HS: "Ruuan ei aina pidä olla hyvää"
Haha, ei mikään ihme, jos Suomessa on heikko ruokakulttuuri, kun tällä tavalla ajattelee. Ei apua! Kyllä elämästä saa ja pitää nauttia, miksi väkisin tehdä siitä kurjempaa. En ymmärrä en.
http://www.hs.fi/hyvinvointi/a1467169717913?jako=8dec8a883c9b1043d4f8cd…
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Minun on pakko syödä mahdollisimman arkista ruokaa, koska minulla on ahmimishäiriö. Jos on vähänkään parempaa ruokaa, syön sen kerralla loppuun. Kun ruoka ei ole herkkua, pystyn säännöstelemään ruokani.
Ei tuo ole ahmimishäiriö! Ihanko itse teit diagnoosin?
Miksi tälle Partaselle edes annetaan ääni julkisuudessa. Viimeaikaiset mielipiteet ja haastattelut ovat olleet uskomatonta potaskaa. Partasen voisi laittaa samaan koppiin Fogelhomin kanssa. Fogelholm inttää aina vaan samaa vanhaa, eikä käännä päätään. Nyt Partanen Hanna alkaa suoltaa "omia viisauksiaan".
Olisiko kuitenkin ihan parasta, että perhe yhdessä tekisi HYVÄÄ ruokaa ja nauttisi siitä saman pöydän ääressä?
Tuskin kellään tähän on joka päivä mahdollisuutta, ei ainakaan itselläni. Käsittämätön ajatus Partaselta suosia mielummin vähemmän hyvältä maistuvaa kuin hyvänmakuista ruokaa. Hyvänmakuinenkin voi olla terveellistä! Partaselta varmaan joku kirjanen ilmestymässä.... HS:n toimittajalta ala-arvoista haastatella asiantuntijana aina ja vain samaa henkilöä. Onko vain äkkiseltään googlannut ravitsemusterapeutti ja ensimmäiseksi tullut Hanna Partanen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ruoka ei ole hyvää, sitä ei tule syötyä tarpeeksi ja sitten sortuu mässyttelemään jotain turhia välipaloja. Minä syön kolme kertaa päivässä hyvää ruokaa ja jätän ne turhat välipalat kokonaan pois. Ihanaa kun jokainen ateria voi olla kuin pieni juhla. Syön kunnes tulen kylläiseksi. Mitä rasvaisempaa ruoka on, sitä vähemmällä määrällä tulee kylläinen olo, joka kestää hyvin monta tuntia.
Tämä! Tuntuu, että syyllinen paino-ongelmaan on enemmänkin juuri siinä, että ruoka on vain polttoainetta laadusta ja mausta viis ja sitten sitä paikataan esim. suklaalla ja karkilla yms, kun kuitenkin jostain se nautinto halutaan saada.
Kuinka moni vetää sitä suklaata joka ikinen päivä? Koska sitä pitäivis syödä koko ajan jos haluaa lihota.
Kyllä ne ongelmat tulee juuri siitä perusruoasta.
Lihavoitu kohta pitää kutinsa siltä osin, että usein se perusruoka on koostettu ihan väärin. Väärin koostettu ateria johtaa mässyttelyyn aterioiden välillä. Aika moni kylläkin vetää suklaata ja muuta herkkua joka päivä, koska kroppa huutaa kaloreita tiukistelun lomassa.
Jos ruoka on koostettu oikein ja se on hyvää, ei ole tarvetta vetää turhia välipaloja.
Et saisi edes suklaalevyllä päivässä itseäsi lihomaan. Joten aika helkutin huonosti tuo onnistuisi.
Rasvassa on paljon enemmän energiaa kuin sokerissa. Peruskarkeissa itseasiassa ei ole paljoakaan energiaa.
Jos sitä vertaa johonkin kunnon ateriaan. Itse asiassa niitä karkkeja saisi mättää mahan kipeäksi.
