Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko äitiysloman sijainen saada parempaa palkkaa kuin minä?

Vierailija
30.06.2016 |

Eli olen äitiyslomalla ja minua sijaistamaan palkattiin henkilö, jolla on nyt kuulemani mukaan melko paljonkin suurempi palkka kuin minulla, mutta kokemusta vähemmän tai korkeintaan saman verran. Olenko tyytynyt vain liian huonoon palkkaan? Voiko sijainen käytännössä pyytää mitä vain palkkaa? Riippuu tietenkin työnantajasta... Jäin vain ihmettelemään tätä omalla kohdallani.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Jokainen työsuhde solmitaan työntekijän ja työnantajan välillä, myös sijaisuudet eikä kukaan kiellä maksamasta sijaiselle parempaa palkkaa kuin työn vakituiselle hoitajalle. Sijainen voi siis pyytää ihan mitä palkkaa vain ja työnantaja päättää onko sijainen sen arvoinen. Ei sinulla ole mitään tekoa koko asiassa.

Vierailija
2/39 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole tyhmä joka pyytää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan oikeasti kuvittele, että pystyy määräämään sijaisensa palkan?

Vierailija
4/39 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisen palkka ei ole millään tavalla sidoksissa sijaistettavan palkkaan. Usein sijainen saakin huonompaa palkkaa, sillä perusteella että on kokemattomampi, mutta joskus näinkin päin.

Vierailija
5/39 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ajatellutkaan, että voisin siihen jotenkin vaikuttaa. Mutta ihmettelin vain, kun on kokemattomampikin. 

Ap

Vierailija
6/39 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai voi, miksi ei voisi?

olet itse ollut tyhmä kun olet näköjään tehnyt töitä alepalkalla

Vierailija
7/39 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näköjään, en kehdannut pyytää palkankorotusta juuri ennen äititysloman alkua.

Vierailija
8/39 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en ajatellutkaan, että voisin siihen jotenkin vaikuttaa. Mutta ihmettelin vain, kun on kokemattomampikin. 

Ap

Palkkaus ei perustu kokemukseen, vaan neuvottelutaitoihin ja -asemaan.

Vierailija
9/39 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näköjään, en kehdannut pyytää palkankorotusta juuri ennen äititysloman alkua.

Sittenpä saat ihan kiittää oma tyhmyyttäsi kun et kehdannut. Tyypillinen nainen.

Vierailija
10/39 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sitten oli oma palkkasi ja työteähtäväsi?

Vierailija
11/39 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Palkkaus ei perustu kokemukseen, vaan neuvottelutaitoihin ja -asemaan.

Nimenomaan. Toki useimmiten molemmat pitää pystyä perustelemaan ja paras perustelu on ammattitaito, joka on koettu ja nähty tai takuuvarmasti todennettu. Saattaa tietysti olla niinkin, että äitiysvapaan sijaistamisen kanssa on vetkuteltu ja sitä on viivytetty ja mietitty maailman tappiin, ja sitten ollaankin yhtäkkiä siinä tilanteessa, että sijainen tarvitaan nopeasti työmäärän vuoksi tai tilauskirjan täytyttyä, eikä esim. ehditä kouluttaa juuri mitenkään. Siinä tilanteessa kortit ovat sijaisuutta tavoittelevalla, vaikka kokemusta olisi vähemmänkin. Tai sitten sijaistaja on yksinkertaisesti pomon sukulainen. :=))

Vierailija
12/39 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella sijaiselle voidaan maksaa puolet vakityöntekijän palkasta, mutta en ole kuullut, että maksettaisiin huvikseen enemmän kuin taulukkopalkka. Yksityisellä puolella on näköjään villimpi meininki.

Vierailija
13/39 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helvetti nyt taas tätä kotkamaista vittuilua kommenteissa. Mielestäni ihan aiheellinen aloitus, ei tuollaista tule juurikaan ajateltua, että voi mennä myös noin päin.

Miksi pitää vastailla aloittajalle noin inhottavaan sävyyn?

Vierailija
14/39 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemasi mukaan? Uskot työpaikkajuoruja jotka ovat kotoisin ties mistä ja suurimmaksi osaksi kateellisten paikkansa pitämättömiä oletuksia?

Vierailija
15/39 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt taida kertoa omaa palkkaani enkä alaani. :D Olin joka tapauksessa aikeissa pyytää palkankorotusta kun palaan töihin. Ehkä olin tyhmä, kun en pyytänyt palkankorotusta jo ennen äitiyslomaa.

Ap

Vierailija
16/39 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt taida kertoa omaa palkkaani enkä alaani. :D Olin joka tapauksessa aikeissa pyytää palkankorotusta kun palaan töihin. Ehkä olin tyhmä, kun en pyytänyt palkankorotusta jo ennen äitiyslomaa.

Ap

Sulla ei ole mitään aseita pyytää korotusta, kun palaat äitiyslomalta. Kaikki aseet on työnantajalla.

Vierailija
17/39 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat sovitaan aina henkilökohtaisesti, joten tottakai voi olla suurempi. Valitettavan usein onkin, sillä vakityössä olevat - etenkin naiset - tyytyvät usein liian pieneen palkkaan, eikä sillä samalla rahalla sitten saada enää sijaista..

Vierailija
18/39 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sulla ei ole mitään aseita pyytää korotusta, kun palaat äitiyslomalta. Kaikki aseet on työnantajalla.

Ja millä perusteella? 

ap

Vierailija
19/39 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Toivottavasti sitten myös opiskelet äitiyslomallasi, jotta sinulla on jotain perusteita pyytää parempaa palkkaa pitkän poissaolon jälkeen.

Vierailija
20/39 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemasi mukaan? Uskot työpaikkajuoruja jotka ovat kotoisin ties mistä ja suurimmaksi osaksi kateellisten paikkansa pitämättömiä oletuksia?

Tämä on kyllä varma tieto.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä