Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienituloinen, oletko puolisosi kanssa rahan takia?

Vierailija
23.06.2016 |

Ihan rehellisesti, aika monella olis huomattavasti huonompi elintaso ilman kumppania. Jos on lapsia, toinen joutuisi maksamaan elareita toiselle ja toinen kustantamaan yksin lapsen kuluja. Jos on pienituloinen, ei voisi haaveilla omistusasunnosta tai paremmasta elinstasosta, koskaan. Ihan rehellisesti, oletteko kumppanin kanssa osittain rahan takia?Olisiko teillä varaa nykyiseen elintasoon yksinänne?

Itseäni ahdistaa tämä asia todella paljon. Olen pienituloinen lastenhoitaja, mies DI ja opiskelee tohtoriksi. Tämän takia en suostu ottamaan asuntolainaa, ja asumme huonolla aluella vuokralla. Emme oikestaan tee vapaa- aikana mitään kun minulla ei ole rahaa, enkä halua elää miehen siivellä. Olemme naimisissa ja meillä on yksi lapsi. Haluaisin toisen ja mies vielä enemmän, mutta en suostu kun ajattelen että jos jään lasten kanssa yksinäni ei ole varaa kuin yhteen lapseen. Onko muita, jotka ajattelette näin? Miestä asia vähän vaivaa, kun työkaverinsa asuvat hyvillä alueilla omistusasunnoissaan. Nytkin vietämme juhannuksen kotona kun minulla ei ollut varaa juhannusmökin vuokraan. Ajattelen, että kun mies kerran halusi lastenhoitajan kanssa naimisiin, eläköön sitten sen mukaan. En suostu kenenkään elätiksi.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole rahan vuoksi yhdessä mieheni kanssa. Meitä yhdistävät voitetut vaikeudet ja rakkauttakin vielä riittää suhteessa. Tosin olen hieman mustasukkainen miehestäni koska hän on monen naisen silmissä houkutteleva vaihtoehto. Mieheni kammoaa kaikea meikkiä, erikoisia kampauksia, hiuslisäkkeitä, plastiikkakirurgiaa jne ja väittää olevansa tyytyväinen ulkonäkööni. Olen luomuhiirulainen.

Vierailija
2/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska mieskin on pienituloinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vaikka mies tienaakin huomattavasti enemmän :) Olen täällä ennenkin sanonut et kun alettiin olemaan yhdessä päälle 7 vuotta sitten mies oli opiskelija ja minä tein kolmivuorotyötä kohtalaisella palkalla joten ekat vuodet mä olin se pääsäännöllinen elättäjä.

Kun mies valmistui ja sai hyväpalkkaisen työn jäin pois kolmivuorosta koska se oli aika rankkaa eikä meidän taloudellinen tilanne enää vaadi sitä. Nyt keväällä jäin myös osa-aikaiseksi ainakin toistaiseksi. Jos mies sairastuisi tai jäisi työttömäksi tai jotain niin olisin valmis palaamaan kolmeenvuoroon täysillä tunneilla.

Vierailija
4/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tottakai. Koska tuo persaukinen työssäkäymätön opiskelija tienaakin niin maan perkeleesti :D

Vierailija
5/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vaikka mies tienaakin huomattavasti enemmän :) Olen täällä ennenkin sanonut et kun alettiin olemaan yhdessä päälle 7 vuotta sitten mies oli opiskelija ja minä tein kolmivuorotyötä kohtalaisella palkalla joten ekat vuodet mä olin se pääsäännöllinen elättäjä.

Kun mies valmistui ja sai hyväpalkkaisen työn jäin pois kolmivuorosta koska se oli aika rankkaa eikä meidän taloudellinen tilanne enää vaadi sitä. Nyt keväällä jäin myös osa-aikaiseksi ainakin toistaiseksi. Jos mies sairastuisi tai jäisi työttömäksi tai jotain niin olisin valmis palaamaan kolmeenvuoroon täysillä tunneilla.

Ja tällä hetkellä mies maksaa esim mun ulkomaanmatkat ja asioita joihin mulla ei tosiaankaan olisi varaa, suurimman osan asuntolainasta jne. Ollaan nykyään naimisissa ja alusta saakka rahat on ollut yhteiset, myös silloinkin kun minulla oli sitä enemmän, ei olla ikinä tapeltu rahasta.

Vierailija
6/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olimme molemmat köyhiä opiskelijoita kun aloimme seurustella.

Nykyään mies on varakas ja meille se tarkoittaa sitä että KOKO PERHE (2+2) on varakas.

Mies ei ole pihi eikä itsekäs ja olemme todella järkeviä talousihmisiä molemmat.

Minä omistan tästä yhteisestä omasta kodista puolet ihan virallisesti vaikka en ole penniäkään tästä maksanut. Tosin olen kyllä osani tehnyt eli hoitanut lapset, siivonnut, kokannut, pessyt pyykkiä ja sisustanut ym ym ja näin mahdollistanut miehelle uran ja vaurastumisen.

Mies onkin sanonut ettei ilman minua näin kivassa kodissa asuisi :)

Kaikki sijoituksetkin hoidetaan aina yhdessä vaikka mies voisi tehdä nekin päätökset yksin mutta ottaa minut ja minun mielipiteeni aina huomioon asiassa kuin asiassa.

Vierailija
7/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näitä ihmeellisiä kysymyksiä. Ap:n miehelläkin varmaan aika kurjaa, pitää väkisin olla juhannus jossain bunkkerissa koska vaimolla ei oo rahaa maksaa jotain mökkiä eikä sitten mieskään pääse lähtemään. Annan vinkin: eroa ap.

Vierailija
8/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole :)

Ja minä olen tällä hetkellä se köyhä (opiskelen). Tulevaisuudessa olemme suunnilleen samoissa tuloluokissa jos mies pitää nykyisen työnsä ja minä saan koulutustani vastaavan työn. Ja eihän sitä tiedä vaikka jossain vaiheessa elämää minä elättäisin miestäni tai mies minua. Mutta ei, rahan takia emme ole yhdessä. Kyllä Suomessa saa sen verran tukia opiskelijakin että sillä jotenkin pärjää.

Vierailija
9/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina näitä ihmeellisiä kysymyksiä. Ap:n miehelläkin varmaan aika kurjaa, pitää väkisin olla juhannus jossain bunkkerissa koska vaimolla ei oo rahaa maksaa jotain mökkiä eikä sitten mieskään pääse lähtemään. Annan vinkin: eroa ap.

Olen asiasta puhunut mutta mies ei ole suostunut. Päätin jo aiemmin että alan hoitaa eroasioita loman aikana. Lapsen takia olen jatkanut, hän on vasta 3 v tässä kuussa, mutta parempi varmaan erillään. Jokaisella on omat periaatteensa ja minulle itsenäisyys on tärkeää, en halua olla taloudellisesti alisteisessa asemassa kehenkään. Hirveältä kuullostaa kun täällä joku mainosti kuinka asuu ok- talossa vaikka mies omistaa sen ja mies on se joka tienaa hyvin. Kai teet myös sänkykamarin puolella kaikki mitä mies pyytää? Huoraamistahan tuo on. Kyllä aikuisen täytyy vastata itse omasta elämästään ja elää tulojensa mukaan.

Vierailija
10/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, olen pienituloinen siksi, että olen puolisoni kanssa. Muutin maahan, jonka kieltä en osaa ja töiden saaminen on vaikeaa. Omia tuloja ei tällä hetkellä ole ollenkaan ja se tuntuu pahalta. Tuskin pääsen täällä ikinä kovin korkeapalkkaisiin hommiin. Mutta on tärkempääkin kuin raha.

Vierailija
11/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mies tienaa vielä minuakin vähemmän. Taloudellisesti ajatellen minun ei olisi koskaan kannattanut ottaa miestäni.

Vierailija
12/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Olimme molemmat köyhiä opiskelijoita kun aloimme seurustella.

Nykyään mies on varakas ja meille se tarkoittaa sitä että KOKO PERHE (2+2) on varakas.

Mies ei ole pihi eikä itsekäs ja olemme todella järkeviä talousihmisiä molemmat.

Minä omistan tästä yhteisestä omasta kodista puolet ihan virallisesti vaikka en ole penniäkään tästä maksanut. Tosin olen kyllä osani tehnyt eli hoitanut lapset, siivonnut, kokannut, pessyt pyykkiä ja sisustanut ym ym ja näin mahdollistanut miehelle uran ja vaurastumisen.

Mies onkin sanonut ettei ilman minua näin kivassa kodissa asuisi :)

Kaikki sijoituksetkin hoidetaan aina yhdessä vaikka mies voisi tehdä nekin päätökset yksin mutta ottaa minut ja minun mielipiteeni aina huomioon asiassa kuin asiassa.

En ikinä pystyisi moiseen, tuntuisi että itsekunnioitus olisi mennyttä. Ei tuo tuntuisi omalta kodilta!Ja ei ole kritiikkiä sinua kohtaan, olemme erilaisia ihmisiä, ja sen takia näitä asioita pohdinkin. Jännä, miten erilaiset arvot ihmisillä voikaan olla, oikeasti. Mutta hienoa että olet tyytyväinen noin, se että on rehellinen itselleen on tärkeintä.Toivottavasti kuitenkin opetat lapsillesi, ainakin jos on tyttöjä, että ei kannata olla riippuvainen miehestä, kaikki miehet kun eivät ole sellaisia kuin sinun miehesi.

Vierailija
13/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mieheni kanssa rakkauden takia.

Vierailija
14/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa veneessä miehen kanssa olen. Kumpikaan ei yksinään tätä asuntoa olisi hankkinut eikä minulla olisi nyt varaa maksaa miestä tästä ulos, jos eroaisimme. Yhteiset kulut olemme laittaneet puoliksi, mutta varmaan ensi vuonna mies alkaa maksaa enemmän, kun tipun pois ansiosidonnaiselta.

Ap, sinulla on enemmän ongelmia itsetunnon kuin rahan kanssa. Miehesi on kanssasi halunnut naimisiin ja lapsen, aivan varmasti hän on tulotasosi tiennyt. Jos mies haluaa sinusta erota, se johtuu ihan muusta kuin rahasta. Höllää nyt vähän pipoasi ja ajattele lastasi. Teillä ei taida hirveän hyvä ilmapiiri olla kotona.

Vierailija
15/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole vastannut, saisiko saman elintason ilman kumppaniaan?Mielestäni vasta silloin on tosirkkautta kun saa saisi saman elintason tai paremman ilman kumppania ja silti on hänen kanssaan.

Vierailija
16/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samassa veneessä miehen kanssa olen. Kumpikaan ei yksinään tätä asuntoa olisi hankkinut eikä minulla olisi nyt varaa maksaa miestä tästä ulos, jos eroaisimme. Yhteiset kulut olemme laittaneet puoliksi, mutta varmaan ensi vuonna mies alkaa maksaa enemmän, kun tipun pois ansiosidonnaiselta.

Ap, sinulla on enemmän ongelmia itsetunnon kuin rahan kanssa. Miehesi on kanssasi halunnut naimisiin ja lapsen, aivan varmasti hän on tulotasosi tiennyt. Jos mies haluaa sinusta erota, se johtuu ihan muusta kuin rahasta. Höllää nyt vähän pipoasi ja ajattele lastasi. Teillä ei taida hirveän hyvä ilmapiiri olla kotona.

No ei ole, mutta en ole muutenkaan mikään onnellinen ja iloinen ihminen. Minä sen eron haluaisin, ja elää tulojeni mukaan, en niin että olen kumppanin kanssa joka haluaisi elää oman tulotasonsa mukaan. Lasta ajattelen juuri eniten, hän on tyttö, enkä halua antaa kuvaa että äidillä ei ole rahaa mutta elän omistusasunnossa isänsä kanssa vain isänsä rahojen turvin. Kyllä naisella täytyy olla omat rahat ja elää sen mukaan että on varaa kustantaa oma elämänsä siten kuin  elää. Tuntuu, että monelle on ihan ok elää puolisonsa siivellä. Outoa.

Vierailija
17/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole vastannut, saisiko saman elintason ilman kumppaniaan?Mielestäni vasta silloin on tosirkkautta kun saa saisi saman elintason tai paremman ilman kumppania ja silti on hänen kanssaan.

Jos kumpikaan liitossa saa saman elintason ilman toista, laitetaan silloin helvetisti rahaa pankkiin (hukkaan). Tai sitten se puolisko jo maksaa kaiken yksin.

Vierailija
18/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisin rahallisesti paremman elintason jos en olisi viettänyt äitiyslomia tai vanhempainvapaita. Olisin saanut palkkaa elämäni aikana enemmän ja saisin myös eläkettä enemmän. Jos ei olisi kumppania, voisin asua pienemmin: ei tarvitsisi kustantaa puolta autotallia tai kumppanin harrastushuonetta joka ei varsinaisesti MINUN elintasoani ole. Puhumattakaan lasten menoista. Olisin ilman kumppania voinut myös hakea vaikka mihin hyväpalkkaiseen duuniin ties minne ulkomaille. Eli kyllä, olisin saavuttanut "paremman" elintason yksinäni.

Mutta silloin olisi jäänyt elämästä kaikki tärkeä pois. Elintasoni onnellisuudessa ja tyytyväisyydessä mitattuna olisi varmaan miinuksen puolella.

Vierailija
19/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasinhan mä et ei olis samaa elintasoa, mies maksaa mun matkat ja suurimman osan asuntolainasta jne. Mä esim maksoin oikeestaan kaikki ruoat kun mies opiskeli. Eli susta rakastin miestäni silloin kun hän opiskeli ja hän oli kanssani vaan rahasta ja sitten lakkasin rakastamasta kun hän alkoi tienaamaan enemmän kuin minä ja hän alkoikin todella rakastamaan minua?

Ei tuo sun teoria oikein toimi.

Vierailija
20/69 |
23.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole, mutta en ole muutenkaan mikään onnellinen ja iloinen ihminen. Minä sen eron haluaisin, ja elää tulojeni mukaan, en niin että olen kumppanin kanssa joka haluaisi elää oman tulotasonsa mukaan. Lasta ajattelen juuri eniten, hän on tyttö, enkä halua antaa kuvaa että äidillä ei ole rahaa mutta elän omistusasunnossa isänsä kanssa vain isänsä rahojen turvin. Kyllä naisella täytyy olla omat rahat ja elää sen mukaan että on varaa kustantaa oma elämänsä siten kuin  elää. Tuntuu, että monelle on ihan ok elää puolisonsa siivellä. Outoa.

Minä en elä puolisoni siivellä eikä hän minun. Kirjoitin tuolla, että kun tipun pois ansiosidonnaiselta, mies alkaa maksaa enemmän. En ota miehestä eroa eikä tätä asuntoa laiteta myyntiin.

Meillä on pitkä parisuhde ja myötä- sekä vastamäkiä on ollut. Parisuhteeseen kuuluu muutakin kuin raha. Jos miehesi yllättäen invalidisoituisi pahasti, niin jättäisitkö hänet, kun hän ei pystyisi tekemään omaa osaansa kotitöistä? Voisitiko olla omaishoitaja vai pistäisitkö miehen hankkimaan oman hoitonsa rahoillaan?

Sinulla on hyvä periaate, mutta tuo jääräpäinen suhtautuminen on outoa. Luuletko, että lapsesi ei kärsi erosta, jos sen syynä on vain äidin päähänpinttymä eikä todellinen ongelma?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme