Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan alkuraskauden keskenmenossa päivystykseen?

Vierailija
01.07.2016 |

Sain alkuraskauden keskenmenon viime viikolla (5+). Kivut oli todella kovat, ja Buranaa menikin maksimimäärät ja Panadolit päälle. Lepäilin päivän kotona, ja seuraavana päivänä menin töihin.
Tämän jälkeen olen lueskellut aika paljon aiheesta, ja olen hämmentynyt siitä, kun jotkut naiset lähtevät päivystykseen saatuaan alkuraskauden keskenmenon. Miksi?
Tokihan päivystykseen on lähdettävä jos särkylääkkeet eivät auta ja kipu on sietämätöntä. Mutta miksi missään muussa tapauksessa pitäisi lähteä päivystykseen? Lääkärit eivät kuitenkaan voi tehdä asialle mitään.
Neuvolassakin neuvoivat vaan ottamaan särkylääkettä, ja tekemään raskaustestin neljän viikon päästä. Ei muuta.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani ap:n keskenmenosta.

Mutta yritä ap etsiä ikävään tilanteeseesi iloa jostain muusta kuin siitä että kiillotat "ihanteellisen keskenmenopotilaan" kruunuasi ja syyllistät muita, jotka eivät ole niin esimerkillisiä kuin sinä. Taidat olla pois tolaltasi.

Vierailija
22/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin saa mennä, Inhoan tuota syyllistämistä.Pitää varmistaa,että kohtu on tyhjentynyt täysin. Kohtuun ei saa jäädä raskausmateriaalia, hyi mikä kliininen sana. Menkää jos huolestuttaa. On se perkele, että ei saisi mennä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sen kohdun voi tarkistuttaa jälkeenpäinkin, eikä sen vuoksi tarvitse mennä päivystykseen. Idiootti. 

ITSE OLET IDIOOTTI. Menen ilman muuta, ja valitan ja kierin lattialla, otetaan sisään. 

Sä taidat olla niitä hysteerisiä mammoja jotka kailottavat joka puolella olevansa raskaana, ja vaativat etuoikeuksia. Koska raskaus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä jos tuntuu että on pakko mennä mutta jotenkin tuntuu että nuoret äidit menevät helposti kun telkkarissakin mennään, kiidätetään 2 viikkoa raskaana olevaa keskenmenopotilasta ambulanssilla. Eihän täällä sellaista tehdä, ei edes kun mennään synnyttämään.

Vierailija
24/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin saa mennä, Inhoan tuota syyllistämistä.Pitää varmistaa,että kohtu on tyhjentynyt täysin. Kohtuun ei saa jäädä raskausmateriaalia, hyi mikä kliininen sana. Menkää jos huolestuttaa. On se perkele, että ei saisi mennä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sen kohdun voi tarkistuttaa jälkeenpäinkin, eikä sen vuoksi tarvitse mennä päivystykseen. Idiootti. 

ITSE OLET IDIOOTTI. Menen ilman muuta, ja valitan ja kierin lattialla, otetaan sisään. 

Sä taidat olla niitä hysteerisiä mammoja jotka kailottavat joka puolella olevansa raskaana, ja vaativat etuoikeuksia. Koska raskaus. 

En suinkaan,osaan vain pitää puoleni ja tiedän "taikasanat" jotka takaavat pääsyn päivystykseen. Niin, ja onhan mulla suhteitakin...

Vierailija
25/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani ap:n keskenmenosta.

Mutta yritä ap etsiä ikävään tilanteeseesi iloa jostain muusta kuin siitä että kiillotat "ihanteellisen keskenmenopotilaan" kruunuasi ja syyllistät muita, jotka eivät ole niin esimerkillisiä kuin sinä. Taidat olla pois tolaltasi.

Ei, en tunne olevani mikään "ihanteellinen keskenmenopotilas", vaan ihan normaali sellanen. Pidän niitä sairaalassa ravaavia naisia hysteerisinä. 

Enkä ole pois tolaltani. Totta kai keskenmeno harmitti ja oli surullista, mutta näin varhaisen alkuraskauden keskenmenon vuoksi en todellakaan ole pois tolaltani. 

ap

Vierailija
26/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menin kun oli niin järkyttävät kivut (juuri ja juuri pystyin autoon ja autosta päivystykseen kävelemään) ja tuli todella paljon verta. Menin koska tarvitsin apua, en tiennyt mitä olisi pitänyt tehdä ja myös halusin tietää että tässäkö tämä nyt sitten oli. Päivystykseen soitin ja käskivät tulla. Sinne siis ja sieltä lähete naistentautien poliklinikalle, jossa ultrasivat ja totesivat keskenmenon. Sain lääkkeet että kohtu tyhjentyy kokonaan. 5 viikon päästä piti viedä virtsatesti labraan josta tehtiin raskaustesti, eli katsottiin hormonit että kohtu on tyhjä.

Mutta joo, kyllähän se päivystyksessä käyminen turhalta tuntui (mutta naistentautien poliklinikalle ei päässyt ilman lääkärin lähetettä). Hyvä että ap olet menossa ultraan. Olisin itsekin käynyt jos olisin tajunnut, mutta luotin lääkäriin että odotan sinne raskaustestiin, vaikka tuntui hurjalta että periaatteessa siellä voisi jotain olla vielä 5 viikon päästäkin...

Vierailija
27/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suinkaan,osaan vain pitää puoleni ja tiedän "taikasanat" jotka takaavat pääsyn päivystykseen. Niin, ja onhan mulla suhteitakin...

Tuota kutsutaan ihan vaan tyhmyydeksi ja itsekkyydeksi. Sinun vuoksesi joku oikeasti sairas ihminen joutuu odottamaan vuoroaan. Sinun vuoksesi päivystykset ovat ruuhkautuneet. 

Vierailija
28/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mennyt päivystykseen keskenmenon vuoksi. Luulin, että on kohdun ulkopuolinen raskaus, joska kipu oli täysin lamaannuttava. Tuli aaltoina, jolloin kivun huipussa liikkuminen oli mahdotonta. Edes synnytys ei tehnyt niin kipeää.

Osoittautui kuitenkin tavalliseksi keskenmenoksi, en olisi uskonut sen tekevän niin kipeää, koska ei kuukautisetkaan ole mulla mitenkään erityisen kipeät. Niin varhaisessa vaiheessa ei luulisi edes paljon eroavan kuukautisista (rv 6-7).

Luulin siis kivun vuoksi tilannetta vakavammaksi.

Vierailija
29/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 jatkaa...

Ei ollut tosiaan minulla ensimmäinen kerta kun vuoti verta tai sattui. Mutta ensimmäinen kerta kun kivut oli järkyttävät ja verta tuli jatkuvasti vain enemmän ja enemmän. Itse olen ottanut periaatteekseni, että soitan päivystykseen/neuvolaan ja siellä osaavat arvioida mitä kannattaa tehdä. Aiemmin sanoivat että ei hätää, keskenmenon kohdalla että tule päivystykseen. En koe olleeni mitenkään hysteerinen. Kipulääkkeillä ei tosiaan ollut yhtikäs mitään vaikutusta enkä ollut kivun takia nukkunut vuorokauteen.

Vierailija
30/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olin keikkapäivystäjänä tk:ssa kun vastaanotolle tuli alkuraskaudessa nainen, joka halusi sairaslomaa, kun oli sietämätöntä kipua alavatsalla .Viikkoja taisi olla 8-9. Ehdotin gyn. tutkimusta, jotta voitaisiin poissulkea kohdunulkoinen raskaus. Nainen kieltäytyi! Kerroin kyllä, että häntä sitten mahdollisesti viedään rv 10-12 pillit päällä sairaalaan, kun munanjohdin kohdunulkoisen raskauden seurauksena repeää, ja seuraa verenvuoto, joka voi olla henkeä uhkaava. Siitäkään huolimatta ei halunnut gyn. tutkimusta. Oli tyytyväinen sairaslomalappuun.

Vierailija
31/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mennyt päivystykseen keskenmenon vuoksi. Luulin, että on kohdun ulkopuolinen raskaus, joska kipu oli täysin lamaannuttava. Tuli aaltoina, jolloin kivun huipussa liikkuminen oli mahdotonta. Edes synnytys ei tehnyt niin kipeää.

Osoittautui kuitenkin tavalliseksi keskenmenoksi, en olisi uskonut sen tekevän niin kipeää, koska ei kuukautisetkaan ole mulla mitenkään erityisen kipeät. Niin varhaisessa vaiheessa ei luulisi edes paljon eroavan kuukautisista (rv 6-7).

Luulin siis kivun vuoksi tilannetta vakavammaksi.

Juurikin nämä liian kovat kivut/vuodot -syyt ymmärrän täysin! Oli se lähtö itsellänikin hyvin lähellä, mutta onneksi kivut sitten loppujen lopuksi alkoi laantua. 

ap

Vierailija
32/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sillä ei ole väliä että ap ymmärtää. Meillä on oikeus, jos huolestuttaa oma tilanne. Kaikki eivät ole myöskään perusterveitä. Aina pitää varmistaa, onko kyse keskenmenosta ja onko muuta taustalla. AP paskan hailee, mitä mieltä olet. 

Vierailija
33/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sillä ei ole väliä että ap ymmärtää. Meillä on oikeus, jos huolestuttaa oma tilanne. Kaikki eivät ole myöskään perusterveitä. Aina pitää varmistaa, onko kyse keskenmenosta ja onko muuta taustalla. AP paskan hailee, mitä mieltä olet. 

Se koira älähtää jne...

Vierailija
34/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain myös varhaisen keskenmenon viikolla kahdeksan. Soitin neuvolaan ja sain tympeää palvelua. Elämäänsä kyllästynyt nainen ärähti että turha tulla lääkäriin ja näitä sattuu. Tee uusi testi kahden viikon päästä. En ollut siis lääkäriin tai päivystykseen menossa mutta oli kyllä kauhea kohtelu naiselle joka menettää oman lapsensa. Itse en edes harkinnut menoa päivystykseen kun kotona pärjäsin mutta olen kuullut usealta jotka on menneet kauheaa haipakkaa sinne ja ovelta käännytetty pois koska eivät ota turhaan sisälle jos ei kunnon syytä ole.

Luulen että nämä naiset jotka sinne lähtevät toivovat viimeiseen asti että se oma pienokainen saadaan pelastettua vaikka aikaisilla viikoilla ei voida tehdä mitään.

Vierailija
35/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia ettei ole HYSTEERINEN ja tulee kalliiksi mennä sinne päivystykseen. Varo ap, sitä sanaa et sano jne...

Vierailija
36/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain myös varhaisen keskenmenon viikolla kahdeksan. Soitin neuvolaan ja sain tympeää palvelua. Elämäänsä kyllästynyt nainen ärähti että turha tulla lääkäriin ja näitä sattuu. Tee uusi testi kahden viikon päästä. En ollut siis lääkäriin tai päivystykseen menossa mutta oli kyllä kauhea kohtelu naiselle joka menettää oman lapsensa. Itse en edes harkinnut menoa päivystykseen kun kotona pärjäsin mutta olen kuullut usealta jotka on menneet kauheaa haipakkaa sinne ja ovelta käännytetty pois koska eivät ota turhaan sisälle jos ei kunnon syytä ole.

Luulen että nämä naiset jotka sinne lähtevät toivovat viimeiseen asti että se oma pienokainen saadaan pelastettua vaikka aikaisilla viikoilla ei voida tehdä mitään.

Niin minäkin olen yrittänyt asiaa järkeillä. Että yritetään viimeiseen asti saada sikiö pelastettua, vaikka se ei tietenkään ole tuossa tilanteessa mahdollista.

ap

Vierailija
37/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei teitä oteta päivystykseen niin kirjallinen valitus laitoksen johtavalle ylilääkärille, onnistuu sähköpostillakin. HOITOA EI SAA EVÄTÄ.

Vierailija
38/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellei teitä oteta päivystykseen niin kirjallinen valitus laitoksen johtavalle ylilääkärille, onnistuu sähköpostillakin. HOITOA EI SAA EVÄTÄ.

Kuule kun sille varhaiselle keskenmenolle EI OLE mitään hoitoa. Lähinnä psyykkistä, mutta sekään ei ole päivystysasia.

Vierailija
39/49 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi on saanut joskus itkupotkuraivareita karkkihyllyn edessä, mutta en ole kuullut että aikuisetkin niihin turvautuvat. Terveyskeskuslääkärin ominaisuudessa, jos aikuinen keskenmenon saanut saisi itkupotkuraivarit, harkitsisin lähinnä M1-lähetettä.

Vierailija
40/49 |
02.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei koskaan saisi rilanne olla se, että älkää menkö ruuhkauttamaan päivystystä. Päivystykseen pitäisi saada riittävästi resursseja, ettei se ruuhkaudu. Nimenomaan lääkäreitä sinne riittävästi.

Mulla 5 keskenmenoa, joista 2 oli pakko kaapia. Neljässä niistä menin päivystykseen ja yhden tarkistutin yksityisellä vuodon alettua.

(Tarkistus sitten myöhemmin vielä siitä ultralla ja määrällisellä raskaustestillä, että kaikki on tullut ulos ja ei oo kohdun ulkopuolinen tai rypäleraskaus.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi