Syönkö oikein ja terveellisesti ja ennenkaikkea, laihtuuko tällä?
Olen nyt aloittanut elämäntaparemontin. (kirjoitin tästä eilen illalla että tänään alkaa)
Nyt mietin syönkö oikein. Ensimmäistä kertaa elämässäni välttelen kaikkea light- ja rasvaton tuotteita.
Aamulla söin kaurapuuroa veteen keitettynä ja kauraleseitä lisänä, yhden keitetyn kananmunan ja vihreää teetä. Päivällä söin ison kanan rintaleikkeen(grillattu) ja salaattia (salaatti, tomaatti, viinirypäle, leipäjuusto) ja lopuksi kreikkalaista jugurttia hunajalla.
Illalla söin samaa salaattia mutta lisänä vesimelonia ja yhden keskikokoisen uudenperunan sekä keitetyn munan. Jälkkäriksi turkkilaista jugurttia hunajalla ja puolikkaalla banaanilla sekä vesimelonilla. Lisäksi söin 5 palaa 70% suklaata.
Kiitos jos viitsit kommentoida jotain 😊 Missä petrattavaa?
Ai niin ja illalla laitoin salaattiin vielä pellavansiemeniä rouheena. Ja tietysti vettä join.
Kommentit (104)
tosiaan n. 15 kpl erilaisia pähkinöitä ja puolikas avokado päivässä niin saat hyviä rasvoja! ja smoothieita suosittelen, niihin saa helposti tungettua kaikkea terveellistä esim erilaisia marjoja, superfoodeja, banaania, pinaattia, mitä vain! zemppiä uuteen elämään :-)
Koko tämä kananmunan ja kolesterolin monimutkainen suhde voidaan purkaa muutamaan perussääntöön. Ne riippuvat pitkälti siitä, millaiset rasva-arvosi ovat. Onko sinulla paljon hyvää kolesterolia ja vähän huonoa vai toisinpäin?
Jos sinulla on kananmunien syömisestä huolimatta paljon hyvää ja vähän huonoa kolesterolia, voit jatkaa samalla linjalla. Kuulut todennäköisesti siihen joukkoon, jonka kolesteroliarvoja ruoan kolesteroli ei heilauta.
Sen sijaan jos kananmunien käytön lisääminen on kasvattanut reilusti huonon kolesterolin määrää, olet herkkä ravinnon kolesterolille. Vältä siis kananmunia.
Personal trainer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista 😊
Kovasti nyt hämmentää ristiriitaiset kommentit asioista..
Saako niitä kananmunia syödä päivittäin vai ei? Tai siis tottakai saa mutta mites ne kolesterolit?
Ja se hunaja! Mun herkkua 😋 Mutta lupaan jättää sen pois alkuun pääsyn jälkeen 😊 En viitsi vetää alkua liian tiukaksi koska itseni tuntien en sitten pysty muuttamaan elintapoja ainakaan pysyvästi.
Joku kysyi liikunnasta. En ole vuosiin harrastanut liikuntaa kun en ole jaksanut. Sitten kun olo piristyy niin toivottavasti jää energiaa taas liikkumiseen. Työni kyllä on tällä hetkellä toisinaan hyvinkin fyysistä ja nostelen paljon painavia tavaroita mutta se on kuitenkin työtä se. Liikunnan ilon haluan taas löytää! Olin ennen himolenkkeilijä. En tiedä mihin se katosi? Näiden laardien alle varmaan 😭
ApKananmunia saa syödä päivittäin. Keltuaisen voi jättää välillä pois(jos teet esim munakkaan niin älä laita kaikkia keltuaisia). Kananmuna on hyvä proteiinin lähde ja hyvä rasvanlähde mutta keltuaisessa on ne kalorit 😉 laihduttajalle siis suosittelen munia mutta osan ilman keltuaista. Itse syön päivittäin munia ja kolesteroli arvoni ovat ihanteelliset. Ei ne munat siihen mitään tee. Jos vaan mahdollista niin palkkaa joku kattomaan sun ruokapäiväkirja ja potkimaan liikunnan alkuun. Ei sitä pt:tä tartte kuukausiksi palkata, 1-2 tapaamistakin antaa jo paljon ja jatkoa aina voi ottaa jos tuntuuu siltä.
