Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihan alkuraskauden keskenmenossa päivystykseen?

Vierailija
01.07.2016 |

Sain alkuraskauden keskenmenon viime viikolla (5+). Kivut oli todella kovat, ja Buranaa menikin maksimimäärät ja Panadolit päälle. Lepäilin päivän kotona, ja seuraavana päivänä menin töihin.
Tämän jälkeen olen lueskellut aika paljon aiheesta, ja olen hämmentynyt siitä, kun jotkut naiset lähtevät päivystykseen saatuaan alkuraskauden keskenmenon. Miksi?
Tokihan päivystykseen on lähdettävä jos särkylääkkeet eivät auta ja kipu on sietämätöntä. Mutta miksi missään muussa tapauksessa pitäisi lähteä päivystykseen? Lääkärit eivät kuitenkaan voi tehdä asialle mitään.
Neuvolassakin neuvoivat vaan ottamaan särkylääkettä, ja tekemään raskaustestin neljän viikon päästä. Ei muuta.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sain aivan alkuraskaudessa keskenmenon. Soitin neuvolaan, mutta sieltä vain sanoivat ettei voi mitään. Minulla ei tosin ollut mitään kipuja, mutta luulin että käytäisiin edes tarkistamassa että tyhjentyy kokonaan.

Vierailija
2/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin sain aivan alkuraskaudessa keskenmenon. Soitin neuvolaan, mutta sieltä vain sanoivat ettei voi mitään. Minulla ei tosin ollut mitään kipuja, mutta luulin että käytäisiin edes tarkistamassa että tyhjentyy kokonaan.

Mä olen kyllä menossa ultraan puolentoista viikon päästä tarkistamaan tilanteen, mutta omilla rahoilla yksityiselle. Itse haluan saada tämän koko keskenmenon "päätökseen" mahdollisimman pian. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei alapeukuttajat, selittäkää! En ihan oikeasti ymmärrä miksi sinne päivystykseen mennään näissä tapauksissa?

ap

Vierailija
4/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
5/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kestä kipua, huoli omasta tilanteesta. Haluaa selvyyden,onko keskenmeno ja ehkä jotain muutakin.

Vierailija
6/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystykseen menon indikaatiot:

Kova verenvuoto tai kovat kivut.

Ei muuten.

Alkuraskauden verenvuoto on vaan naisille ymmärrettävästi herkkä ja pelottava asia ja halutaan saada heti selville ultralla onko raskaus todella mennyt kesken ja kohtu tyhjä.

Naisena ymmärrän, päivystävänä lääkärinä en, koska päivystyksessä on ihan turkasen kiire ja tukalaa aina.

Ja monta kertaa rv 6-7 verenvuoto ei sitten parin kolmen viikon päästä ultralla katsottuna olekaan ollut keskenmeno. Aivan alkuraskaudessa mikään ei ole varmaa.

Vierailija
7/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni keskenmeno h8-10 (en ollut varma ajankohdasta). Selvä alkio kuitenkin syntyi. Useamman päivän vuotoa ja kipuja ennen. Vuosin tosi paljon. Otin kunnon kipulääkkeet, lepäsin ja tankkasin nestettä.

Soitin terveysneuvontaan ja sanoivat, ettei tarvitse tehdä mitään. Kuten sinä, kävin privaatissa n.1vko päästä varmistamassa, että kohtu oli täysin tyhjentynyt. Jälkivuoto oli runsasta ja kesti kauemmin kuin yhdessäkään synnytyksistä (ehkä imetyshormonit saivat kohdun supistumaan synnytyksen jälkeen nopeammin?).

Ei siis tarvitse mennä lääkäriin jos kaikki tulee luonnollisesti pois.

Vierailija
8/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin kai alkuraskauden keskenmenot miltään tuntuu

Niille ei voi mitään tehdä. Mitä päivystys apua tarvitaan?

Vierailija
9/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei alapeukuttajat, selittäkää! En ihan oikeasti ymmärrä miksi sinne päivystykseen mennään näissä tapauksissa?

ap

Jos kivut ovat sietämättömiä tai vuoto tuntuu vaarallisen runsaalta.

Vierailija
10/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivystykseen menon indikaatiot:

Kova verenvuoto tai kovat kivut.

Ei muuten.

Alkuraskauden verenvuoto on vaan naisille ymmärrettävästi herkkä ja pelottava asia ja halutaan saada heti selville ultralla onko raskaus todella mennyt kesken ja kohtu tyhjä.

Naisena ymmärrän, päivystävänä lääkärinä en, koska päivystyksessä on ihan turkasen kiire ja tukalaa aina.

Ja monta kertaa rv 6-7 verenvuoto ei sitten parin kolmen viikon päästä ultralla katsottuna olekaan ollut keskenmeno. Aivan alkuraskaudessa mikään ei ole varmaa.

Herkkä ja pelottava asia tuo kyllä on, niin naiselle kuin miehellekin.

Itse olen vaan aina ajatellut kaiken niin järjellä, että päivystykseen mennään vasta sitten kun ihan oikeasti kotona ei enää pärjää. Keskenmenon voi mielestäni varmistaa sitten yksityisellä, eikä sen vuoksi tarvitse entisestään ruuhkauttaa päivystystä.

Varsinkin kun keskenmenot on niin järjettömän yleisiä, niin mitä siitäkin tulisi jos kaikki juoksisivat samantien päivystykseen?

ap

Vierailija
11/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Nuo mainitsemasi syyt siis ymmärrän täysin, mutta nettiä selaillessani olen törmännyt siihen, että useat naiset tosiaan lähtevät päivystykseen heti kun verta lorahtaa pikkareihin. Sitä en ymmärrä lainkaan?

ap

Vierailija
12/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni päivystyksessä käydään turhemmistakin syistä kuin keskenmeon takia.

Keskenmeno olisi ainakin minulle hirveä järkytys ja lähtisin heti sairaalaan. Turha syyllistää naisia, jotka mielestänne reagoivat väärin.

Vierailija
13/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Nuo mainitsemasi syyt siis ymmärrän täysin, mutta nettiä selaillessani olen törmännyt siihen, että useat naiset tosiaan lähtevät päivystykseen heti kun verta lorahtaa pikkareihin. Sitä en ymmärrä lainkaan?

ap

Se on tätä " kaikki mulle nyt heti"- kulttuuria. Vaaditaan että on oikeus jne jne. Meitä on kuule moneen junaan ja monen maailma pyörii vaan oman navan ympärillä.

Vierailija
14/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vaikuttaa että itsekin halusit mennä, mutta et mennyt ja ylpeilet nyt asialla?

Taustat on erilaisia. Kipu ja pelot tulee eri lähteistä. Onko ollut kohdun ulkoisia raskauksia? Miten kovaa kipu on? Onko muita terveydellisiä riskejä? Kyllä näitä on.

Itselläni oli kauan toivottu raskaus, joka meni kesken. Pelotti enkä tiennyt mitä tapahtuu. En mennyt kuitenkaan päivystykseen, vaikka vastauksia kaipasin. Toisessa raskaudessa vuosi paljon verta, ja viikkojen vuotamisen jälkeen menin kerran päivystykseen, kun oli kipujakin. Apua en saanut, vaikka pääsin kyllä tutkimuksiin. Oli sunnuntai ja menin sitten yksityiselle vaikka ei ollut varaa, pelko oli vaan liian sietämätöntä.

Ei ne helpolla sinne sisään ota

Vierailija
15/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saa mennä, Inhoan tuota syyllistämistä.Pitää varmistaa,että kohtu on tyhjentynyt täysin. Kohtuun ei saa jäädä raskausmateriaalia, hyi mikä kliininen sana. Menkää jos huolestuttaa. On se perkele, että ei saisi mennä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
16/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, vaikuttaa että itsekin halusit mennä, mutta et mennyt ja ylpeilet nyt asialla?

Taustat on erilaisia. Kipu ja pelot tulee eri lähteistä. Onko ollut kohdun ulkoisia raskauksia? Miten kovaa kipu on? Onko muita terveydellisiä riskejä? Kyllä näitä on.

Itselläni oli kauan toivottu raskaus, joka meni kesken. Pelotti enkä tiennyt mitä tapahtuu. En mennyt kuitenkaan päivystykseen, vaikka vastauksia kaipasin. Toisessa raskaudessa vuosi paljon verta, ja viikkojen vuotamisen jälkeen menin kerran päivystykseen, kun oli kipujakin. Apua en saanut, vaikka pääsin kyllä tutkimuksiin. Oli sunnuntai ja menin sitten yksityiselle vaikka ei ollut varaa, pelko oli vaan liian sietämätöntä.

Ei ne helpolla sinne sisään ota

Miksi olisin halunnut mennä sairaalaan, kun siellä ei asialle pystytä mitään tekemään? Päivystys on hätätapauksia varten.

Toki yhdessä vaiheessa mietin pitäisikö mennä, sillä kivut tosiaan oli niin kovat. Mutta onneksi Burana, Panadol ja kuumavesipullo auttoivat. 

ap

Vierailija
17/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin saa mennä, Inhoan tuota syyllistämistä.Pitää varmistaa,että kohtu on tyhjentynyt täysin. Kohtuun ei saa jäädä raskausmateriaalia, hyi mikä kliininen sana. Menkää jos huolestuttaa. On se perkele, että ei saisi mennä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sen kohdun voi tarkistuttaa jälkeenpäinkin, eikä sen vuoksi tarvitse mennä päivystykseen. Idiootti. 

Vierailija
18/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen kohdun voi tarkistuttaa jälkeenpäinkin, eikä sen vuoksi tarvitse mennä päivystykseen. Idiootti. 

ITSE OLET IDIOOTTI. Menen ilman muuta, ja valitan ja kierin lattialla, otetaan sisään. 

Vierailija
19/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no itse menin ku vuoto oli aika niukkaa mut kipu oli aivan järkyttävä! sain sitten tyhjennyslääkkeet ja todella voimakasta kipulääkettä kun olin sen yön osastolla. tuskin olisin pystynyt olemaan kotona ja liekkö oisin edes tyhjentynyt ilman niitä lääkkeitä ja tyhjennyslääkkeet aiheutti niin järkyttävät kivut että kovista mömmöistä huolimatta itkin ja vääntelehdin tuskasta! edes synnyttäminen ei sattunut niin paljoa!!

Vierailija
20/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitatte kovaan ääneen, kyllä meillä on oikeus päivystykseen. Hoidetaan siellä vähäisempiäkin vaivoja,vähän yskittää...