Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienituloinen, oletko puolisosi kanssa rahan takia?

Vierailija
23.06.2016 |

Ihan rehellisesti, aika monella olis huomattavasti huonompi elintaso ilman kumppania. Jos on lapsia, toinen joutuisi maksamaan elareita toiselle ja toinen kustantamaan yksin lapsen kuluja. Jos on pienituloinen, ei voisi haaveilla omistusasunnosta tai paremmasta elinstasosta, koskaan. Ihan rehellisesti, oletteko kumppanin kanssa osittain rahan takia?Olisiko teillä varaa nykyiseen elintasoon yksinänne?

Itseäni ahdistaa tämä asia todella paljon. Olen pienituloinen lastenhoitaja, mies DI ja opiskelee tohtoriksi. Tämän takia en suostu ottamaan asuntolainaa, ja asumme huonolla aluella vuokralla. Emme oikestaan tee vapaa- aikana mitään kun minulla ei ole rahaa, enkä halua elää miehen siivellä. Olemme naimisissa ja meillä on yksi lapsi. Haluaisin toisen ja mies vielä enemmän, mutta en suostu kun ajattelen että jos jään lasten kanssa yksinäni ei ole varaa kuin yhteen lapseen. Onko muita, jotka ajattelette näin? Miestä asia vähän vaivaa, kun työkaverinsa asuvat hyvillä alueilla omistusasunnoissaan. Nytkin vietämme juhannuksen kotona kun minulla ei ollut varaa juhannusmökin vuokraan. Ajattelen, että kun mies kerran halusi lastenhoitajan kanssa naimisiin, eläköön sitten sen mukaan. En suostu kenenkään elätiksi.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole vastannut, saisiko saman elintason ilman kumppaniaan?Mielestäni vasta silloin on tosirkkautta kun saa saisi saman elintason tai paremman ilman kumppania ja silti on hänen kanssaan.

Mittaat siis tosirakkauden rahassa? Eli yllättävissä elämänmuutoksissa myös rakkautesi määrä vaihtelee taloudellisen tilanteen mukaan? Rakastaisitko miestäsi enemmän, jos hän menettäisi työnsä tai sinä voittaisit lotossa?

Vierailija
22/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samassa veneessä miehen kanssa olen. Kumpikaan ei yksinään tätä asuntoa olisi hankkinut eikä minulla olisi nyt varaa maksaa miestä tästä ulos, jos eroaisimme. Yhteiset kulut olemme laittaneet puoliksi, mutta varmaan ensi vuonna mies alkaa maksaa enemmän, kun tipun pois ansiosidonnaiselta.

Ap, sinulla on enemmän ongelmia itsetunnon kuin rahan kanssa. Miehesi on kanssasi halunnut naimisiin ja lapsen, aivan varmasti hän on tulotasosi tiennyt. Jos mies haluaa sinusta erota, se johtuu ihan muusta kuin rahasta. Höllää nyt vähän pipoasi ja ajattele lastasi. Teillä ei taida hirveän hyvä ilmapiiri olla kotona.

No ei ole, mutta en ole muutenkaan mikään onnellinen ja iloinen ihminen. Minä sen eron haluaisin, ja elää tulojeni mukaan, en niin että olen kumppanin kanssa joka haluaisi elää oman tulotasonsa mukaan. Lasta ajattelen juuri eniten, hän on tyttö, enkä halua antaa kuvaa että äidillä ei ole rahaa mutta elän omistusasunnossa isänsä kanssa vain isänsä rahojen turvin. Kyllä naisella täytyy olla omat rahat ja elää sen mukaan että on varaa kustantaa oma elämänsä siten kuin  elää. Tuntuu, että monelle on ihan ok elää puolisonsa siivellä. Outoa.

Jos haluat eron niin mikset eroa sitten, varsinkin kun olette ilmeisesti koko ajan eläneet sinun tulotasosi mukaan eikä ero siten olisi sinulle taloudellisesti mahdotonta? Jos taas et halua eroa ja mies haluaa ja voi tarjota sinulle ja lapselleen, perheelleen, paremman elintason, en ymmärrä mikä on ongelma. Onko parisuhteessanne jokin pielessä niin, että eron uhka on olemassa? Jos ei, lakkaa huolehtimasta. Jos on, erotkaa tai selvittäkää asia. Se, että jatkuvasti varautuu pahimpaan, ei ole mitään elämää. Taidat itse seisoa oman onnesi edessä.

Olen vastavalmistunut huonosti työllistävälle alalle ja suunnittelen jo nyt uudelleen kouluttautumista. Mies töissä ja valmistumassa DI:ksi, vakityöpaikka, ok palkka. Ollaan keskusteltu ja mies on erittäinkin halukas "elättämään" minut työttömien aikojeni yli. Jos tulevaisuudessa roolit vaihtuvat (hyvin mahdollista), se on kohtuullista ja olen silloin omalta osaltani valmis ottamaan päävastuun meidän taloudesta. Olemme tiimi, joka toimii yhteisen hyvän eteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis et  ole tosissasi.

Mutta muutama ajatus. Mies tiesi sinut vaimoksi ottaessaan, ettei nai rahaa, päinvastoin. Hän ei varmaan kuitenkaan kuvitellut, että hänen pitäisi laskea elintasonsa sinun tulojesi tasolle. Vaikea uskoa, että hän suostuisi siihen, että sinä määräät myös hänen vapaa-ajanviettotavoistaan ja asumisesta. Nope kerta kaikkiaan.

Vierailija
24/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tällaisen aloittajasta tulee mieleen

a) yksinäinen nainen joka on kateellinen muille naisille joilla on mies.

b) jonkun juopporentun kanssa asuva nainen joka on katellinen muiden parisuhteista ja kunnollisista töissäkäyvistä miehistä.

c) joku työtön köyhä mies joka ei ole onnistunut saamaan naista ja joka omaa oloa kohentaakseen ajattelee ettei muita miehiäkään rakasteta kui rahan takia.

d) joku varakas mies jota joku nainen on pahasti käyttänyt hyväkseen.

Surullista. meillä mies tienaa enemmän kuin minä mutta en todellakaan halua erota hänestä siksi. Enkä kyllä mistään muustakaan syystä. Rahaa painetaan kokoajan lisää, hyviä miehiä on harvassa enkä omaani vaihtaisi, vaikka sitten olisi köyhä.

Vierailija
25/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole vastannut, saisiko saman elintason ilman kumppaniaan?Mielestäni vasta silloin on tosirkkautta kun saa saisi saman elintason tai paremman ilman kumppania ja silti on hänen kanssaan.

Käsityksesi tosirakkaudesta on outo. Mutta itse asiassa kyllä, minun henkilökohtainen talouteni olisi huomattavasti paremmassa jamassa jos en olisi valinnut olla mieheni kanssa. /22

Vierailija
26/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samassa veneessä miehen kanssa olen. Kumpikaan ei yksinään tätä asuntoa olisi hankkinut eikä minulla olisi nyt varaa maksaa miestä tästä ulos, jos eroaisimme. Yhteiset kulut olemme laittaneet puoliksi, mutta varmaan ensi vuonna mies alkaa maksaa enemmän, kun tipun pois ansiosidonnaiselta.

Ap, sinulla on enemmän ongelmia itsetunnon kuin rahan kanssa. Miehesi on kanssasi halunnut naimisiin ja lapsen, aivan varmasti hän on tulotasosi tiennyt. Jos mies haluaa sinusta erota, se johtuu ihan muusta kuin rahasta. Höllää nyt vähän pipoasi ja ajattele lastasi. Teillä ei taida hirveän hyvä ilmapiiri olla kotona.

No ei ole, mutta en ole muutenkaan mikään onnellinen ja iloinen ihminen. Minä sen eron haluaisin, ja elää tulojeni mukaan, en niin että olen kumppanin kanssa joka haluaisi elää oman tulotasonsa mukaan. Lasta ajattelen juuri eniten, hän on tyttö, enkä halua antaa kuvaa että äidillä ei ole rahaa mutta elän omistusasunnossa isänsä kanssa vain isänsä rahojen turvin. Kyllä naisella täytyy olla omat rahat ja elää sen mukaan että on varaa kustantaa oma elämänsä siten kuin  elää. Tuntuu, että monelle on ihan ok elää puolisonsa siivellä. Outoa.

Kieltämättä susta saa kuvan ettet oo kovin hilpeä ihminen, itse en jaksaisi asua ja elää kaltaisesi kanssa. En myöskään ymmärrä mitä tyydytystä saat täällä haukkumalla muita et kaikki joiden mies on paremmin toimeentuleva on miehen kanssa vain rahan takia ja sanomalla et se on huoraamista. Katsos kun ei kaikki ihmiset mittaa elämää ja parisuhdetta rahassa vaan rakkaudessa. Sinusta lapsi ei saa kovin hyvää esimerkkiä.

Vierailija
27/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Jos eroaisimme, saisin enemmän rahaa, kuin mitä tällä hetkellä kuukaudessa käytän. Olen aika tarkka rahasta, joten vähätkin ovat riittäneet. Mies tienaa lähes 3000€/kk ja minä olen opiskelija.

Vierailija
28/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasinhan mä et ei olis samaa elintasoa, mies maksaa mun matkat ja suurimman osan asuntolainasta jne. Mä esim maksoin oikeestaan kaikki ruoat kun mies opiskeli. Eli susta rakastin miestäni silloin kun hän opiskeli ja hän oli kanssani vaan rahasta ja sitten lakkasin rakastamasta kun hän alkoi tienaamaan enemmän kuin minä ja hän alkoikin todella rakastamaan minua?

Ei tuo sun teoria oikein toimi.

Nyt sanot sille ukolles et ottaa lopputilin niin rakkautesi häntä kohtaan taas roihahtaa :D

Vierailija
29/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vaikka mies tienaakin huomattavasti enemmän :) Olen täällä ennenkin sanonut et kun alettiin olemaan yhdessä päälle 7 vuotta sitten mies oli opiskelija ja minä tein kolmivuorotyötä kohtalaisella palkalla joten ekat vuodet mä olin se pääsäännöllinen elättäjä.

Kun mies valmistui ja sai hyväpalkkaisen työn jäin pois kolmivuorosta koska se oli aika rankkaa eikä meidän taloudellinen tilanne enää vaadi sitä. Nyt keväällä jäin myös osa-aikaiseksi ainakin toistaiseksi. Jos mies sairastuisi tai jäisi työttömäksi tai jotain niin olisin valmis palaamaan kolmeenvuoroon täysillä tunneilla.

Et ole rahan takia, mutta samalla kun mies painaa haastavaa työtä niska limassa ajattelit ettei tarvitse enää itse tehdä duunia kuin silloin tällöin.

Vierailija
30/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan muu tässä ketjustelussa ei ajattele että rakkaus ja raha liittyisivät millään tapaa toisiinsa paitsi ap. Suosittelen eroamista koska ilmeisesti et rakasta miestäsi jos hän tienaa sinua enemmän. Tai sitten sinun pitää pyytää häntä irtisanoutumaan työstään ja laittamaan kaikki lopputilirahat vaikka kossuun, muutatte  jonnekin veneen alle. Saa lapsikin hyvän mallin vanhemmistaan.

Vierailija
31/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla olisi varaa tällaiseen elintasoon ilman miestäni. Ei tosin hänelläkään olisi ilman minua. Me olemme määritelleet elintasomme sen mukaan, mihin meillä yhdessä on varaa, ja mm. siksi meillä on varaa lähteä huomenna vuokramökille.

Ihan sellainen ajatus tuli mieleen, että sulla täytyy olla säästöjä aika paljon, jos olette määritelleet elintasonne niin, että sinä pystyt sellaisen yksinkin ylläpitämään. Miksi ette käyttäisi niitä sun säästöjä vuokramökkiin tai johonkin muuhun mukavaan? Siten saisitte elämäänne pikkuisen luksusta eikä se tapahtuisi miehesi kustannuksella.

Vierailija
32/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me alettiin seurustelemaan aika pentuina. Nyt 10v myöhemmin mies on valmistunut ja tienaa oikein mukavasti, minäkin olen valmistunut ja tienaan tällä naisvoittoisella alalla huonosti. Kumpikaan ei ole koskaan kattonut että sun ja mun rahat, aina on ollut meidän rahat koska teemme yhdessä työtä tämän perheen eteen. Joskus se työ on palkatonta kuten lasten hoitaminen kotona, mutta yhtälailla tärkeää. Myös minun työpanokseni on yhtä arvokas kuin puolison ansiotyössä, vaikka siitä ei hyvin maksetakaan. Me ollaan yhdessä ihan rakkaudesta, kaksi lasta meillä on.

Vierailija
33/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vaikka mies tienaakin huomattavasti enemmän :) Olen täällä ennenkin sanonut et kun alettiin olemaan yhdessä päälle 7 vuotta sitten mies oli opiskelija ja minä tein kolmivuorotyötä kohtalaisella palkalla joten ekat vuodet mä olin se pääsäännöllinen elättäjä.

Kun mies valmistui ja sai hyväpalkkaisen työn jäin pois kolmivuorosta koska se oli aika rankkaa eikä meidän taloudellinen tilanne enää vaadi sitä. Nyt keväällä jäin myös osa-aikaiseksi ainakin toistaiseksi. Jos mies sairastuisi tai jäisi työttömäksi tai jotain niin olisin valmis palaamaan kolmeenvuoroon täysillä tunneilla.

Et ole rahan takia, mutta samalla kun mies painaa haastavaa työtä niska limassa ajattelit ettei tarvitse enää itse tehdä duunia kuin silloin tällöin.

Niin, ei tarvitse. Kuten miehenikään ei tarvinnut tehdä työtä opiskeluaikana vaan sai keskittyä opiskeluun rauhassa koska minä tein työtä. Nyt minä voin keskittyä enemmän kotiin, leipoa ja laittaa puutarhaa.  Jos olisin miehen kanssa rahan takia niin en olisi alunperin mennyt yksiin varattoman opiskelijan kanssa, eihän se todellakaan itsestäänselvyys ollut että sai töitä kun valmistui.  Niinkuin sanoin meillä on ollut alusta saakka yhteiset rahat, myös silloinkin kun ne olivat minun tienaamia.

Vierailija
34/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Minulle jäisi yksin enemmän omaa rahaa. Jotenki epäreilua eri tuloilla ja kuluilla maksaa kaikkea puoliksi.

Vierailija
35/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Saisin saman rahan yksinhuoltajana lasten kanssa (asumistuki, elatustuet, toimeentulotuki ja lapsilisät huomioiden) kuin millä meidän koko neljä henkinen perhe elää nyt joka kuukausi. Lisäksi jäisi hoitomaksut pois, joten fiksuinta olisikin asua eri osoitteissa. Eipähän tuo kela samalla tavalla tue ydinperheitä.

Vierailija
36/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nytkin vietämme juhannuksen kotona kun minulla ei ollut varaa juhannusmökin vuokraan. Ajattelen, että kun mies kerran halusi lastenhoitajan kanssa naimisiin, eläköön sitten sen mukaan. En suostu kenenkään elätiksi.

Siis te elätte pelkästään sinun tulojesi mukaan, mutta miehesi kai kuitenkin maksaa puolet kuluista? Silloinhan sulle jää väkisinkin enemmän rahaa käyttöön nyt kuin jäisi yksinäsi. Eikö? Mihin ihmeeseen sä ne rahat hassaat, jos et edes puolta vuokramökin vuokrasta pysty kerran kesässä kustantamaan??

Vierailija
37/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nytkin vietämme juhannuksen kotona kun minulla ei ollut varaa juhannusmökin vuokraan. Ajattelen, että kun mies kerran halusi lastenhoitajan kanssa naimisiin, eläköön sitten sen mukaan. En suostu kenenkään elätiksi.

Siis te elätte pelkästään sinun tulojesi mukaan, mutta miehesi kai kuitenkin maksaa puolet kuluista? Silloinhan sulle jää väkisinkin enemmän rahaa käyttöön nyt kuin jäisi yksinäsi. Eikö? Mihin ihmeeseen sä ne rahat hassaat, jos et edes puolta vuokramökin vuokrasta pysty kerran kesässä kustantamaan??

Ap:lla on pakko olla säästöjä. Säälittää sen mies. Meillä ukko lähtis itekseen tai lasten kanssa matkoille jos sanoisin et mulla ei oo rahaa maksaa enkä suostuis et se maksais mun osan, ei kattelin yhtään sellaista pelleilyä.

Vierailija
38/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se silloin lähes koskaan voi olla tosirakkautta kuin toisen puolelta, aika useasti toinen vaan on se pienituloisempi ja toinen se suurituloisempi. Jos sinä voitat lotossa ja oletkin yhtäkkiä teistä se joka pystyy hankkimaan paremman elintason perheellenne niin häviääkö miehesi rakkaus samantien kuin taikaiskusta?

Vierailija
39/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan oltu yhdessä pian 30vuotta. Mies tienaa paremmin kuin minä nykyään. Mulla on taas muuta omaisuutta. Eri tilit on mutta se maksaa jolla on rahaa. Kummallakaan ei ole kalliita harrastuksia tai pakkomiellettä ostaa merkkituotteita. Olin kotiäitinä ja elättinä vuosikausia. Minusta perhe on sellainen yksikkö jossa tehdään töitä sen yhteisen hyvän eteen. Ei lasketa että paljonko toinen on laittanut rahaa ruokaan tms vaan kaikki menee tasan tavallaan itsestään. Musta olisi kamalaa ajatella että joku on noin periaatteellinen kuin ap. Toivottavasti tää on provo vaikka tiedän että on tuollaisia parisuhteita. Aika surullisen kuvan perheestä saavat lapset, nuo todelliset elätit..

Vierailija
40/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tähänkin provoon vastaillaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan