Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensimmäinen vaunulenkki muuttui hetkessä painajaiseksi :(

Vierailija
30.06.2016 |

Synnytin pari päivää sitten esikoiseni. Tänään sitten päästiin sairaalasta pois ja ajateltiin miehen kanssa lähteä pienelle kävelylle. No muutaman kilometriä ehdittiin kävelellä kunnes semmoinen humalassa oleva vanhempi nainen käveli vastaa. Niin helvetti, se hyökkäsi yks kaks siihen meijän eteen ja yritti ottaa vauvaa pois vaunuista!!! Mies siinä sitten hieman karjahti tälle sekopäälle et mitä vittua sä teet.. Niin mamma tokaisee et hän haluaa pienen syliinsä ja toisteli kuinka idiootteja ja paskoja myö ollaan ja kuinka hän vie vauvan kotiinsa turvaan..... Mies sitten otti tästä vanhasta rouvasta kiinni ja siirsi mummoa sivuun... Niin mummo vaan yrittää napata vauvaa... Minä siinä sitten yritän soittaa poliisia ja mies tönii mummoa kunnes se sitten osittain humalan syystä kaatus kadulle ja löi päänsä josta sitten tuli verta. No aikamme siinä niitä poliiseja odotettiin, lopulta ne tuli ja mummo vietiin pois! Huomenna voikin pikkuisen morkkis puskea mummolla ja pää olla kipeä!

Mutta joo. Pelko jäi koko reissusta :( helvetti. Mikä ihmisiä nykyään vaivaa??????

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se neuvolan ohje nyt menikään vauvan viemisestä ulos? Ei vielä ekalla viikolla!

Talvella.

Ja kesälläkään ei mielellään ihmisten ilmoille viikkoon.

Huono provo siis. Seuraavalla kerralla kannattaa tarkistaa faktat ennen satuilua.

Ap:n tarinassa oltiin lenkillä. Ymmärräthän, että se "ihmisten ilmoilla" ei tarkoita sitä, etteikö voisi kävellä sellaisessa paikassa, missä kävelee muitakin ihmisiä.

Vierailija
42/59 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytit pari päivää sitten? Ja nyt olit kävelyllä?

Oma äitini meni jumppaan samana päivänä kun oli synnyttänyt minut ja oli hyvässä kunnossa. Olin teholla, hän halusi jotain tekemistä/muuta ajateltavaa sillä välin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se neuvolan ohje nyt menikään vauvan viemisestä ulos? Ei vielä ekalla viikolla!

Talvella.

Ja kesälläkään ei mielellään ihmisten ilmoille viikkoon.

Huono provo siis. Seuraavalla kerralla kannattaa tarkistaa faktat ennen satuilua.

"Ihmisten ilmoille" tarkoittaa ettei mentäisi esim. kauppakeskuksiin.

Vierailija
44/59 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo koskaan tajunnut mitä tokenemista synnytyksessä on? Sattuuko johonkin vai on niin heikko olo vai mitä? Mä oon ollut kahden synnytyksen jälkeen kaikissa voimissani samantien. Molemmissa lähtenyt heti kotiin päästyäni lenkille.

Oikeesti! Ihmiset ja synnytykset on erilaisia. Minä menetin synnytyksessä 3,5 litraa verta. Munuaiset lakkasivat toimimasta ja verenpaine oli todella korkea. Eipä tullut mieleen lenkkeillä lähiviikkoina.

Mutta en silti ihmettele täällä miten jotkut lenkkeilee.

Vierailija
45/59 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni oli Helsingin rautatieasemalla 1-vuotiaan kanssa. Pikkuinen istua nökötti vaunuissa turvavaljaat auki. Kun siskoni käänsä hetkeksi päänsä, joku mies hiippaili viereen ja nappasi lapsen syliinsä. Siskoni joutui repimään saadakseen lapsensa takaisin -mies yritti poistua lapsi mukanaan.

Tästä on nyt 2 vuotta ja edelleen harmittaa, ettei nössö siskoni (anteeksi, mutta totta) tehnyt ilmoitusta poliisille.

Vierailija
46/59 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskee vain talvivauvoja. Kesävauvan voi viedä vaikka heti ulos.

Hassua sikäli, että juhannuksena on ollut välillä kylmempää kuin jouluna.

Mut jos Neuvolassa näin opastetaan, niin...

Vierailija
47/59 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kantoliinaa. Vaunuissa oleva vauva on helposti vieraiden kurkisteltavana ja törkittävänä. Äitiin (tai isään) kiinnisidottua vauvaa ei lähestytä ihan niin helposti tai jos lähestytään, on helpompi puolustaa vauvaa liialta tuttavallisuudelta. 

Vierailija
48/59 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskee vain talvivauvoja. Kesävauvan voi viedä vaikka heti ulos.

Hassua sikäli, että juhannuksena on ollut välillä kylmempää kuin jouluna.

Mut jos Neuvolassa näin opastetaan, niin...

Toki varmaan sitä omaa järkeä sopii käyttää. Toki jos lämmintä on kymmenen astetta talvella niin mitään estettä ulkoilulle tuskin on. Pakkasen takia sanotaan, ettei talvivauvaa heti ulos.

Vierailija
49/59 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari päivää sitten synnyttänyt EI lähde vapaaehtoisesti kävelemään MUUTAMAA KM!

Aloitus on käsittämätön Provo.

Minä kyllä lähdin. En ole ap.

Niin minäkin. Enkä minäkään ole Ap tai tuo toinen viestittäjä. Olen ollut kaikkien neljän synnytyksen jälkeen erittäin hyvävointinen ja täynnä tarmoa.

Vierailija
50/59 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei lähde???! 😮 Minä ainakin lähdin sama päivänä lenkille! Kaikki ei vaa tykkää maata sohvalla päiväkausia! 😅

Tottakai lähdit. 20 kilsaa vähintään juosten. AV- ja ADHD-maailmassa kaikki on mahdollista.

Vierailija
51/59 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo koskaan tajunnut mitä tokenemista synnytyksessä on? Sattuuko johonkin vai on niin heikko olo vai mitä? Mä oon ollut kahden synnytyksen jälkeen kaikissa voimissani samantien. Molemmissa lähtenyt heti kotiin päästyäni lenkille.

Googlaapa kohdunlaskeuma. Saattaapi olla sulla jo oireettmana.

Vierailija
52/59 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu sellaiset lähtevät joiden mies vihjailee kertyneistä kiloista. Otan osaa.

Vierailija
53/59 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ikävä tapaus, mutta ei se mitenkään nykyajasta johtunut.

No ei noita räkäisiä lähiöitä kymmeniä vuosikymmeniä ollut.

Vierailija
54/59 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä lievästi oli heikko olo seuraavana päivänä, kun vuosin niin kovasti, että piti laittaa lisäverta. Saattoi vähän sattuakin, kun tikkejä tuli.

Vierailija
55/59 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollakin teinipillulla tylsää. Teksti vaikuttaa alle 15-vuotiaan kirjoitukselta.

Vierailija
56/59 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektio ke aamulla ja kotiin pe iltapäivällä. Suunniteltu sektio aiempien sektioiden vuoksi, ja kaikki meni hyvin. Kivut pois alle kahdessa viikossa.

Käytiin synnäriltä tullessa kauppakeskuksen kautta pyörähtämässä kun oli pakko hakea vauvalle muutama pienempi vaatekerta. Esikoinen syntyessään 55cm ja kuopus 47cm + olikin yllättäen tyttö. Hyvin meni, yhtään ei tehnyt pahaa olla jalkeilla vaunujen kanssa ja reissuun meni kaupoilla ehkä tunti. Että ei se nyt mitenkään ihmeellistä ole, että hyvin menneen alatiesynnytyksen jälkeen lähtee ulkoilemaan. Ihme oletus, että kaikki ovat kuukausitolkulla täysin raihnaisia. Me lähdimme vauvan ollessa 4 päivää kahdeksi viikoksi mökille saareen ja hyvin meni minulla sektiohaavan kanssa venereissut, pakkailut, haavan hoidot ilman juoksevaa vettä jne. Jos synnytys menee mukavasti, ei nainen mikään vuodepotilas ja rampa ole sen jälkeen automaattisesti. Omaa kroppaa kun kuuntelee ja voinnin mukaan elelee niin sillä pärjää jo pitkälle.

Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta. 4 päivää sektiosta mulla oli vielä ne metalliset hakasetkin haavassa ja jo pelkkä sängystä nouseminen sattui kovin ja piti tehdä varovasti. Mitään muuta kuun vauvaa ei saanut nostaakkaan ja joku veneeseen kipuaminen ja nouseminen olisi ollut mun mielestä jopa typerää terveydellä leikkimistä.

Meilläpäin on myös tapana seurata vauvan painon kehitystä ja navan parantumista tiiviisti ekat viikot neuvolassa samoin kuin sektiohaavan paranemista.

Onko vastasyntyneelle olemassa pelastusliivejä?

Käykö mielessä, että osalla mökki saattaa olla sellaisen matkan päässä, että neuvolassa voi käväistä päiväseltään? Jos teidän mökki on Saimalla ja olette itse Helsingistä, niin kaikilla ei ole näin.

Meinaatko, että olisi pitänyt kotisohvalla maata kun vointi on erinomainen? Kokemusta oli kolmesta sektiosta, joten enköhän itse osaa arvioida vointini ja tuntemukseni kivun suhteen. Vertailuna esim. sektio, jossa moni asia meni pieleen ja pelkkä asennon vaihtaminen sängyssä teki kipeää 2kk.

Kuka sanoi, että nostelin vauvaa painavampaa? Pakkailin, en kantanut.

Vastasyntyneelle on pelastusliivejä. Alkaen 3kg on meidän liivit. Sellaiset pikkuvauvalle sopivan malliset.

Painotarkkailua ei sen enempää tarvittu kuin itä muuten neuvolassa käydään vastasyntyneen kanssa. Neuvolasta mkille ja mökiltä kerran käytiin. Kaikki hyvin. Eikai me nyt mökillä edes oltaisi jos vauvan tai minun voinnissa olisi jotain tarkkailtavaa tai huolestuttavaa. Mies on lääkäri.

Kyllä, haavassa oli metallhakaset. Mitä siitä? Eikö niiden kanssa saa poistua kotoa? Keitetyllä vedellä huuhdoin ja oli ihana kuljeskella vähissä vaatteissa ja antaa haavalle kunnolla aamusta iltaan ilmakylpyä kun ei tarvinnut mitään naapureita miettiä.

Ja se veneellä meno nyt ei juuri autossa istumisesta poikkea. Vähemmän siinä on äkkijarrutuksen ja turvavyön kiristymisen riskejä yms. Vakaa vene, ei mikään soutuvene. Rauhaksiin kun menee eikä ryskää niin hyvinhän sillä pääsee. Ja kun on tottunut veneessä kulkemaan, ei sinne nouseminen ole mikään haastava juttu.

Mutta kukin tekee kuinka parhaaksi tuntee. Minulla on ollut sektio, jonka jälkeen olin aivan vuodepotilas ja pelkkä vaatteiden pueminen oli iso projekti. Sitten sektio, jonka jälkeen en tarvinnut kipulääkkeitä kuin 1,5 vrk ja olin jo sairaalassa paljon jalkeilla. Kolmas sektio näiden välistä. Tapauskohtaista ihan yhdenkin äidin kohdalla miten toipuminen lähtee.

Vierailija
57/59 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tapaus kuulostaa järkyttävältä. Hyvä vaan, että miehes mottasi mummoa. Sitähän se eukko kerjäsi.

Ihmettelen tätä muuta mielenkiintoista keskustelua synnytyksestä toipumiseen liittyen. Miksi niin moni hyökkäävästi kritisoi kun osa on päässyt aikaisin jalkeille? Eihän se keneltäkään ole pois ja varmaan jokainen tajuaa ettei tämä mikään kilpailu ole?! Kunhan väki kertoo kokemuksista. Toisilla on paikat kipeät, toisilla ei. Miksei voi uskoa, että naapurissa rouva voi olla elämänsä kunnossa, vaikka itsellä alapää ei kestä edes wc-käyntiä moneen viikkoon? Eikä vastaavasti tarvitsisi nenänvartta katsella ja laiskaksi profiloida jos itsellä vointi salliin puutarhatyöt synnytysviikolla ja naapurissa ei postinhakureissu suju ilman irvistystä. Me ollaan erilaisia.

Vierailija
58/59 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin.

Vierailija
59/59 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä paskaa. Mä kävelin sairaalasta 2km päähän junalle ja junalla 2km kotiin. 24h sitten synnyttänyt. Ja ihan mielellään kävelin!!