Ihan alkuraskauden keskenmenossa päivystykseen?
Sain alkuraskauden keskenmenon viime viikolla (5+). Kivut oli todella kovat, ja Buranaa menikin maksimimäärät ja Panadolit päälle. Lepäilin päivän kotona, ja seuraavana päivänä menin töihin.
Tämän jälkeen olen lueskellut aika paljon aiheesta, ja olen hämmentynyt siitä, kun jotkut naiset lähtevät päivystykseen saatuaan alkuraskauden keskenmenon. Miksi?
Tokihan päivystykseen on lähdettävä jos särkylääkkeet eivät auta ja kipu on sietämätöntä. Mutta miksi missään muussa tapauksessa pitäisi lähteä päivystykseen? Lääkärit eivät kuitenkaan voi tehdä asialle mitään.
Neuvolassakin neuvoivat vaan ottamaan särkylääkettä, ja tekemään raskaustestin neljän viikon päästä. Ei muuta.
Kommentit (49)
En lähtenyt päivystykseen, mutta soitin neuvolaan kun olin jo varannut ekan käynnin. Laittoi lähetteen hcg-mittaukseen eikä sitten tarvinnut arpoa oliko keskenmeno vai ei.
Olen veriryhmältäni o-. Koska rh-tekijäni on negatiivinen tarvitsen joka raakauden ja keskenmenon jälkeen anti-D-immunoglobuliinipistoksen. Se on hyvä syy lähteä käymään päivystyksessä. Ihan pikkuviikkoisia keskenmenoja minulla ei ole ollutkaan.
No itseasiassa henkiseltä kantilta olisi tärkeää että naista ei jätettäisi yksin keskenmenon tullessa. Se on äärimmäisen stressaavaa monelle miettiä mitä tapahtuu ja esim sitä tyhjeneekö kohtu kunnolla.
Mulla ei ollut kovat kivut, en mennyt päivystykseen mutta parin viikon päästä hakeuduin lääkäriin. Kohtuun oli jäänyt raskausmateriaalia ja se piti poistaa tulehduksen estämiseksi.
Keskenmeno tuli rv 6+. Minua ei kyllä minkään muun vaivan kanssa ole jätetty niin yksin kuin tuon. Toki läheiset lohdutti, mutta ammatillinen hoito meinasi saada täysin saamatta. Se vaikutti myös seuraavaan raskauteen pelkojen muodossa. Seuraavassa raskaudessa minulla oli isoja vuotoja rv 17+, eikä silloinkaan otettu päivystykseen. Se vasta henkisesti rankkaa olikin.
Itselläni oli keskenmeno 5+ joka alkoi tuhruvuodolla. Samana iltana menin päivystykseen, syke näkyi sillon vielä. Vuoto jatkui ja runsastui ja kivut koveni, menin uudestaan jolloin sykettä ei enää näkynyt ja alkio ei ollut tullut ulos. Sain tyhjennyslääkkeet kotiin ja sanoivat että näiden jälkeen vaan se raskaustesti muutaman viikon päästä. Ihmettelin miten tyhjennysvuoto oli niin vähäistä joten menin uudestaan, eivät meinanneet uskoa ja ottaa sisälle mutta kun pitkään jankkasin niin pääsin. Huomattiin että kohtu ei ollut tyhjentynyt yhtään, kaavintaan siis. Onneksi siis menin vielä kolmannen kerran.
Ja itse henkilökohtaisesti tulen menemään jatkossakin jos on tuhruvuotoa. Kohdunulkoinenhan voi oireilla niin ja en jää odottamaan että pääsee pidemmälle jos sattuisi sellainen olemaan huonolla tuurilla.
En ymmärrä miten ap:n elämään vaikuttaa, se jos joku menee päivystykseen syystä tai toisesta? Miksi ap ylipäänsä teki tämän aloituksen? Eiköhän jokainen osaa itse arvioida milloin tarvitsee apua? Aika outoa tulla jonnekin av:lle avautumaan muiden ihmisten päivystykseen menemisistä. Joitakin asioita on hyvä jäädä pohtimaan ihan sinne oman pään sisään.
Tulen menemään päivystykseen, jos saan keskenmenon. Kyse voi olla myös kohdun ulkoisesta raskaudesta.
Tarvitsen myös tehokkaat kipulääkkeet ja perusterve en ole, joten ap haista paska. Mikä sinä olet arvostelemaan muiden ratkaisuja. Minut otetaan aina päivystykseen, koska sydänsairaus.
Vierailija kirjoitti:
Tulen menemään päivystykseen, jos saan keskenmenon. Kyse voi olla myös kohdun ulkoisesta raskaudesta.
Tarvitsen myös tehokkaat kipulääkkeet ja perusterve en ole, joten ap haista paska. Mikä sinä olet arvostelemaan muiden ratkaisuja. Minut otetaan aina päivystykseen, koska sydänsairaus.
Seliseli.
Suosittelen jokaista, joka kokee varhaisen keskenmenon hakeutumaan päivystykseen. Ellei teitä oteta,niin voitte nostaa syytteen potilaslain nojalla.
Sinä nro 48, minä pääsen aina päivystykseen, koska kohdallani ei oteta riskejä. Minä olenkin aivan toista maata, minä itse, TIEDÄTKÖ?
Kohdun ulkopuolinen raskaus voi olla vaarallinen. Menisin.