Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksanko kohtuuttoman osan meidän talouden menoista? Mies törsää.

Vierailija
01.07.2016 |

Tilanne on seuraava: Asumme kahdestaan avomieheni omistamassa asunnossa. Minä jäin työttömäksi helmikuussa, enkä ole vielä löytänyt uutta hommaa. Avokki on täyspäivätyössä ja hän saa palkkaa nettona n. 1600 e/kk, joskus vähän enemmän. Miehen tulojen ja liian pienten asumiskustannusten vuoksi emme saa asumistukea, emmekä mitään sossusta. Minä saan peruspäivärahaa eli alle 600 e/kk.

Peruspäivärahasta maksan tällä hetkellä yhtiövastikkeen (320 e). Lisäksi olen se, joka hoitaa meidän talouden ruokakulut. Yleensä hoidan myös sähkölaskut. Tästä ei hirveästi enää jääkään, mutta silti joudun vielä vippailemaan miehelle rahaa esim. bensoihin, koska hän tuhlaa omat rahansa johonkin muuhun.

Mies ei ole valmis tinkimään omista menoistaan yhtään, vaikka hänen tulonsa eivät oikein kaikkeen riitä. Auto täytyy olla, koska hän kulkee sillä töihin... Mutta lisäksi hänellä on toinen harrastusauto, pari muuta melko hintavaa harrastusta ja "pakko" päästä aina kaikkiin huvituksiin (reissut, festarit yms.) mitä sattuu mieleen juolahtamaan. Lisäksi hän otti juuri muhkeat ylinopeussakot ja on nyt kitissyt minulle niistä. Hermo menee, koska olen itse näin työttömänä tinkinyt elintasostani hurjasti, enkä ole edes valittanut siitä. Kyllä ihminen pärjää yllättävän vähällä, vaikka ei kituuttaminen mitään huippuhauskaa olekaan. Lisäksi sakot ovat ihan omaa tyhmyyttä.

Pelkään että mies elää yli varojensa. Hän syyllistää jo nyt minua työttömyydestäni, koska en tienaa mitään. Ja minä kun haluaisin vaan töihin, enemmän kuin mitään muuta. Sekä mielestäni maksan ihan hyvän osan meidän menoista jo nyt, enkä valita, vaikka ei ole varaa harrastaa mitään tai mennä mihinkään.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

320 e on aika iso yhtiövastike (oletus: asuntona kaksio).

Vierailija
2/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä maksat yhtiövastikkeen jos asunnon omistaa miehesi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

outo järjestely tuo yhtiövastikkeen maksu? Jos asunnon omistaa miehesi ja hän maksaa pois velkaa yksin, silloin mielestäni oikea järjestly olisi maksaa yhtiövastike puoliksi ja sitten lainan kuukausittainen korko puoliksi. Samassa tilanteessa oma mieheni (en ollut työtön, olin opiskelija) maksoi asumisen täysin ja jaoimme ruokakulut, silloin molemmille jäi suunnilleen sama prosentti hauskanpitoon plus muuhun tarvittavaan. Miehesi kuulostaa tökeröltä. Yksinkö se huvituksissa juoksee ja jättää sinut kotiin?

Vierailija
4/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksio juu. Mies siis makselee vielä lainanlyhennyksiä asunnosta. Alunperin ajatus oli, että jaamme asumisen kuluja ja minä maksan ainakin osan vastikkeesta. Tämä siis silloin, kun olin vielä työelämässä. Ja on minusta ihan kohtuullista, että maksan asumisesta ainakin jotain.

Suunnitelmissa on ollut ostaa kaksio paremmalta paikalta yhdessä, mutta minun pitäisi ensin löytää töitä... Tämä suunnitelma on siis ollut siitä asti, kun muutimme yhteen.

Nykyinen vastike on joo melko iso. Taloyhtiöllä on lainaa.

Vierailija
5/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se mies siis maksaa kodin menoista? Sulla oli yhtiövastike, ruuat ja sähkö? Ei toi nyt ihan tasan mene hei :D vaikka otetaankin huomioon, että asut miehen asunnossa. Tulotkin teillä noin eri tasolla. Ja tuskin siellä mitään isoa remppaa aiheutat ja muuta sellaista kulua. Eihän sulle jää itsellesi mitään käyttörahaa.

Vierailija
6/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 4 on siis ap

Vierailija
7/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastikkeen maksaminen on minusta ok, jos asunto on miehen, mutta elinkustannukset pitäisi jakaa. Ei ole oikein, että sinä maksat kaikki ruuat. Tehkää kk-budjetti, johon merkkaatte yhteiset kulut ja niiden jakamisen. Molemmille, myös sinulle, pitäisi jäädä rahaa omiin menoihin. Kuulostaa todellakin siltä, että miehesi elää yli varojensa. Kannattaa myös miettiä, mikä tilanne on silloin kun sinä olet töissä. Ilmeisesti mies maksattaisi menoistaan vielä suuremman osan sinulla? Avaa silmäsi ja pidä puolesi!

Vierailija
8/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap maksaa yhtiövastikkeessa myös yhtiölainaa pois! Eikös se kuuluisi miehelle?

Vierailija
9/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin töissä, niin tietysti elämä olisi väljempää. Mutta miehellä on jo nyt liian kalliit harrastukset tuloihinsa nähden riippumatta siitä, olenko minä töissä vai en. Hän ei vaan ole valmis tinkimään mistään.

Mies käy noissa "huvituksissa" aika paljon työporukallaan. On sanonut, ettei kehtaa kieltäytyä työporukan menoista, kun kaikki muutkin menee. No, pitää paikkansa, että koko firmahan noilla vapaa-ajan reissuilla ravaa... Ja tavallaan ymmärrän sosiaalisen paineen, mutta kun jostain olisi _pakko_ karsia. Olen ehdottanut harrastusauton myymistä, mutta sekään ei miehelle käy.

Ap

Vierailija
10/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakaa nyt ainakin asumis- ja ruokakulut puoliksi, olettehan pariskunta. Vai lyhentääkö miehesi yksin asuntolainaa? 

Kun kerran olette yhdessä, molempien on oltava valmis kompromisseihin, eli tässä tapauksessa miehen tinkimään omista menoistaan. Kalliit harrastukset ja sakkojen kaahailu ei muutenkaan kuulu sellaisen ihmisen elämäntapaan, joka tienaa 1600 e/ kk netto. 

Olen sitä mieltä, että molemmat maksavat yhteisiä kuluja tulojensa suhteessa. Kun toisella on tilapäisesti tiukempaa, toinen maksaa enemmän. Tilanne tasaantuu ajan myötä. 

Vierailija
11/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja se vielä, että miehen rahankäyttö on alkanut mennä tällaiseksi vasta tämän vuoden aikana. Viime vuonna, kun olimme molemmat vielä töissä, jaoimme kuluja mielestäni reilusti.

Ap

Vierailija
12/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Ja kun tulee avoero niin sinä saat lähteä 2 kättä heiluttaen ja miehelle jää omaisuus ja asunto ja ihan sama vaikka olet maksanut yhtiövastikkeen, sähkön ja ruuat.

Maksat vain puolet siitä yhtiövastikkeesta, puolet sähköstä ja puolet ruuasta ja omat henk.kohtaiset laskut ja menot. Sua pissitään linssiin nyt.

Vierailija
13/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastikkeen maksaminen on minusta ok, jos asunto on miehen, mutta elinkustannukset pitäisi jakaa. Ei ole oikein, että sinä maksat kaikki ruuat. Tehkää kk-budjetti, johon merkkaatte yhteiset kulut ja niiden jakamisen. Molemmille, myös sinulle, pitäisi jäädä rahaa omiin menoihin. Kuulostaa todellakin siltä, että miehesi elää yli varojensa. Kannattaa myös miettiä, mikä tilanne on silloin kun sinä olet töissä. Ilmeisesti mies maksattaisi menoistaan vielä suuremman osan sinulla? Avaa silmäsi ja pidä puolesi!

Olen pitänyt Excelillä kirjaa menoista, mutta mies ei ole lähtenyt tähän mukaan. Täytyy yrittää puhua hänelle uudestaan. Miehellä on rahankäyttö nyt jotenkin hämärtynyt. Niistä sakoista tuli aika kova riita, koska en halunnut niitä ymmärtää tai hyväksyä, eikä mies esittänyt minkäänlaista katumusta.

Ap

Vierailija
14/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

outo järjestely tuo yhtiövastikkeen maksu? Jos asunnon omistaa miehesi ja hän maksaa pois velkaa yksin, silloin mielestäni oikea järjestly olisi maksaa yhtiövastike puoliksi ja sitten lainan kuukausittainen korko puoliksi. Samassa tilanteessa oma mieheni (en ollut työtön, olin opiskelija) maksoi asumisen täysin ja jaoimme ruokakulut, silloin molemmille jäi suunnilleen sama prosentti hauskanpitoon plus muuhun tarvittavaan. Miehesi kuulostaa tökeröltä. Yksinkö se huvituksissa juoksee ja jättää sinut kotiin?

Yhtiövastike toki puoliksi, mutta eihän ap:lle kuulu maksaa lainan korosta puolia, miksi kuuluisi?

Vierailija
15/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksio juu. Mies siis makselee vielä lainanlyhennyksiä asunnosta. Alunperin ajatus oli, että jaamme asumisen kuluja ja minä maksan ainakin osan vastikkeesta. Tämä siis silloin, kun olin vielä työelämässä. Ja on minusta ihan kohtuullista, että maksan asumisesta ainakin jotain.

Suunnitelmissa on ollut ostaa kaksio paremmalta paikalta yhdessä, mutta minun pitäisi ensin löytää töitä... Tämä suunnitelma on siis ollut siitä asti, kun muutimme yhteen.

Nykyinen vastike on joo melko iso. Taloyhtiöllä on lainaa.

Sopikaa keskinäiset raha-asianne, ja suhdettanne muutenkin, vähän paremmalle tolalle ennen kuin lähdette yhdessä tekemään asuntokauppoja. Älä sido itseäsi asuntovelalla mieheen, joka kuvauksesi perusteella elää poikamieselämää parisuhteessa. 

Ottaako muuten pikavippejä, pelaako?

10

Vierailija
16/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvalla elätte, jos ap:n peruspäivärahalla tunnutte maksavan lähes kaiken.

Vierailija
17/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten ei kannata asua miehen asunnossa. Maksaa kaiken eikä käteen jää mitään. Hae oma asunto

Vierailija
18/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ehdottaisin, että kaikki kulut paperille, ja kun miehellä kerran jää enemmän käteen, voit samalla kysyä, että mihin ne rahat menevät, kun aina on vippaamassa. Voi herättää miestä ajattelemaan :-)

Vierailija
19/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten ei kannata asua miehen asunnossa. Maksaa kaiken eikä käteen jää mitään. Hae oma asunto

Ööh? Ap varmaan maksaisi vuokra-asunnosta enemmän kuin sen 320 e kuussa, eikä siitäkään jäisi mitään käteen. Omistusasuntoa hän taas ei voi harkita ennen kuin työllistyy. Ymmärrän siis vastikkeen maksun jakamisen, koska miksi myöskään naisen pitäisi saada asua ilmaiseksi??

Mutta muutenhan pariskunnan menojen jakamista pitäisi katsoa uudestaan. Ei mies voi noin pienillä tuloilla harrastaa ja reissata miten huvittaa!

Vierailija
20/64 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat maksimissaan hoitovastikkeen kokonaan tai puolet. Mies loput. Eli helpompaa on, että mies maksaa taloyhtiölle ja sinä otat muita kuluja hoitovastikkeen 50-100 % edestä itsellesi vaihtokauppana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän