Miksi kesämökin pitäisi olla ankea, ahdas, sähkötön koppi?
Monella on mielikuva, että mökki on vain kesäasuttava, ahdas, siellä ei ole sähköä tai juoksevaa vettä, ei ehkä edes pientä keittiötä. Ja jos on jotain tästä poikkeavaa, niin se ei sitten enää olekaan mikään mökki. Tylsää, kun on löytänyt niin ihanan lomanviettopaikan ja sitten väheksytään, että ei se mikään oikea mökki ole ja että me kermaperseet emme selviäisi ollenkaan oikessa mökkiolosuhteissa.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Ei sen pitäisi olla sellainen, se kyllä voi ja saa olla sellainenkin. Sähköjen vetäminen johonkin syrjemmälle on pahuksen kallista, sitten siitä pyörii maksut ympäri vuoden, vaikka ei käyttäisikään. Aurinkosähköllä pärjää kohtuullisesti, jos ei vaadi mahdottomia.
Diesel Agregaatti, jos noin hätä on. 20 litraa disukkaa/ vuosi. Ei liittymiä.
Sinkkumies
Yleensä mökille mennään autolla, ja sieltä saa kännyyn virtaa.. miten uusavuttomia koko palsta täynnä. Agrekaatista saa, aurinkopaneelista saa, jumpperista saa.
Sinkkumies
Laitat vanhan fillarin ilmaan ja ..
http://www.e-ville.com/fi/3199-valot-pyoriin/13398-poljettava-akkulatur…
Sitten ei kun polkemaan
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko huvila mielestäsi mökki?
Tervetuloa meidän mökille, tilaa on 300 neliötä, 3 kylpyhuonetta ja saman verran vessoja. Kaukolämpö myös järvessä.
Meillä ei ole mitään huvilaa vaan mökki. Rintamamiestalo järven rannalla, on sähköt, juokseva vesi, asuintilaa kahdessa kerroksessa, sisävessa, suihku jne. Käytössä ympäri vuoden.
ap
Ei tuo ole mökki (googleta vaikka mökki/cottage) vaan kesäasunto tai kakkosasunto.
"Mennään lomalla mökille", "Mennään lomalla kesäasunnolle", "Mennään lomalla kakkosasunnolle". Eikö kaikki lopulta tarkoita samaa? Valitsee sen sanan, mikä itsestä tuntuu luontevimmalta. Jos se ei kuulijan mielestä vastaa totuutta, niin voi voi.
Tää on jo vanha juttu, olen nähnyt näitä myynnissäkin. Ehkäpä Jenkit eivät ole asiast aikaisemmin kuulleet.
http://netello.fi/tv?MODULI_id=3606686
Sinkkumies
Minusta taas mökin pitää olla sellainen, että sinne on helppo mennä mihin vuorokauden- ja vuodenaikaan tahansa ja siellä on helppo olla. Siksi siis sähköt ja talvellakin peruslämpö. Siksi juokseva vesi omasta kaivosta, pyykinpesukone, tilava jääkaappipakastin, sähköhella, mikro, kahvinkeitin, sisävessa ja muut mukavuudet. Kun käytännön asiat hoituvat helposti, mökillä on mukava vain viettää aikaa, maata kirjan kanssa lepotuolissa, soudella järvellä, puuhastella pihanhoitoa ja sellaista silloin kun huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Pakosta kärvistelen aina kerran kesässä semmoisella "oikealla" mökillä, pärjään kyllä siellä mutta kiittelen kaikkien uskontojen jumalia kun sieltä pois pääsen. Ei mulle työn ja perhearjen päälle ole lomaa se että kaikki pitää tehdä hankalasti. Jos olisi mökki ns. mukavuuksilla kävisin siellä niin usein kun mahdollista.
Toisille sitten kaikki on hankalaa. Jos töissä menee päivittäin 10 tuntia, niin mökillä tunnin työt päivässä on totaalista lepoa ja pelkkää virkistystä.
Sinkkumies
Mun mökki on just semmonen askeettinen paikka, jossa kontrasti normielämään on mahdollisimman suuri. Sähköä tulee aurinkopanelista sen verran, että radiota voi kuunnella, tuvassa on lamppu ja puhelimen saa pidettyä virrassa. Mulla on mökkikännykkänä Nokian tavispuhelin jonka akku kestää yli viikon ja siihenkin vara-akku. Jääkaapin virkaa toimittaa maakuoppa jonka vuoraan talvella jäälohkareilla ja eristän purulla. Sattuneesta syystä syön lähinnä ruokaa joka säilyy huoneenlämmössä. Juomaveden tuon mukana,muut asiat hoituu järvivedellä.
Mulle on kuitenkin ihan sama missä ihmiset kesänsä viettää. Mökki on mökki jos omistajansa niin siitä aattelee. Itekin oon täysin varustellulla vuokramökillä kesällä viikon, koska muu perhe ei oikein saa mun askeesi-erakkomökistäni mitään iloa irti ja siellä olenkin lähinnä yksin. En silti aattele, että he olis huonompia tai heikompia kuin minä, meillä vaan on erilaiset intressit.
Abban biisit melkein kaikki sävelletty pienessä askeettisessa mökissä saaressa Tukholman edustalla. Varsinainen studiotyö sitten toki tehty muualla.
Sähkö voi olla että saa tehtyä ruokaa ja jonkunmoisen valaistuksen.
Vesivessoja ym. hienouksia ei kyllä tarvita.
Siskon perheen mökillä ei ole mitään hienouksia muutakuin sähkö tulee.
Siellä pystyy oikeasti rentoutumaan,vatsakin menee aina jollekkin ihme säästöliekille vaikka syö normaalisti,joskus mennyt 3 vuorokautta ilman sontimista.
Ja sähköttömässä aitassa nukkuu aina kuin tukki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko huvila mielestäsi mökki?
Tervetuloa meidän mökille, tilaa on 300 neliötä, 3 kylpyhuonetta ja saman verran vessoja. Kaukolämpö myös järvessä.
Meillä ei ole mitään huvilaa vaan mökki. Rintamamiestalo järven rannalla, on sähköt, juokseva vesi, asuintilaa kahdessa kerroksessa, sisävessa, suihku jne. Käytössä ympäri vuoden.
ap
Meidän mökki on Runeberginkadulla Helsingissä. 3h+k, sauna on tietenkin ja kaikki mukavuudet. Mökiksi me sitä kutsumme ja puhumme mökkinaapureista ja heidän oudoista tavoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun mökki on just semmonen askeettinen paikka, jossa kontrasti normielämään on mahdollisimman suuri. Sähköä tulee aurinkopanelista sen verran, että radiota voi kuunnella, tuvassa on lamppu ja puhelimen saa pidettyä virrassa. Mulla on mökkikännykkänä Nokian tavispuhelin jonka akku kestää yli viikon ja siihenkin vara-akku. Jääkaapin virkaa toimittaa maakuoppa jonka vuoraan talvella jäälohkareilla ja eristän purulla. Sattuneesta syystä syön lähinnä ruokaa joka säilyy huoneenlämmössä. Juomaveden tuon mukana,muut asiat hoituu järvivedellä.
Mulle on kuitenkin ihan sama missä ihmiset kesänsä viettää. Mökki on mökki jos omistajansa niin siitä aattelee. Itekin oon täysin varustellulla vuokramökillä kesällä viikon, koska muu perhe ei oikein saa mun askeesi-erakkomökistäni mitään iloa irti ja siellä olenkin lähinnä yksin. En silti aattele, että he olis huonompia tai heikompia kuin minä, meillä vaan on erilaiset intressit.
Ollaan sukulaissieluja, mutta mä kyllä hommaisin tuohon kaasujääkaapin tai sitten laittaisin sopivan kokoisella aurinkopaneelilla jääkaapin. Tykkään tehdä hyvää ruokaa -mökilläkin.
Sinkkumies
Mökki, kesäasunto ja huvila, nämä ovat kolme eri asiaa. Ap:lla on kesäasunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sulla on kaksi asuntoa, kivaa sinällään. Mutta et sä oikeasti mökillä selviäisi päivääkään.
Juuri tätä tarkoitan, kiitos kun havainnollistit. Selviäisin myös alkeellisemmissa oloissa, jopa kokonaan ilman mökkiä, mutta ei se mitään mukavaa olisi.
ap
Asia ei ole kaikille ihmisille noin simppeli, toiset kaipaavatkin selkeän eron kaupunkiasuntoon. Se tuo vaihtelua ja paremman kosketuksen luontoon.
Voi mennä jankuttamiseksi, mutta menköön. Kyllä tässä on ihan selkeä ero kaupunkiasuntoon. Kaupungissa ei ole omaa rauhaa, ei rantaa, ei puusaunaa, ei isoa luonnontilaista pihaa...
ap
Se on vain omamielikuvasi, sillä suurin osa rakennettiin rintamamies- taloista kaupunkiin, jotka ovat suurine tonttineen edelleen käytössä. Oma kotikaupunkini on niitä pulloon, joiden vesistöt päätyvät Saimaaseen.
Suuresti ihmettelen, miksi tästäkin asiasta kinastellaan tai jankataan, sillä rintamiestalot eivät ole koskaan nähneetkään kesämökkiä tai huvilaa, sillä ne on rakennettu Suomen sodan jälkeenrakentamisen aikana siirtolaisille vakituiseksi asunnoksi.
On tietysti ok. pitää sitä vapaa-ajanasuntona, mutta sen rakennustekniikka poikkeaa perinteisestä kesämökistä ja siksi niitä ei voi edes verrata toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Monella on mielikuva, että mökki on vain kesäasuttava, ahdas, siellä ei ole sähköä tai juoksevaa vettä, ei ehkä edes pientä keittiötä. Ja jos on jotain tästä poikkeavaa, niin se ei sitten enää olekaan mikään mökki. Tylsää, kun on löytänyt niin ihanan lomanviettopaikan ja sitten väheksytään, että ei se mikään oikea mökki ole ja että me kermaperseet emme selviäisi ollenkaan oikessa mökkiolosuhteissa.
No joo, on tuossakin yhdenlainen ajatus takana. Kermaperseeksi haukkuvat tekevät selvän pesäeron mökin ja ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetun huvilan välillä. Mökki on kuitenkin virallisesti ihan muuta kuin siirtolapuutarhamökki tai kesämaja, jotka ovat neliömäärältään rajattuja, keittiö on pelkkä keittonurkkaus, juoksevaa vettä ei ole ym.
Helpommalla pääset hankalien ihmisten kanssa, kun sanot vaikka kesähuvila tai vapaa-ajan asunto, muille puhut normaalisti mökistä. Ei niitä vinksahtaneita voi kovin monta olla tuttavapiirissä.
Moni on sitä mieltä, ettei kesämökille kuulu mikrot ja televisiot. Muutenhan se on kuin kotona viettäisi aikaa ja itse olen samaa mieltä. Itse vedän rajan siihen, että voi laittaa esim. aurinkopaneelin ja akulla siirtää vettä järvestä/laittaa valot, vaikkei keskikesällä sitäkään tarvita ja myrskylyhdyillä ja kynttilöilläkin pärjää syksyllä.
Eli asia ei aivan noin ole, että kaikki haluaisivat luxusta. Asuuhan niitä ihmisiä korvessakin, vaikka rahaa olisi muuttaa kaupunkiin.
Sinkkumies