Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet sijoittamisesta?

Vierailija
07.07.2016 |

Lähiaikoina on tuntunut että sijoittaminen (osakkeisiin, rahastoihin tms.) on monien mielestä ökyilyä tai vähintäänkin pelottavaa. Rahan pitää maata pankkitilillä (pahan päivän varalla) tai se pitää "sijoittaa" itseensä ja elämyksiin (muoti, matkustelu).

Kaveriporukassa voi näköjään puhua tilipäivän odottamisesta, jotta voi mennä ruokakauppaan. Pienimuotoinenkin sijoittaminen (esim. 50 e/kk) on mahdoton ajatus. Aina vaan pitää säästää ja säästää (pankkitilille).

Onko minulla outo tuttavapiiri (enimmäkseen keski-ikäisiä, hyvinkoulutettuja, työssäkäyviä naisia), vai onko tuo ihan tavallinen ajatus suomalaisilla?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen aihe. Säästin itse tässä muutaman vuoden 50 e-kuukaudessa matalan koron rahastoon. Voittoa ei montaa euroa tullut. Luin muutaman naisille suunnatun sijoitusoppaan, joissa tosin lähinnä sellaista yleistä höpinää siitä miten naisten raha-asiat ovat rempallaan tai sitten miehet hoitavat niitä ja rohkaistaan naisia ottamaan tilanne haltuun. Nyt nostin säästämäni rahat ja sijoitin ne osakerahastoon, johon pistän sitten kuukaudessa saman summan lisää. Aika helposti se kävi verkkopankin kautta. Kenenkään ystäväni tai työkaverin kanssa en ole sijoittamisesta puhunut nyt tai tätä ennen. Tosin ei kyllä muutenkaan raha-asioista juuri puhuta.

Vierailija
2/53 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sijoittaminen on tapahtunut omistusasunnon kautta. Ei ole ollut rahaa eikä tarvetta tehdä erillisiä sijoituksia. Mutta tälläkin tavalla on kertynyt 18 vuodessa 150 000 e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeissa on se hyvä puoli, että saa tuottoa niistä joka vuosi (osingot). Tänä keväänä tuli 1300€, joilla pääsi mukavasti lomailemaan lämpimään :)

Vierailija
4/53 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakkeissa on se hyvä puoli, että saa tuottoa niistä joka vuosi (osingot). Tänä keväänä tuli 1300€, joilla pääsi mukavasti lomailemaan lämpimään :)

Kuinka paljon sun sijoitus on? Että tukee noin paljon paljon osinkoa?

Vierailija
5/53 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos osinkohakuisesti sijoittaa, niin joku 15000-30000 riittää.

Vierailija
6/53 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehen vanhemmat oli ihan tavallisia duunareita. Miehen isä onnistui aikoinaan tekemään Nokian osakkeilla hyvää tiliä ja teki sijoitukset myös omille lapsilleen. Nyt me olemme ihan tavallisia duunareita, mutta mies jatkaa sijoittamista ja meidän lapsillakin on omat pesämunat muhimassa. Eikä todellakaan olla mitään ökyjä! Sijoittaminen tuo turvaa arkeen, on ehdottomasti järkevää. Sieltä on irrotettu tarvittaessa rahaa ihan normaalin arjen menoihin: remontteihin, autoon, sohvaan...

Aika äkkiähän tuon ökyn leiman saa otsaan tai että yritetään olla vähän parempaa porukkaa kuin muut, sen takia ei näistä juuri huudella. Vaikka monesti tekisikin mieli avautua, kun kuuntelee, ja sivusta seuraa, kuinka huonosti ja lyhytnäköisesti aikuiset perheelliset ihmiset talouttaan hoitaa.

Vierailija
7/53 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20k. Vaihtelevasti tuli osinkoja, toisilta vähemmän, mutta esim Sampolta tuli mukava summa. On niitä osakkeitakin sitten muutamakin sata per yhtiö, yhtiöitä toistakymmentä. Osa perintönä saatuja, osan vanhemmat ostaneet kun olin lapsi ja loput itse ostettuja, sekä osingoilla, että palkalla.

Vierailija
8/53 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sitä varmaankin suuri osa ihmisistä ajattelee, että sijoittaja on jo valmiiksi rikas ja jolla on vaikka 20k tuosta vaan ylimääräistä laittaa sijoituksiin.

Vierailija
9/53 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elän - en sijoita. Mitä teen ylimääräisellä fyrkalla siinä vaiheessa, kun askel ei nouse. En mitään.

Vierailija
10/53 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen ja säästäminen ovat kaksi eri  asiaa, joita ei pidä sotkea keskenään. Sijoittamiseen kuuluu myös se mahdollisuus, että menettää alkupääoman. Säästämisessä se säilyy, vaikka saattaa menettää ostovoimaansa.

Olen keski-ikäinen tavallinen nainen eikä meillä kahvipöydässä keskustella sijoittamisesta. Siksi en tiedä, millaisia osakesalkkuja työkavereilla on.

Vierailija
11/53 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä elän - en sijoita. Mitä teen ylimääräisellä fyrkalla siinä vaiheessa, kun askel ei nouse. En mitään.

Mun isä hankki tuossa vaiheessa rahalla 2 hoitajaa kotiin eli käytännössä noin 70 tuntia kotiapua. Paljon miellyttävämpi loppuaika kuin olla yksin ja avuttomana odottamassa kunnallista kotiapua käymään 2 vrk kuluttua.

Vierailija
12/53 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isä hankki tuossa vaiheessa rahalla 2 hoitajaa kotiin eli käytännössä noin 70 tuntia kotiapua. Paljon miellyttävämpi loppuaika kuin olla yksin ja avuttomana odottamassa kunnallista kotiapua käymään 2 vrk kuluttua.

Elän edelleen täysillä. Tuossa vaiheessa, kun elämä ei ole elämisen arvoista, minulla on rahaa ostaa se 9mm lyijyburana ja nauttia se takaraivon kautta. Mutta joo, eihän tämä tyyli kaikille sovi. En mä sillä.

Vierailija
13/53 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sijoittaa (tajua asiasta mitään) ja tulot on pienet, joten ei kannattane riskeerata.

No on meillä lapsille molemmille superrahastot. Sinne lykkään puolet heidän säästöistään, mutta tässä kohtaa puhutaan sadoista euroista, ei tuhansista.

Säästän asp tilille ja normitilille.

Vierailija
14/53 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, joillakuilla sijoittaminen on myös vienyt säästöjä.

Vierailija
15/53 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elän edelleen täysillä. Tuossa vaiheessa, kun elämä ei ole elämisen arvoista, minulla on rahaa ostaa se 9mm lyijyburana ja nauttia se takaraivon kautta. Mutta joo, eihän tämä tyyli kaikille sovi. En mä sillä.

Silkasta mielenkiinnosta: miten nautit lyijyburanasi, kun sekä se että ase ovat lukitussa kaapissa eikä askel enää nouse. Siinäpä tuijotan kaappia ja pöytälaatikkoa, jossa avain olisi, mutta kun ei pääse liikkumaan, niin eipä niistä ole apua. Pyörätuolillako ajattelit huristella? Miten pääset siihen?

Vierailija
16/53 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme sijoitusasuntoa, lisäksi muu sijoitusvarallisuus ja käteisvarat ovat noin 900 000.

Lisäksi koti ja kesäpaikka, joita en laske sijoitusomaisuuteen.

Sijoittaminen on mahdollistanut sen, etten joudu käymään töissä, vaan voin keskittyä tärkeämpiin ja mielenkintoisempiin asioihin.

Vierailija
17/53 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silkasta mielenkiinnosta: miten nautit lyijyburanasi, kun sekä se että ase ovat lukitussa kaapissa eikä askel enää nouse. Siinäpä tuijotan kaappia ja pöytälaatikkoa, jossa avain olisi, mutta kun ei pääse liikkumaan, niin eipä niistä ole apua. Pyörätuolillako ajattelit huristella? Miten pääset siihen?

Täytyy olla ajoissa liikkeellä. Ymmärrän jos rahaa on kuin roskaa, niin voihan sitä ajankuluksi sijoittaa - ihan sama. Mutta jos rahaa on vähän tai edes keskituloisesti tai hieman yli, kuten minulla, niin käytän lähes kaiken itseeni ja perheeseeni. Matkustelen ja teen kaikki mielenkiintoisia ja erittäin kalliitakin juttuja. Annan palaa. Elän näin toivottavasti about 70 vuotta ja taatusti antoisammin, kuin ne jotka kituuttaa 90v ja perillisille jää 100 000€ sijoituksia. Itse en jätä penniäkään. Lapsille jää kyllä riittävästi muutenkin ja oppikoon tulemaan toimeen omillaan ja tähän ne myös kasvatan.

Vierailija
18/53 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla ajoissa liikkeellä. Ymmärrän jos rahaa on kuin roskaa, niin voihan sitä ajankuluksi sijoittaa - ihan sama. Mutta jos rahaa on vähän tai edes keskituloisesti tai hieman yli, kuten minulla, niin käytän lähes kaiken itseeni ja perheeseeni. Matkustelen ja teen kaikki mielenkiintoisia ja erittäin kalliitakin juttuja. Annan palaa. Elän näin toivottavasti about 70 vuotta ja taatusti antoisammin, kuin ne jotka kituuttaa 90v ja perillisille jää 100 000€ sijoituksia. Itse en jätä penniäkään. Lapsille jää kyllä riittävästi muutenkin ja oppikoon tulemaan toimeen omillaan ja tähän ne myös kasvatan.

Miksi sekoitat keskenään säästämisen ja sijoittamisen? Sijoituksen tarkoitus on antaa tuottoa jo nyt, ei vasta 20 vuoden kuluttua. Minulla esimerkiksi on sijoitusasunto, johon "sijoitan" joka kuukausi 600 e (eli maksan lainaa korkoineen) ja saan siitä vuokraa vähän yli 900 e/kk. Vastikkeen jne. kulujen ja verojen jälkeen saan noin 150 e/kk käyttörahaa (1800 e/v), jolla matkustella. Tietysti voisin sijoittaa sen johonkin muuhun, mutta en nyt oikein ymmärrä sitä, että sijoittaminen olisi negatiivinen asia ja pois arkipäivän taloudesta.

Vierailija
19/53 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sekoitat keskenään säästämisen ja sijoittamisen? Sijoituksen tarkoitus on antaa tuottoa jo nyt, ei vasta 20 vuoden kuluttua. Minulla esimerkiksi on sijoitusasunto, johon "sijoitan" joka kuukausi 600 e (eli maksan lainaa korkoineen) ja saan siitä vuokraa vähän yli 900 e/kk. Vastikkeen jne. kulujen ja verojen jälkeen saan noin 150 e/kk käyttörahaa (1800 e/v), jolla matkustella. Tietysti voisin sijoittaa sen johonkin muuhun, mutta en nyt oikein ymmärrä sitä, että sijoittaminen olisi negatiivinen asia ja pois arkipäivän taloudesta.

En ole sanonut, että se on negatiivinen asia. Millaisessa asunnossa itse asut ja paljonko on yhteiset tulonne? 

Vierailija
20/53 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 1300€ olisi pitänyt sijoittaa uudelleen samoihin osakkeisiin ja maksaa matka muilla tuloilla. Korkoa korolle pitää varmistaa eikä syödä omia tuottoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän