Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet sijoittamisesta?

Vierailija
07.07.2016 |

Lähiaikoina on tuntunut että sijoittaminen (osakkeisiin, rahastoihin tms.) on monien mielestä ökyilyä tai vähintäänkin pelottavaa. Rahan pitää maata pankkitilillä (pahan päivän varalla) tai se pitää "sijoittaa" itseensä ja elämyksiin (muoti, matkustelu).

Kaveriporukassa voi näköjään puhua tilipäivän odottamisesta, jotta voi mennä ruokakauppaan. Pienimuotoinenkin sijoittaminen (esim. 50 e/kk) on mahdoton ajatus. Aina vaan pitää säästää ja säästää (pankkitilille).

Onko minulla outo tuttavapiiri (enimmäkseen keski-ikäisiä, hyvinkoulutettuja, työssäkäyviä naisia), vai onko tuo ihan tavallinen ajatus suomalaisilla?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittamista on hypetetty pitkään viime vuosina.

Huomaan, että oma ajattelu sijoittamista on erilainen kuin joissain piireissä (kuten tuo aloittajan kuvaama), koska seuraan sijoitusaiheisia fb-ryhmiä, jossa sijoittaminen on ihan normaalia.

On siis yleistyvä joukko se, joiden mielestä se on yksi tapa säästää. Ja sitten on toki vielä paljon niitä ihmisiä, joiden mielestä on järkevämpää ostaa lauantailottoa, koska sijoitushommat on epäilyttäviä.

Minulle sijoittaminen on vain yksi tapa säästää. Olen pienituloinen niin en joka tapauksessa rikastu sillä, saan vain säästöille vähän paremman tuoton.

Vierailija
22/53 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna tuli reilu 3 000 € osinkoja netto ja salkku päälle 150 000 €.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittamista on hypetetty pitkään viime vuosina.

Huomaan, että oma ajattelu sijoittamista on erilainen kuin joissain piireissä (kuten tuo aloittajan kuvaama), koska seuraan sijoitusaiheisia fb-ryhmiä, jossa sijoittaminen on ihan normaalia.

On siis yleistyvä joukko se, joiden mielestä se on yksi tapa säästää. Ja sitten on toki vielä paljon niitä ihmisiä, joiden mielestä on järkevämpää ostaa lauantailottoa, koska sijoitushommat on epäilyttäviä.

Minulle sijoittaminen on vain yksi tapa säästää. Olen pienituloinen niin en joka tapauksessa rikastu sillä, saan vain säästöille vähän paremman tuoton.

Sama. Minusta tosin tuntuu, että lähes kaikki sijoittavat nykyisin. Sanotaan, että se enteilee romahdusta.

Vierailija
24/53 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna tuli reilu 3 000 € osinkoja netto ja salkku päälle 150 000 €.

Sulla on varmaan paljon Nordeaa.

Vierailija
25/53 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen on sama asia kuin loismainen eläminen, käytännössä eletään toisten tekemällä työllä laittamatta itse tikkuakaan ristiin. Varsinkin suursijoittajille toivoisin samanlaista kohtelua kuin Ranskan hoville vallankumouksen aikaan.

Vierailija
26/53 |
09.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittaminen on sama asia kuin loismainen eläminen, käytännössä eletään toisten tekemällä työllä laittamatta itse tikkuakaan ristiin. Varsinkin suursijoittajille toivoisin samanlaista kohtelua kuin Ranskan hoville vallankumouksen aikaan.

Ei kaikki sijoittajat ole sellaisia, että elelisivät niillä pääomatuloilla. Taitaa olla pienempi joukko. Suuri osa käy päivätöissä. Itsekin käyn. Olisi hassua, että joku edes osaisi ajatella, että olen "loinen", kun olen pääasiassa palkansaaja.

Vierailija
27/53 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa tiliä olette tehneet. Suosittelen seuraavaksi tutustumaan Tulikiveen, jolla on Suomussalmella talkkihanke käynnissä. Mielenkiintoista tietoa Nordictalc:in nettisivuilla. Tulikiven markkina-arvo on tällä hetkellä vain 23,1 m€.

Mondo Mineralsin kahdesta kaivoksesta Elementis maksoi 23.10.2018 yhteensä 553 m$ (486 m€).

Vierailija
28/53 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on pankista tarjottu rahastoja yms, mutta en ole niihin tarttunut. Samoin osakkeisiin sijoittaminen on jäänyt. Suurin este on se, että pienipalkkaisena en halua menettää niitä vaivalla säästämiä rahojani. Jätän ne siis käyttö- ja säästötileille. Eivät ne isommin korkoa anna ja inflaatio syö arvoa, mutta en niitä myöskään menetä kuten voisi tapahtua osakkeiden kohdalla. Sijoitusasuntojuttuihin en lähde, koska tuotto riskeihin nähden on olematon. Sijoittaminen ei ole mitään mikä olisi vain varakkaiden etuoikeus, mutta toki isommilla tuloilla on enemmän mitä sijoittaa.

Vierailija
29/53 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä isossa pörssiyrityksessä. Ostin vuosi sitten yrityksen osakkeita 4000 €.lla. Nyt niiden arvo on 7500 €. Olen siis 3500 € voitolla. Yritys on hyvässä kasvussa joten ostan varmaan nyt lisää heidän osaketta.

Sijoittamisessa pätee sama sääntö kuin kaikessa kaupankäynnissä. Täytyy tietää mitä ostaa ja olla ymmärrys miten sijoitus ja ala kehittyy tulevaisuudessa.

Sijoitustuotteen osatminen toimii ihan samoin kuin jos ostat vaikka pesukoneen tai auton. Toki nämä ovat arvon suhteen negatiivisia sijoituksia. Tutustu ensin mitä on tarjolla ja sitten niiden ominaisuuksiin. Mieti kauanko aiot pitää sitä . Samalla tavalla on sijoittamisen kanssa. Ymmärrä mitä olet ostamassa ja vertaa sitä muihin tarjolla oleviin. Suunnittele sijoituksen kehitys ja sijoituksen aikajänne.

Vierailija
30/53 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulikiven Q1/2021 tilauskanta kasvoi 18,2 % (4,4m€ -> 5,2 m€), mikä lupaa Tulikiven Q2/2021-liikevaihdoksi historiallinen tilauskannan kehitys ja vahva tilausvirran kehitys huomioiden 9,2 m€:n liikevaihtoa (liikevaihto kasvaisi Q2/2021 24,3%:a).

5.5.2021 posarissa luvattiin vuoden 2021 liikevaihdon kasvavan 29,2 m€ -> 31-33 m€, eli vain 6-13 %:a, joten seuraava posari tullee ennen juhannustansseja.

Tulikiven liikevaihto (v/v)

Q3/20 6,9 m€ (+5,3%)

Q4/20 9,1 m€ (+3,5%)

Q1/21 6,5 m€ (+12,7%)

Tulikiven tilauskanta (v/v)

Q3/20 4,0 m€ (+5,3%)

Q4/20 3,2 m€ (+10,3%)

Q1/21 5,2 m€ (+18,2%)

Tulikiven tilausvirta (v/v)

Q3/20 7,9 m€ (+9,7%)

Q4/20 9,1 m€ (+5,8%)

Q1/21 5,2 m€ (+20,5%)

Vierailija
31/53 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä elän - en sijoita. Mitä teen ylimääräisellä fyrkalla siinä vaiheessa, kun askel ei nouse. En mitään.

Mun isä hankki tuossa vaiheessa rahalla 2 hoitajaa kotiin eli käytännössä noin 70 tuntia kotiapua. Paljon miellyttävämpi loppuaika kuin olla yksin ja avuttomana odottamassa kunnallista kotiapua käymään 2 vrk kuluttua.

Elän edelleen täysillä. Tuossa vaiheessa, kun elämä ei ole elämisen arvoista, minulla on rahaa ostaa se 9mm lyijyburana ja nauttia se takaraivon kautta. Mutta joo, eihän tämä tyyli kaikille sovi. En mä sillä.

Sinulla voi olla varaa kyllä, mutta ei enää päätäntävaltaa tuossa tilassa.

Vierailija
32/53 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sijoittaminen on tapahtunut omistusasunnon kautta. Ei ole ollut rahaa eikä tarvetta tehdä erillisiä sijoituksia. Mutta tälläkin tavalla on kertynyt 18 vuodessa 150 000 e.

Se sijoitus pitää realisoida ja hankkia jotain tilalle ennen kuin varsinainen tuotto on käsissä. Jos osakkeet myy, ei tarvitse ostaa uusia tilalle kotiuttaakseen varallisuutta. 

Vierailija
33/53 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietinpä tässä kuinka kivan eläkerahaston köyhät sukulaiseni olisivat keränneet kasaan, jos olisivat sijoittaneet rahastoon joka viikko ne kympit lottoamisen sijaan. 

Vierailija
34/53 |
10.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastoni pankissa 15.000 euroa plussalla, osakesalku Nordnetissä 13.000 euroa plussalla. Mitäkö ajattelen? Ihan jees.

Vierailija
35/53 |
09.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientalojen rakennusluvat (muutos verrattuna edellisen vuoden vastaavaan kuukauteen)

11/2020 +45%

12/2020 +16%

1/2021 +1%

2/2021 +18%

3/2021 +27%

"Omakotirakentamisen suosio räjähti. Pientaloteollisuus PTT ry:n johtaja Kimmo Rautiainen kertoo, että sen jäsenyritysten uusien talokauppojen määrä kasvoi viime vuoden neljännellä neljänneksellä huimat 59 prosenttia. Numerot vuoden 2019 loppuun verrattuna ovat niin kovat, ettei Rautiainen ole k o s k a a n a i e m m i n nähnyt vastaavaa hyppäystä."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/omakotirakentamisen-suosio-rajahti-…

Suora lainaus Tulikiven tilinpäätöstiedotteesta 5.3.2021:

"Kotimaassa loppuvuonna vilkastunut talopakettien myynti lisää Tulikivi-tuotteiden toimituksia tyypillisesti noin puolen vuoden kuluttua talopaketin hankinnasta."

https://www.tulikivi.fi/tekstit/pr/doc/2020/Tulikivi_Tilinpaatostiedote…

Tulikiven tehtailla pitää kiirettä. Saa nähdä, tarttuuko kiire tänään osakekurssiinkin.

Vierailija
36/53 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomussalmen talkkihanke ylihuomenna (22.6.2022) Suomussalmen kunnanhallituksessa:

http://suomussalmi.oncloudos.com/kokous/20211775.PDF

Tässä Pöyryn (Afry) lähes 100 sivuinen "Suomussalmen talkkivarantojen hyödyntäminen" -YVA-ohjelma:

http://suomussalmi.oncloudos.com/kokous/20211775-8-2.PDF

Kun talkin tuotanto Suomussalmella aloitetaan, Tulikivi siirtää verhouskivituotannon Suomussalmelta Juukaan ja Juuan tehtaan käyttöaste saadaan täyteen kukoistukseen.

Vierailija
37/53 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakkeissa on se hyvä puoli, että saa tuottoa niistä joka vuosi (osingot). Tänä keväänä tuli 1300€, joilla pääsi mukavasti lomailemaan lämpimään :)

Kuinka paljon sun sijoitus on? Että tukee noin paljon paljon osinkoa?

Ehkä noin 15000. Itse sain 2400 osingot tän vuoden puolella kun salkku vähän yli 200 000. En törsää vaan hankin lisää rahastoja ja osakkeita.

Vierailija
38/53 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakkeissa on se hyvä puoli, että saa tuottoa niistä joka vuosi (osingot). Tänä keväänä tuli 1300€, joilla pääsi mukavasti lomailemaan lämpimään :)

Ehkä noin 15000. Itse sain 2400 osingot tän vuoden puolella kun salkku vähän yli 200 000. En törsää vaan hankin lisää rahastoja ja osakkeita.

Ääh nolla puuttui. Piti kirjoittaa 150 000.

Vai olenko väärässä? Kerro sinä joka nuo osingot sait

Vierailija
39/53 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöljä. Et tajua aiheesta mitään kun noin ajattelet. Enkä viitsi edes kertoa tosiasioita.

Vierailija
40/53 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienet ovat sinulla osingot. Salkkuni koko on kutakuinkin sama ja osingot noin 3,5x sinun (netto)...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän