Mitä sanontaa et tajua?
Kommentit (658)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.
Haluaa saada jotain, eikä saa, niin sit haukkuu sen oikeasti haluamansa.
Mut eihän ketut tykkää pihlajanmarjoista.
Ja pihlajanmarjat ovat ihan objektiivisesti ottaen helkkarin happamia, ei se ole vain ketun mielipide. Muistaakseni alkuperäisessä ulkomailta lainatussa sanonnassa puhutaankin kirsikoista.
Ei pidä panna kynttilää vakan alle. No ei tosiaan, koska kohta on palokunta paikalla. Kenen mieleen edes tulisi tehdä noin??
"Kello siirretään aina kesää kohden."
Eikö kesä ole edessä ja takana, ellei maailmanloppu ole tiedossa?
Christiiina kirjoitti:
Mitä tarkoittaa :
On vuohellakin parta, vaan ei miehen mieltä.
Entisinä aikoina parta oli miehen mitta, ja parrattomia miehiä pidettiin poikasina. Sanonta kritisoi tätä hieman yksioikoista käsitystä: parrakaskin mies voi olla pönttöpää.
Kalevalassa tämä parran arvostus näkyy selvästi, ja ortodoksisessa kirkossa, jossa papit eivät ajele partaansa erään Raamatun kohdan perusteella ("älä leikkaa partasi reunaa!", itsensä jumalalle pyhittäneille ihmisille tarkoitettu kehotus)
Soipa peli. Joskus sanoin, että soiva peli ja heti joku korjasi, että se on "soipa" peli.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa sitä, että kelloa siirretään taaksepäin, jos viime kesään (joka on siis takana) on lyhyempi aika kuin ensi kesään (joka on edessä) ja päinvastoin. Eli keväällä kelloja siirretään tunti eteenpäin ja syksyllä tunti taaksepäin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa sitä, että kelloa siirretään taaksepäin, jos viime kesään (joka on siis takana) on lyhyempi aika kuin ensi kesään (joka on edessä) ja päinvastoin. Eli keväällä kelloja siirretään tunti eteenpäin ja syksyllä tunti taaksepäin
Typerä sanonta. Kesähän on aina edessä, eli keväällä siirretään tunti eteenpäin ja jos syksyllä laitetaan kohti kesää niin sekin olisi tunti eteenpäin, sillä mennyt on mennyttä ja kuka sitä haikailee tai muistelee.
Yksiselitteisesti ja loogisesti ilmaistuna sanonta menisi "Kello siirretään aina kohti saman kalenterivuoden kesää".
Kerran vielä siitä ketusta ja pihlajanmarjoista: Tulkitsen sen niin, että kettu kieltää pihlajanmarjojen arvon (herkullisuuden), koska ei pystynyt saavuttamaan niitä, koska olivat niin korkealla.
Onko seuraavat jo sanottu?
Juosta pää kolmantena jalkana. Elää suu säkkiä myöten. Haastaa (siis puhuu) kuin ei olisi alaleukaa ollenkaan. Puhuu kuin rahaton lehmänostaja. On kuin yhden syönyt ja toista aloittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kurki kuolee kuin suo sulaa.
Meinaako sitä, ihmiset sanovat olinpaikastaan, tämä on meidän, vrt Raamatunlause: en ole sinua koskaan nähnyt?
Valitettavasti vaan sitä ei voi verrata Raamatunlauseeseen, jota ei edes ole Raamatussa. Jeesus sanoo niille, jotka eivät häntä seuraa loppuun asti ja siten kuin tulisi; en ole koskaan teitä tuntenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikkeus vahvistaa säännön.
Miten niin vahvistaa?
Poikkeus vahvistaa säännön nimenomaan siksi, että se on poikkeus. Jos on sääntö/säännönmukainen sarja jotain, niin jos jotain tapahtuu eri tavalla, niin se on poikkeus tästä.
Minä en kanssa tätä pysty ymmärtämään.
Miksi poikkeus vahvistaa säännön kun se nimeomaan eroaa siitä ja on erilainen kuin se sääntö?
Jos nyt heitetään joku esimerkki, vaikka että kaikilla suomalaisilla on mahdollisuus ilmaiseen koulunkäyntiin. Ja sitten löytyykin joku, jolla ei ole tätä mahdollisuutta. Niin miksi sääntö olisi tästä vahvistunut kun nimenomaan poikkeus näytti että säännössä on aukko?Minä olen ymmärtänyt tämän niin, että ei voi olla poikkeusta, ellei ensin ole sääntöä josta se poikkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikkeus vahvistaa säännön.
Miten niin vahvistaa?
Poikkeus vahvistaa säännön nimenomaan siksi, että se on poikkeus. Jos on sääntö/säännönmukainen sarja jotain, niin jos jotain tapahtuu eri tavalla, niin se on poikkeus tästä.
Minä en kanssa tätä pysty ymmärtämään.
Miksi poikkeus vahvistaa säännön kun se nimeomaan eroaa siitä ja on erilainen kuin se sääntö?
Jos nyt heitetään joku esimerkki, vaikka että kaikilla suomalaisilla on mahdollisuus ilmaiseen koulunkäyntiin. Ja sitten löytyykin joku, jolla ei ole tätä mahdollisuutta. Niin miksi sääntö olisi tästä vahvistunut kun nimenomaan poikkeus näytti että säännössä on aukko?Minä olen ymmärtänyt tämän niin, että ei voi olla poikkeusta, ellei ensin ole sääntöä josta se poikkeaa.
Eli siis tuosta esimerkistä: se, että jollakin ei olisi mahdollisuutta ilmaiseen koulunkäyntiin on poikkeus vain siksi, että yleensä kaikilla suomalaisilla on siihen mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Se tarkoittaa, että kello siirretään aina KULUVAN VUODEN kesää kohti.
Siis keväällä siirrettiin tulevaa 2023 kesää kohti eli eteenpäin.
Ja syksyllä siirretään taas mennyttä 2023 kesää kohti eli taaksepäin.
Minäkin olen ihminen. Haluan joskus iloa, valoa ja hauskuutta.
Mennä toispuolisiin = kuolla karjalan murteella
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä panna kynttilää vakan alle. No ei tosiaan, koska kohta on palokunta paikalla. Kenen mieleen edes tulisi tehdä noin??
Jos miettii vähemmän tulipaloa, niin eikös tässä ole kyse siitä, että vakan alla kynttilän valo ei näy eli se ei valaise. Kannattaa siis pitää se esillä. Eikö koko sanonta tarkoita sitä että ei kannata piilotella lahjakkuuttaan, vaan käyttää sitä hyödyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ajatellut että lähintä kesää kohden. Käytännössä siis sama asia kuin kuluvan vuoden kesä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ajatellut että lähintä kesää kohden. Käytännössä siis sama asia kuin kuluvan vuoden kesä.
Ihan kelpaa niinkin ajatella. Sama lopputulos.
Paarissa joku kehuskeli kairanneensa jotain persiiseen. Eikös se kairaaminen ole pilkkimiesten hommia, eikai kairalla persiiseen sentään reikiä tehdä.
"Näpit irti senkin sika!"
M 38