Keltuaisessa on kaikki ravinto ja kalorit, näitä tarvitaan. Joten ei keltuaisia jätetä syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmisten välillä on valtavia yksilöllisiä eroja siinä, kuinka paljon esimerkiksi yksi kananmuna nostaa veren rasva-arvoja. Erot johtuvat siitä, että elimistömme käsittelee kolesterolia kovin eri tavoin.
Ensimmäisenä erot tulevat esiin imeytymisessä. Osalla ihmisistä vain 25 prosenttia syödystä kolesterolista imeytyy maksaan ja loput 75 prosenttia kulkee suoliston läpi imeytymättä. Se ulostetaan pois.
Toisilla tilanne on päinvastainen. Heillä jopa 80 prosenttia ruoan kolesterolista voi siirtyä maksaan.
Tämä tarkoittaa, että ensimmäisellä ryhmällä yksi kananmuna tuskin hetkauttaa veren rasva-arvoja mihinkään, kun taas jälkimmäisellä ryhmällä se saattaa näkyä arvojen nousuna.
Ja tätä kaikkea voi säädellä sillä mitä muuta syö. Niinsanottu jätehuolto toimii jos syö vesipitoisia vihanneksia, hedelmiä ja muuta ruokaa joka puhdistaa elimistöä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä rasvan rakastajat liikkeellä näemmä. Kiva, kun verisuonet tukkeutuu munista ja muusta rasvasta
Jep. Sitten kun mulle aikanaan tehdään ruumiinavaus, paljastuu kuolemaan johtaneeksi syyksi se, että verisuonet ovat täynnä kananmunia.
Muistahan muuten sitten itsekin, ettet syö ollenkaan mitään rasvaa, se siirtyy syömisen jälkeen suoraan reisiisi muuttumattomana käymättä ruuansulatustakaan läpi.
Vierailija kirjoitti:
Koko tämä kananmunan ja kolesterolin monimutkainen suhde voidaan purkaa muutamaan perussääntöön. Ne riippuvat pitkälti siitä, millaiset rasva-arvosi ovat. Onko sinulla paljon hyvää kolesterolia ja vähän huonoa vai toisinpäin?
Jos sinulla on kananmunien syömisestä huolimatta paljon hyvää ja vähän huonoa kolesterolia, voit jatkaa samalla linjalla. Kuulut todennäköisesti siihen joukkoon, jonka kolesteroliarvoja ruoan kolesteroli ei heilauta.
Sen sijaan jos kananmunien käytön lisääminen on kasvattanut reilusti huonon kolesterolin määrää, olet herkkä ravinnon kolesterolille. Vältä siis kananmunia.
Jos on lihottanut itsensä huonoilla hiilareilla ja sokerilla on kananmunat hyttysenpaska kokonaisuuteen verrattuna.
Hiilarisokerelimistö ei pysty puolustautumaan mutta jos syö twrveellisesti voi vetää vaikka pizzan viikossa ilman haittoja.
Jätehuolto on avainsana.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimukset ovat osoittaneet, että ihmisten välillä on valtavia yksilöllisiä eroja siinä, kuinka paljon esimerkiksi yksi kananmuna nostaa veren rasva-arvoja. Erot johtuvat siitä, että elimistömme käsittelee kolesterolia kovin eri tavoin.
Ensimmäisenä erot tulevat esiin imeytymisessä. Osalla ihmisistä vain 25 prosenttia syödystä kolesterolista imeytyy maksaan ja loput 75 prosenttia kulkee suoliston läpi imeytymättä. Se ulostetaan pois.
Toisilla tilanne on päinvastainen. Heillä jopa 80 prosenttia ruoan kolesterolista voi siirtyä maksaan.
Tämä tarkoittaa, että ensimmäisellä ryhmällä yksi kananmuna tuskin hetkauttaa veren rasva-arvoja mihinkään, kun taas jälkimmäisellä ryhmällä se saattaa näkyä arvojen nousuna.
Et taida tietää kolesterolista paljonkaan.
Oletko perheellinen vai itekseen? Heräsi vaan ajatus kun itsekkin pitäisi vähän keventää mutta se pitäisi olla lähempänä normaali ruokaa siis normaalilla tarkoitan sellaista mitä lapsetkin syö. Meillä ei lapset salaatteja juuri syö. Ei ole aikaa tehdä eikä rahaa ostaa monia ruokia että itse söisi jotain muuta. Päivällinen on kuitenkin oltava lämmin ruoka. Mutta suunnitelmasi kuulosti hyvältä, pidän peukkuja että onnistut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä rasvan rakastajat liikkeellä näemmä. Kiva, kun verisuonet tukkeutuu munista ja muusta rasvasta
Jep. Sitten kun mulle aikanaan tehdään ruumiinavaus, paljastuu kuolemaan johtaneeksi syyksi se, että verisuonet ovat täynnä kananmunia.
Muistahan muuten sitten itsekin, ettet syö ollenkaan mitään rasvaa, se siirtyy syömisen jälkeen suoraan reisiisi muuttumattomana käymättä ruuansulatustakaan läpi.
Apua joo, ja mulla se avocadon rasva menee suoraan poskiin. Onneksi syön niitä kausittain kaksikin päivässä, pysyy nassu suorana. Mihin mahtaa ne pähkinät kerääntyä?
Vierailija kirjoitti:
Oletko perheellinen vai itekseen? Heräsi vaan ajatus kun itsekkin pitäisi vähän keventää mutta se pitäisi olla lähempänä normaali ruokaa siis normaalilla tarkoitan sellaista mitä lapsetkin syö. Meillä ei lapset salaatteja juuri syö. Ei ole aikaa tehdä eikä rahaa ostaa monia ruokia että itse söisi jotain muuta. Päivällinen on kuitenkin oltava lämmin ruoka. Mutta suunnitelmasi kuulosti hyvältä, pidän peukkuja että onnistut.
Tee salaatti lisäksi, syöt suurimman osan itse ja korvaat sillä esim perunan tai pastan. Oppii lapsetkin syömään salaattia kun popsit onnellisena sitä siinä pöydässä.
Syö vaikka neljä kananmunaa päivässä, mutta heitä keltuaiset pois. Saat vaan protskut ja kaloreita ei ole nimeksikään.
Lisäisin hedelmiä, marjoja ja juureksia. Esim. pienempi salaatti, ja viereen vaikka bataattia/perunaa/porkkanaa, mitä tahansa haluat! Maitotuotteita vähentäisin ja korvaisin kasviperäisellä tuotteella. Salaattiin heittäisin cashew pähkinöitä.
Hyvältä kuulostaa, itse syön aikalailla samalla tavalla mutta lihaa ei lautaselta löydy. Tsemppiä painonpudotukseen! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista 😊
Saako niitä kananmunia syödä päivittäin vai ei? Tai siis tottakai saa mutta mites ne kolesterolit?
Ja se hunaja! Mun herkkua 😋 Mutta lupaan jättää sen pois alkuun pääsyn jälkeen 😊 En viitsi vetää alkua liian tiukaksi koska itseni tuntien en sitten pysty muuttamaan elintapoja ainakaan pysyvästi.
Joku kysyi liikunnasta. En ole vuosiin harrastanut liikuntaa kun en ole jaksanut. Sitten kun olo piristyy niin toivottavasti jää energiaa taas liikkumiseen. Työni kyllä on tällä hetkellä toisinaan hyvinkin fyysistä ja nostelen paljon painavia tavaroita mutta se on kuitenkin työtä se. Liikunnan ilon haluan taas löytää! Olin ennen himolenkkeilijä. En tiedä mihin se katosi? Näiden laardien alle varmaan 😭
ApKananmunia saa syödä päivittäin. Keltuaisen voi jättää välillä pois(jos teet esim munakkaan niin älä laita kaikkia keltuaisia). Kananmuna on hyvä proteiinin lähde ja hyvä rasvanlähde mutta keltuaisessa on ne kalorit 😉 laihduttajalle siis suosittelen munia mutta osan ilman keltuaista. Itse syön päivittäin munia ja kolesteroli arvoni ovat ihanteelliset. Ei ne munat siihen mitään tee. Jos vaan mahdollista niin palkkaa joku kattomaan sun ruokapäiväkirja ja potkimaan liikunnan alkuun. Ei sitä pt:tä tartte kuukausiksi palkata, 1-2 tapaamistakin antaa jo paljon ja jatkoa aina voi ottaa jos tuntuuu siltä.
Keltuaisessa on kaikki ravinto ja kalorit, näitä tarvitaan. Joten ei keltuaisia jätetä syömättä.
Kyllä vaan jätetään kun laihdutetaan. Kun paino on hallussa niin asialla ei ole väliä mutta pudotusvaiheessa esim 4munan munakkaaseen tulee 2 keltuaista. Näin saadaan leikattua ylimääräisiä kaloreita. Laihduttaja kun ei tarvitse ylimääräisiä kaloreita...rautalangastako tää täytyy vääntää?
Täällä joku jankuttaa siitä, että nykyään syödään kevyt-tuotteita ja siltikin sydän- ja verisuonitaudit rehottavat. Kevyt-tuotteita on minun ymmärrykseni mukaan ollut markkinoilla enemmän ehkä kymmenisen vuotta.
Ensinnäkin sydän- ja verisuonitautien kehittyminen oireilevaksi ja elämää haittaavaksi vie vuosikymmeniä. Ne potilaat joita omassa työssäni leikkaussalin verisuonihoitajana hoidan ovat iältään pääasiassa 55-90 vuotiaita. Heidän alaraajojen ahtauttava/tukkeava verisuonitauti on kehittynyt monien vuosikymmenien kuluessa. Iso syy verisuonten ahtautumiseen on tupakointi yhdistettynä korkeaan kolesteroliarvoon (ja diabetekseen), sekä liikunnan vähyys. Väittäisin, että kevyt-tuotteiden osuus heidän sairauteensa on täysi nolla.
Vierailija kirjoitti:
Syö vaikka neljä kananmunaa päivässä, mutta heitä keltuaiset pois. Saat vaan protskut ja kaloreita ei ole nimeksikään.
:D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista 😊
Kyllä vaan jätetään kun laihdutetaan. Kun paino on hallussa niin asialla ei ole väliä mutta pudotusvaiheessa esim 4munan munakkaaseen tulee 2 keltuaista. Näin saadaan leikattua ylimääräisiä kaloreita. Laihduttaja kun ei tarvitse ylimääräisiä kaloreita...rautalangastako tää täytyy vääntää?
Rautalangasta varmaan pitää vääntää se, ettei kaloreilla ole merkitystä vaan sillä, mistä ne tulee. Unohdetaan nyt ne kalorit.
Laihdut jos kalorit on alle oman kulutuksesi. Se selviää mittaamalla ruoat ja laskemalla jollain kalorilaskurilla.
Ruokavaliosi kuullostaa oikein terveelliseltä! Siitä voi hieman muokata jos kroppa ei jostain tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista 😊
Tarvitsee hyvän ravinnon kalorit. Keltuainen on munan ravinteikkain osa. Ihan hullua jättää se syömättä.
Vendaze kirjoitti:
Laihdut jos kalorit on alle oman kulutuksesi. Se selviää mittaamalla ruoat ja laskemalla jollain kalorilaskurilla.
Ruokavaliosi kuullostaa oikein terveelliseltä! Siitä voi hieman muokata jos kroppa ei jostain tykkää.
Kalorien laskeminen on syömishäiriö. Se ei ole tervettä.
Liian vähän kaloreita johtaa painon jumittamiseen tai nousuun.
Ei siis lasketa kaloreita vaan syödään hyvin ja terveellisesti ja ollaan onnellisia, eiks niin?
Elämäntaparemontissa on hyvä myös opetella unohtamaan ne kalorit. Keskitytään ravintoarvoihin mielummin ja siihen, minkälainen olo mistäkin tulee.
Sienimunakas, tomaattiviipaleita perään, pippuria ja terveellistä puhdasta suolaa. Nam.
Banaanimunakas, muatikoita ja vadelmia pakkasesta päälle, ehkä vähän kanelia. Ihana ruoka makeanhimoon!