Sinuna en inttäisi enää, noilla tiedoilla aineenvaihdunnasta.
Vierailija kirjoitti:
Sanokoon paksu partanen mitä tahansa, meidän terve ja hoikka perhe syö joka ikinen päivä hyvää ruokaa.
Pastasalaatti ei kuulu pöytäämme, pasta ja salaatti kylläkin. Yhteinen ruokailuhetki työkavereiden kanssa lounalla ja perheen kanssa iltaisin on paras tapa nauttia elämästä ja rakkaimmistaan vaatteet päällä.
Ruuan tulee olla hyvää, tottakai myös ravitsevaa ja terveellistä. Elämän tulee olla hyvää, ei kärsimystä. Otan osaa, hannaseni, mutta nyt meni pahasti pieleen.
Miksi puhut noin rumasti Partasesta tai muistakaan. Olisit voinut ilmaista oman mielipiteesi ilman Partaseen kohdistuvaa negatiivista purkausta ?
Lisäksi koet jotain ylimielisyyttä mihin kirjoituksesi perusteella ei pitäisi olla mitään aihetta.
Kiteytettynä tässä mättää se, että ihminen kenellä selvästikään ei ole luontaisesti kovin terve suhde ruokaan ja syömiseen lähtee neuvomaan koko kansaa toimimaan tavalla, jolla Hän on saanut ahmimisensa kuriin. Joskus ihminen ei vaan näe omaa napaa edemmäs.
Onneksi täällä on silti noussut paljon ääniä hyvän ja samalla terveellisen ruoan puolesta! Esim mulle se gourmet ateria on joku tuore kala ja keitetyt pinaatinlehdet. Ei todellakaan tarvitse olla muille sama, mutta uskon ettei gourmet aterian tarvitse tarkoittaa kaikille myöskään jotain rasvamöttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenties typerin juttu, jonka olen vähään aikaan lukenut. Ettäkö ruoan ei pitäisi olla hyvää, tai korkeintaan perusjees? Ja että jopa einesrasiat olisivat parempi vaihtoehto, ette vaan tulisi syödyksi liikaa? En vain pysty ymmärtämään mitenkään. Taitaa minun koko elämänkatsomukseni poiketa niin paljon tämän ravitsemusterapeutin ajatuksista, että pitää vaan tyytyä olemaan eri mieltä.
Itselläni ainakin karkkien ja suklaan mussutus karkaa käsistä, jos oikea ruoka ei tuo hyvänolontunnetta ja tyydytystä. Luulen, että iso syy suomalaisten paino-ongelmaan on juurikin merkityksettömässä ja mitättömässä lounasruokalakulttuurissa ja ruoan pitämisenä polttoaineena. Mielihyvää haetaan sitten ylimääräisistä naposteltavista.
Itseasiassa paino-ongelmat eivät tule herkuista vaan juuri siitä normaalista ruoasta. Jota syödään aivan liikaa ja johon laitetaan liikaa rasvaa ja liikaa sokeria.
Joutuisit syömään joka päivä herkkuja oikein urakalla jotta saisit itsestäsi läskin. Mutta yksi lautanen liikaa tekee sen myös.
Ajatteleppa vähän mitä kirjoitat ennenkuin lähetät sen kai tajuat että ruoka on elintärkeää herkut on turha lisä
Kiinnitin myös huomiota, että onpas neuvo...voi toki joissain harvoissa tapauksissa olla ihan toimiva tapa, mutta eikö nyt useimpien mielestä olisi mukavampaa syödä vähän hyvää ruokaa kuin paljon keskivertoruokaa? Ja eikö kaikille tekisi hyvää ennemmin opetella eroon ahmimisesta kuin kontrolloida itseään ruoan laadulla? Kyllä tuli ankea olo tuosta ideasta, onneksi nykyään ei tarvitse totella kaikkia auktoriteetteja!
