Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: "Ruuan ei aina pidä olla hyvää"

Vierailija
30.06.2016 |

Haha, ei mikään ihme, jos Suomessa on heikko ruokakulttuuri, kun tällä tavalla ajattelee. Ei apua! Kyllä elämästä saa ja pitää nauttia, miksi väkisin tehdä siitä kurjempaa. En ymmärrä en.

http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1467169717913?jako=8dec8a883c9b1043d4f8cd…

Kommentit (241)

Vierailija
141/241 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvala täällä ruokapöydässä lihoo. Katsokaapa paksujen perheiden ostoskärryyn kaupassa, kyllä se lihottava osa näyttää sohvalla syötävältä.

Miettikää ruokakulttuuria esim Ranskassa, jossa jokainen ateria on elämys ja aina pyritään hyvään ruokaan. Lihavia, ei todellakaan.

Tähän on kenties jo vastattu, mutta Ranskassa on ruokakulttuurin lisäksi laihdutuskulttuuri. Mm. Ranskan Ellessä on osio kokonaan otsikoitu laihdutukselle, siinä missä englannin- ja suomenkieliset sisarlehdet puhuvat terveydestä tai hyvinvoinnista (toki senkin otsikon alla on myös laihdutusjuttuja mutta kyllä ajattelutavassa on selvä ero). Ranskalaisnaiset eivät liho, koska ranskalaisnaiset eivät liho.

Vierailija
142/241 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suositellaan einesruokia annoskokojen takia, vaan miksi ravitsemusterapeutti ei pyri ohjeistamaan asiakastaan sopivista annoskoista, vaikka syötäisiinkin kotiruokaa?

Olisikohan ravitsemusterapeutti havainnut työssään, että kotiruokaa syödään kerralla yleensä enemmän kuin se eineksen 200 g. Miksi ylipäätään ihmisillä on ongelmia painonhallinnan kanssa, mikseivät kaikki vain syö vähemmän?

Miksi toiset harrastavat seksiä ja toiset eivät? Sama kysymys. Kyse on aivoista, jotka ohjaavat toimintaa. Syöminen on primitiivinen perustarve ja kylläisyys on siihen liittyvä tunne. Mikäli blokkaat kylläisyyden, syöt liikaa. Tämä tapahtuu kemiallisesti väärillä ruokavalinnoilla. Mikäli tappelet kylläisyyttä vastaan järjellä, sairastut mieleltäsi. Usein anorkesia nervosaan, mutta myös muitakin mielisairauksia voi kehittyä, kun kääntää positiiviset tunteet negatiivisiksi.

Ei siitä mitään sairastu.

Koko laihduttamisen ideahan on taistella nälän tunnetta ja ruoan himoa vastaan järjellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/241 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vika hyvältä maistuvassa ruuassa on?  Hyvää ruokaa saa esimerkiksi erilaisista kasviksista ja kalasta. Homman ydin ovat hyvät raaka-aineet ja kunnon mausteet. Eikä tarvitse olla kallista.

Tunnustan, että pidän esimerkiksi niinkin arkisesta ruuasta kuin porkkanaraasteella höystetystä hernekeitosta. Mutta ei sitä erkkikään litratolkulla vetele. Sama koskee tomaatti- ja linssikeittoja. Aika pian tulee stoppi myös uunilohen tai kukkakaalipaistoksen kanssa. Esimerkkejä riittänee.

Yksi pointti on, että syömiseen pitää rauhoittua eikä hotkia sapuskaa kamalaa vauhtia. Lisäksi omalla kohdalla toimii säännöllinen ruokailu.

Mutta onhan se niinkin, että kuka nyt herkullisella ruualla mitäkin tarkoittaa.

Epäilen, että Suomen kansaa on lihottanut kaikenlaisten virvoitusjuomien, keksien, sipsien, pizzojen ja Big Macien jne. syöminen yhdistettynä vähäiseen liikkumiseen. Ei hyvästä ja maittavasta kotiruuasta nauttiminen.

Vierailija
144/241 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "lapsia kuolee nälkään", on kyllä muuten sitten aika huono tekosyy mättää kaikki tähteet mahaan. Jos ruokaa on valmistettu liikaa, niin sitä on liikaa, huolimatta siitä meneekö se suoliston läpi vai suoraan roskiin. Ei se pelasta Afrikan maita nälänhädältä että joku syö pilaantunutta ruokaa Suomessa. Tätä 70-luvun aivopesua "syö lautanen tyhjäksi, jollakin ei ole ollenkaan ruokaa".

