Mikä näistä oli paras nuortenkirjasarja?
Kommentit (71)
Mä luin Neiti Etsivää 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostusmiljoona.
Ne Nummelan tms ratsutalli -sarja!
Näistä Baby Sitters Club oli ehdoton suosikki. Lunttaamatta muistan edelleen että kirjassa oli Anne, Lisa, Vanessa...joku muu? Ja jollain oli diabetes.
Vierailija kirjoitti:
Ne Nummelan tms ratsutalli -sarja!
Näistä Baby Sitters Club oli ehdoton suosikki. Lunttaamatta muistan edelleen että kirjassa oli Anne, Lisa, Vanessa...joku muu? Ja jollain oli diabetes.
Lunttaamatta muistan itse, että sarjassa oli Lisa, Anne, Valerie, Susan ja Violet. Myöhemmin lastenvahtikerhoon liittyi Mallory ja Jessica. Shannon ja Bruno taisivat olla myös jotain liitännäisjäseniä.
Nummelan ponitalli-sarja, Brita- sarja (sekin siis heppakirja), Lotta-kirjat, Anna- ja Runotyttö-kirjat oli mun nuoruuden juttuja 70-80-l. vaihteessa. Luen kyllä nuorten kirjoja edelleen, varmaan ikuisesti nuori sisäisesti... Mm. Harry Potter, Nälkäpeli-sarja luettu moneen kertaan, mutta ykkössuosikkeja edelleen Cate Tiernanin Sweep-sarja (wicca-aiheinen) ja Maggie Stiefvaterin Shiver- trilogia (+se erillinen spinoffkirja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kultainen salama. Sarja ei ollut perinteistä "kuka tykkää kenestäkin" -nuortenkirjaosastoa vaan käsitteli aika vakaviakin teemoja. Mieleen on ainakin jäänyt konkurssin tehneen liikemiehen epätoivoinen sieppausprojekti, huumeidenkäytön seuraukset sekä romanien asema yhteiskunnassa. Toki sarja oli siinä mielessä ns. tavanomaista salapoliisikamaa, että joka kirjan tavoitteena oli saada pahis/pahikset kiinni mutta lähestymisvinkkeli oli paljon yhteiskunnallisempi kuin vaikka Mystery Clubissa.
Tv-sarja oli kanssa loistava! :D -ap
Oli todellakin! Olin aika yllättynyt, kun luin kerran pääosaviisikon myöhemmistä vaiheista ja selvisi, että kukaan heistä ei ollut lähtenyt näyttelijän uralle. Jos oikein muistan, niin sarjan aikoihin suosio oli niin hurjaa, että nuoret salamat kerkisivät kyllästyä jatkuvaan julkisuuteen, joten ehkä siksi ala ei enää houkutellut.
aika uusia sarjoja suurin osa listalla. Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Neiti Etsivä ei kyllä ollut 90-luvun sarja, tai sitten minun nuoruuteni sijoittui ihan eri vuosikymmenelle kuin luulin.
Sama:) vm -71
Vierailija kirjoitti:
Viisikko ja 3 etsivää olivat parhaita, seitkytluvulla siis!
Myös 2000luvulla ;) kovassa kulutuksessa oli kyseiset sarjat ja kauhea etsiminen kun ei kirjastosta meinannut löytyä jokaista osaa. Tosin Viisikot taisi jäädä vähän kesken kun piti siirtyä nuorten aikuisten hyllyyn :)
Mirkka ja Masa oli ihan parhaita kirjoja
Minä luin ala-asteella Goosebumpseja, Animorphseja ja Replica-kirjoja. Paras kaikista oli kuitenkin Seitsemän tassua ja Penny -sarja. :D
Nuo oli tuollaisia hömppäsarjoja. Harry Potter oli ihan ehdoton suosikkini, mutta en tiedä lasketaanko sitä tähän, kun ensmmäinen osa tuli vasta -97
Tuija Lehtiset muutenkin iski ysäriteiniin:
RIP, Roskisprinssi, Minun veljeni Jon.
Taru Väyrysen Kissan kuolema ja Pilven varjo.
Ala-asteella tuli koluttua läpi kaikki The Babysitters Clubit, Sweet Valley Highit, Prinsessan päiväkirjat, Katja-kirjat ja ne jotkut missä oli päähenkilö jolla oli jotain taikavoimia, en muista nimeä enää.
Teininä rakastuin sitten ruotsalaisiin dekkareihin eikä kyennyt enää lukemaan noita edellämainittuja, "lapsellisia" kirjoja.
Nummelan Ponitalli, tosiaan! Aivan mahtava sarja.
Hullu luokka-kirjasarja!! En muista kirjoittajaa, mutta suomalainen kyllä :)
Merja Jalon Nummelan ponitallit ja Ratsutyttö Nea-sarja.
Vierailija kirjoitti:
Taidan olla teitä vanhempi, kun nostan ykkösiksi Anna-sarjan ja Runotyttö-sarjan.
Ja Pikku naisia jatko-osineen.
Oletko synt. -60-luvulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostusmiljoona.
Teini ole hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
aika uusia sarjoja suurin osa listalla. Ei mulla muuta.
Kaikki lähes 20 vuotta vanhoja :) Ei mulla muuta. Oletko joku mummo?
Tv-sarja oli kanssa loistava! :D -ap