Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten helpottaa liikunnan aloituksesta johtuvia kipuja?

Vierailija
25.06.2016 |

Kysymys oli oikeastaan jo otsikossa. Olen aloittanut liikunnan, näin aluksi teen 8-10km kävelylenkkejä. Aiemmin olen ollut sohvaperuna, joten tietysti se tuntuu jaloissa.

Pystyykö noita kipuja jotenkin vähentämään vai onko vaan odotettava, että elimistö tottuu? Omaa syytähän tämä on, kun ei ole tullut liikuttua säännöllisesti, ihan vaan ne pakolliset.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muutamia ft: n vinkkejä alaraajaongelmien ennaltaehkäisyyn:

- putkirullaus, myös jalkapohjat

- kompressiosukat

- venettelyä jo ennen lenkkiä, esim. pohkeet ( nilkka toimii paremmin), reiden etuosa ja nivusen alue (lonkkanivel toimii juoksussa paremmin)

- polvikipuisten kannattaa kyllä käydä ft: llä, nilkan ylipronaatio tulee ensisijaisesti korjata lihaksia vahvistamalla, jos siitä ei riittävästi apua, niin sitten tukipuhjallisilla ja lenkkarivalinnalla.

- alkuun lyhyet juoksut pehmeällä alustalla tai soralla. Ihmistä ei ole luotu kulkemaan kovalla alustalla. Isku kohdistuu kudoksiin kovalla joka kerta samalla lailla. Pehmeällä jakautuu eri tavoin.

Tässä muutama näin aluksi.

Vierailija
42/47 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla auttoi kun käytin pitkiä kompressiosukkia kävelyillä (sukat tuli polven alapuolelle). Jalat ei olleet niin rasittuneen oloiset ja väsyneet jälkeenpäin kuin ilman sukkia.

Minulla on kompressiosäärystimet, joiden käyttö lievensi pohjekipuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys oli oikeastaan jo otsikossa. Olen aloittanut liikunnan, näin aluksi teen 8-10km kävelylenkkejä. Aiemmin olen ollut sohvaperuna, joten tietysti se tuntuu jaloissa.

Pystyykö noita kipuja jotenkin vähentämään vai onko vaan odotettava, että elimistö tottuu? Omaa syytähän tämä on, kun ei ole tullut liikuttua säännöllisesti, ihan vaan ne pakolliset.

Kuntoosi nähden liian rankka aloitus. Kävele lyhyempiä lenkkejä ja vaikka useammmin. Anna lihaksille ja tukielimille aikaa kehittyä, muuten ne tulee kipeiksi.

Valitettavasti aika moni pilaa alkuinnotuksen vetämällä överit ja sitten on pakko lopettaa kun ei ole kivaa.

Vierailija
44/47 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntoosi nähden liian rankka aloitus. Kävele lyhyempiä lenkkejä ja vaikka useammmin. Anna lihaksille ja tukielimille aikaa kehittyä, muuten ne tulee kipeiksi.

Valitettavasti aika moni pilaa alkuinnotuksen vetämällä överit ja sitten on pakko lopettaa kun ei ole kivaa.

Lyhyemmät lenkit useamman kerran päivässä ei ole vaihtoehto, koska mulla on vain kerran päivässä mahdollisuus harrastaa liikuntaa. Niin kun jo aiemmin kirjoitin se kipu ei ole sellaista, että joutuisin hampaat irvessä liikkumaan vaan hyvin pientä, lähinnä sellaista, että tietää liikkuneensa normaalista enemmän.

Enkä todellakaan ole lopettamassa lenkkeilyä, koska nautin noista kävelylenkeistä, kun saan ihailla luontoa ja olla hetken ihan itsekseni. Lisäksi näiden lenkkien ansiosta mulla on virtaa päivisin paljon enemmän mitä aiemmin.

ap

Vierailija
45/47 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Aloita maltilla. Vähennä tarvittaessa lenkkien lukumäärää, tai lyhennä ainakin joidenkin lenkkien pituutta. Anna kropalle aikaa palautua.

2. Kompressiosukat tai -säärystimet. Suomalainen zero point on hyvä.

3. Lihashuolto. Kylmää ja kuumaa suihkussa, yöksi kylmägeeli pohkeisiin. Putkirullaus hellästi.

4. Fyssari. Ei se yksi kerta taloutta kaada. Mieluummin laittaa muutaman kympin siihen, että varmistaa, ettei jaloissa ole virheasentoa juostessa, kuin että rikkoo kroppansa väärällä juoksutyylillä.

5. Tekniikan kuvaaminen. Pyydä miestä kuvaamaan kävelytekniikkaasi niin näet pysyykö polvet "suorana" kävellessä (eli polvet ei saa taipua sisälle päin ).

6. Kunnon kengät. Lyhyille lenkeille esim paljasjalkakengät joilla saat vahvistettua jalan pienet lihakset. Pidemmille lenkeille iskuvaimennetut lenkkarit.

Näillä kannattaa aloittaa sitten, kun on kunnolliset kengät. Kaupungeilta löytyy yleensä myös ilmaisia liikuntaneuvojan palveluita joita kannattaa käyttää.

Tsemppiä!

Vierailija
46/47 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pieni lihaskipu on ihan normaalia, sitä voi helpottaa mm. venyttelyllä. jos taas on enemmän kipua, joka kohdistuu esim. tuettyyn kohtaan niin kannattaa pitää taukoa, että kipu hellittää ja sit alotella varovaisesti uusiks.

Vierailija
47/47 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venyttele

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä