Miten suurustaa ruskea kastike ilman jauhoja?
Eli siis en voi käyttää viljoja (vehnä, ohra, ruis, kaura), mutta aina välillä kaipaan sitä tavallista ruskeaa kastiketta. Millä sen suurustaa kun jauhot ovat kiellettyjä? Gluteeniton ei käy.
Onnistuisko soijajauhoilla? Kookosjauhoista jostain luin, että niillä vois tehdä, mutten pidä yhtään kookoksen mausta.
Kyse siis siitä ruskeasta kastikkeesta, johon normaalisti tulisi voita, vehnäjauhoja ja vettä ja lihaa.
Kommentit (43)
Etkö voi käyttää muitakaan viljoja vai mitä tarkoitat tuolla, ettei gluteeniton käy?
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi käyttää muitakaan viljoja vai mitä tarkoitat tuolla, ettei gluteeniton käy?
Ei käy gluteeniton, koska olen allerginen edellä mainituille viljoille.
ap
Miten ruskea kastike tehdään Maizenalla?
Uudet nykyaikaiset hellat eivät paljoa maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää maissijauhon käyttäjät eivät osaa laittaa ruokaa, menevät siitä, mistä aita on matalin. Sääli.
Niinkö luulet?? Ravintoloissa yleisesti kyllä käytetään Maizenaa. Mulla on alalta 25v koulutus, jotain siis tiedän asiasta.
Niin, menevät helpoimman, mutta ei parhaimman kautta. Ravintola-sana ei tarkoita hyvää ruuanlaittotaitoa.
Vaikka koulutus on noinkin pitkä :)
Minä suurustan ihan sillä häämentämistekniikalla. Eli ensin hämmennetään kaksikymmentä kierrosta myötäpäivään, jonka jälkeen viisi kierrosta vastapäivään. Tämä toistetaan kolmekymmentä kertaa. Hämmentäminen pitää tehdä mahdollisimman hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Minä suurustan ihan sillä häämentämistekniikalla. Eli ensin hämmennetään kaksikymmentä kierrosta myötäpäivään, jonka jälkeen viisi kierrosta vastapäivään. Tämä toistetaan kolmekymmentä kertaa. Hämmentäminen pitää tehdä mahdollisimman hitaasti.
hämmentämistekniikalla*
Hellaakoski kirjoitti:
Uudet nykyaikaiset hellat eivät paljoa maksa.
Täh? Ja liittyi keskusteluun miten?
Käytä tahinia ja vettä..saat tahinista lisäks terveellisiä rasvoja:)
Mutta ruskea kastikehan onneks niitä käristettyjä vehnäjauhoja. Polta vaikka maissia tai pottujauhoja ja lisää siihen voita ja vettä. Miten ihmeessä olet allerginen noille mutta tottunut syömään ruskeaa kastiketta? Ei kai sitä kukaan alle 60 v syö?
Itse teen riisijauhoon ja tulee yhtä hyvää kuin vehjauhoon tehtynä :) Mulle kun ei käy nuo maizenatkaan sen laktoosin vuoksi.
Jos tuo hellan hinta oli minulle osoitettu, niin en kokisi hellaani/keittolevyjäni kovin vanhaksi, mutta jostain syystä (onko sitten olevinaan jotain energiansäästöä?) on aivan käsittämättömän hidas. Jos esim. perunoita keittäessä keitän ensin veden vedenkeittimessä ja lämmitän samalla hellan valmiiksi, niin silti menee vielä monta minuuttia ennenkuin perunat alkavat kattilassa kiehua. Terkut vaan Whirlpoolille...
Vierailija kirjoitti:
Mutta ruskea kastikehan onneks niitä käristettyjä vehnäjauhoja. Polta vaikka maissia tai pottujauhoja ja lisää siihen voita ja vettä. Miten ihmeessä olet allerginen noille mutta tottunut syömään ruskeaa kastiketta? Ei kai sitä kukaan alle 60 v syö?
Vilja-allergiani on todettu vasta aikuisiällä ja siksi olen tottunut kyseiseen kastikkeeseen, koska äitini teki sitä usein ja yksin muutettuani tein myös itse, koska siitä tykkäsin.
ap
Jos pn viljaton ruokavalio niin maissi ei käy. Sekin on vilja.
Mym kirjoitti:
Jos pn viljaton ruokavalio niin maissi ei käy. Sekin on vilja.
Mulla aiheuttaa oireita vain ruis, ohra, kaura ja vehnä
ap
Polta perunajauhot pannulla ja voita ja vettä sekaan. Palaneen maku on tuon ruskean kastikkeen ydin
Vierailija kirjoitti:
Nää maissijauhon käyttäjät eivät osaa laittaa ruokaa, menevät siitä, mistä aita on matalin. Sääli.
Maissijauho, vehnäjauho, mitä eroa kokkaajan uusavuttomuudessa?
Helpoin tapa on redusointi eli keität veden kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käy gluteeniton, koska olen allerginen edellä mainituille viljoille.
ap
Olet allerginen gluteenia sisältäville viljoille (poislukien kaura). Mistä syystä gluteeniton ei käy? Vai oletko nimenomaan allerginen kaikille viljoille, niin gluteenia sisältäville kuin gluteenittomillekin? Etkö tiedä itsekään, mitä voit syödä?
Ohis, mutta kerronpa kuitenkin;)
Sukulaisvanhuksellani kävi yksityisestä kotipalvelusta henkilö, joka ei osannut tehdä tavallista ruskeaa kastiketta vehnäjauhoista, joten luultavasti tuo Maizenan käyttö on todella yleistynyt.