Noh. Jos heität ihan hyvän tähdeannoksen roskiin, aiheutat täysin turhia hiilidioksidi- ja metaanipäästöjä, jotka lämmittävät palloamme ja siltä osin vähitellen kuihduttavat sen Afrikan lapsen pellon. Plus että syöntikelpoisen ruoan heittäminen roskiin nirsouttaan ei ole kulturellia vaan törppöä, koti on eri juttu kuon ravintola. Ei sitä ylimäärää tarvitse syödä heti, vaan esim. seuraavan päivän lounaaksi. Mitä huonommin ruoka säilyy sen tarkmin toki kannattaa laskea annokset.

Vierailija
145/241 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ihmiset jo alkujaan tee oikean kokoisia annoksia itselleen? Meillä ei jää mitään pastaa syötäväksi ämpärillistä, koska mittaan jo ennen kattilaan laittoa pastan määrän. 80g per henkilö. Sitten valmistan kastikkeen niin, että sitäkään ei jää yli. Koskaan ei ole tullut halua aloittaa alusta ruuanlaittoa vaikka ruoka olisikin ollut hyvää, Mutta jos siellä hellalla on ämpärillinen ruokaa, niin kai sitä tulee jo alkujaan laitettua liikaa lautaselle ja myös santsattua ja jämätkin syötyä välipalaksi.

Vierailija
146/241 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tonnialapasta on halpaa ja hyvää

Ihanaa, kun sinä kerrot kaikkien muiden puolesta, mikä on hyvää.

Just tuollainen asenne ("minä määrään ja minä tiedän, mitä pitää syödä") on se, mikä täkäläisessä ruokakulttuurissa on ongelma.

Vierailija
147/241 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos Hanna sallisikin itselleen sen fetapastasalaatin vaikkapa kerran viikossa? Ja söisi sitä vaikka puolen vuoden ajan kunnon annoksen viikottain. Mitä kävisi? Lihoisiko hän? En usko.

Veikkaan, että ruoka menettäisi hohtonsa, kun olisi "aina saatavilla"(= sitä saisi aina uudestaan tarpeeksi usein). Ja puolen vuoden päästä Partanen ei enää söisikään pastasalaattiaan viikottain, vaan olisi siirtynyt toiseen ruokalajiin. Mutta vähintään hän olisi alkanut syömään normaaleja annoksia kun tulee listassa pastasalaatin vuoro.

Minä rakastan pitsaa. Rakastan myös lohikeittoa. Kesällä en tahdo syödä lohikeittoa, en edes kerran kuussa. Syön sen sijaan lohta ja uusia perunoita salaatin kanssa. Pitsaa syön, jopa pari kertaa viikossa (ja toisinaan en kertaakaan kuussa), mutta ehkä juuri siksi sitä riittää yksi annos kerrallaan että tiedän saavani sitä uudestaankin.

Vierailija
148/241 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä ole se sama ravitsemusterapeutti, joka neljän tähden illallisessa käyttänyt kokkailuissaan Pirkan valmista guacamolea? :D

Jep, tässähän taisi olla jopa 2% (!) avocadoa :D

Ja valmisti muutenkin todella ankean aterian. Käsittämätöntä miten toi Partanen on saa esiintyä "asiantuntijana".

Vierailija
149/241 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveetä. Itse ainakin mättään juuri sitä "ihan ok"- ruokaa helposti liikaa kun sitä kaipaa sitä hyvää ruokaa eikä tarve vaan tyydyty (kun järki ei sano, että seuraava lusikallinen ei ole sen parempi).

Vierailija
150/241 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuossa artikkelissa on kyllä pointtinsa. Jos söisin aina vain ruokaa, joka maistuu mielestäni taivaalliselta, se tarkoittaisi, että söisin paljon epäterveellisemmin. Olen sinkku ja tottunut kokkaamaan vain itselleni ja lopputuloksena on yleensä varsin askeettista (ja kummallista) ruokaa. Kaikkeen tottuu. Onpahan sitten sitäkin parempi elämys kun joskus menee ravintolaan tai jonkun luo syömään ja saa oikeesti maukasta ruokaa :D Ps, En mä kyllä silti tee ruokaa, joka olisi mielestäni PAHAA. Pahan ja ihan hyvän tai ok:n välillä on vissi ero.

Hyvä ruoka on suhteellinen käsite. Entäs jos suklaa ja sokeri maistuu paskalta (tähän laihdutuslääkkeilläkin pyrittiin)? Pitääkö niitäkin syödä, kun maistuvat paskalta?

