Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän luomudödö: kookosöljyä ja perunajauhoa, hyi kamala!

Vierailija
04.07.2016 |

Hyvä ystäväni on aina ollut luomu, bio, ei antibiooteille, ei eläinkokeille, ei kemikaaleille jne. No sepä on minulle ihan ok, hänellä on yleensä omat eväät mukana, kun tulee meille vaikka koko päiväksi. Toki syö ja juo meillä itselleen sopivaa muutakin, mutta on silleen huomaavainen, ettei minun tarvitsisi ottaa hänen erityisjuttujaan huomioon.

Tänä keväänä hän alkoi syventää luomuhenkisyyttään ja päätti mm. lopettaa hiusten pesun shampoolla kokonaan. En ole täysin selvillä, laittaako hän jotain etikkaa tai suolaa tms veden sekaan vai käyttääkö pelkkää vettä. Omasta mielestään hänen hiuksensa ovat nyt upeammat kuin koskaan. Minusta ne ovat haiseva, rasvainen liruletti.

Ei sekään haittaa, mutta viimeisin innostus on itsetehty deodorantti! Näillä helteillä vedetään kookosöljyä perunajauholla kainaloon. En muista varmasti, tuliko siihen vielä jotain leivinjauhetta tms. Ystävä kehuu tuotetta maasta taivaaseen, kuinka hienhaju on tiessään ilman kemikaaleja.

Minusta hän haisee vahvasti hieltä ja siksi hänen kanssaan on tuskallista olla. Shoppaillessa tuntuu, että myyjät katselevat ystäväni vaatteiden sovittelua karsaasti, koska haju tarttuu vaatteisiin.

Ja ystävän perässä leijailee tosiaan kookoksen (jota inhoan) ja hienhajun sekoitus. Olen yrittänyt sanoa hänelle, että omatekemä dödö ei toimi, mutta hän ei huomaa hienhajua, on kai nenä tottunut siihen. Kehuu maasta taivaaseen terveellisen deodoranttinsa eikä käsitä, miksei kukaan oikein jaksa kuunnella.

Kuulemma lomalla ollessa ei käytä mitään ja hienhaju loppuu viikossa! Eli taas oma nenä tottuu, ja muut kärsivät.

Sinä, joka uskot tuollaiseen "kosmetiikkaan", lue tämä ajatuksella.

Kommentit (369)

Vierailija
341/369 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini joskus seurusteli miehen kanssa, joka hehkutti sitä kuinka ei tarvitse dödöä, hikoilu loppuu ja hienhaju jää pois kun on tarpeeksi kauan ilman mitään ylimääräisiä aineita. Kaveri tietysti komppas unelmamiestään. Ja kyllä se mies haisi hieltä. Ei niin kamalasti, ettei samassa huoneessa olisi voinut olla (kävi kuitenkin about päivittäin suihkussa), mutta selkeästi tunnistettavissa oleva haju. Niin siinä usein käy, että hajuun tottuu eikä sitä enää itse haista.

Dödöjen alumiini on kyllä riski rintasyövän suhteen. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että ilman konsteja ne kainalot vaan haisee. Yksi keino toki on kivideodorantti, mutta se toimii vain jos on luonnollisesti vähän hikoavaa tyyppiä eikä hormonit tee tepposia. Ehkä se öljykin voi joillakin toimia, tuskin kaikille sopiva. Rasvan kai on tarkoitus jotenkin tukkia hikirauhasia, jotta ne eivät toimisi kunnolla. Tietenkin puhtaalle iholle, ei siitä mitään hyötyä varmasti ole jos laittaa hien päälle.

Minä en ymmärrä tuota jokapäiväistä/säännöllistä dödön käyttöä. Meinaan vaan, että eikö se ole luonnollista että ihminen haisee tietynverran tietyssä hetkessä/paikasta hieltä. Itse käyn päivässä 2x suihkussa enkä melkein koskaan käytä deodoranttia, vaikka kainalot hieltä saattaisi vähän haistakkin sillä se pahentaa hajua jos hikoilee siihen päälle vaan lähinnä pesaisen vedellä... Tai sitten en vain itse näe sen säännöllistä käyttöä jotenkin hyödylliseksi ellei kyseessä ole jonkinlainen luonnollisesta poikkeava hikoilu onkelma.

Se,että haiseminen on luonnollista,ei tee siitä yhtään miellyttävämpää ihmiselle itselleen,saati niille jotka ovat hänen lähellään.Kuukautisetkin on luonnollinen asia,mutta minusta on mukavaa että kuukautissuojia,eikä tarvitse luonnollisesti valutella menkkaverta pitkin reisiä.Kyllä siihen on ihan syynsä,että nykyajan hygieniatuotteet on keksitty.

No tottakai ihminen käyttää menkkarättejä pelkän hygieenian takia, ettei ne sotke ja leviä pitkin paikkoja, mutta se on minusta hieman eri asia kun luonnollinen hikoileminen. Tarkoitin tuolla nyt sitä että esim salilla huomaa kuinka joillekkin ihmisille se hikoileminen on jotenkin niin vierasta homma kun jotkut kitisee kuinka siellä hiki haisee ja ihmetellään kuinka ihmiset siellä hikoilee, vaikka on päivänselvää että siellä niin tehdään. Sama kuumalla kesähelteellä on normaalia että ihmiset hikoilee, eikä se dödökään kaikkea pelasta vaan pahimmillaan se ruusuntuoksu muuttuu ihan päinvastaiseksi ja tosiaan jotkut käyttävät sitä dödöä niin paljon että vesi valuu silmistä ja on hankala hengittää, ei kaikki dödönkäyttäjät edes tuollaista näytä huomaavan. Toki mieto dödöntuoksu on miellyttävää, mutta kuinka kauan sekin kestää ja missä tilanteissa jos tulee hiki niin mielestäni dödöä ei tarvita mikäli kuitenkin kaikki muutkin siinä tilanteessa väkisinkin siltä haisee.

Vierailija
342/369 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverini joskus seurusteli miehen kanssa, joka hehkutti sitä kuinka ei tarvitse dödöä, hikoilu loppuu ja hienhaju jää pois kun on tarpeeksi kauan ilman mitään ylimääräisiä aineita. Kaveri tietysti komppas unelmamiestään. Ja kyllä se mies haisi hieltä. Ei niin kamalasti, ettei samassa huoneessa olisi voinut olla (kävi kuitenkin about päivittäin suihkussa), mutta selkeästi tunnistettavissa oleva haju. Niin siinä usein käy, että hajuun tottuu eikä sitä enää itse haista.

Dödöjen alumiini on kyllä riski rintasyövän suhteen. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa että ilman konsteja ne kainalot vaan haisee. Yksi keino toki on kivideodorantti, mutta se toimii vain jos on luonnollisesti vähän hikoavaa tyyppiä eikä hormonit tee tepposia. Ehkä se öljykin voi joillakin toimia, tuskin kaikille sopiva. Rasvan kai on tarkoitus jotenkin tukkia hikirauhasia, jotta ne eivät toimisi kunnolla. Tietenkin puhtaalle iholle, ei siitä mitään hyötyä varmasti ole jos laittaa hien päälle.

Minä en ymmärrä tuota jokapäiväistä/säännöllistä dödön käyttöä. Meinaan vaan, että eikö se ole luonnollista että ihminen haisee tietynverran tietyssä hetkessä/paikasta hieltä. Itse käyn päivässä 2x suihkussa enkä melkein koskaan käytä deodoranttia, vaikka kainalot hieltä saattaisi vähän haistakkin sillä se pahentaa hajua jos hikoilee siihen päälle vaan lähinnä pesaisen vedellä... Tai sitten en vain itse näe sen säännöllistä käyttöä jotenkin hyödylliseksi ellei kyseessä ole jonkinlainen luonnollisesta poikkeava hikoilu onkelma.

Se,että haiseminen on luonnollista,ei tee siitä yhtään miellyttävämpää ihmiselle itselleen,saati niille jotka ovat hänen lähellään.Kuukautisetkin on luonnollinen asia,mutta minusta on mukavaa että kuukautissuojia,eikä tarvitse luonnollisesti valutella menkkaverta pitkin reisiä.Kyllä siihen on ihan syynsä,että nykyajan hygieniatuotteet on keksitty.

No tottakai ihminen käyttää menkkarättejä pelkän hygieenian takia, ettei ne sotke ja leviä pitkin paikkoja, mutta se on minusta hieman eri asia kun luonnollinen hikoileminen. Tarkoitin tuolla nyt sitä että esim salilla huomaa kuinka joillekkin ihmisille se hikoileminen on jotenkin niin vierasta homma kun jotkut kitisee kuinka siellä hiki haisee ja ihmetellään kuinka ihmiset siellä hikoilee, vaikka on päivänselvää että siellä niin tehdään. Sama kuumalla kesähelteellä on normaalia että ihmiset hikoilee, eikä se dödökään kaikkea pelasta vaan pahimmillaan se ruusuntuoksu muuttuu ihan päinvastaiseksi ja tosiaan jotkut käyttävät sitä dödöä niin paljon että vesi valuu silmistä ja on hankala hengittää, ei kaikki dödönkäyttäjät edes tuollaista näytä huomaavan. Toki mieto dödöntuoksu on miellyttävää, mutta kuinka kauan sekin kestää ja missä tilanteissa jos tulee hiki niin mielestäni dödöä ei tarvita mikäli kuitenkin kaikki muutkin siinä tilanteessa väkisinkin siltä haisee.

No siinä olet oikeassa,ettei hikoilua tai haisemista tarvitse neuroottisena pelätä.Vanhan biologian opettajana sanoin "Ihmisen kuuluu haista ihmiseltä"(taisi liittyä feromoneihin,keinotekoiset hajusteet hämäävät hajuaistia ja hankaloittavat parinvalintaa).Ei missään asiassa ole hyvä mennä äärimmäisyyksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/369 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä pakko osallistua. Itse olen ituhippi, viherpiipertäjä, luonnonkosmetiikan kannattaja ja välttelen lääkkeitä, jos ei ole ihan pakko niitä syödä. Käytän ekodeodorantteja, joskus mineraalikiveä, joskus kookosöljyä ja peseydyn muutenkin ekokosmetiikalla. En käy suihkussa joka ilta. En käytä fluorihammastahnaa, enkä värjää hiuksiani. Hassua vaan, ettei tämä näy minusta päällepäin. Kukaan ei oikeasti näitä asioita tiedä ellen niistä erikseen kerro. En lemua ja olen muutenkin ihan tykätty ihminen, niin ekokiihkoilojoiden, kuin kemikaalikeijojen parissa. Hikeni haisee joskus, toisinaan ei. Yleensä silloin pesen kainalot. Olen selvinnyt elämässä eteenpäin, ihan hienosti ilman alumiinideodorantteja, oikeestaan paremminkin, -ilman ihottumaa. 

Ällöttävämpää on järkyttävän paljon hajusteita käyttävät mammat pienissä ahtaissa tiloissa, joissa ilman astmaakin meinaa saada astmakohtauksen. Mieluummin haistelen ehtaa hikeä, ahhhh :) Ja sanon ei stereotypioille!

Vierailija
344/369 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä pakko osallistua. Itse olen ituhippi, viherpiipertäjä, luonnonkosmetiikan kannattaja ja välttelen lääkkeitä, jos ei ole ihan pakko niitä syödä. Käytän ekodeodorantteja, joskus mineraalikiveä, joskus kookosöljyä ja peseydyn muutenkin ekokosmetiikalla. En käy suihkussa joka ilta. En käytä fluorihammastahnaa, enkä värjää hiuksiani. Hassua vaan, ettei tämä näy minusta päällepäin. Kukaan ei oikeasti näitä asioita tiedä ellen niistä erikseen kerro. En lemua ja olen muutenkin ihan tykätty ihminen, niin ekokiihkoilojoiden, kuin kemikaalikeijojen parissa. Hikeni haisee joskus, toisinaan ei. Yleensä silloin pesen kainalot. Olen selvinnyt elämässä eteenpäin, ihan hienosti ilman alumiinideodorantteja, oikeestaan paremminkin, -ilman ihottumaa. 

Ällöttävämpää on järkyttävän paljon hajusteita käyttävät mammat pienissä ahtaissa tiloissa, joissa ilman astmaakin meinaa saada astmakohtauksen. Mieluummin haistelen ehtaa hikeä, ahhhh :) Ja sanon ei stereotypioille!

Stereotypiat juuri ovat tämänkin keskustelun ydin! Eihän tosielämässä ihmisistä näe päälle päin,kuka käyttää luonnonkosmetiikkaa tai markettituotteita,kuka on uskovainen tai ateisti,vegaani tai sekaravinnon syöjä ym. AV:n suosikkikiistan aiheista.Aina näissä keskusteluissa mennään ääripäihin,tehdään oletuksia mitä se toisin ajatteleva tekee,miltä se näyttää ja mitä se ajattelee.Toisaalta juuri se tekee tästä palstasta niin viihdyttävän.

Vierailija
345/369 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä, miten nuo haisevat tyypit jaksavat kehua luonnonmukaisuudellaan eivätkä tajua, että he eivät OIKEASTI ole haluttuja seuralaisia!

Vierailija
346/369 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Offin voittanutta ei ole. Ei sitä myytäisi. Jos siihen kuolisi. Mulla on ollut vauvasta asti koko kesän ohvikerros ja ihan olen terve.

Älä nyt kuitenkaan omalle lapsellesi offia laita! Siitä tulee sikiövaurioita. Ei kai ne hyttyset siihen kuolisi, jos se olisi terveellistä!

Vierailija
347/369 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaanko se sooda öljyn sekaan? Uskaltaiskohan siihen lisätä kanelia? Tulisi ihana tuoksu.

Vierailija
348/369 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Offin voittanutta ei ole. Ei sitä myytäisi. Jos siihen kuolisi. Mulla on ollut vauvasta asti koko kesän ohvikerros ja ihan olen terve.

Älä nyt kuitenkaan omalle lapsellesi offia laita! Siitä tulee sikiövaurioita. Ei kai ne hyttyset siihen kuolisi, jos se olisi terveellistä!

Ei hyttyskarkoite tapa hyttysiä,vaan nimensä mukaisesti karkoittaa ne ihmisen läheltä.Nopeasti googlettamalla näyttäisi olevan erilaisia versioita offista,perhe-off sopii lapsille 2-vuotiaasta ylöspäin.Eli eivät ole mitään myrkkyjä.

Vierailija
349/369 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ituhipeiltä saa niinku parempaa seksii!

Vierailija
350/369 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ituhipeiltä saa niinku parempaa seksii!

Miksi?Kannattavatko he vapaata rakkautta,kuten -60-luvun hipit?

Vierailija
351/369 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä, miksi pitää pilkata ihmisiä, jotka eivät halua tuhota maapalloa ja itseään ja perheitään kemikaalikuorman alle.

Ja jos tietäisit, mitä antibiootit saavat ihmisessä ja luonnossa aikaan, et yhtään käyttäisi kyllä.

Kukaan ei ole vielä ottanut puheeksi e-pillereiden vaikutusta vesitöihin ja kaloihin. Se vasta on surullista.

Vierailija
352/369 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä, miksi pitää pilkata ihmisiä, jotka eivät halua tuhota maapalloa ja itseään ja perheitään kemikaalikuorman alle.

Ja jos tietäisit, mitä antibiootit saavat ihmisessä ja luonnossa aikaan, et yhtään käyttäisi kyllä.

Kukaan ei ole vielä ottanut puheeksi e-pillereiden vaikutusta vesitöihin ja kaloihin. Se vasta on surullista.

Tä? Kuka heittää e-pillerit veteen? Käytetyt lääkkeet palautetaan apteekkiin! Ja sitten tulet muita neuvomaan! 😂

Vierailija
353/369 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha.

Vierailija
354/369 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tä? Kuka heittää e-pillerit veteen? Käytetyt lääkkeet palautetaan apteekkiin! Ja sitten tulet muita neuvomaan! 😂

Eiköhän tässä puhuta virtsan mukana vesistöihin kulkeutuvista myrkyistä ja lääkejäämistä.

Vierailija
355/369 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaloihin, matelijoihin ja sammakkoeläimiin. Epäilen myös hipsterimuodin olevan seurausta koiraiden feminisaatiosta.

Vakavammin: Ei ketään kiinnosta puhua myöskään esimerkiksi dioksiinien ja PCB:n yhteydestä kilpirauhasen toimintahäiriöihin (yleistyneet) tai muovin ftalaattien ja bisfenoli-a:n yhteydestä lapsettomuusongelmiin (yleistyneet). Ei ihmisen lyhytnäköisyys ja itsekkyys ole helppo saati trendikäs keskustelunaihe. On helpompaa ottaa selfie ja keskittyä muihin, mukavampiin asioihin.

Vierailija
356/369 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kookosöljyihin ja perunajauhoihin en osaa ottaa kantaa, mutta ruokasoodalla kannattaa pestä kainaloita ja jalkapohjia jos kärsii kovasta hienhajusta. Se tosiaan eliminoi hajuja.

Alumiinittomia deodorantteja löytyy ihan kaupan hyllyiltä, vaikka ihan kotimaista Herbinaa. Ei ole mikään pakko mennä perunajauholinjalle jos haluaa keventää elimistönsä myrkkytaakkaa.

Ei ole mitään "ituhippien" sekoilua olla huolissaan antibioottien vaikutuksesta niin ihmisiin kuin ympäristöönkin. 

Mikä pakko tässä on mennä ääripäihin? Jos tulehdus vaatii antibioottihoitoa, sitten tulehdus pitää asianmukaisesti hoitaa. Mutta fakta on, että antibiootteja on pitkään ylikätetty myös tulehduksiin, jotka eivät antibioottihoitoa vaatisi ja joihin antibiootti ei välttämättä edes auta, joten monista lääkäreistä on ymmärrettävästi tullut nykyään varovaisempia antibioottien suhteen. Eräs tuttavaperhe jopa hamstraa antibiootteja (niitä kertyy heille ilmeisesti kesken jätetyistä kuureista!) ja sitten puoskaroi niillä itseään - yleensä aivan turhaan, silloinkin kun kyseessä on luultavasti virustauti. Tällainen sekoilu ei tee kenellekään hyvää.

Vierailija
357/369 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin säästän antibiootit, joita jää kuurista, kun flunssa paranee. Sitten seuraavalla kerralla säästän lääkäri- sekä lääkekulut, kun syön nuo entiset heti, kun flunssan oireet alkavat.

Puolet pienempi kuormitus. Olenko ituhippi? Omasta mielestäni pelkästään järkevä.

Vierailija
358/369 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se,että ei halua tuhota maapalloa ja itseään ja perhettään kemikaalikuorman alle,on hieni aate.Sen voi toteuttaa käytännössä monella tavalla.Se,että käyttää luontaisia tuotteita,on ihan hieno homma.Se,että kieltäytyy kokonaan peseytymästä,pesee vaatteensa huonosti yms. on ällöttävää.Se,että tekee luontaistuotteista jonkinlaisen uskonlahkon,ja yrittää käännyttää tuttunsakin siihen lahkoon,on raivostuttavaa.

Minusta on OK,että poikakaveri käyttää fluoritonta hammastahnaa ja alumiinitonta dödöä.Se,että hän mussuttaa,kun minä käytän markettihammastahnaa ja dödöä,ei ole OK.

Ei ketään kyllä pitäisi pilkata,siinä olet oikeassa.Ihmisten pilkkaaminen on ruma tapa.Nämä anonyymit keskustelupalsat vain tuppaavat tuomaan ihmisistä esiin vähmemmän mukavat puolet.

Vierailija
359/369 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten käytetty lääke palautetaan apteekkiin? Tässä on kyllä mysteeri! Sen tiedän miten vanhentuneet tai lääkkeet jota ei itse tarvitse enään palautetaan apteekkiin.

Vierailija
360/369 |
07.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin säästän antibiootit, joita jää kuurista, kun flunssa paranee. Sitten seuraavalla kerralla säästän lääkäri- sekä lääkekulut, kun syön nuo entiset heti, kun flunssan oireet alkavat.

Puolet pienempi kuormitus. Olenko ituhippi? Omasta mielestäni pelkästään järkevä.

Et kyllä ole kumpaakaan,ituhipit vastustavat antibiootteja ja järkevä ymmärtää,että kuuri pitää syödä loppuun,vaikka oireet häviäisivät nopeammin,koska se,ettei ole oireita,ei tarkoita että on jo terve.Ja flunssa ei kyllä antibiooteilla lähde.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi