuus. 

Vierailija
300/1255 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole minullekaan valjennut.