Jätin FB:n. "Ystävät" jättivät minut.
Luulin, että minulla on ystäviä, jotka viihtyvät seurassani. Minä viihdyin heidän seurassaan. Näin heitä porukkamme yhteisissä tapaamisissa ja juhlissa. Matkoillakin käytiin.
Kyllästyin Facebookiin ja lähdin sieltä aikoja sitten. Enää minua ei kutsuta minnekään. Olen yrittänyt monta kertaa ottaa yhteyttä ystäviin, mutta he eivät ole kiinnostuneita näkemään. Sanovat "joo nähdään joskus", mutta eivät koskaan ehdota päivää. En enää tyrkytä seuraani; en halua stalkata.
Tavallaan hyvä, että FB:n jätön myötä tiedän olleeni tapaamisissa ja juhlissa vain kohteliaisuussyistä, mutta kyllähän se surettaa. Olla ilman ystäviä.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja en liity Facebookiin uudestaan ja anna kaikkea itsestäni firman vapaaseen käyttöön, jotta voin elää taas illuusioissa, jossa minusta pidetään.
ApÖh, eihän sun tartte sinne mitään päivitellä jos et halua.
Kaikki yksityisviestisi ja sosiaaliset suhteesi, toisten ottamat valokuvat, joihin sinut linkitetään... Sitä ei voi hallita vain jättämällä päivitykset tekemättä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja en liity Facebookiin uudestaan ja anna kaikkea itsestäni firman vapaaseen käyttöön, jotta voin elää taas illuusioissa, jossa minusta pidetään.
Kaikki yksityisviestisi ja sosiaaliset suhteesi, toisten ottamat valokuvat, joihin sinut linkitetään... Sitä ei voi hallita vain jättämällä päivitykset tekemättä.
Ap
Voit estää sen linkityksen tai laittaa sen ennakkohyväksyntään. Itselläni on ennakkohyväksynnässä, eli kukaan ei voi tagata mua ilman että hyväksyn tägäyksen. Ja kai osaat kontrolloida mitä yksityisviesteissä puhut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En veisi tuota noin pitkälle että sut olisi aina kutsuttu vain kohteliaisuudesta. Se vaan on niin, että facebookissa on todella matala kynnys kutsua ihmisiä mukaan juttuihin. Kun pitää vaikka juhlat ja 30 tyyppiä saa helposti kutsuttua mukaan eventissä niin ei sille kivalle kaveria, joka ei kuitenkaan ole se läheisin, jaksa alkaa soittelemaan ja luettelemaan paikkaa, aikaa, pukukoodia jne jotka kaikki muut saavat kätevästi yhdellä klikkauksella. Sori siitä.
Eikö sinua ollenkaan haittaa, että et näe tuttuasi vuosikausiin? Miksi edes olette kavereita? Ainiin, ettehän te enää ole, kun on vaivaa.
ApNo yhtä hyvin se tuttu voi kutsua mukaan juttuihin. Ja kyllä esim epämuodollisempiin kahden kesken näkemisiin voikin helpommin kutsua mukaan.
Mitenkä kauan luulet, että jaksaa olla yksipuolisesti yhteydessä ihmiseen, joka ei edes jaksa kutsua omiin pirskeisiinsä?
ApNo, on mulla enemmänkin kuin yksi kaveri, no worries. Sullahan sitä kaveripuutetta taisi olla? ;) Ja edelleenkin, läheisimmät kutsuisin olivat facessa tai ei, mutta on paljon sellaisia hyviä tyyppejä, joiden kaa kiva välillä jutella, mutta eivät kuitenkaan ole niitä ylimpiä ystäviä. Ne kutsuu helposti facessa mukaan, mutta ei tosiaan ala näkemään ylimääräistä vaivaa.
Olen tavallaan tyytyväinen, että tiedän olleeni "ystävilleni" juuri näin arvokas kuin viestissäsi annat ymmärtää osan kavereistasi olevan sinulle. Oli mukava tuntea itsensä halutuksi ja arvokkaaksi, mutta mielummin elän todellisuudessa. 10 vuotta sitä illuusiota kestikin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVoit estää sen linkityksen tai laittaa sen ennakkohyväksyntään. Itselläni on ennakkohyväksynnässä, eli kukaan ei voi tagata mua ilman että hyväksyn tägäyksen. Ja kai osaat kontrolloida mitä yksityisviesteissä puhut?
Tunge se FB sinne WhatsAppiisi.
Ap
Joo useamman kerran saanu kuulla, niin ku sä et oo siellä faces. Siskosta lähtien. Aivan kuin en olisi enää elossa/olemassa. En tiedä mistään mitään enää. Ulkopuolinen. En tekstiviestin arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En veisi tuota noin pitkälle että sut olisi aina kutsuttu vain kohteliaisuudesta. Se vaan on niin, että facebookissa on todella matala kynnys kutsua ihmisiä mukaan juttuihin. Kun pitää vaikka juhlat ja 30 tyyppiä saa helposti kutsuttua mukaan eventissä niin ei sille kivalle kaveria, joka ei kuitenkaan ole se läheisin, jaksa alkaa soittelemaan ja luettelemaan paikkaa, aikaa, pukukoodia jne jotka kaikki muut saavat kätevästi yhdellä klikkauksella. Sori siitä.
Eikö sinua ollenkaan haittaa, että et näe tuttuasi vuosikausiin? Miksi edes olette kavereita? Ainiin, ettehän te enää ole, kun on vaivaa.
ApNo yhtä hyvin se tuttu voi kutsua mukaan juttuihin. Ja kyllä esim epämuodollisempiin kahden kesken näkemisiin voikin helpommin kutsua mukaan.
Mitenkä kauan luulet, että jaksaa olla yksipuolisesti yhteydessä ihmiseen, joka ei edes jaksa kutsua omiin pirskeisiinsä?
ApNo, on mulla enemmänkin kuin yksi kaveri, no worries. Sullahan sitä kaveripuutetta taisi olla? ;) Ja edelleenkin, läheisimmät kutsuisin olivat facessa tai ei, mutta on paljon sellaisia hyviä tyyppejä, joiden kaa kiva välillä jutella, mutta eivät kuitenkaan ole niitä ylimpiä ystäviä. Ne kutsuu helposti facessa mukaan, mutta ei tosiaan ala näkemään ylimääräistä vaivaa.
Olen tavallaan tyytyväinen, että tiedän olleeni "ystävilleni" juuri näin arvokas kuin viestissäsi annat ymmärtää osan kavereistasi olevan sinulle. Oli mukava tuntea itsensä halutuksi ja arvokkaaksi, mutta mielummin elän todellisuudessa. 10 vuotta sitä illuusiota kestikin.
Ap
No minulla on useampi hyvä ja läheinen ystävä ja sitten kymmenittäin kivoja kavereita. Sä oot yksinäinen. Onko varaa arvostella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mut on ehkä kaks kertaa kutsuttu mukaan johonkin facen kautta, moninkertaisesti enemmän viesteillä facen ulkopuolella.
Tässä on varmasti sukupolvieroja. 20-30 vuotiaat pääasiassa kutsuu facen kautta kaikkialle. Itse olen vain häihin saanut kutsut postissa, 90% facessa, 10% tekstareila. N28
Hyvä analyysi, olen 27 vuotias :D Ei mun kaveripiiristä juuri kukaan luo omista juhlistaan/illanvietoistaan mitään eventtejä faceen vaan laittavat ihan vaan viestin (ei todella mitään tekstaria silti!) että hei, tuutko sinne ja tänne aikana x. Ainoastaan isoja juhlia kuten polttareita on suunniteltu ja järkkäilty facessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVoit estää sen linkityksen tai laittaa sen ennakkohyväksyntään. Itselläni on ennakkohyväksynnässä, eli kukaan ei voi tagata mua ilman että hyväksyn tägäyksen. Ja kai osaat kontrolloida mitä yksityisviesteissä puhut?
Veikkaan, että tagi kyllä tehdään, mutta sitä ei näytetä muille asetuksista riippuen. FB saa kyllä tiedon, että se on sinun kuvasi. Tiesitkö, että kasvojentunnistus kehittyy koko ajan? Miten kontrolloit toisten kirjoituksia?
Voinko siis syyttää ystävien puutettani facebook-tilin puutteesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo minulla on useampi hyvä ja läheinen ystävä ja sitten kymmenittäin kivoja kavereita. Sä oot yksinäinen. Onko varaa arvostella?
Miten tämä oli arvostelua?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voinko siis syyttää ystävien puutettani facebook-tilin puutteesta?
Et. Minulla ei koskaan ollut ystäviä. Luulin vain, että yli 10 vuotta tuntemani ihmiset olivat ystäviäni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApNo minulla on useampi hyvä ja läheinen ystävä ja sitten kymmenittäin kivoja kavereita. Sä oot yksinäinen. Onko varaa arvostella?
Ap
Vihjaat että ystäväni eivät olisi minulle arvokkaita. Ovat he. Kuitenkin elämään mahtuu vain rajallinen määrä todella läheisiä ystäviä, kun ei kaikille vain aika riitä, vaikka kuinka tahtoisi. Osa jää sille facebook/hyvänpäiväntuttu tasolle. Ja heille ei l'ähde sähköpostit, vaan eventtikutsut facessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApVihjaat että ystäväni eivät olisi minulle arvokkaita. Ovat he. Kuitenkin elämään mahtuu vain rajallinen määrä todella läheisiä ystäviä, kun ei kaikille vain aika riitä, vaikka kuinka tahtoisi. Osa jää sille facebook/hyvänpäiväntuttu tasolle. Ja heille ei l'ähde sähköpostit, vaan eventtikutsut facessa.
Ja vastasin, että olen jokaiselle maailman ihmiselle vain hyvänpäiväntuttu. Miten se on sinun arvosteluasi?
