Uskallatteko tarjota pienille lapsilla tai raskaanaoleville mansikoita?
(lainaus HS:)
sauvolaisesta mansikasta löytyi jäämiä 11 torjunta-aineesta eli useampia kuin viime vuosina mansikoista on tavallisesti löytynyt.
"Ehkä osa niistä oli jäämiä naapuriviljelmillä käytettyistä aineista", Nieminen arvelee.
Kaikki löydetyt aineet olivat kuitenkin mansikanviljelyssä sallittuja.
10–20 prosentia näytteistä on ollut sellaisia, ettei jäämiä löydy lainkaan. Kotimaiset mansikat eivät ole olleet ulkomaisia puhtaampia.
Torjunta-aineita käytetään yleisimmin ötököiden, rikkakasvien ja kasvitautien, kuten homeen karkottamiseksi.
Mansikoista löydetään enemmän torjunta-aineita kuin muista kotimaisista kasviksista. Se johtuu mansikan rakenteesta. Makea ja pehmeä marja on altis homeille, eikä ohut kuori suojaa sitä taudeilta tai hyönteisiltä.
Kommentit (33)
Uskkoo joku että mansikanpoimiat pesevät kätensä käytyään (slaavi )kyykky paskalla pellon laidalla
Olen raskaana ja mulla on alle 1-vuotias lapsi ja muutaman kerran ollaan maisteltu mansikkaa. Tuskin pienillä määrillä on juuri mitään merkitystä. Ei pidä hysterisoitua. Enemmän olusin huolissaan, jos me suunnilleen vain elettäisiin syömällä mansikouta, mutta nyt kyse on lähes 1-viotiaan kohdalla max 3 mansikasta ja itse ole syönyt noin 10 mansikkaa. Tuskin kuollaan tuohon.
Teen koulutettuna ammattilaisena tarot-ennusteita ja astrologisia karttoja sekä muita henki maailman todellisuuteen perustuvia töitä pitkällä kokemuksella. Varsinaisesti en ota kantaa mansikoihin vaikka olen joskus heilurin avulla saanut niistä tietoa että eivät ole aina terveellisiä niissä olevien kemikaalien takia. Mutta varoittaisin puolukoista joista tiedetään jo muinaisen Suomen ajoista, että niissä voi olla vaikutuksia joita ei aina nykyisin ymmärretä vaikka ennen tiedettiin; Kalevalassa Marjatta tuli raskaaksi puolukan syötyään. Tämä ei välttämättä tarkoita sitä konkreettisesti vaan kyse on toisesta todellisuudesta tulevista vaikutteista ja pahimmassa tapauksessa siitä, että puolukan kautta voi siirtyä henki joka ottaa syöjän valtaansa eli symbolisesti tulee raskaaksi hengellisessä mielessä. Samalla tavalla voi tapahtua Kalevalakoruja käyttäessä siltä osin kun perustuvat vanhoihin pakanallisiin malleihin (uudet eri asia). Puolukat varmasti ovat terveellisiä ja puhtaita luonnosta enkä sitä väitäkään, mutta kannattaa kuitenkin olla varovainen asian kanssa ja siksi en suosittele että niitä käytettäisiin. Samaa mieltä on myös energiahoitaja ystäväni. On niin paljon muitakin terveellisiä marjoja ettei yhden marjan pois jättäminen turvallisuus syistä ole kenellekään ongelma, että tässäkin asiassa yksi vanha konsti on arvokkaampi kuin pussillinen uusia. Olisi mielenkiintoista tietää kun nykyisin on paljon mielenterveyden ongelmia ja syödään kemikaaleista tehtyjä lääkkeitä, että ovatko monet näistä ihmisistä ennen sairastumistaan syöneet paljon puolukoita? Jos itse epäilee, että on tällaista ongelmaa ja on marjoja syönyt niin on hyvä ottaa asiassa yhteyttä energia ja muihin hoitoihin erikoistuneeseen asiantuntijaan asian selvittämiseksi. Itsekin olen käytettävissä mutta en laita nyt tänne mitään yhteystietoja ettei mene sääntöjen vastaiseksi mainostamiseksi.
Sinikka S kirjoitti:
Teen koulutettuna ammattilaisena tarot-ennusteita ja astrologisia karttoja sekä muita henki maailman todellisuuteen perustuvia töitä pitkällä kokemuksella. Varsinaisesti en ota kantaa mansikoihin vaikka olen joskus heilurin avulla saanut niistä tietoa että eivät ole aina terveellisiä niissä olevien kemikaalien takia. Mutta varoittaisin puolukoista joista tiedetään jo muinaisen Suomen ajoista, että niissä voi olla vaikutuksia joita ei aina nykyisin ymmärretä vaikka ennen tiedettiin; Kalevalassa Marjatta tuli raskaaksi puolukan syötyään. Tämä ei välttämättä tarkoita sitä konkreettisesti vaan kyse on toisesta todellisuudesta tulevista vaikutteista ja pahimmassa tapauksessa siitä, että puolukan kautta voi siirtyä henki joka ottaa syöjän valtaansa eli symbolisesti tulee raskaaksi hengellisessä mielessä. Samalla tavalla voi tapahtua Kalevalakoruja käyttäessä siltä osin kun perustuvat vanhoihin pakanallisiin malleihin (uudet eri asia). Puolukat varmasti ovat terveellisiä ja puhtaita luonnosta enkä sitä väitäkään, mutta kannattaa kuitenkin olla varovainen asian kanssa ja siksi en suosittele että niitä käytettäisiin. Samaa mieltä on myös energiahoitaja ystäväni. On niin paljon muitakin terveellisiä marjoja ettei yhden marjan pois jättäminen turvallisuus syistä ole kenellekään ongelma, että tässäkin asiassa yksi vanha konsti on arvokkaampi kuin pussillinen uusia. Olisi mielenkiintoista tietää kun nykyisin on paljon mielenterveyden ongelmia ja syödään kemikaaleista tehtyjä lääkkeitä, että ovatko monet näistä ihmisistä ennen sairastumistaan syöneet paljon puolukoita? Jos itse epäilee, että on tällaista ongelmaa ja on marjoja syönyt niin on hyvä ottaa asiassa yhteyttä energia ja muihin hoitoihin erikoistuneeseen asiantuntijaan asian selvittämiseksi. Itsekin olen käytettävissä mutta en laita nyt tänne mitään yhteystietoja ettei mene sääntöjen vastaiseksi mainostamiseksi.
Huh huh.. Empä olisi uskonut että kotimaisiin luonnon marjoihinkin voi liittyä tuollaisia riskejä.. Hyvä että asia tuotiin esiin, loppuu kyllä meidän perheessä puolukansyöminen tähän ja laitan loput pakkasesta roskiin!
Sinikka S kirjoitti:
Olipas hauska juttu. Minä olen syönyt paljon puolukkaa koko elämäni aikana, ja minulla on mielenterveysongelmia. Aion silti jatkaa puolukoiden nauttimista, ja hakea lääkäriltä lääkkeet ongelmiini.
Kiitos hyvistä nauruista. Nyt on taas parempi mieli, eikä masenna niin kovaa. Jaksan lähteä huomenna poimimaan kotimaisia mansikoita.
Kauhean vaikea löytää luomua.
Tavallista en kyllä osta. Naapuri on mansikanviljelijä ja todellakin olen nähnyt sen myrkkymäärän mitä mansikoille syydetään. Edellisenä yönä saatetaan myrkyttää ja jo seuraavana päivänä poimitaan myyntiin.
Mansikanviljelijöillä on usein erillinen myrkyttämätön mansikkamaa oman perheen käyttöön. He eivät itsekään syö oman maansa myrkkymansikkaa.
"Ruotsissa mansikanviljelijöille on myönnetty lupa käyttää torjunta-ainetta, joka Tanskan ympäristöministeriön tutkimuksen mukaan voi aiheuttaa sikiövaurioita.
Torjunta-aineen sisältämällä boskalidilla voi myös olla pitkäaikaisia haittavaikutuksia vesistöihin.
Ruotsissa Signum-nimistä ainetta käytetään varsinkin Etelä-Ruotsin mansikkaviljelmiä vaivaavan nahkamädän torjuntaan. EU-tutkimus boskalidin vaikutuksista valmistuu kuitenkin vasta loppukesästä.
"Emme ole velvollisia odottamaan, että kaikki selvitykset valmistuvat. Muuten vaarana on, että ruotsalaisten mansikanviljelijöiden kilpailuasema heikkenee", Astrid Mårtensson Ruotsin kemikaalivalvontavirastosta kommentoi."
Sama aine on käytössä myös Suomessa.
Joo, tässä kohtaa kannattaa suosia keskieurooppalaista mansikkaa. Suomalaisissa ja ruotsalaisissa on enemmän jäämiä ja usemmat myrkyt sallittuja.
Meidän naapuri on mansikanviljeliä, en ole nähnyt hänen tänä vuonna tekevän kasvinsuojeluruiskutuksia. Kuivalla säällä ei tule hometta.
Meilläkin lapsi saa allergisia oireita muusta kun luomumansikasta tai ahomansikoista. Käytännössä allergeeni ei siis ole mansikka vaan joku niistä lukuisista torjunta-aineista.