Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksanko kohtuuttoman osan meidän talouden menoista? Mies törsää.

Vierailija
01.07.2016 |

Tilanne on seuraava: Asumme kahdestaan avomieheni omistamassa asunnossa. Minä jäin työttömäksi helmikuussa, enkä ole vielä löytänyt uutta hommaa. Avokki on täyspäivätyössä ja hän saa palkkaa nettona n. 1600 e/kk, joskus vähän enemmän. Miehen tulojen ja liian pienten asumiskustannusten vuoksi emme saa asumistukea, emmekä mitään sossusta. Minä saan peruspäivärahaa eli alle 600 e/kk.

Peruspäivärahasta maksan tällä hetkellä yhtiövastikkeen (320 e). Lisäksi olen se, joka hoitaa meidän talouden ruokakulut. Yleensä hoidan myös sähkölaskut. Tästä ei hirveästi enää jääkään, mutta silti joudun vielä vippailemaan miehelle rahaa esim. bensoihin, koska hän tuhlaa omat rahansa johonkin muuhun.

Mies ei ole valmis tinkimään omista menoistaan yhtään, vaikka hänen tulonsa eivät oikein kaikkeen riitä. Auto täytyy olla, koska hän kulkee sillä töihin... Mutta lisäksi hänellä on toinen harrastusauto, pari muuta melko hintavaa harrastusta ja "pakko" päästä aina kaikkiin huvituksiin (reissut, festarit yms.) mitä sattuu mieleen juolahtamaan. Lisäksi hän otti juuri muhkeat ylinopeussakot ja on nyt kitissyt minulle niistä. Hermo menee, koska olen itse näin työttömänä tinkinyt elintasostani hurjasti, enkä ole edes valittanut siitä. Kyllä ihminen pärjää yllättävän vähällä, vaikka ei kituuttaminen mitään huippuhauskaa olekaan. Lisäksi sakot ovat ihan omaa tyhmyyttä.

Pelkään että mies elää yli varojensa. Hän syyllistää jo nyt minua työttömyydestäni, koska en tienaa mitään. Ja minä kun haluaisin vaan töihin, enemmän kuin mitään muuta. Sekä mielestäni maksan ihan hyvän osan meidän menoista jo nyt, enkä valita, vaikka ei ole varaa harrastaa mitään tai mennä mihinkään.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös liittyä liittoon/työt.kassaan jatkossa. Sanoit saavasi vain peruspäivärahaa eli siksikin tulot nyt pienet.

Vierailija
62/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua lukiessa tulee mieleen, että yhteen muuttaessa asunnon omistajan pitää laittaa käypä vuokra sille toiselle. Kumpikin hyötyy asumisesta, mutta kukaan ei pääse vinkumaan että toine kartuttaa toisen omaisuutta. Kai se asunnon omistajakin saa hyötyä asumisestaan ja omistamisestaan.  Aloituksen tapauksessa jos asunto on kaksio jonka keskimääräinen vuokra alueella olisi 600, niin aloittaja maksaisi 300. Jos alueen vuokrataso olisi 1000 luokkaa, niin silloin aloittaja maksaisi 500€. Se olisi tasa-arvoista. Muutenhan sen asunnon omistaja ottaa kaikki riskit ja on maksanut kallilla omistuksen ja sitten toinen hyppää kyytiin vain hyötyäkseen. Aloittaja tosin maksaa ruuista ja muista liikaa ja miehen pitäisi sopeutua avopuolisonsa työttömyyteen.

Itse tuossa tapauksessa tekisin oikean vuokrasopimuksen. Asunnon omistaja voi sitten ilmoittaa vuokratulot verottajalle.

Asunnon omistajakin hyötyy siitä, että toinen maksaa puolet yhtiövastikkeesta ja sähköstä. Omalla paikkakunnalla sähkönsiirto on paljon kalliimmpaa mitä sähkön myynti, joten siitäkin tulee säästöä.

Jotenkin outoa ajatella, että avio/avopuoliso on hyötymässä toisesta. Parisuhteessa ei mene noin, jos on aikomus olla loppuelämä yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on se tilanne että minä omistan asunnon ja maksan kaikki lainaan liittyvät kulut. Mies maksaa koko vastikkeen joka on huimat 150e/kk. Minun mielestä 150e kuukaudessa on aika kohtuullinen "vuokra" kolmiosta, ei paljon halvemmalla pääsisi vaikka asuisi yksin vuokralla. Jos vastike olisi reilusti isompi, sitten varmaan maksettaisiin puoliksi yms. Vai oletteko sitä mieltä että miehen pitäisi maksaa max puolet vastikkeesta eli asumisesta vain 75e/kk, koska minä kerrytän omaisuutta maksamalla lainanhoitokuluja melkein 800e kuussa?

Mun mielestä on ok että kohtuullisen vastikkeen maksaa yksin se joka ei asuntoa omista, koska jokaisen nyt asumisesta pitää jotain maksaa.

Mutta jos vastikkeeseen kuuluu taloyhtiön lainaa, niin tämän maksaa se joka asunnon omistaa. Ymmärsin että ap:n tilanteessa juuri näin, että maksaa myös yhtiölainaa? Sille nyt ainakin stoppi!

Oikeasti miehelle kuuluisi vain puolet tuosta vastikkeesta, jos olisit täysin rehellinen. Tämä olisi periaatteellisesti oikein, riippumatta summasta. Nyt siis vähän pihistät itsellesi. Et voi tietää, mitä mies maksaisi, jos sinua ei olisi, et oikeasti voi. 

Hahahaha hauska oot. Täysin rehellinen? Rehellinen niinkun missä asiassa? Ei vaan, ihan oikeassa olet, kyllähän noita 75e/kk asuntoja on tarjolla vaikka kuinka paljon :D Tai ties vaikka ilman minua löytäisi paljon rehellisemmän naisen joka antaisi miehen asua ihan ilmaiseksi luonaan.

Vierailija
64/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on se tilanne että minä omistan asunnon ja maksan kaikki lainaan liittyvät kulut. Mies maksaa koko vastikkeen joka on huimat 150e/kk. Minun mielestä 150e kuukaudessa on aika kohtuullinen "vuokra" kolmiosta, ei paljon halvemmalla pääsisi vaikka asuisi yksin vuokralla. Jos vastike olisi reilusti isompi, sitten varmaan maksettaisiin puoliksi yms. Vai oletteko sitä mieltä että miehen pitäisi maksaa max puolet vastikkeesta eli asumisesta vain 75e/kk, koska minä kerrytän omaisuutta maksamalla lainanhoitokuluja melkein 800e kuussa?

Mun mielestä on ok että kohtuullisen vastikkeen maksaa yksin se joka ei asuntoa omista, koska jokaisen nyt asumisesta pitää jotain maksaa.

Mutta jos vastikkeeseen kuuluu taloyhtiön lainaa, niin tämän maksaa se joka asunnon omistaa. Ymmärsin että ap:n tilanteessa juuri näin, että maksaa myös yhtiölainaa? Sille nyt ainakin stoppi!

Oikeasti miehelle kuuluisi vain puolet tuosta vastikkeesta, jos olisit täysin rehellinen. Tämä olisi periaatteellisesti oikein, riippumatta summasta. Nyt siis vähän pihistät itsellesi. Et voi tietää, mitä mies maksaisi, jos sinua ei olisi, et oikeasti voi. 

Hahahaha hauska oot. Täysin rehellinen? Rehellinen niinkun missä asiassa? Ei vaan, ihan oikeassa olet, kyllähän noita 75e/kk asuntoja on tarjolla vaikka kuinka paljon :D Tai ties vaikka ilman minua löytäisi paljon rehellisemmän naisen joka antaisi miehen asua ihan ilmaiseksi luonaan.

Et ymmärrä selvästi. Ei kyse ole summasta, vaan periaatteesta. Vedätys se on pienikin kotiin päin vedätys. Ja et voi tietää vaikka löytäisi rikkaan perijän joka antaisi asua ilmaiseksi pyytämättä mitään ilman sinua. T

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi