Mistä asioista te köyhät löydätte elämisen nautintoa?
Kun varakkaammat hommaavat hienoja autoja, veneitä tai kesämökkejä näin kesäisin niin mistä te köyhät saatte nautintoa? oletteko tyytyväisiä kun käytte esim jäätelökioskilla tms kun muilla on paljon rahakkaammat huvit?
Kommentit (84)
Olen hyvätuloinen mutten voi sanoa nauttivani aloittajan mainitsemista ''rikkaiden huveista''.
En halua hienoa jahtia, hienoja autoja tai mitään muutakaan turhaa pintaliitoilua elämääni.
Matkustelu tuottaa minulle nautintoa, siihenkin saa uppoamaan rahaa jo ihan tarpeeksi.
Lisäksi kartanon ylläpito on aikamoinen menoerä, mutta toisaalta nautin tiluksistani ja niiden hoitamisesta.
Hei porvoolainen! Raha tosiaan tuo elämään ihan valtavasti sisältöä! Itse nautin hurjasti jokailtaisista rahakylvyistä, kun olen ensin päivän käyttänyt kuokkimalla maata viljelypalstallani tai vaellellut metsissä ja rannoilla tai kerännyt marjoja ja sieniä tai tarkkailu lintuja luonnon helmassa tai istuskellut nuotiolla tai käynyt juoksulenkillä tai säilönyt talvea varten puhtaita kotimaisia marjoja ja vihanneksia yms yms. Kaikkeen muuhun voin ottaa ystäviänikin mukaan, mutta rahakylpyni suoritan yksin, koska ystäväni ovat köyhiä ja eivät siksi ansaitse tätä elämän suurinta nautintoa.
Miksi täältä poistetaan täysin asiallisia kommentteja?
Vierailija kirjoitti:
Kun varakkaammat hommaavat hienoja autoja, veneitä tai kesämökkejä näin kesäisin niin mistä te köyhät saatte nautintoa? oletteko tyytyväisiä kun käytte esim jäätelökioskilla tms kun muilla on paljon rahakkaammat huvit?
Auton, veneen, tai jäätelön ostaminen tuo vain hetken nautinnon, ei onnellista elämää. Minä saan nautintoa siitä, että elämä on balanssissa. Nautintoa on istua kannonnokkaan nauttimaan kupillinen teetä ja itse tehtyjä eväsleipiä. Nautintoa on nähdä, kuinka itse kuokittu ryytimaa kasvaa. Nautintoa on tulla illalla pihasaunasta vilvoittelemaan pihakeinuun ja katsella auringonlaskua nautiskellen omista marjapuskista itse tehtyä mehua. Ei niiden hetkellisten nautintojenkaan tarvi mitään maksaa.
Rahalla ei onnea saa. Toki jonkun verran sitä pitää nykyyhteiskunnassa olla, mutta yllättävän pienelläkin tulee toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Seksuaalisuudesta. Mutta koska olen myös psyykkisesti sairas niin siitäkään en saisi nauttia (vahinkoraskaus on aina mahdollinen).
Miksi miinus?? Onko seksuaalisuus liian likainen asia että siitä ei saisi sanoa nauttivansa?
Vierailija kirjoitti:
Itse ehkä ajattelen, että jollen ole "köyhänäkään" onnellinen, niin tuskin sitä olisin, jos ympärilläni olisi paljon materiaa tai muita. Niin kliseistä kuin onkin niin kyllä se onni tulee ihan muista asioista. Elämä voi olla parhaimmillaan parasta juuri siksi, että se on niin simppeliä. Ei tarvitse miettiä autovakuutuksia tai veneen talvisäilytystä. Toki olen itse vasta opiskelija, että ehtisin ehkä näitä asioita vielä saavuttaa mutta eivät ne kuitenkaan ole niitä, joihin aktiivisesti pyrkisin. Itselleni parasta on, kun aurinko paistaa ja voin mennä kaikessa rauhassa parvekkeelle köllimään tai sitten lähteä vaikka lenkille.
Kyllä se raha vaan tuo sitä onnekin. Itse olen vaikeasti sairas ja sairausaika on tuonut kauheat velat. Hoito kun maksaa, samoin sairaudesta on tullut kauheasti kustannuksia muutenkin.
Minusta on surullista, jos elämisen nautinto löytyy vain isolla rahalla saatavista asioista, jahdeista ja kalliista lomamatkoista. Minä nautin ihan tavallisista asioista: luonnossa liikkuminen, lintujen ja eläinten tarkkailu, siitä että on onnellinen parisuhde, ystävien seura, musiikin kuuntelu, piirtäminen, lukeminen, elokuvat… Taidenäyttelyissä käyn paljon, koska jos pystyy investoimaan 60€ museokorttiin niin sillä pääsee koko vuoden ilmaiseksi museoihin, lisäksi galleriat ovat ilmaisia. Välillä (kerran vuodessa tai kahdessa) onnistutaan saamaan sen verran rahaa säästöön, että päästään käymään esim. Berliinissä tai Lontoossa. Ei siis olla niin köyhiä, että elettäisiin toimeentulotuella, mutta hyvin pienituloisia.
Totta kyllä, että meidän tuttavapiirissä ei ole suurituloisia juurikaan. Voisihan se olla eri asia, jos ystävät haluaisivat aina tehdä sellaisia asioita, joihin tarvitaan hurjasti rahaa, tai käydä syömässä kalliissa ravintoloissa, ja itse jäisi aina ulkopuolelle. Ja meidän mielenkiinnonkohteet ovat sellaisia joita voi tehdä halvalla tai ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä, köyhä, en käy jäätelökioskilla, koska se on liian kallista. Ostan K-Supermarketista tarjouksesta euron jäätelöpaketin.
Sama täällä, K-supermarketissa tänään jätskilitra 1 €. Ja köyhää hymyilytti :)
Käyn mökillä (ei oma, edullinen vuokramökki, joka kesä sama) järven rannalla muutamina viikonloppuina kesässä. Siellä nautin puusaunasta ja nuotiosta. Katselen iltaisin järvelle ja kuuntelen radiosuomea ja hiljaisuutta. Kirjastosta lainaan kirjoja. Piknikkejä teemme kesällä usein. Muutamilla vaihtoehtofestareilla tulee käytyä kesäisin. Lomarahasta teen aina jotain kivaa, mihin muuten ei ole varaa. Tänä vuonna matkustan eurooppaan viikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Käyn mökillä (ei oma, edullinen vuokramökki, joka kesä sama) järven rannalla muutamina viikonloppuina kesässä. Siellä nautin puusaunasta ja nuotiosta. Katselen iltaisin järvelle ja kuuntelen radiosuomea ja hiljaisuutta. Kirjastosta lainaan kirjoja. Piknikkejä teemme kesällä usein. Muutamilla vaihtoehtofestareilla tulee käytyä kesäisin. Lomarahasta teen aina jotain kivaa, mihin muuten ei ole varaa. Tänä vuonna matkustan eurooppaan viikoksi.
Nyt täytyy kyllä sanoa, että jos käyt koko kesäksi vuokraamallasi mökillä vain muutamana viikonloppuna kesässä, niin vaikka se kesän vuokra olisi kuinka edullinen, niin vuorokausihinta niille mökillä vietetyille päiville ei kyllä kovinkaan edulliseksi jää.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vara käydä jätskikiskalla ei voi olla kovin köyhä. Köyhä ostaa jäätelönsä kaupasta, jos sieltäkään.
Kuukausituloni ovat 800 euroa ja olen käynyt jäätelökioskilla pari kertaa tänä kesänä (en yleensä käy noin usein täytyy myöntää). Voi köyhäkin joskus nauttia.
Tässä köyhä korkeasti koulutettu varhaiskeski-ikäinen pariskunta Helsingin keskustasta. Olemme nauttineet samoista asioista silloin, kun on ollut parempia tuloja, ja silloin kun niitä ei ole. Näitä ovat keskinäinen syvä ystävyys ja rakkaus sekä itsensä sisäinen kehittäminen taiteen, filosofian yms. parissa. Meneillään monia kiinnostavia projekteja. Kirjoitamme esim. tällä hetkellä yhdessä kirjaa. Kyllä ylimääräiselle rahalle aina keksii käyttöä, mutta ainakaan tätä vapautta kehitellä uusia ajatuksia ei olisi mieltä vaihtaa päivätöihin epäkiinnostavien asioiden parissa (on noita hakemuksia ollut vetämässä toki, mutta jos ei tule kauppoja, niin ei sitten). Voi olla, että liika raha käsissä saattaisi harhauttaa ajankäyttöä ja tavoitteita epäolennaisuuksiin päin. Ainoa asia, minkä rahalla saisi tähän, olisi talo kaukana asutuksesta. Emme kumpikaan viihdy kaupungissa. Pitäisi saada jostain rahaa niin paljon, että ei tarvitsisi enää miettiä täällä kaupungissa olevia ajoittaisia työmahdollisuuksia.
Noin ylipäätään ihmisten fiksuus tai typeryys ei ole rahasta kiinni. Kumpaakin esiintyy riippumatta varallisuudesta. Joissain tapauksissa köyhyys voi jalostaa, mutta niin voi tehdä rikkauskin. Samalla tavoin yhtä hyvin raha kuin rahattomuuskin voivat myös turmella ihmisen.
Tiedätkö, juuri viime viikolla ihastelin lenkillä ollessa että kaikki tämä: upea luonto: kauniit villiruusut, kielot, muut kedon kukat, upea sininen taivas ja aurinko, meri ja laineden liplatus, linnut ja niiden kaunis laulu ja kävely plus juoksu harrastuksena ovat niin parasta JA VIELÄPÄ TÄYSIN ILMAISIA! :) Itsestäänselvä asia ehkä monelle mutta minulle se korostui tuona kauniina kesäpäivänä uudestaan ja olin kiitollinen.
Liikunta (jooga, juoksu, pyöräily, uinti luonnonvesissä, kaikki ilmaisia, pyörän sain appiukolta), luonto, lemmikit (kissa ja koira), mökkeily (ei omaa mökkiä, mutta ystävät ja sukulaiset kutsuu) hyvä ruoka (hyvä ruoka ei ole yhtä kuin kallis ruoka) ja ykkösenä hyvä seksi tuon toisen köyhän kanssa. :)
Rikkaus tuo murheitakin. Omaisuudesta pitää huolehtia, ettei kukaan varasta tai tärvele. Toiset kadehtivat jne... Huoleton on hevoseton mies!!
Urheilu ja viina. Ei kovin hyvä yhdistelmä mutta kuitenkin
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paljon hyviä ystäviä ja sisäpiirin lisäksi valtava verkosto tuttavia. Sosiaalinen elämä on siis antoisaa, myös fyysisesti - joka kuukausi on useammat pippalot ja illalliset ja vaikka en haluaisi tätä sanoa, säästän rahaa ruokamenoissa ;)
Minulla on erittäin hyvä avoin suhde eli saan seksiä säännöllisesti ja niin paljon kuin tarvitsen. Tämä on ehkä parasta elämässäni. Mikä muu olisi niin ihanaa kuin helppo ja nautinnollinen seksielämä?
Useampi tuttavani on taitelija. Nautin säännöllisesti mm. elokuvissa, näyttelyissä, yksityistilaisuuksissa.
Tulin juuri purjehdusmatkalta kotiin. Kyseessä on erittäin hyvä (platoninen) ystäväni, jonka kanssa seikkailemme ja elämme joskus "muumielämää" yhdessä. En oikein tiedä, mitä elämästäni puuttuisi? Tänään menen illalliselle erään tuttavani luokse, siitä iltaa jatkamaan ties minne. Jos panettaa, soitan parhaimmalle fuckbuddylleni. Huomenna nukun pitkään, ja sitten katson mitä elämä tuo tullessaan.. varmaan jotain ihanaa :)
Elämä voi tuoda tullessaan vaikka lapsen :) Mitäs sitten teet?
Vierailija kirjoitti:
Liikunta (jooga, juoksu, pyöräily, uinti luonnonvesissä, kaikki ilmaisia, pyörän sain appiukolta), luonto, lemmikit (kissa ja koira), mökkeily (ei omaa mökkiä, mutta ystävät ja sukulaiset kutsuu) hyvä ruoka (hyvä ruoka ei ole yhtä kuin kallis ruoka) ja ykkösenä hyvä seksi tuon toisen köyhän kanssa. :)
Seksiä ei pitäisi köyhien ja sairaiden harrastaa, kun aina on se raskauden riski. Palstan mukaan kun lisääntyminen pitää olla luvanvaraista. Eliittijengi ei ymmärrä, että kaikki köyhät ja sairaat eivät kykene aborttia tekemään, silti heillä on ihan normaali seksivietti.
Taiteesta, luonnosta, kirjallisuudesta, musiikista. Kummilapsista, omia ei ole. Pyritään heidän kanssaan tekemään asioita, joita he eivät välttämättä ehdi vanhempiensa kanssa tekemään. Kumppanin kanssa tehdään pieniä retkiä keskenämmekin, varsinkin näin kesällä. Meidän yhteenlasketut tulot ovat tällä hetkellä noin 1500€ eli todella pienellä eletään. Toivottavasti tilanne muuttuu kun saan opinnot päätökseen.
Ruoasta ja herkuista.