Miksi kesämökin pitäisi olla ankea, ahdas, sähkötön koppi?
Monella on mielikuva, että mökki on vain kesäasuttava, ahdas, siellä ei ole sähköä tai juoksevaa vettä, ei ehkä edes pientä keittiötä. Ja jos on jotain tästä poikkeavaa, niin se ei sitten enää olekaan mikään mökki. Tylsää, kun on löytänyt niin ihanan lomanviettopaikan ja sitten väheksytään, että ei se mikään oikea mökki ole ja että me kermaperseet emme selviäisi ollenkaan oikessa mökkiolosuhteissa.
Kommentit (59)
Myös puhelinkoppeja oli ennen maallakin, nykyään ei ole, on vähän pakko olla se kännykkä mukana, jo senkin takia jos pitää sottaa apua jos vaikka sattuu tapaturma. Kyllä: mökkinaapureita on monilla, mutta ei se oikein fiksua ole että oma mökki on askeettinen ja koko ajan on naapurilta lainaamassa sähköä/puhelinta tm.
Täällä sähköttömällä mökillä kännykkä kädessä, auringosta saa vurtaa ja akun kauttakin voi ladata kännykät. Mulla on vanha toimiva kännykkäkin akku täyteen ladattuna mukana siltä varalta että kännykälle kävisi jotain.
ei se mökkiä pilaa vaikka siellä sähköt ja juokseva vesi olisikin mutta rajansa kaikella
Riippuu siitä, onko mökki tarkoitettu ympärivuotiseen käyttöön vai vain kesäajalle. Nähtävästi olen niin vanhanaikainen, että kannatan hieman alkeellista mökkilomaa. Ei minun mökkini, jos sellaisen omistaisin, tarvitsisi olla mikään hovi tai kartano kaikilla höysteillä ja mausteilla. Hella ja jääkaappi toimivat erinomaisesti kaasulla, sauna ja tuvan uuni lämpiävät haloilla. En tarvitse kodinkonearsenaalia aina jääpalakoneeseen asti. Hyvä sauna ja kunnollinen uimaranta ovat minulle kaksi ykkösasiaa.
Mun unelmamökki olis aivan pieni. Ranta tietty vieressä. Makuutilat olis parvella ja alakerrassa olis pieni keittiö ja olohuone sen yhteydessä. Sähköt sinne tosin tulis. Pieni vessa olis myös jonka yhteydessä olis suihku. Kaikki pinnat olis siistit ja mökki olis vanhahtavaan tyyliin sisustettu. Rannalla olis rantasauna.
Oon ettiny sopivaa vuokramökkiä mutta kaikki on niin isoja.
Vierailija kirjoitti:
Mun unelmamökki olis aivan pieni. Ranta tietty vieressä. Makuutilat olis parvella ja alakerrassa olis pieni keittiö ja olohuone sen yhteydessä. Sähköt sinne tosin tulis. Pieni vessa olis myös jonka yhteydessä olis suihku. Kaikki pinnat olis siistit ja mökki olis vanhahtavaan tyyliin sisustettu. Rannalla olis rantasauna.
Oon ettiny sopivaa vuokramökkiä mutta kaikki on niin isoja.
Niin ja takka olis oltava myös.
Pakosta kärvistelen aina kerran kesässä semmoisella "oikealla" mökillä, pärjään kyllä siellä mutta kiittelen kaikkien uskontojen jumalia kun sieltä pois pääsen. Ei mulle työn ja perhearjen päälle ole lomaa se että kaikki pitää tehdä hankalasti. Jos olisi mökki ns. mukavuuksilla kävisin siellä niin usein kun mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Voi mennä jankuttamiseksi, mutta menköön. Kyllä tässä on ihan selkeä ero kaupunkiasuntoon. Kaupungissa ei ole omaa rauhaa, ei rantaa, ei puusaunaa, ei isoa luonnontilaista pihaa...
ap
Mitä sitten? Onko linna mielestäsi mökki, jos se on seudulla, jossa on rauhallista, ranta, puusauna ja iso piha? Mökki on mökki, talo on talo jne.
Mökki on alle 40 m2, sitä isommat on taloja, jos ne ovat vakinaiseen asumiseen, tai huviloita, jos ovat loma-asuntoja, ihan varustuksesta ja sijainnista riippumatta.
En minäkään oikein ymmärrä mökkielämää ankeassa puuvajassa ilman sähköä ja juoksevaa vettä. "Luxuksena" joku mutainen pikkujärvi. Jotkut noissa oloissa ilmeisesti nauttivat, sallin sen heille.
Mökki on käytännössä synonyymi vapaa-ajan asunnolle. Mökki siis voi hyvin olla vaikkapa se homeinen lautakasa tai nykyajan mukavuuksilla varustettu talo. Jotain kartanoa tai vanhan ajan pitsihuvilaa en kutsuisi mökiksi, mutta jos joku haluaa niin ihan vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Myös puhelinkoppeja oli ennen maallakin, nykyään ei ole, on vähän pakko olla se kännykkä mukana, jo senkin takia jos pitää sottaa apua jos vaikka sattuu tapaturma. Kyllä: mökkinaapureita on monilla, mutta ei se oikein fiksua ole että oma mökki on askeettinen ja koko ajan on naapurilta lainaamassa sähköä/puhelinta tm.
Täällä sähköttömällä mökillä kännykkä kädessä, auringosta saa vurtaa ja akun kauttakin voi ladata kännykät. Mulla on vanha toimiva kännykkäkin akku täyteen ladattuna mukana siltä varalta että kännykälle kävisi jotain.
Vähän ot, mutta eihän se mökki silloin sähkötön ole jos siellä voi kuitenkin ladata kännykkää jne. Ihan samahan se on että tuleeko se sähkö johtoa pitkin, auringosta vai aggregaatista.
Jokainen ostaa just sellaisen möksän sellaisella lompakolla jolla haluaa.
Juoksevaa vettä ei tarvitse mielestäni olla, jos mökki sijaitsee puhtaan veden äärellä ja juomaveden saa helposti jostain lähistöllä olevasta kaivosta, kraanasta tai kaupasta isoissa vesipulloissa. Tämä silloin jos mökki on lähinnä kesäkäytössä. Sähkö on sitten vähän tärkempi asia nykyaikana, tosin saaressa voimakkaat ukonilmat ja sähkölaitteet eivät aina ole kiva yhdistelmä, saa olla tosi varovainen sähköjen kanssa, esim. sähköpolttokäymälä pitää muistaa ottaa "seinästä irti" välittömästi jos on ukkosta ilmassa, ei voi luottaa mihinkään suojakytkimeen. On kerran käynyt vahinko tuon käymälän takia ja ukkonen hajotti yhden piirilevyn siitä, piti Helsingin maahantuojalta hommata uusi piirilevy ja ohjeet paikalliselle sähköasentajalle miten uusi pitää asentaa. Meni ehkä n. viikko ettei käymälää voinut käyttää. Maahantuojan mukaan käymälässä piti olla toimiva ukkossuojaus, mutta ei olisi tietenkään pitänyt luottaa tuohon lupaukseen.
Meillä on muuten saunassa kaksi kiuasta, puukiuas ja sähkökiuas. Itse käytän mielummin sähkökiuas, koska puukiukaasta tulee omaan makuuni liian kovat löylyt. Lisäksi on puilla toimiva vesipata ja sen lisäksi sähköllä toimiva vedenlämmitin. Itse suosin noita sähkökäyttöisiä kun ovat niin vaivattomia eikä tarvitse kuluttaa puita.
Asettuu aloilleen, eikö hän jo kohta ala tahtoa kaivaten takaisin sisvilisaation keskuuteen tai vaihtoehtoisesti räpälää älylaitettaan sillä erotuksella että olosuhteet ovatkin tavallista poikkeavat - entistä ekstootisemmat.
Ihminen on taipuvainen sopeutumaan ja se ottaa oman aikansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ot, mutta eihän se mökki silloin sähkötön ole jos siellä voi kuitenkin ladata kännykkää jne. Ihan samahan se on että tuleeko se sähkö johtoa pitkin, auringosta vai aggregaatista.
Kyllä minä lasken ainakin tuttavan mökin sähköttömäksi, vaikka jonkinlainen vanha ja heikkotehoinen aurinkokenno onkin. Sillä saa virtaa korkeintaan välillä kännykkään ja pieneen matkatelkkariin, ja siltikin sitä kennon akkua joutuu muutaman päivän välein käymään muualla lataamassa.
Muut sähkölaitteet saa kyllä unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta nykyään sähköt on enemmän tärkeä juttu mitä ennen oli. Ennen sähkö tarkoitti lähinnä sitä että tuli valo (usein oli puuhella, mutta ehkä oli myös sähköhellakin) ja radioon saatiin virta. Nykyään ihmisillä on enemmän sähköllä toimivia laitteita, tärkeimpänä ehkä puhelin, moni myös tekee töitä mökillä, jolloin tietokone mukana jne.
Myös maaseutu on muuttunut, ennen oli lähikaupat ja kauppa-autot, nykyään monen mökiltä on pitkä matka lähimpään kauppaan --> kylmälaitteet (ellei ole todella hyvää kellaria tm.) ovat pakolliset kun kaikki ruoka n "pakko" hakea kerralla, ei voi yhtenä päivänä pyöräillä lähikauppaan ja toisena hakea kappa-autolta elintarvikkeita jne.
Itse en ole mökki ihminen, hankinnassa on sen sijaan asunto Espanjasta koska rakastan aurinkoa ja muutenkin ko. maata :)
Mokomakin wt-köyhiäinen. Minä sensijaan olen ajatellut Saint Tropezia, Monacoa, tai Beverly Hillsiä-sikäli kun emme ole bungalowissamme Tahitilla jonne lennämme yksityiskoneellamme tietenkin.....
Ei pidäkään, enää 2016.
Pitää löytyä iso terassi, ilmastointi (ilmalämpöpumppu jossa myös viilennys ) , sähköt, järkevä keittiö sis. Jääkaappi, hella, mikroaaltouuni, +sauna, joku pikku uimapaikka joki,järvi, lahti,meri tai iso lampi , pesuvesi järjestetty esim pumpuin, juomaveden voi kantaa esim 2×10l kanisteri , vene ja kalastus mahdollisuus, yms mutta ennenkaikkea mökki/huvila ei saa olla mikään loputon työsavotta / leiri vaan paikka jossa voi rentoutua ja chillata +grillata ja rentoutua joko yksin , perheen tai hyvien ystävien kanssa.
Myös etäisyys omasta kodista max 50-100km jottei matkoihin menisi liikaa aikaa.
Tässä omasta mielestäni ainakin muutama tärkeä ja hyvin perustellut asiat, toki näkemyseroja varmasti on.
Ei sen pitäisi olla sellainen, se kyllä voi ja saa olla sellainenkin. Sähköjen vetäminen johonkin syrjemmälle on pahuksen kallista, sitten siitä pyörii maksut ympäri vuoden, vaikka ei käyttäisikään. Aurinkosähköllä pärjää kohtuullisesti, jos ei vaadi mahdottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko huvila mielestäsi mökki?
Tervetuloa meidän mökille, tilaa on 300 neliötä, 3 kylpyhuonetta ja saman verran vessoja. Kaukolämpö myös järvessä.
Meillä ei ole mitään huvilaa vaan mökki. Rintamamiestalo järven rannalla, on sähköt, juokseva vesi, asuintilaa kahdessa kerroksessa, sisävessa, suihku jne. Käytössä ympäri vuoden.
ap
Ei tuo ole mökki (googleta vaikka mökki/cottage) vaan kesäasunto tai kakkosasunto.
Sähköt saa olla, muttei verkkovirtaa. Grillin pitää toimia puilla tai hiilillä, kaasugrillissä ei ole fiilistä.