8 kuukautta vanha labradorinnoutajan muuttunut käytös
Meillä on ihana labbis, joka täytettyään 7 kuukautta tiputti korvansa luultavasti pois. Ennen niin tottelevainen ja rauhallinen koiranpentu puuhailee nyt koko ajan jotain rajoja rikkovaa. Varastelee kenkiä eteisestä, vie lasten leluja jne. Me käytämme sitä lenkeillä paljonkin ja koska olemme koko perhe pitkällä lomalla, niin se touhuilee mukanamme paljonkin. Koulutamme myös ihan peruskoulutusta päivittäin sen kanssa.
Silti koira on tosi levoton koko ajan. Inisee, jos kokee tilanteet tylsäksi.
Olen miettinyt, että tarvitsisiko koira enemmän omaa lepoa eli että jättäisimme sen ihan yksikseen välillä kotiin ja tekisimme keskenämme muuta. Onko koira stressaantunut siitä, että lomailemme.
On ikävää, kun ennen niin mukava koira on alkanut kitistä jalkojen juuressa ja joudun koko ajan pohtimaan, että mikä sillä nyt mahtaa olla.
Kiitos vastauksistanne!
Elisa
Kommentit (47)
Taitaa olla teini. Tuskin siihen auttaa muu kuin sen odottaminen että se menee ohi.
Tsemppiä! Kyllä se ohi menee. Tärkeää on, ettei pilaa hyvää suhdetta koiraansa ja turhautuneena huuda tai räyhää koiran kannnalta epäloogisesti. Mieluiten ei ollenkaan. (Itse teki kovasti mieli, kun oma lutuinen uroslabbis muuttui riiviöksi)
Suosittelen, että jätät neg. asiat huomiotta/kiellät kerran tiukasti ja huoehdit, että toiminta loppuu . Koira testaa valtaansa ja jos jotain antaa periksi, niin labbis ei saavutetuista eduista luovu!
Nyt kesälllä koiraa on hyvä vaikka viedä uimaan.
Ei taida Elisalla olla aiempaa kokemusta koirista, kun tuollasia pitää kysellä. Haloo, koira on "peräti" 8kk! Totta hemmetissä ne kokeilee rajojaan, niillä on murkkis! Eli murkkuikä, eli niinkuin murrosikä ihmislapsellakin. Joko ymmärsit? Joillakin se on pahempana, joillakin lievempänä.
Nyt viimeistään kannattaa ne rajat pitää koiralle, eikä yhtään luistaa. Jos esim. teillä koira ei saa mennä sohville, niin sitä ei saa antaa koskaan mennä. Jos välillä antaa ja välillä ei, niin ei koira ymmärrä, mitä se saa tehdä. Eikä sitten muutes tottele helpommin muissakaan asioissa.
Muistakaa siis, EI on aina EI.
Harkitsi pitkään koiraa (meillä oli lapsuudenkodissa koira ja halusin oman), mutta olen kyllä kallistumassa siihen, etten todellakaan jaksaisi..
Kyllä Elisalla on ollut koiria.
Kiitos vinkeistä!
Elisa
nosto - ihan normaalilta murrosiältä kuulostaa! Minulla makaa tässä kanssani sohvalla maailman ihanin ja kultaisin labbisuros (7v), nuorena koirana hän oli aivan mahdoton! Kaikki meitä lohdutteli, että siitä tulee vielä ihana koira, luottakaa siihen. Murrosiässä tuhosi paikkoja, repi takeista hihat rikki ja eräänkin kerran painin sen kanssa lenkillä (makasin päällä keskellä pyörätietä, pidin aloillaan kun yritti vain alistaa mua). Etenkin uroslabbiksilla (kuulemma keltaisilla vahviten) voi murrosikä olla tosi haastava. Vinkkinä; mene noutajien keskustelupalstalle, sieltä saat vertaistukea ja apua ja vinkkejä.
Niin, meidän keltainen poika kastroitiin sitten ja kyllä se rauhoitti.