Mikä näistä oli paras nuortenkirjasarja?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteella tuli koluttua läpi kaikki The Babysitters Clubit, Sweet Valley Highit, Prinsessan päiväkirjat, Katja-kirjat ja ne jotkut missä oli päähenkilö jolla oli jotain taikavoimia, en muista nimeä enää.
Teininä rakastuin sitten ruotsalaisiin dekkareihin eikä kyennyt enää lukemaan noita edellämainittuja, "lapsellisia" kirjoja.
Miksi, oi, miksi unohdin laittaa listalle Katja-sarjan!! Sehän oli suosikkini kun tarkemmin ajattelen :D -ap
Enid Blytonin Salaisuus-sarja oli paras.
Muistaako kukaan Pikku vampyyrit?
Muistatteko Susy seikkailee ja Susy tarttuu toimeen ja mitä niitä nyt oli?Muistaakseni Susy oli punatukkainen tyttö.
Äänestin Neiti Etsivää, kivoja oli kuitenkin useampi. Salaisuus-, SOS- ja Viisikko-sarjat olivat myös kivoja.
Enid Blytonin Seikkailu-sarja <3
Erityisesti tykkäsin Seikkailujen sirkuksesta, Seikkailujen laaksosta ja Seikkailujen laivasta.
Vierailija kirjoitti:
Muistaako kukaan Pikku vampyyrit?
Ihanaa, joku muukin luki näitä! Mä oon vm. -79, luin ihan hirveesti, mutta en oikein ikinä "tyttökirjoja", mutta seikkailusarjoja kyllä, viisikoista lähtien. Semmoinen salaseura-kirjasarja oli missä oli joku käsi kannessa, niitä muistan lukeneeni...
Muistaako kukaan Lotta lentoemäntä - kirjoja?
Entä kaikki sairaanhoitajasarjat, Helena ja Ursula ja mitä niitä nyt oli. Mutta ne on tietysti vanhempia, oisko 60-70-luvuilta, Helenat vois olla sitäkin vanhempia. Silti mä vm. -82 luin noita ja halusin sankarilliseksi ja ah niin empaattiseksi hoitajattareksi :)
Replica puuttuu listalta! On se ainakin Sweet Valley High'n veroinen hömppäkirjasarja.
Kerään kirjoja, erityisesti lasten- ja nuortenkirjoja. Niiden lukemista en ole koskaan lopettanut. Olen 30.
Ostin äskettäin Replica-sarjan kaikki osat suomeksi, puolet mulla oli jo englanniksi, ja luin sarjan alusta loppuun. Hyvä korvike, kun Salkkarit on kesätauolla!
Listalta paras on Baby-sitters club. Niitäkin olen ostellut viime aikoina, koko sarjaa en taida yrittää kerätä, edes kaikkia suomennettuja. Jaana Kaparin varhaiset suomennokset ovat muuten ihan okei, mutta nämä nimet. Kuinka moni tietää, että Lisa, Anne, Valerie, Susan ja Violet ovat "suomennoksia" nimistä Kristy, Mary Anne, Claudia, Stacey ja Dawn? Bruno Logan on todellisuudessa Logan Bruno; vahdittavista vain kaikkein vaikeimmat nimet on "suomennettu", kuten Myriah->Miriam ja Lucy->Jane.
Muutama aikuinen fani pitää tai on pitänyt blogeja (englanniksi), joissa kommentoivat kirjaa kerrallaan. Esim. http://claudiasroom.blogspot.com
Christina-sarja, Mary Marckin Eeva-sarja, Rauha S. Virtasen Selja-sarja, Kulla-Gulla-sarja, Susan Coolidgen Katy-sarja ja Pieni talo preerialla -sarja. Ja tietysti Susan Cooperin Pimeä nousee -sarja. Kyllä tuo Christina vie varmaan voiton kaikista.
Mikä on kun ei viimeisin viesti tule näkyviin. Prkl.
Nousee etusivulla, mutta ei uusia viestejä?
Suomalainen nuori tyttö/nainen kirjoitti kaksi kirjaa en muista kirjailijan nimeä mutta kirjoittikohan esikoiskirjansa 16-vuotiaana. Se kertoi kaltoinkohdellusta Tanskandogista jonka kanssa kirjan päähenkilö ystävystyi. Toisessa kirjassa oli päähenkilöinä kaksi tyttöä joista toinen tutustuu hevosenomistajaan ja alkaa hoitaa tämän hevosta, sitten vie ystävänsä mukaan joka "varastaa" hoitohevosen itselleen. Olivat mielestäni todella hyviä kirjoja.
Tuija Lehtiset. Kaikki sen nuorten kirjat.'ne on mulla kaikki omana.
Vierailija kirjoitti:
Missä nummelan ponitalli-sarja?
Kysely on yksittäisen ihmisen tekemä eikä kaikki lue kaikkea.
Käyttäjä2123 kirjoitti:
Suomalainen nuori tyttö/nainen kirjoitti kaksi kirjaa en muista kirjailijan nimeä mutta kirjoittikohan esikoiskirjansa 16-vuotiaana. Se kertoi kaltoinkohdellusta Tanskandogista jonka kanssa kirjan päähenkilö ystävystyi. Toisessa kirjassa oli päähenkilöinä kaksi tyttöä joista toinen tutustuu hevosenomistajaan ja alkaa hoitaa tämän hevosta, sitten vie ystävänsä mukaan joka "varastaa" hoitohevosen itselleen. Olivat mielestäni todella hyviä kirjoja.
Annamaria Mennola. Tykkäsin myös siitä Romulus-koirakirjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidan olla teitä vanhempi, kun nostan ykkösiksi Anna-sarjan ja Runotyttö-sarjan.
Ja Pikku naisia jatko-osineen.
Oletko synt. -60-luvulla?
Noita kaikkia olen lukenut 50-60 luvuilla, kuten viisikot ja neiti etsivät.
t 40-luvulla syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Christina-sarja, Mary Marckin Eeva-sarja, Rauha S. Virtasen Selja-sarja, Kulla-Gulla-sarja, Susan Coolidgen Katy-sarja ja Pieni talo preerialla -sarja. Ja tietysti Susan Cooperin Pimeä nousee -sarja. Kyllä tuo Christina vie varmaan voiton kaikista.
Minä(49 syntynyt) olen nuo kaikki paitsi Cchristinat, lukenut 60-luvun alussa tai 50-luvun lopussa.
Nyt kerään vanhoja Anni Shvanin kirjoja ja olen niitä nyt lukenut uudelleen ja ovat hauskoja, mutta tooosi vanhanaikaisia ja lapsellisia, mutta kohta lapsenlapseni niitä alkavat lukea.
Kaisa Ikola. Kirjoittanut myös kirjat "Lauran syyslukukausi" ja "Lauran kevätlukukausi".