Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ehdotetaan ystäväpariskunnalle tapaamista ravintolassa/ baarissa, kuka maksaa laskun?

Vierailija
29.06.2016 |

Tällainenkin dilemma tuli tässä lomalla vastaan kun omat ja ystäväperheen näkemyksen asiasta erosivat.

Millaisia käytäntöjä teillä on tai mitä asiasta ajattelette?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette taida enää mennä ravintolaan ko. pariskunnan kanssa. :D

Vierailija
42/52 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en halua olla sellaisten ihmisten kanssa, joiden mielestä kanssasi on vaivalloista ja kallista olla ystävä. En halua, että kaveri laskee yhteiselle ajalle hinnan, joka minun pitäsi maksaa heille vastavuoroisella tapaamisella. Siksi kutsun kaverit lenkille enkä syömään. Ei maksa mitään.

Et kai sitten vastavuoroisestikaan mene toisten luokse kahville tai syömään tai mitään muutakaan? Fakta nyt vaan on se, että kyllä sen illallisen tai kahvittelun järjestäminen maksaa rahaa ja vaivaa. Ja on se kyllä perseestä olla yksipuolisesti se, joka tarjoaa ja järjestää illanvieton.

Ei, en mene illanviettoon, koska silloin kaverini kokisivat, että olen harmituksen aihe, joka syö ja juo eikä edes maksa aiheuttamaansa vaivaa. Tosin minulla ei ole yhtään sellaisia ystäviä,. jotka tavallasi korostavat sitä, että kaiken on mentävä tasan kuin pikkulapsiperheessä jäätelön. Joku voi kutsua koko porukan Linnanmäelle ja maksaa rannekkeet eikä silti vaadi, että vastavuoroisesti muiden on tarjottava hänelle jotain samalla rahalla. Ystävyys kun ei ole mitään mitattavaa.

No en mielestäni missään sanonut että kaiken pitäisi aina mennä millilleen tasan. Mutta kyllä vastavuoroisuus on ihan perusjuttuja ystävyyssuhteissa. Vaikka olisi kuinka hyvä ystävä niin ei kukaan jaksa olla jatkuvasti se joka maksaa ja järjestää kaiken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap jossain kommentoi, että kokivat helpommaksi kutsua ravintolaan. Tämä mun mielestäni muuttaa tilannetta. Jos olis ollut ap:n "vuoro" kutsua kylään ja kutsuikin ravintolaan niin seuraavalla kerralla vieraat kutsuvat ap:n joko kotiinsa tai ravintolaan ja vastaavat kustannuksista. Riippuu siis miten ap on kutsun esittänyt. Jos sepustanut miten on vaivaa kutsua kotiin niin ymmärrän paremmin vastapuolta jotka olettivat ap:n maksavan.

Vastasin sen siis siihen kommenttiin, jossa mietittiin että tiedänkö että kotonakn tehty ruoka maksaa. Olemme itse kutsuneet heitä useimmin kotiimme ja nyt päätimme että emme enää kutsu heitä tänne ennen kuin olemme saaneet vastavuoroisen kutsun. Kaikilla tuntuu olevan sen verran kiirettä, että ehdotimme sitten tapaamista ravintolassa.

No nyt on hyvä syy lopettaa heidän kanssaan tapaamiset kokonaan. Mua ärsyttää tietyt ystävät, jotka eivät itse ikinä tee aloitetta, eivät kutsu ikinä kylään (ovat asuneet talossaan jo 15 vuotta, eikä kutsua ole kuulunut. Tuona aikana me olemme muuttaneet ja aina kutsuneet tupareihin ym.) Ja oikeasti, me olemme hyviä ystäviä. Välimatka vaan pitkä. Hän vain on niin saamaton, ettei ole varmaan ikinä kutsunut ketään tai keittänyt kahveja kellekään. Aina kun näemme, on ihana nähdä. Osaksi ainakin minulla ystäväpiiri on muokkautunut sen mukaan, keneltä saamme vastakutsuja. Esim. lukiossa meitä oli tietty porukka. Mutta vaan joku on pyytänyt kylään ja ollaan tapailtu yhä 15 v.

Vierailija
44/52 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten se sitten lopulta meni, kuka maksoi?

En itse kyllä ainakaan millään pokalla alkaisi vaatimaan että toisten tulisi maksaa vaikka olisinkin jostain syystä olettanut että toiset tarjoaa mutta mikäli he ilmaisisivat että erikseen niin ihan napioitta etsisin kukkaron.

Miten tuo tilanne edes meni, siis millä tavalla vaativat?

Vierailija
45/52 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhdessä sovitaan tapaaminen ravintolaan, niin lasku jaetaan. Jos kutsuu toisen ravintolaan, niin silloin kutsuja maksaa. 

Eli ekassa keskustellaan missä tavataan ja edotellaan paikkoja ja ravintoloita.

Toisessa soitan ja kutsun, että tulkaan syömään ravintolaanX  tiistaina klo 18.00.

Vierailija
46/52 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kutsuja maksaa näissä tapauksissa:

"Tervetuloa juhlistamaan synttäreitäni/valmistumistani sinne ja sinne klo xx"

"Mennäänkö syömään, voisin tarjota, kun olet ollut niin avuksi"

"Olen sulle lounaan velkaa, mennäänkö tänään?"

Jokainen maksaa omansa, jos ystävälle sanoo:

"Mennäänkö yhdessä lounaalle?"

"käydäänkö testaamassa tuo uusi ravintola"

"Nähdäänkö ravintolassa, voisi syödä oikein pitkän kaavan mukaan"

Jos jollekin vieraammalle ehdottaa syömistä, niin ehkä silloin ehdottaja maksaa. Esim. henkilö tehnyt ison tilauksen sinun firmastasi, niin sinä kiitokseksi maksat ruuan.

Pomo antanut palkankorotuksen ja sen kunniaksi pyydät lounaalle, niin sinä maksat.

Nyökyttelin mukana mutta vika lause pilasi viestin. Tuossa tapauksessa kukin maksaa omat syömisensä.

Vierailija
47/52 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yhdessä sovitaan tapaaminen ravintolaan, niin lasku jaetaan. Jos kutsuu toisen ravintolaan, niin silloin kutsuja maksaa. 

Toisessa soitan ja kutsun, että tulkaan syömään ravintolaanX  tiistaina klo 18.00.

Tosielämässä se harvemmin luonnistuu noin, että vaan ilmoitetaan että tiistaina kuudelta on sitten sovittava, kun itselle sattuu sopimaan silloin.

Oikeastihan keskustelu menee niin että joku heittää ilmoille ehdotuksen syömään menosta, ehkä paikankin nimen, ja sitten aletaan sumpia koska olisi hyvä hetki kaikille osapuolille.

Mutta onko se sinusta kutsu vai yhdessä sopimista?

Vierailija
48/52 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten se sitten lopulta meni, kuka maksoi?

En itse kyllä ainakaan millään pokalla alkaisi vaatimaan että toisten tulisi maksaa vaikka olisinkin jostain syystä olettanut että toiset tarjoaa mutta mikäli he ilmaisisivat että erikseen niin ihan napioitta etsisin kukkaron.

Miten tuo tilanne edes meni, siis millä tavalla vaativat?

Maksettiin kyllä lopulta omamme kun pariskunta totesi että no voivat tämän kerran sitten maksaa mutta yleensä se on kyllä kutsujan tehtävä maksaa lasku. Keskustelu alkoi siis niin että parinkunta kysyi ruokailun loputtua että mitenkäs tämä maksu hoidetaan. Vastattiin eikös pyydetä erikseen (molemmille pariskunnille omat) niin pariskunta vastasi että me kyllä kutsuimme heidät syömään. Kivoja ihmisiä mutta tosiaan aika nihkeä maku jäi tästä tapaamisesta.

Vierailija
49/52 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosielämässä se harvemmin luonnistuu noin, että vaan ilmoitetaan että tiistaina kuudelta on sitten sovittava, kun itselle sattuu sopimaan silloin.

Oikeastihan keskustelu menee niin että joku heittää ilmoille ehdotuksen syömään menosta, ehkä paikankin nimen, ja sitten aletaan sumpia koska olisi hyvä hetki kaikille osapuolille.

Mutta onko se sinusta kutsu vai yhdessä sopimista?

Selkeästi yhdessä sopimista. Ideoita ilmassa on yhdessä sopimista.  Kun esittää kutsun, niin silloin voi muuttaa aikaa toisen menojen mukaan, mutta ei kai se toinen ala ehdottelemaan muita paikkojakin? 

Vierailija
50/52 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varautuisin kyllä maksamaan tuollaisessakin tilanteessa että kutsutaan: "Ravintolassa on bliniviikot, mennääkö? Sopisiko esim. tiistain klo 18?"

Ainoastaan jos saan ihan virallisen kutsun vastauspyyntöineen (häät, valmistujaiset jne.) niin oletan illan oletan kutsujan piikkiin

Vierailija
51/52 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas...täytyykin tästä lähtien varmuuden vuoksi sanoa että "tämä ei ole kutsu, en maksa kaikkien laskua" kun sovimme ravintola-iltoja ystävien ja tuttujen kanssa. Mutta ei ole vielä tullut sellaista tilannetta että joku olisi maksattanut minulla ruokansa ja juomansa ellei niin ole etukäteen sovittu. Enkä ole itse olettanut että joku tarjoaa minulle ellei hän ole sanonut että "minä tarjoan tai minä maksan".

Siis kuka kehtaa sanoa toiselle että sinä sitten maksat laskun???

Vierailija
52/52 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen maksaa omansa. Vanhemmat maksavat omista  lapsistaan  aiheutuneet kustannukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi