Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten helpottaa liikunnan aloituksesta johtuvia kipuja?

Vierailija
25.06.2016 |

Kysymys oli oikeastaan jo otsikossa. Olen aloittanut liikunnan, näin aluksi teen 8-10km kävelylenkkejä. Aiemmin olen ollut sohvaperuna, joten tietysti se tuntuu jaloissa.

Pystyykö noita kipuja jotenkin vähentämään vai onko vaan odotettava, että elimistö tottuu? Omaa syytähän tämä on, kun ei ole tullut liikuttua säännöllisesti, ihan vaan ne pakolliset.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet aloittanut liikunnan liian rankasti. Kipu on hälytysmerkki, anna keholle enemmän aikaa tottua liikuntaan ja rasitukseen ja helpota suoritusta. Puoli tuntia liikuntaa kerrallaan riittää aluksi. Muista nesteyttää itseäsi ja syödä puolen tunnin sisällä liikunnasta jokin proteiini- ja hiilihydraattipitoinen palauttava välipala. Väsyneenä ja kipeänä ei pidä lähteä liikkumaan!

No voi hyvänen aika. Oon tuo "luukipuinen" ja pelkkä kävely (tunti rivakasti) ei siis tunnu enää missään, mutta semmoinen reilu 100 metrin hölkkä sai polvet ja nilkat huutamaan hoosiannaa. Ei oikeasti tuollainen lyhtypylväiden väli hölkäten voi olla enää liian rankka aloitus kun kuitenkin olen lenkkeillyt kävellen jo puolisen vuotta.

Ja joo, on kunnon kengät. Itseasiassa olen kokeillut nyt useammillakin lenkkareilla ja sama juttu joka kerta, kävely on ok mutta hölkkä sattuu ja sen jälkeen sattuu tietysti pelkkä kävelykin polviin ja nilkkoihin.

Vierailija
22/47 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Venyttely!

Lisäksi mulla auttoi kun lenkin jälkeen suihkutin vuorotellen kylmää ja kuumaa jaloille. Olen pari kertaa aloittanut juoksuharrastuksen ja tuo vuoroin kylmällä ja kuumalla suihkuttelu auttoi merkittävästi.

Mä aloitin kanssa hölkkäämisen kun kyllästyin pelkkään kävelyyn ja mulla särkee polvet ja säären sisäsyrjät just polven alapuolelta niin että nyt sitten kävelykin tekee oikeasti kipeää. Ja joo, ihan täys sohvaperuna olen ollut ja nyt sitten käynyt puolisen vuotta rivakoilla kävelylenkeillä mutta juokseminen on se tavoite. Ja hyvin se sujuukin, kunto siis riittää ihan ok, mutta nämä polvet..

Täytyy testaa tota kylmä/kuumasuihkuttelua mutta onko vinkkiä miten noita sääriä saa venytettyä?  Ja meneekö tuo polvikipu ohi jos vaan kivusta välittämättä jatkan?

Kannattaa varmaan käydä fysioterapeutilla.

Kotikonsteja ei löytyisi? Tuo fysioterapeutti on poissuljettu taloudellisista syistä ja kuitenkin haluaisin nyt jatkaa kun kerrankin elämässäni olen siinä kunnossa että jaksan oikeasti hölkätä. Se on aina ollut haave, jaksaa käydä juoksulenkillä ja olla sporttinen ja harrastaa liikuntaa. Nyt sitten vihdoin sain itseäni niskasta kiinni ja sohvaperunasta on tullut jo vähän timmimpi, niin en tosiaan haluasi tähän jättää. Pelkkä kävely ei tosiaan tunnu enää oikein missään ja mihinkään maksulliseen liikuntaan ei ole varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo esitettyjen lisäksi: onhan sulla kunnon kengät?

Joo on kunnon kengät. Oli ihan törkeen kalliit, mut hintansa arvoiset.

ap

Vierailija
24/47 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölkkäämisen sattuminen johtuu tod.näk. heikoista lihaksista, ylipainosta?, huonosta juoksuasennosta tms.  Kai niihin kipeisiin lihaksiin voi suihkaista magnesiumsuihketta tai jotakin kipugeeliä, särkylääkekin auttaa jos muu ei. Mutta juoksulihakset kuntoon ja kunnon venyttely.

Vierailija
25/47 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet aloittanut liikunnan liian rankasti. Kipu on hälytysmerkki, anna keholle enemmän aikaa tottua liikuntaan ja rasitukseen ja helpota suoritusta. Puoli tuntia liikuntaa kerrallaan riittää aluksi. Muista nesteyttää itseäsi ja syödä puolen tunnin sisällä liikunnasta jokin proteiini- ja hiilihydraattipitoinen palauttava välipala. Väsyneenä ja kipeänä ei pidä lähteä liikkumaan!

No voi hyvänen aika. Oon tuo "luukipuinen" ja pelkkä kävely (tunti rivakasti) ei siis tunnu enää missään, mutta semmoinen reilu 100 metrin hölkkä sai polvet ja nilkat huutamaan hoosiannaa. Ei oikeasti tuollainen lyhtypylväiden väli hölkäten voi olla enää liian rankka aloitus kun kuitenkin olen lenkkeillyt kävellen jo puolisen vuotta.

Ja joo, on kunnon kengät. Itseasiassa olen kokeillut nyt useammillakin lenkkareilla ja sama juttu joka kerta, kävely on ok mutta hölkkä sattuu ja sen jälkeen sattuu tietysti pelkkä kävelykin polviin ja nilkkoihin.

Virheasento? Juoksualusta? Epätasapaino lihaksissa? Riittämätön palautuminen?

http://www.juoksija-lehti.fi/Harjoittelu/Terveysjavammat/tabid/3017/Art…

Vierailija
26/47 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvikipuinen - sulla on varmaan pronaatio-ongelma. Köy intersportissa tms. Koneella kokeilemassa, millaset pohjalliset tarvit. Sama ongelma mulla, pohjallisilla lähti.

Vierailija
27/47 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata liioitella heti aluksi, jos lähtotilanne on huono ja kehoa ja eritoten kipuja kannattaa kuunnella. Nimim. molemminpuolinen todella paha plantaarifaskiitti ja siitä paraneminen estivät lenkkeilyn ja kävelyä sisältävät työt kolmeksi vuodeksi.

Vierailija
28/47 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko fysioterapeutit kaikki nykyään yksityisiä, eikö kunnan kautta pääse vai onko liian pitkät jonot?

Vierailija
29/47 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla ole sellasta kipua, jonka takia joutuisin hampaat irvessä liikkumaan ja jokainen liike olisi tuskaa. Enemmänkin hyvin pientä, joka ei vaikuta mihinkään arjen tekemisiin, mutta tietysti kävellessä tietää olleensa enemmän liikkeellä. Ja kuten sanottu mä nautin noista kävelylenkeistä, koska saan ihailla luontoa ja se on lisäksi ainoa hetki päivässä, jolloin saan olla täysin itsekseni, ettei aina ole joku lapsista lahkeessa pyytämässä jotain.

Ruokavalioni ja nesteytys on kunnossa. En ole myöskään ollut väsynyt, päinvastoin, virtaa on ollut enemmän tän liikkumisen aloittamisen jälkeen.

ap

Vierailija
30/47 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinun mahdollista päästä uimahalliin? Uinti tai vesijuoksu olisivat loistavia keinoja totuttaa keho liikuntaan! Aika taituri saat olla jos onnistut itsesi vedessä telomaan.. Vedessä tuntee itsensä niin ihanan kevyeksi eikä siellä liikkuminen tunnu samalla lailla rääkiltä kuin maalla.

Tämä ei valitettavasti ole mahdollista.

ap

Vierailija
31/47 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

i-vitamiini. kaikki treenaajat käyttää.

siis ibuprofeeni.

Vierailija
32/47 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Magnesium. Mä otan sitä liikunnan alussa aina vähän liikaa, koska se auttaa oikeasti. Toinen on venyttely. Se kannattaa tehdä ja kunnolla.

Tämä. Magnesium, sitraaatti. -oksidi imeytyy huonosti. Magnesium rentouttaa lihaksia, väheksytty kivennäisaine. Auttaa oikeasti stresssifiiliksiin. KVG  :)

Vierailija
33/47 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi venyttely ja aika.

Vierailija
34/47 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksijoilla kipeytyy penikat sääristä nopeastikkin jos huono tuuri.. johtuu tärinästä joka aiheutuu juoksussa ja lihasten kasvamisesta ja lihaskalvojen kiristyksestä. Tämä voi vaikuttaa myös polviin eli katso että juoksu alusta on pehmeä se vähentää tärähdyksiä. Pohkeiden venyttely on tärkeää.. myös säären etuosan venytys.( istu jalkojesi päälle nilkat ojennetuina. Toisella kädellä painat kantapäästä alaspäin ja toisella avustat polvesta ylös jolloin säären etu osa venyy. Toista toiseen jalkaan )

Myös tuo kylmä kuuma suihkuttelu on hyvä. kipualuelle kanttaa paikallisesti laittaa kipulääkettä sisältävää rasvaa. Ja magnesium kannattaa laittaa suihkeena suoraan jalkojen iholle jolloin imeytyy suoraan rasittuneille alueille.

Vierailija
35/47 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatoin lukea ketjun huonosti ja kysyn ehkä sellaista, joka jo kerrottu. Mikä paikka sulla tulee kipeäksi? Tuleeko se myös liikkuessa? Millaista kipu on? Auttaako venyttely?

.

Itse taas olen koukussa siihen, kun lihakset aristaa tehdystä liikunnasta.

Vierailija
36/47 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä se lähtee millä on tullutkin. Eli seuraavana päivänä vaan uudestaan niin saat veren kiertämään niihin kipeisiin lihaksiin.

Vierailija
37/47 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla juoksijoilla niitä kipuja on alussa. Ei niistä täysin pääse ikinä eroon vaikka tekis mitä. Mutta jos tuntuu että ihan kauhean kipeää käy ja jalat vaikka puutuu, niin taukoa vaan. 

Vierailija
38/47 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatoin lukea ketjun huonosti ja kysyn ehkä sellaista, joka jo kerrottu. Mikä paikka sulla tulee kipeäksi? Tuleeko se myös liikkuessa? Millaista kipu on? Auttaako venyttely?

.

Itse taas olen koukussa siihen, kun lihakset aristaa tehdystä liikunnasta.

Mulla ei ole kipeä mikään tietty kohta vaan molemmat jalat. Enkä tiedä voiko sitä varsinaiseks kivuks sanoa, mut siis tietää siinä arjessa liikkuneensa normaalista enemmän, mutta ei tarvitse mitenkään hampaat irvessä liikkua kuitenkaan. Tuo kipu ei pahene liikkuessa vaan pysyy samanlaisena. Venytellyt en hirveästi ole, mutta täytyy kokeilla sitä.

ap

Vierailija
39/47 |
25.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaskipu on hyvää kipua, tietää tehneensä jotain muutakin lööbailleensa. Jos mikään lihas ei kolota niin musta tuntuu että oon urheillut liian kevyesti. Joten liikunnasta rasittittuneista lihaksista ei kannata millään lailla huolestua.

Vierailija
40/47 |
26.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaskipu on hyvää kipua, tietää tehneensä jotain muutakin lööbailleensa. Jos mikään lihas ei kolota niin musta tuntuu että oon urheillut liian kevyesti. Joten liikunnasta rasittittuneista lihaksista ei kannata millään lailla huolestua.

Tämä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan