Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yläasteen aloittava lapsi "puhuu englantia kuin vettä vaan" (opettajansa kommentoimana)...

Vierailija
01.07.2016 |

lukee englanninkielisiä kirjoja, keskustelee netissä englanniksi ulkomaalaisten kanssa, seuraa englanninkielisiä Yotube-vlogaajia, valittaa, kun ruokien pakkausselosteissa ei ole valmistusohjeita englanniksi ja usein kysyy jotain sanaa mitä se on suomeksi, kun tietää sen vain englanniksi (esim. tänään ilmanraikastin).

Onko teillä samanalaisia lapsia? Ollaan ihan suomenkielinen perhe.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelakorttityyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lukee englanninkielisiä kirjoja, keskustelee netissä englanniksi ulkomaalaisten kanssa, seuraa englanninkielisiä Yotube-vlogaajia, valittaa, kun ruokien pakkausselosteissa ei ole valmistusohjeita englanniksi ja usein kysyy jotain sanaa mitä se on suomeksi, kun tietää sen vain englanniksi (esim. tänään ilmanraikastin).

Onko teillä samanalaisia lapsia? Ollaan ihan suomenkielinen perhe.

No omista lapsista en oikein voi sanoa (:D), mutta minä kuten myös suurin osa kavereistani luemme englanniksi kirjoja, keskustelemme englanniksi netissä randomeiden kanssa ja seuraamme englanninkielisiä YouTubettajia. Olen vuoden vanhempi kuin lapsesi, ja teimme tuota myös viime vuonna, eli kun olimme samanikäisiä lapsesi kanssa.

Myös esim. lapsesi kanssa samanikäinen pikkuveljeni keskustelee pleikan välityksellä ulkomaalaisten kanssa.

Jos sä olet tänä vuonna vuoden vanhempi kun ap:n lapsi, niin miten te olitte vuosi sitten saman ikäisiä? 

Vierailija
62/71 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No omista lapsista en oikein voi sanoa (:D), mutta minä kuten myös suurin osa kavereistani luemme englanniksi kirjoja, keskustelemme englanniksi netissä randomeiden kanssa ja seuraamme englanninkielisiä YouTubettajia.

Aidosti kiinnostaa, missäpäin netissä keskustelette englanniksi randomien kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oon ite just toi lapsi xdd

Vierailija
64/71 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo "air freshener" roiku joka toisen auton tuulilasissa :D En nyt sanoisi niinkään osaamiseksi jos on sanan nähnyt jossain.

Vierailija
65/71 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä päivänä nuoriso nyt vaan puhuu hyvää englantia. Ei siis mitenkään poikkeuksellista.

Mut eniten ärsyttää nuo joiden täytyy kovaan ääneen kysellä että niin englanniksi tämä on air conditioner mut en millään nyt muista mikä se on suomeksi. Tätä porukkaa on kyllä kaiken ikäisissä. Typerää pätemistä

Jep! Hitto kun ärsyttää kun naisystävän youtube-maailmassa elävä 10-vuotias lapsi puhuu suunnilleen joka kolmannen lauseen englantia. Vastaan aina suomeksi, en koskaan englanniksi vaikka osaan kyllä (ainakin vielä) englantia paremmin kuin hän ;). Onhan se hienoa, että osaa, mutta kyllä täysin suomenkielinen ihminen Suomessa voisi puhua suomea. Harjoitelkoot sitä englantia vaikka omanikäisten kanssa, ei aikuisena jaksa leikkiä mitään kielileikkejä. 

Ja se englannin kielen yliarvostaminen on taas toinen juttu, jenkkikulttuurin voima näkyy kyllä suuresti kun sitä pitää niin kovasti lapsesta saakka ihannoida. Suomessa on mielestäni äärettömän monipuolinen ja hieno oma kieli ja kulttuuri, mutta ei sitä arvosteta nykyään yhtään. 

Vierailija
66/71 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Tuohon edelliseen vielä, että olen myös saanut lapsen äidiltä nuhteita kun olen joskus korjannut jonkun väärän sanan tai kielioppivirheen lapsen englannin puheessa. Mielestäni se kyllä kannattaa opetella kerralla oikein, kun kerran niin innokkaasti näkyy opettelevan... 

Vierailija
67/71 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo siitä, että lapsesi äidinkieli on englanti ja siitä että teillä ei ole kovinkaan kommunikaativinen suhde: lapsesi on käytännössä siis kasvanut youtuben ja tubettajien kasvattamana.

Vierailija
68/71 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä päivänä nuoriso nyt vaan puhuu hyvää englantia. Ei siis mitenkään poikkeuksellista.

Mut eniten ärsyttää nuo joiden täytyy kovaan ääneen kysellä että niin englanniksi tämä on air conditioner mut en millään nyt muista mikä se on suomeksi. Tätä porukkaa on kyllä kaiken ikäisissä. Typerää pätemistä

Noista kyselyistä tulee aina tosi myötähäpeä.. Kun on ollut esim au pairina ja tulee sitten Suomeen ja kyselee itsestäänselviä asioita kun 'ei muista miten se Suomessa menee ihihi' ja kyselee sanoja, kun on nyt muutamassa kuukaudessa nykytekniikan aikana oma äidinkieli niin rapistunut.. Voi myötähäpeä.

Apn kaltaisessa tilanteessa haluaisin ohjata nuorta, että kyllä ne suomenkieliset ohjeet riittää nyt, ja ohjaisin jotenkin lukemaan vähän sitä omaakin kieltä.

Toki nykymaailmassa on hyvä osata engaltia, mutta oman äidinkielen osaamattomuus ei ole mikään ylpeyden aihe.

On monikielisiä lapsia, jotka joskus ei tiedä /muista jotain sanaa äidinkielellään. Harvoin olen nähnyt että ne tilanteet olisi sille ihmiselle itselleen jotain ylpeyden ja itsekorostamisen hetkiä. Kyllä se on identiteetille suuri asia se oma äidinkieli.

Vierailija
69/71 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samankaltainen lapsi. Kysyy usein, mikä joku sana on suomeksi. Opettaja on kommentoinut, että käyttää kieltä kuin olisi oma äidinkieli. Katsoo ohjelmat ilman tekstitystä, jos mahdollista. On tosi paljon netissä, youtubessa ym. Uskon sen olevan syy. Ja tykkää myös tosi paljon englannin kielestä. Ruotsi taas tuottaa todella paljon vaikeuksia.

Vierailija
70/71 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 11 ja 13 v puhuvat kanssa tosi hyvää englantia molemmat. Syinä varmaan nettipelit, tv, tiktok, youtube... Mutta suurin syy hyvään kielitaitoon on se, että meillä on ollut useampi ulkomainen vaihto-oppilas perheenjäsenenä. Eli jos haluatte parantaa omaa ja lastenne enkuntaitoa, niin isäntäperheenä toimiminen on hyvä keino (ja siitä saa paljon muutakin hyvää, kuin kielitaidon).

Vierailija
71/71 |
16.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on, että olen asunut ulkomailla monia vuosia ja minulla on ulkomaalainen avopuoliso.

Joidenkin vuosien jälkeen huomasin, ettei sanat aina tule mieleen niin nopeasti kuin aiemmin.

Pidän kuitenkin huolta omasta kielestäni, luen, ja pidän yhteyttä suomalaisiin kavereihin ja perheeseen.

Jos on suomalaisessa ympäristössä ja suomalaisen perheen lapsi, en usko että se oma äidinkieli voi niin kovin huonoksi mennä, vaan kuulostaa nyt vähän itsensä erikoiseksi tekemiseltä.

Se on ihan tavallista myös, että nykyään kun monet asiat lukee englanniksi, sitä miettii että mikä se olikaan suomeksi (vaikka toi air conditioning vai mikä se esimerkki nyt oli).

Mullakin on ammattisanastoa jonka olen oppinut suoraan englanniksi, enkä tiedä kaikkien sanojen virallista vastinetta suomeksi. Se ei tarkoita että leuhottaisin kylillä selittämässä kun nyt oon parempi englannissa kuin suomessa.

20 vuotta ulkomailla asuneet puhuu edelleen äidinkieltään. Kyllä se tubeakin katsova suomalainen nuori varmasti muistaa mites sitä puhutaan.

Silti, mielenkiintoinen aihe ja hyvä aloitus. Hyvää keskustelua aiheesta.