Entäs opitut makuelämykset? Ennen aivopestiin, että rasvainen liha on vaarallista ja tämän seurauksena rasvainen liha oksetti. Etenkin jauhelija, josta lähti rasvaa paistaessa ... yööök! Nykyisin, kun aivopesun on selättänyt, on asiat kääntyneet päälaelleen: maku tuleekin rasvasta ja mitä rasvaisempi liha, sitä namimpaa! Eli syönkö taas rasvatonta ja kun rasvaton alkaa maistua hyvältä, muutan takaisin rasvaiseen?

Vierailija
151/241 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, jotka eivät osaa laittaa ruokaa, syövät usein järkyttävän ravinneköyhää ruokaa. Valitettavasti tämä on Suomessa hyvin, hyvin yleistä. Kasvisten käyttäminen on täysin tuntematonta. Meillä menee esim. porkkanoita ja sipulia niin paljon, että selkä vääränä saa kaupasta niitä kantaa. Samoin tomaatteja, salaatteja ym., ja jotkut toiset eivät kuulemma osta näitä yllä mainittuja koskaan. Eivät syö hedelmiäkään, eivätkä marjoja. Ei kelpaa munakoisot, ei kurpitsat, ei pavut. Olen huomannut, että tekosyynä em. välttelyyn käytetään allergioita ja epämääräisiä vatsavaivoja, ettei muka voida syödä. Vatsa kestää kuitenkin pitkälle prosessoituja eineksiä, makkaroita, jauhelihaa, yltiörasvaisia ruokia. Huh, näistä jos ei tule vatsavaivoja, niin ei sitten mistään.

Raha on suurin syy miksi noita ei syödä.

Marjoja nyt ei syö kuin varakkaat. Niiden hinnat on pilvissä.

Eikä noi muutkaa halpoja ole.

Vierailija
152/241 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksa näitä "yhyy marjat maksaa"-valittajia. :D Rahaa on röökiin, autoon, isoon telkkariin, you name it. Mutta 1,15€ maksava kotimainen mustaherukkapussi pakastealtaassa on liikaa.

Porkkanat, sipulit, kaalit ja linssit eivät paljoa maksa, ihan sama mikä vuodenaika.

Hedelmät ja muut vihannekset voi ostaa sesonkituotteina eikä tarvitse koskaan maksaa yli 2€/kg niistä.

t. eräs ohis

Vierailija
153/241 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei ihmiset jo alkujaan tee oikean kokoisia annoksia itselleen? Meillä ei jää mitään pastaa syötäväksi ämpärillistä, koska mittaan jo ennen kattilaan laittoa pastan määrän. 80g per henkilö. Sitten valmistan kastikkeen niin, että sitäkään ei jää yli. Koskaan ei ole tullut halua aloittaa alusta ruuanlaittoa vaikka ruoka olisikin ollut hyvää, Mutta jos siellä hellalla on ämpärillinen ruokaa, niin kai sitä tulee jo alkujaan laitettua liikaa lautaselle ja myös santsattua ja jämätkin syötyä välipalaksi.

Koska syömme nälän mukaan. 85 kg mies, 55 kg nainen ja kaksi lasta, sama annosko kaikille? Ja siitä huolimatta, menikö päivä töissä istuen vai ulkoillessa ja illalla tunnin lenkillä? Ja jos on tosi hyvää, mä kyllä haluan lisääkin vaan koska on hyvää, ja syön mielelläni seuraavana päivänä jämiä. Ehkä toimisimme toisin jos olisi paino-ongelmia, mutta ruoan punnitseminen tuntuu surulliselta, jopa fitnessurheilijoilla saati normityypeillä.

Vierailija
154/241 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, jotka eivät osaa laittaa ruokaa, syövät usein järkyttävän ravinneköyhää ruokaa. Valitettavasti tämä on Suomessa hyvin, hyvin yleistä. Kasvisten käyttäminen on täysin tuntematonta. Meillä menee esim. porkkanoita ja sipulia niin paljon, että selkä vääränä saa kaupasta niitä kantaa. Samoin tomaatteja, salaatteja ym., ja jotkut toiset eivät kuulemma osta näitä yllä mainittuja koskaan. Eivät syö hedelmiäkään, eivätkä marjoja. Ei kelpaa munakoisot, ei kurpitsat, ei pavut. Olen huomannut, että tekosyynä em. välttelyyn käytetään allergioita ja epämääräisiä vatsavaivoja, ettei muka voida syödä. Vatsa kestää kuitenkin pitkälle prosessoituja eineksiä, makkaroita, jauhelihaa, yltiörasvaisia ruokia. Huh, näistä jos ei tule vatsavaivoja, niin ei sitten mistään.

Noista marjoista olen kyllä eri mieltä. Mustikkaa saa metsästä, itse keräsin viime kesänä 7 sankollista pakkaseen, ja niitä on syöty lähestulkoon päivittäin koko talvi. Punaherukoita keräsin itse poimien pari ämpärillistä, eivät maksaneet montaakaan euroa. Mansikoita pakastin myös 25 kg, ne nyt jonkun verran maksoivat, mutta päivää kohti ei paljoakaan. Viitseliäisyydestä se on kiinni, eikä hinnasta.

Vierailija
155/241 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika hyvältä maistuvassa ruuassa on?  Hyvää ruokaa saa esimerkiksi erilaisista kasviksista ja kalasta. Homman ydin ovat hyvät raaka-aineet ja kunnon mausteet. Eikä tarvitse olla kallista.

Tunnustan, että pidän esimerkiksi niinkin arkisesta ruuasta kuin porkkanaraasteella höystetystä hernekeitosta. Mutta ei sitä erkkikään litratolkulla vetele. Sama koskee tomaatti- ja linssikeittoja. Aika pian tulee stoppi myös uunilohen tai kukkakaalipaistoksen kanssa. Esimerkkejä riittänee.

Yksi pointti on, että syömiseen pitää rauhoittua eikä hotkia sapuskaa kamalaa vauhtia. Lisäksi omalla kohdalla toimii säännöllinen ruokailu.

Mutta onhan se niinkin, että kuka nyt herkullisella ruualla mitäkin tarkoittaa.

Epäilen, että Suomen kansaa on lihottanut kaikenlaisten virvoitusjuomien, keksien, sipsien, pizzojen ja Big Macien jne. syöminen yhdistettynä vähäiseen liikkumiseen. Ei hyvästä ja maittavasta kotiruuasta nauttiminen.

Arkisesta ruoasta?

Uunilohta lukuunottamatta niin noita sinun sapuskojasi ei syö suurin osa ihmisistä koskaan. Porkkanaraastetta hernekeittoon???? Mitä helvettiä?????

Vierailija
156/241 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt vain, mutta huomasin, että tuota askeettisuuskommenttia oli miinustettu paljon.

Kuulkaapa ihmiset... Mihin oikeasti perustatte sen väitteen, ettei niukkuuden kulttuuri olisi hyväksi ihmiselle? Puhutaan nautinnosta, mutta sen pohjalla on sama ahneuden tunne, joka saa ihmisen kuluttamaan, saastuttamaan, haalimaan materiaalia ympärille, ajelemaan autolla jne. Eli omaa luonteen heikkoutta perustellaan nautinnolla. Aivan tutkitusti ne ihmiset elävät pisimpään, jotka syövät todella vähän. On siis myös ihmisen oma etu, ettei aina lankea jokaisen nautinnon ja pikku näläntunteen valtaan.

Minä miinustin, koska olet mielestäni kujalla. Toki noinkin voi elää, mutta vähän niin kuin uima-altaassakin olisi vielä kivempaa jos siellä olisi vettä niin syöminenkin olisi kivempaa jos ruoka olisi hyvää. Itse nautin hyvästä ruoasta ja teen hyviä ruokia. Syön aivan kaikkea (jos ne on valmistettu hyvän makuisiksi) ja aivan niin paljon kuin haluan. JA TADAA olen 49 v ja edelleen normaalipainon alarajalla kuten koko elämäni! En ole koskaan ahminut enkä koskaan tarkkaillut painoani, kotonani on ollut vaaka VAIN  jos mies on sen sinne ostanut.

Jutun salaisuus on tässä: En syö prosessoituja ruokia,en eineksiä (maistuu pa*kalta), en edes lapsena syönyt karkkeja koska ne maistuu pahalta, en juo limuja. Jos syön pullaa/kakkua/piirakkaa, se on minun leipomaani koska teolliset maut on pahoja. Mitä minä himoitsen? Avokadoja söisin vaikka sata päivässä, mantelit ja pähkinät on ihania, fetajuustoa menisi loputtamasti, tuoreet yrtit ja tomaatit, kala on minusta niin hyvää, että joskus tulee kyynel silmään kun syöminen on niin suuri nautinto (enkä puhu siitä värjätystä lohesta) jne.

LApsena meillä laitettiin kaikki ruoat itse: ne oli sitä 70-luvun ruokaa - ei siis todellakaan fetaa ja avokadoja - mutta joka tapauksessa itse tehtyjä. En koskaan päässyt teollisten ruokien makuun. Nämä partaset ovat mielestäni elämästä osattomia "raukkoja", jotka eivät tiedä paremmasta. Mikä käsittämtön antikliimaksi ruoanlaitolle, että olisi valmistanut jotain jees-makuista, muttei parasta mitä osaa?

Vierailija
157/241 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut Partasen juttua, mutta itse ajattelen ruuasta näin.

Erityisesti perheessä kaikki ruoka ei voi olka jokaisen lempiruokaa, silti se voi olla hyvää ja hyvistä raaka-aineista tehtyä ruokaa. Arkiruoka on kuitenkin vielä eri juttu kuin juhlaruoka. Esim hyvin tehdyt lihapullat tai vaikka maksapihvit tai vaikka silakkapihvit ovat mielestäni hyviä arkiruokia samoin kuin vaikka kasvispihvit tai kasvissosekeitto. Joku perheessä varmasti nyrpistelee näille nenää, mutta ne ovat silti hyviä ja maukkaita ruokia.

Nuorempia kuunnellessani tulee sellainen oli, että esim erikoisjuustoja ostetaan arjeksi ja ne unohtuvat jääjaappiin ja niutä joudutaan heitgämäön pois. Eli kaapit ladataan herkuilla, arki ja juhla eivöt erotu toisistaan millään.

Vierailija
158/241 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista marjoista olen kyllä eri mieltä. Mustikkaa saa metsästä, itse keräsin viime kesänä 7 sankollista pakkaseen, ja niitä on syöty lähestulkoon päivittäin koko talvi. Punaherukoita keräsin itse poimien pari ämpärillistä, eivät maksaneet montaakaan euroa. Mansikoita pakastin myös 25 kg, ne nyt jonkun verran maksoivat, mutta päivää kohti ei paljoakaan. Viitseliäisyydestä se on kiinni, eikä hinnasta.

Niin jos asuu jossain maalla hevonkuusessa.

Ainoastaan idiootti rupeaa ajamaan autolla kaupungista jonnekkin maalle jotta pääsee poimimaan marjoja. Tulee myös hintaa marjoille. Myös ajalle pitää laskea hinta.

25 kiloa ei riitä oikeastaan mihinkään. Jos sillä pitäisi vuoden mansikka kiintiö täyttää.

Vierailija
159/241 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska syömme nälän mukaan. 85 kg mies, 55 kg nainen ja kaksi lasta, sama annosko kaikille? Ja siitä huolimatta, menikö päivä töissä istuen vai ulkoillessa ja illalla tunnin lenkillä? Ja jos on tosi hyvää, mä kyllä haluan lisääkin vaan koska on hyvää, ja syön mielelläni seuraavana päivänä jämiä. Ehkä toimisimme toisin jos olisi paino-ongelmia, mutta ruoan punnitseminen tuntuu surulliselta, jopa fitnessurheilijoilla saati normityypeillä.

Juuri näin piti minunkin vastata. Lapsi voi syödä pastaa 20 g tai 120 g, päivästä riippuen. Niin kuin muuten aikuinenkin, joka osaa kuunnella kehoaan. Ihan älytön ajatus vaikka kolmi- tai nelilapsisessa perheessä mättää sitä pastaa tasan kaikille ja sitten roskikseen.

Eihän se päivän vanha pasta ihan samalta maistu, kuin vasta keitetty, mutta kokki saa siitä pienillä nikseillä ihan syötävää. Sitä kasiplussaa, mitä Partanen tarkoitti. Ja sehän on ihan hyvä vaihtoehto, varsinkin jos täyden kympin ruoka pitää punnita vaa'alla jo ennen kokkausta ja heittää mahdollisesti lopuksi roskiin.

Vierailija
160/241 |
01.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruuan pitää AINA olla hyvää! Maultaan tietty mutta myös laadultaan niin paljon kuin vain voi.

Arkiruuassa ei ole mitään pahaa, sen voi tehdä perinteiseen tapaan tai päivitetysti ja kevyemmin. Makkarakastikekin on herkkua kunnon muussin ja salaatin kanssa eikä sitä syödä joka viikko

Pienestä kokolihapalasta ja kasviksista saa jo upean pataruuan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi