HS: "Ruuan ei aina pidä olla hyvää"
Haha, ei mikään ihme, jos Suomessa on heikko ruokakulttuuri, kun tällä tavalla ajattelee. Ei apua! Kyllä elämästä saa ja pitää nauttia, miksi väkisin tehdä siitä kurjempaa. En ymmärrä en.
http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1467169717913?jako=8dec8a883c9b1043d4f8cd…
Kommentit (241)
Apua, olenko ainoa joka on Partasen kanssa samaa mieltä. Meillä on suvussa sydäntauteja, joten haluan pitää itseni aika hoikkana ja harrastan myös liikuntaa. Tykkään myös hyvästä ruuasta ja syön tosi hyviä ruokia aina hieman liikaa. Pyrin arkena syömään melko yksinkertaisesti ja esim arkijuusto on meillä on sitä lajia mistä emme niin kauheasti pidä. Viikonloppuna syömme sitten paremmin ja teen herkkuruokaa. Tämä sopii minulle ja paino pysyy alhaisena. Olen kai sitten niin juntti että Ranskassa lihoisin heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euroopassa tällainen "asiantuntija" vietäisiin kommentin jälkeen ambulanssilla suljetulle. Suomen ruokakulttuuri on lastenkengissä muutenkin, ja ko. asiantuntija haluaa siirtää Suomen vauvatossuihin. Mistä näille maksetaan verorahoista?
Hei kulta. Me ollaan Euroopassa.
Hei kultsipuppeli, EI OLLA!!!!!! Nämä pirkka-einespussi-kokkaajat sen kertovat: suomalaiset eivät ymmärrä ruuasta tai ruuanlaitosta yhtään enempää kuin ahven ymmärtää kolmannen asteen yhtälöistä. Ja tämä syömishäiriöinen Partanen on ASIANTUNTIJA, tämä onnistuu vain Suomessa, voi tsiisus.
Nouse sieltä häpeäsi suosta ja ota kartta käteen. Suomalainen keittiö on eurooppalainen, ihan niin kuin ranskalainen, italialainen, virolainen, englantilainen ja venäläinenkin keittiö. Kaikissa näissä maissa ruoasta keskustellaan intohimoisesti. Kaikki eivät ole samaa mieltä kaikesta, jokainen ei ole kulinaristi ja se on ihan normaalia.
Juu, siksi varmaan tännekin tullaan tuolta etelämmästä sankoin joukoin kuiluisaa suomalaista keittiötaitoa opiskelemaan, ja kustantamot kilpailevat hikipäissään saadakseen julkaistuksi edes yhden suomalaista ruokaa ja ruuanlaittotaitoa esittelevän kirjan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euroopassa tällainen "asiantuntija" vietäisiin kommentin jälkeen ambulanssilla suljetulle. Suomen ruokakulttuuri on lastenkengissä muutenkin, ja ko. asiantuntija haluaa siirtää Suomen vauvatossuihin. Mistä näille maksetaan verorahoista?
Hei kulta. Me ollaan Euroopassa.
Hei kultsipuppeli, EI OLLA!!!!!! Nämä pirkka-einespussi-kokkaajat sen kertovat: suomalaiset eivät ymmärrä ruuasta tai ruuanlaitosta yhtään enempää kuin ahven ymmärtää kolmannen asteen yhtälöistä. Ja tämä syömishäiriöinen Partanen on ASIANTUNTIJA, tämä onnistuu vain Suomessa, voi tsiisus.
...älkääkä unohtako maitoa ruokajuomana...sehän on terveellistä vain meillä!
Ei oikeastaan maito, vaan siitä väännetyt erilaiset mukamaidot :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on avokadopasta ihan säännöllisesti ruokalistalla, koska lapset toivovat sitä. Myönnän, että arki-iltaisin stressaantuneena tulen toisinaan syöneeksi sitä enemmän kuin olisi tarpeellista.
Toisen vastaavan ruoan, pasta Alfredon olen suosiolla siivonnut ruokalistalta. Se olisi nopea ja helppo arkiruoka, mutta siitä jää aina ähky olo.
Vastakohtana voin nimetä tomaattipohjaiset papu- ja linssikeitot, jotka ovat herkullisia, mutta joita en koskaan syö liikaa. En tiedä, vaikuttaako jokin ruoan koostumuksessa (kuitu?) kylläisyyden tunteeseen.
Arvatenkin olen ainoa mamma, joka syö toisia ruokia joskus liikaa, ja Hannan viitoittamalla tiellä kohti syömishäiriötä.
Miksi noita ruokia ei vaan voi tehdä sen verran että jokaiselle on yksi annos? Miksi kukaan kokkaa niin että ylimääräistä ruokaa jää? Jotain avokadopastaakin, joka ei edes säily seuraavaan päivään. Kokkaatteko te tahallaan roskapönttöön?
Kun perheessä on monta henkeä, on ruoan menekki aina pikkuisen arvoitus. Olen syönyt dagen efter -avokadopastaa, ja tulen syömään sitä tulevaisuudessakin niin kauan kuin maailmassa kuolee lapsia nälkään.
Tosin nykyäänhän varmaan on suoranainen kansalaisvelvollisuus heittää ruokaa roskiin, kun tv-kokkikisojenkin tuomarit vertaavat kilpailijoiden gourmet-annoksia ulosteeseen. Luulen, että Hanna viittaa artikkelissa juuri tähän ilmiöön.
Joo, no mulla ei ehkä ole niin paljon puhuttavaa ruoasta sun laisen ihmisen kanssa. Kyllä tuolla "maailmassa kuolee lapsia nälkään" syyllä voi syödä vaikka koiranruokaa. Annosten arviointi on ihan helppoa, kun annostelee ruoan jokaisen lautaselle, eikä anna ahneimman mennä kauhomaan ensimmäisenä.
Terveisiä sinulle, kauhallesi ja onnelliselle rennolle perheellenne. Lyö puolisoa ja lapsia kauhalla päähän, jos pyytävät lisää.
No ei ne pyydä lisää. Ne odottaa jälkkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Apua, olenko ainoa joka on Partasen kanssa samaa mieltä. Meillä on suvussa sydäntauteja, joten haluan pitää itseni aika hoikkana ja harrastan myös liikuntaa. Tykkään myös hyvästä ruuasta ja syön tosi hyviä ruokia aina hieman liikaa. Pyrin arkena syömään melko yksinkertaisesti ja esim arkijuusto on meillä on sitä lajia mistä emme niin kauheasti pidä. Viikonloppuna syömme sitten paremmin ja teen herkkuruokaa. Tämä sopii minulle ja paino pysyy alhaisena. Olen kai sitten niin juntti että Ranskassa lihoisin heti.
Todennäköisesti siis vältät rasvaa, käytät kevyttuotteita, kevytjuustoja, kuten Partanen ja kumppanit kehottaa?
Muualla maailmassa ollaan jo ymmärretty, että tasva ei lihota eikä tapa, vaan sokeri ja nopeat hiilarit. Leipä, peruna, pasta. Sokeri.
Ranskassa koko sukusi tervehtyisi, koska siellä syödään kyllä paremmin, ei käytetä margariineja eikä kevytkeinokermoja, mutta puhtaita, luonnollisia ja hyviä rasvoja, paljon vihanneksia ja käsittelemättömiä ruoka-aineita. Ja vähän viiniä päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Olen erittäin samaa mieltä kanssasi, ei huolta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo "lapsia kuolee nälkään", on kyllä muuten sitten aika huono tekosyy mättää kaikki tähteet mahaan. Jos ruokaa on valmistettu liikaa, niin sitä on liikaa, huolimatta siitä meneekö se suoliston läpi vai suoraan roskiin. Ei se pelasta Afrikan maita nälänhädältä että joku syö pilaantunutta ruokaa Suomessa. Tätä 70-luvun aivopesua "syö lautanen tyhjäksi, jollakin ei ole ollenkaan ruokaa".
Kaikkia tähteitä ei tarvitse mättää mahaan, mutta myöskään koko ruokakattilallista ei tarvitse kierrättää tasan jaettuna lautasille ja niiltä biojätesankoon niin kuin tämä kauhanheiluttaja vaati.
Olen 70-luvun kasvatti, ja itse olen opettanut lapsilleni pienestä pitäen, että ruokaa saa ottaa itse, ensin vähän ja sitten enemmän jos maistuu. On mielestäni järjetöntä, autoritääristä ja suorastaan epäkunnioittavaa ruokaa kohtaan, että joku matruuna sitä jakaa kauhamitalla. Juuri näin opitaan syömään vastoin nälän tunnetta.
Tämän meidän metodin huonona puolena on toki se, että joskus saattaa jäädä tähteitä jääkaappiin seuraavalle päivälle. Mutta hyviä puolia on runsaasti enemmän.
Mä olen varmasti täällä parjattu askeetikko. Pidän kyllä silloin tällöin hyvästä ruoasta ja herkuistakin, mutta mielestäni ei ole paheellista, että syö mahdollisimman vähän ja tarpeeseen, tarvittaessa jopa kitsastellen. Koska olen sitä mieltä, ettei elämisen tarkoitus ole vain intohimoisesti ahnehtia ja nauttia kaikesta. Ei meidän ole pakko kuluttaa luonnonvaroja loppuun. Voimme oikeasti syödä paljon vähemmän. Onhan se syöminen kivaa, mutta elämän ei aina ole pakko olla kivaa. Kotona opetettiin, että ahneella on paskainen loppu, eikä nautintojen valtaan pidä antautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti siis vältät rasvaa, käytät kevyttuotteita, kevytjuustoja, kuten Partanen ja kumppanit kehottaa?
Muualla maailmassa ollaan jo ymmärretty, että tasva ei lihota eikä tapa, vaan sokeri ja nopeat hiilarit. Leipä, peruna, pasta. Sokeri.
Ranskassa koko sukusi tervehtyisi, koska siellä syödään kyllä paremmin, ei käytetä margariineja eikä kevytkeinokermoja, mutta puhtaita, luonnollisia ja hyviä rasvoja, paljon vihanneksia ja käsittelemättömiä ruoka-aineita. Ja vähän viiniä päivittäin.
En ole tämä alkuperäinen vastaaja, mutta meillä syödään arkena esim. ruokaisia salaatteja, tofuwokkia, juurespihvejä, soijabolognaise, joku keitto. Tosi hyvää ruokaa, ei siinä mitään.
Viikonloppuna sitten esimerkiksi fetapinaattipiirakkaa, lasagnea, ravioleja ja muuta vastaajaa. Piirakat ovat niin hyviä, että syön aina kerralla yhdessä illassa sen minun puoliskoni. Ei olisi fiksua päivittäin syödä noin rasvaista ruokaa, koska minä henkilökohtaisesti itse voin syödä pari pientä pizzaa tai 4 annosta lasagnea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen erittäin samaa mieltä kanssasi, ei huolta.
Miksi syötte juustoa joka päivä? Me syömme hyviä juustoja, mutta se ei todellakaan kuulu päivittäiseen ruokavalioon. Minusta yhteinen ruokahetki on perheelle tärkeää. Eihän viikolla olekaan aikaa tehdä mitään tuntikausia marinointia ja hauduttamista vaativia ruokia. Mutta kyllä se ilti voi olla hyvää ja onipuolista. Tänään ahvenfileitä, hölskykurkkuja ja pari uutta pientä perunaa. Jälkkäriksi melonia, sopii näin kuumalle.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen varmasti täällä parjattu askeetikko. Pidän kyllä silloin tällöin hyvästä ruoasta ja herkuistakin, mutta mielestäni ei ole paheellista, että syö mahdollisimman vähän ja tarpeeseen, tarvittaessa jopa kitsastellen. Koska olen sitä mieltä, ettei elämisen tarkoitus ole vain intohimoisesti ahnehtia ja nauttia kaikesta. Ei meidän ole pakko kuluttaa luonnonvaroja loppuun. Voimme oikeasti syödä paljon vähemmän. Onhan se syöminen kivaa, mutta elämän ei aina ole pakko olla kivaa. Kotona opetettiin, että ahneella on paskainen loppu, eikä nautintojen valtaan pidä antautua.
Ahnehtiminen ja nauttiminen eivät todellakaan ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tämä alkuperäinen vastaaja, mutta meillä syödään arkena esim. ruokaisia salaatteja, tofuwokkia, juurespihvejä, soijabolognaise, joku keitto. Tosi hyvää ruokaa, ei siinä mitään.
Viikonloppuna sitten esimerkiksi fetapinaattipiirakkaa, lasagnea, ravioleja ja muuta vastaajaa. Piirakat ovat niin hyviä, että syön aina kerralla yhdessä illassa sen minun puoliskoni. Ei olisi fiksua päivittäin syödä noin rasvaista ruokaa, koska minä henkilökohtaisesti itse voin syödä pari pientä pizzaa tai 4 annosta lasagnea.
Rasva ei ole ruuassa se pahis, oikeastaan päinvastoin, se estää ylensyönnin, jos sitä ei sekoita sokeriin.
En ymmärrä miksi ruokaa, hyvääkään, pitää syödä liikaa. Mä ainakin olen iloinen, kun ruokaa jää yli, sillä saan siitä seuraavan päivän lounaan töihin. Amican iänikuiset lohimedaljongit ( rasvahöttöä), makkarakimarat, kievin kanat, bologneset ja lihapullat ei nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahnehtiminen ja nauttiminen eivät todellakaan ole sama asia.
Eivät niin. Minä nautin, naapuri ahnehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pizza, lasagne jne koukuttavat, koska vehnä toimii elimistössä kuin sokeri. Lisää lisää huutaa kroppa vaikka kuinka kurkkuun tunkisi.
Rasva taas ei aiheuta hallitsematonta syömistä. Päinvastoin, se pitää näläntunteen kauemmin poissa. Monet ravintomessiaat pelottelevat rasvasta aivan suotta. Vehnää pitäisi pelätä!
Siksi varmaan minunkin pahin sudenkuoppani on pasta, onneksi en syö juurikaan sokeria, sen tietäisi mitä siitä seuraisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on avokadopasta ihan säännöllisesti ruokalistalla, koska lapset toivovat sitä. Myönnän, että arki-iltaisin stressaantuneena tulen toisinaan syöneeksi sitä enemmän kuin olisi tarpeellista.
Toisen vastaavan ruoan, pasta Alfredon olen suosiolla siivonnut ruokalistalta. Se olisi nopea ja helppo arkiruoka, mutta siitä jää aina ähky olo.
Vastakohtana voin nimetä tomaattipohjaiset papu- ja linssikeitot, jotka ovat herkullisia, mutta joita en koskaan syö liikaa. En tiedä, vaikuttaako jokin ruoan koostumuksessa (kuitu?) kylläisyyden tunteeseen.
Arvatenkin olen ainoa mamma, joka syö toisia ruokia joskus liikaa, ja Hannan viitoittamalla tiellä kohti syömishäiriötä.
Miksi noita ruokia ei vaan voi tehdä sen verran että jokaiselle on yksi annos? Miksi kukaan kokkaa niin että ylimääräistä ruokaa jää? Jotain avokadopastaakin, joka ei edes säily seuraavaan päivään. Kokkaatteko te tahallaan roskapönttöön?
Koska sitä on nälkä monta kertaa päivässä ja huomennakin pitää syödä. Minä en ainakaan rupea kokkailemaan useaa kertaa viikossa saati päivässä.
Miksi suositellaan einesruokia annoskokojen takia, vaan miksi ravitsemusterapeutti ei pyri ohjeistamaan asiakastaan sopivista annoskoista, vaikka syötäisiinkin kotiruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hirveän suomalaista, että avocadopasta on täällä jokin "herkku". Eihän siinä oikeastaan ole mitään kunnollista tai edes herkullista. Vetääkö joku oikeasti sitä kattilallisen? Eikö sitä voi laittaa jääkaappiin ja jatkaa syömistä seuraavana päivänä?
Öh. Oma versioni on niin hyvää, että kieltämättä tulee syötyä liikaa. On parasta aivan tuoreeltaan.
Mutta teen sitä vain silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hirveän suomalaista, että avocadopasta on täällä jokin "herkku". Eihän siinä oikeastaan ole mitään kunnollista tai edes herkullista. Vetääkö joku oikeasti sitä kattilallisen? Eikö sitä voi laittaa jääkaappiin ja jatkaa syömistä seuraavana päivänä?
Öh. Oma versioni on niin hyvää, että kieltämättä tulee syötyä liikaa. On parasta aivan tuoreeltaan.
Mutta teen sitä vain silloin tällöin.
Se liikasyöminen johtuu siitä pastasta, ei hyvästä mausta.
Tuo "lapsia kuolee nälkään", on kyllä muuten sitten aika huono tekosyy mättää kaikki tähteet mahaan. Jos ruokaa on valmistettu liikaa, niin sitä on liikaa, huolimatta siitä meneekö se suoliston läpi vai suoraan roskiin. Ei se pelasta Afrikan maita nälänhädältä että joku syö pilaantunutta ruokaa Suomessa. Tätä 70-luvun aivopesua "syö lautanen tyhjäksi, jollakin ei ole ollenkaan ruokaa".