pulutossu kirjoitti:
On kyllä aika pöyristyttävää että ravitsemusterapeutti, jolle kiireellinen napsiminen ja valmisruoat luulisivat olevan ykkösvihollisia, neuvookin niitä käyttämään, koska ne ovat niin pahan makuisia ettei niitä syö yhtä paljon kuin hyvää ruokaa. Siis kuinka kaukaa tätä juttua on oikein haettu? Eikö pitäisi ennemmin keskittyä siihen syömisen lopettamisen vaikeuteen, sillä normaali ihminen kyllä pystyy jättämään ja jättääkin sen hyvän ruoan syömisen kohtuuannoksiin. Ja kerran kuukaudessa jotain hyvää ruokaa? Siis yhtenä päivänä syödään lasagnea, 29 päivää syödään mitä? Niitä rasvaa, suolaa, sokeria ja lisäaineita täynnä olevia ylikalliita valmisruokia? Huomautan vielä lopuksi että terveellinen ruoka ei välttämättä todellakaan ole mikään "ihan jees" vaan osaava kokki tekee terveellistä JA maittavaa ruokaa myös.
Päivälliseni oli tosi hyvää, monipuolinen salaatti, jossa oli esimerkiksi vuoakaalia, retiisiä, papuja, tomaattia ja paprikaa sekä raejuustoa. Sen lisäksi yksi soijachorizo, ei viiti tollasta prosessoitua liikaa syyä. Oli ihan sika hyvää, kasviksia ja kerrankin järkeä määrä proteiinia, söin yhden lautasellisen.
Mutta esim. joku pinaattiravioli on aivan tajuttoman hyvää. Sitä söisin 3 lautasellista, sama koskee monta muutakin lemppari hiilarikermarasvasuola ruokaa. Eli useammin salaattia, harvemmin rasvasta herkkuruokaa, joka on ehkä jopa impan parempaa kun salaatti tai keitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokoon paksu partanen mitä tahansa, meidän terve ja hoikka perhe syö joka ikinen päivä hyvää ruokaa.
Pastasalaatti ei kuulu pöytäämme, pasta ja salaatti kylläkin. Yhteinen ruokailuhetki työkavereiden kanssa lounalla ja perheen kanssa iltaisin on paras tapa nauttia elämästä ja rakkaimmistaan vaatteet päällä.
Ruuan tulee olla hyvää, tottakai myös ravitsevaa ja terveellistä. Elämän tulee olla hyvää, ei kärsimystä. Otan osaa, hannaseni, mutta nyt meni pahasti pieleen.
Miksi puhut noin rumasti Partasesta tai muistakaan. Olisit voinut ilmaista oman mielipiteesi ilman Partaseen kohdistuvaa negatiivista purkausta ?
Lisäksi koet jotain ylimielisyyttä mihin kirjoituksesi perusteella ei pitäisi olla mitään aihetta.
Partanen on ottanut roolin tieteilijänä. Hän antaa lausuntoja julkisuudessa ja mulla on oikeus niitä arvostella ja olla eri mieltä.
Partanen on itse ylipainoinen, joten ainakin sillä saralla ei osoita osaamista, varsinkin kun tuo omat ruokatapansa parempina esille.
Mielipide ja keskustelupalsta sopii yhteen. Olen voimakkaasti eri mieltä, kuten olen ollut ennenkin näistä hänen rasvakammoisista teeseistään.
Ylemmyyttä en tunne, paremmuutta kyllä, ainakin mitä syömiseen ja ruuanlaittoon tulee. Ihan tllämainituista syistä.
Samaa mieltä. Ihan parastahan olisi syödä herkullista ja terveellistä ruokaa, joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tavitsemusterapeutin pitäisi terapoida ihmiset syömään normaalimääriä hyvälaatuista ruokaa, eikä epäonnistuneena keksiä, että hiphei, syökää pahaa niin syötte vähemmän!
Kuinka hesari voi julkaista tällaista scheissea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hirveän suomalaista, että avocadopasta on täällä jokin "herkku". Eihän siinä oikeastaan ole mitään kunnollista tai edes herkullista. Vetääkö joku oikeasti sitä kattilallisen? Eikö sitä voi laittaa jääkaappiin ja jatkaa syömistä seuraavana päivänä?
Mä ainakin oon himona pastaan, ihan hyvin tuotakin pastaa voisin vetää niin, että napa paukkuu. Minulla on hyvän ruuan kanssa annoskoko-ongelmia, ehkä sinulla ei.
Pastaa pystyy syömäänkin paljon, mutta ei siksi että se olisi hyvää. Vaan tiedätkö miksi? Koskee muuten myös esim. leipääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole edes taloudellisia resursseja tehdä gourmetia joka päivä.
Tonnialapasta on halpaa ja hyvää, eikä lihota kun syöt yhden annoksen kerrallaan. Sipsit, voileivät ja karkit on kalliita ja lihottaa. Esimerkiksi.
Tonnikala ei ole ollut halpaa enää vuosiin. Ei edes purkissa. Lohtakin saa välillä halvemmalla.
Mutta osa vaan saa hyvää halvastakin. Mm. kaali on halpaa kesällä ja siitä saa herkkua, jos vain osaa.
Purkki tonnikalaa, tomaattimurskaa ja paketti pastaa, yhteensä alle vitosen ja siitä saat neljä annosta. Kallista?
Siinä tonnikalassa ei ole paljon mitään syötävää. Kilohinta on useita euroja syötävälle osalle. Kaupasta saa samalla kilohinnalla vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenties typerin juttu, jonka olen vähään aikaan lukenut. Ettäkö ruoan ei pitäisi olla hyvää, tai korkeintaan perusjees? Ja että jopa einesrasiat olisivat parempi vaihtoehto, ette vaan tulisi syödyksi liikaa? En vain pysty ymmärtämään mitenkään. Taitaa minun koko elämänkatsomukseni poiketa niin paljon tämän ravitsemusterapeutin ajatuksista, että pitää vaan tyytyä olemaan eri mieltä.
Itselläni ainakin karkkien ja suklaan mussutus karkaa käsistä, jos oikea ruoka ei tuo hyvänolontunnetta ja tyydytystä. Luulen, että iso syy suomalaisten paino-ongelmaan on juurikin merkityksettömässä ja mitättömässä lounasruokalakulttuurissa ja ruoan pitämisenä polttoaineena. Mielihyvää haetaan sitten ylimääräisistä naposteltavista.
Itseasiassa paino-ongelmat eivät tule herkuista vaan juuri siitä normaalista ruoasta. Jota syödään aivan liikaa ja johon laitetaan liikaa rasvaa ja liikaa sokeria.
Joutuisit syömään joka päivä herkkuja oikein urakalla jotta saisit itsestäsi läskin. Mutta yksi lautanen liikaa tekee sen myös.
Ajatteleppa vähän mitä kirjoitat ennenkuin lähetät sen kai tajuat että ruoka on elintärkeää herkut on turha lisä
Häh? Jos päivällisen on kaksi isoa lautasellista lasagnea ja seuraavana päivänä 4 uunimakkaraa muusilla, niin helposti siinä lihoo jos ei OSAA tyytyä siihen yhteen makkaraan tai pienempään lasagnen palaan.
Hanna Partanen sanoo: "Ei sen ruoan tarvitse pahaakaan olla. Palstamamma itkee: Hanna Partanen käskee syömään pahaa ruokaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hirveän suomalaista, että avocadopasta on täällä jokin "herkku". Eihän siinä oikeastaan ole mitään kunnollista tai edes herkullista. Vetääkö joku oikeasti sitä kattilallisen? Eikö sitä voi laittaa jääkaappiin ja jatkaa syömistä seuraavana päivänä?
Mä ainakin oon himona pastaan, ihan hyvin tuotakin pastaa voisin vetää niin, että napa paukkuu. Minulla on hyvän ruuan kanssa annoskoko-ongelmia, ehkä sinulla ei.
Pastaa pystyy syömäänkin paljon, mutta ei siksi että se olisi hyvää. Vaan tiedätkö miksi? Koskee muuten myös esim. leipääkin.
Ravintoköyhää hiilarihöttöä? Oma paheeni on mahd. juustoinen ja kermainen pasta, koska rakastan juustoa, se on kiva suolaista j a saakelin hyvää. Ei se juustosoosi riisin tai perunan kanssa sovi. :P
Terveet ihmiset ymmärtää kristallin kirkkaasti mitä Partanen tarkoittaa.
Vähemmän terveet tyrmää Partasen saadakseen pitää päivittäisen herkkumättöhetkensä hyvällä omallatunnolla. Haetaan palstalta samanmielistä seuraa rohkaisuksi että saa ahtaa herkkuja suuhunsa maha piukeana ja illan tullen lyllerretään sänkyyn ja ilman peittoa kun läski lämmittää koko kiinteistön tukahduttavan kuumaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole edes taloudellisia resursseja tehdä gourmetia joka päivä.
Tonnialapasta on halpaa ja hyvää, eikä lihota kun syöt yhden annoksen kerrallaan. Sipsit, voileivät ja karkit on kalliita ja lihottaa. Esimerkiksi.
Tonnikala ei ole ollut halpaa enää vuosiin. Ei edes purkissa. Lohtakin saa välillä halvemmalla.
Mutta osa vaan saa hyvää halvastakin. Mm. kaali on halpaa kesällä ja siitä saa herkkua, jos vain osaa.
Purkki tonnikalaa, tomaattimurskaa ja paketti pastaa, yhteensä alle vitosen ja siitä saat neljä annosta. Kallista?
Siinä tonnikalassa ei ole paljon mitään syötävää. Kilohinta on useita euroja syötävälle osalle. Kaupasta saa samalla kilohinnalla vaikka mitä.
Tonnikalaa ja pastaa söin opiskeluaikana paljonkin. Ihan hyvä esimerkki hyvästä ja halvasta. Öljyssä tietysti pitää sen olla, ja hyvin yrteillä maustettua.
Tuo taisi kuitenkin olla esimerkki halvasta ruuasta, ei ainoa vaihtoehto, joten älähän hermostu!
Vierailija kirjoitti:
Terveet ihmiset ymmärtää kristallin kirkkaasti mitä Partanen tarkoittaa.
Vähemmän terveet tyrmää Partasen saadakseen pitää päivittäisen herkkumättöhetkensä hyvällä omallatunnolla. Haetaan palstalta samanmielistä seuraa rohkaisuksi että saa ahtaa herkkuja suuhunsa maha piukeana ja illan tullen lyllerretään sänkyyn ja ilman peittoa kun läski lämmittää koko kiinteistön tukahduttavan kuumaksi.
Joo me varmaan kaikki hyvän ruuan hstävät ollaan lihavia ja sairaita? Koko eteläeurooppa ja aasia on täynnä lihavia ja sairaita.
1 tuubi pringlesiä +1000kcal
Vaikka söisit kaksi tälläistä etkä mitään muuta ja olisit päivän kalorisaannon rajoilla se olisi käytännössä pelkkää rasvaa ja sokeria.
Lihas katoaa läski tulee tilalle ja sinusta tulee laihaläski pelkillä herkuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Jos päivällisen on kaksi isoa lautasellista lasagnea ja seuraavana päivänä 4 uunimakkaraa muusilla, niin helposti siinä lihoo jos ei OSAA tyytyä siihen yhteen makkaraan tai pienempään lasagnen palaan.