Ap
Joo, mullakin on muutama tällainen "kaveri", jotka tekevät yhteyden pitämisen mahdollisimman vaikeaksi. Ei ole Facebookia, ei WhatsAppia, ei Skypeä, sähköpostit katsotaan harvoin tai vaihdellaan osoitetta yhtenään eikä ilmoiteta siitä, kiukutellaan vaan kun ei asia välity telepaattisesti muille. Muiden pitäisi soitella aina erikseen heille, ja aina jos yrittää soittaa niin ei voi vastata kun on huono hetki. Yksi soittaa takaisin ja haluaa jutella aamuseitsemältä, toinen joskus 22-23 aikaan illallla. Jos erikseen kutsutaan mukaan johonkin yhteiseen tekemiseen, niin alkaa kiukuttelu, että miksi ei häneltä kysytty etukäteen sopivaa aikaa. No me muut sovimme asiasta yhdessä siellä Facebookissa tai Whatsapissa, missä on helppo keskustella joukolla.
Jotenkin tämän pohjalta luulisi, että he eivät halua pitää yhteyttä, mutta sitten kyllä vedetään koko hernepelto nenään, jos kuullaan että ollaan jääty vaille kutsua jonnekin, tai siitä, että "muut eivät pidä yhteyttä". Olen todennut, että jotkut vaan nauttivat muiden pompottamisesta.
Minulla on näiden "ystävien" puhelinnumerot yhä puhelimessa. Pitäisikö poistaa ne?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ollut koskaan Facessa, viimeksi eilen pyydettiin mukaan, mutta ajattelin, etten vieläkään myy sieluani Zuckenbegille. Sosiaalinen elämä ei niin hirvittävän vilkasta ole, muutama harrastus on, missä näkee ihmisiä sekä työelämä. Minut saa kiinni ihan soittamalla, tekstaamalla ja wa:lla. Tai tulemalla juttusille face to face. Mutta harvemmin se puhelin kilkattaa, joten olen päätellyt sen elämän olevan siellä Facebookissa.
Mut whatsapp on nykyään Facebookin, eli oot jo myyny sielus Zuckerbergille :DD
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että minulla on ystäviä, jotka viihtyvät seurassani. Minä viihdyin heidän seurassaan.
Kyllästyin Facebookiin ja lähdin sieltä aikoja sitten. Enää minua ei kutsuta minnekään. Olen yrittänyt monta kertaa ottaa yhteyttä ystäviin, mutta he eivät ole kiinnostuneita näkemään.
Hei ap! Miten hyviä ystäviä tai läheisiä kavereita te olitte ennen lähtöäsi Facebookista? Vai onko teidän ystävyys syntynyt siellä facessa? Mikä facessa syntyy, näköjään jää myös sinne :/
En ole itse koskaan liittynyt Facebookiin enkä ole ainoa omassa ystäväpiirissäni. Mutta huomasin kyllä selkeän kadon käyneen ystävieni yhteydenotoissa. Ainoastaan nuo todellisen elämän muutamat ystävät jäivät. Lisäksi yksi tosi ihana monivuotinen ystävä ajalta jo kauan ennen somea alkoi facen jälkeen uudestaan pitämään yhteyttä :) Toimin myös aktiivisesti sen eteen kysellen hänen kuulumisiaan. Ihana nähdä häntä nykyisin ja vaihtaa kuulumisia ihan face to face!! :)
No ite en oo huomannu tollasta.. kyllä mulle ihan kaikki kaverit soittelee ja normaalisti whatsapissa juttelee ja kutsuu mestoille :D Ainoastaan yks kaveri on että "vittu ku et oo enää siellä, kaikki on". No ei oo kaikki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että minulla on ystäviä, jotka viihtyvät seurassani. Minä viihdyin heidän seurassaan.
Kyllästyin Facebookiin ja lähdin sieltä aikoja sitten. Enää minua ei kutsuta minnekään. Olen yrittänyt monta kertaa ottaa yhteyttä ystäviin, mutta he eivät ole kiinnostuneita näkemään.
Hei ap! Miten hyviä ystäviä tai läheisiä kavereita te olitte ennen lähtöäsi Facebookista? Vai onko teidän ystävyys syntynyt siellä facessa? Mikä facessa syntyy, näköjään jää myös sinne :/
En ole itse koskaan liittynyt Facebookiin enkä ole ainoa omassa ystäväpiirissäni. Mutta huomasin kyllä selkeän kadon käyneen ystävieni yhteydenotoissa. Ainoastaan nuo todellisen elämän muutamat ystävät jäivät. Lisäksi yksi tosi ihana monivuotinen ystävä ajalta jo kauan ennen somea alkoi facen jälkeen uudestaan pitämään yhteyttä :) Toimin myös aktiivisesti sen eteen kysellen hänen kuulumisiaan. Ihana nähdä häntä nykyisin ja vaihtaa kuulumisia ihan face to face!! :)
Kaipaan niitä "ystäviä", joiden kanssa kasvoin yhdessä aikuisiksi. On kohtuullisen karua ymmärtää, että oli koko ajan vain yksi pienestä porukasta, ei erikseen kiinnostava.
Ap
Tässä on varmasti sukupolvieroja. 20-30 vuotiaat pääasiassa kutsuu facen kautta kaikkialle. Itse olen vain häihin saanut kutsut postissa, 90% facessa, 10% tekstareila. N28