Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sairaat ihmiset raskautuvat tietoisesti?

Vierailija
18.06.2016 |

Kyse siis esimerkiksi fyysisesti sairaista, joiden sairaus on 50% mahdollisuudella periytyvä jälkikasvulle. Minkä takia te/he silti hommaavat omia lapsia? Kuinka uskaltaa ottaa sen riskin, että lapsellakin tulee olemaan sama sairaus ja kärsimään siitä, eikö omatuntoa myöskään yhtään kolkuta, kun lasten kärsimysten pääaiheuttaja on vanhemmat?

Tästä siis poislukien ne, jotka ei sairausesta ole ennen lapsen syntymää tiennyt. Mutta moni tietää, eikä se jostain ihmeen syystä heihin vaikuta. Miksi?

Kommentit (161)

Vierailija
101/161 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan lapsia jos on nuppivikoja. Naapurilla oli "vain masennus" ja lapsen saatuaan meni psykoosiin. Ei hoitanut lasta, eleli vain elämäänsä kuin lasta ei olisikaan. Löydettiin kuolleena myöhemmin sängystään. Vauva-aika on törkeän raskasta ja jos psyyke on heikko muutenkin, se repeää helposti palasiksi vaikka pitkään olisikin ollut oireeton.

En kyllä tajua miksi niitä lapsia on pakko tehtailla vaikka suvussa olisi mitä. Meillä todella sairas suku. Minulla ja kaikilla kolmella (elossa olevalla) sisaruksellani on pitkäaikaissairauksia ja elinikäisiä lääkityksiä. Kaksi sisarusta kuolivat sairauksiin.

Eli saako psyykkisesti sairas harrastaa seksiä vai? Entäs jos ei halua tehdä aborttia? Pitääkö olla ilman seksiä parisuhteessaan jos toisella osapuoella on psyykkinen sairaus? Ehkäisy voi pettää.

Jos on MINÄMINÄMINÄMINÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ -asenteella liikkeellä, niin sietääkin sitten olla ilman seksiä. Oli sairaus sitten mikä tahansa. Jos et ole kykenevä tekemään aborttia vahingon sattuessa, älä ole yhdynnässä. Simple as that, siinä sinulle varma ehkäisy. Lasta ei kuitenkaan missään nimessä voi riskeerata sen takia että äiti nyt ei vaan halua tehdä aborttia.

Ja annas kun arvaan... sikin olet minäminäminä ja hankit lapsia. Miksi sinulla olisi siihen oikeus? Selkeästi sinulla on vakavia ongelmia henkisellä puolella ja asennevamma.

En hanki lapsia, koska en ole geeniperimältäni niin hyvä että siinä olisi mitään järkeä. Jossain on satoja lapsia vailla huolenpitoa, ei minulla ole mitään oikeutta tehdä vielä yhtä lisää. Joku niistä jo olemassa olevista ansaitsee rakastavan kodin, että jos joskus lapsia haluan, enköhän omani löydä.

Harvoin tätä sanon mutta toivottavasti et löydä. Tuon asenteesi opettaminen seuraavalle sukupolvelle on sata kertaa haitallisempi kuin mikään periytyvä sairaus

En halua uskoa rappioteorioihin, mutta jos lapsia tehtaillaan tähän malliin, maapallo tukehtuu saasteisiin ja ihmispaljouteen. Rehellisesti sanottuna nyt olisi aika palata hetki taaksepäin ja hoitaa kokoon nykyiset ongelmat (köyhyys, pahoinvointi, sodat) eikä tehtailla valtavia määriä lisäkansoitusta.

Tämä. Turha vedota siihen, että kukas meidät sitten vanhoina elättää. Itse ainakin elän mieluummin kurjan vanhuuden  tietäen että jälkipolvilla on tulevaisuus kuin elän lokoisasti ja näen kuinka tuhoamme tulevaisuuttamme hetki hetkeltä.

Vierailija
102/161 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolasta ei todellakaan tehdä ennakoivaa lastensuojeluilmoitusta jokaisesta, jolla on joskus ollut mielenterveysongelmia..

Ja onneksi ei tehdä, olisihan se silkkaa haaskausta ja turhaa stigmatisointia. Psyykkisiä ongelmia kun on laidasta laitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/161 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt mitä tarkoitat? Mikä sairaus periytyy 50 % varmuudella?

Monikin sairaus. Kaikki joiden taustalla autosominen dominantti periytyminen. Samoin X-kromosominen dominantti periytyminen tai vaikkapa X-kromosominen resessiivinen periytyminen. Sen lisäksi on ns. polygeenisillä eli monitekijäisiä sairauksia.  Monet vialliset geenit + ympäristön yhteisvaikutukset = jälkeläinenkin sairastuu. Mm.  epämuodostumia, sydän- ja verisuonitauteja, diabetestä sekä mielenterveyden häiriötä, syöpää ....

Lievimmillään iho ongelmia, heikko näkö, allergiat, astma, varhainen kaljuuntuminen....onhan niitä.

X kromosomin peittyvästi periytyvä mutaatio ei periydy 50 % kuin pojille.

Vierailija
104/161 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monikin sairaus. Kaikki joiden taustalla autosominen dominantti periytyminen. Samoin X-kromosominen dominantti periytyminen tai vaikkapa X-kromosominen resessiivinen periytyminen. Sen lisäksi on ns. polygeenisillä eli monitekijäisiä sairauksia.  Monet vialliset geenit + ympäristön yhteisvaikutukset = jälkeläinenkin sairastuu. Mm.  epämuodostumia, sydän- ja verisuonitauteja, diabetestä sekä mielenterveyden häiriötä, syöpää ....

Lievimmillään iho ongelmia, heikko näkö, allergiat, astma, varhainen kaljuuntuminen....onhan niitä.

Ikinä en ole kuullut x kromosomin kautta dominoivasti periytyvästä sairaudesta.

Vierailija
105/161 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurin tytär on psyykkisesti erittäin sairas. Häntä on kiikutettu lapsuudesta lähtien psykiatrin juttusille ja ongelmia on riittänyt todella paljon.

Nyt kyseinen 20-vuotias tytär sai vauvan.

Mielestäni tilanne on täysin järkyttävä. Miksi ihmeessä psyykkisistä ongelmista kärsivä, joka ei pysty vastaamaan edes itsestään, hankkii avuttoman vauvan hoidettavakseen?

Etenkin, kun osa mielisairauksista periytyy. 

Eli psyykkisesti sairaat eivät saa harrastaa seksiä tai heidän on pakko tehdä abortti, niinkö? Itsellä on psyykkinen sairaus ja jos ehkäisy pettää, niin aborttia en tee.

Pystytkö itse huolehtimaan lapsesta? Ilman, että sosiaaliviranomaiset kyselevät perään ja vierailevat kotonasi katsomassa, että onko lapsi hengissä?

No miksi ihmeessä rajata tämä psyykkisesti sairaisiin? Lopetetaan saman tien koko sosiaalitoimi ja pakkostreriloidaan jokainen nykyinen sossun asiakas, oli terve tai sairas. Sillähän tämä ratkaistaan.

Vierailija
106/161 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyotuttava kantaa geenia, joka altistaa miespuolisen jalkelaisen eraalle progressiiviselle lihassairaudelle (oliko 50% todennakoisyydella). Hanella on kaksi poikaa joista kumpikin pyoratuolissa ja nenamahaletkussa. Nyt taas raskaana ja lapsivesipunktiolla selvitettiin, kumpi tulossa. Poikahan siella, ja sairas sellainen.. En ymmarra.

No joo toi kyllä on melko sairasta ja tyhmääkin touhua. Tiedä sitten onko minulla varaa arvostella kun olen ollut diabeetikko käytännössä koko elämäni, kohta 40 vuotta, ja minulla on kolme lasta. Terveitä koululaisia, toivottavasti jatkossakin. Kuitenkin, ikä tuo tullessaan että mustavalkoisesta ajatusmaailmasta pääsee eroon, ja elämä myös yllättää melkoisesti. Kouluiässä ajattelin olevani ensimmäisten joukossa joka lähtee, mutta moni kouluaikojen perusterve kaveri on kuollut nyt, ja mulla menee ihan ookoo. Syöpä on vienyt yhden, huumeet kaksi, liikenne yhden ja tavallaan toisenkin, jäinen tie. Jälkimmäiseksi mainittu ei edes ehtinyt näkemään omaa lastaan. Samoin mulla on perusterveitä kavereita joilla ei ole terveitä lapsia. En kadu että lapseni tein.

Vierailija
107/161 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö, joka tiedettävästi on äitini puolen suvussa ainakin kolme polvea taaksepäin. Sairaus on jossain määrin perinnöllinen ja itse olen tehnyt päätöksen etten tätä geeniä laita enää eteenpäin. En halua tällaista elämää kenellekään, kaikken vähiten omalle lapselleni.

En ymmärrä miksi pitää väkisin tehdä lapsia perinnöllisen sairauden kanssa.

Vierailija
108/161 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huntingtonia sairastavan henkilön lapsen sairastumisriski on 50.

Joo, mutta sairastuminen tapahtuu yleensä vasta lisääntymisiän jälkeen, joten ei voi syyttää äitiä.

Vierailija
109/161 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

107 jatkaa. Mulla on siis vakituinen työ, parisuhde, asuntolaina, jne. Sairaus tasapainossa ja elän normaalia elämää, mutta en halua ottaa riskiä että en pystyisikään lapsesta huolehtimaan tai lapsikin saisi tämän sairauden. Aina ei munkaan elämä ole ollut näin tasaista..

Vierailija
110/161 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Huntingtonin_tauti

Myös skitsofrenia ja als periytyvät. Enkä ymmärrä, jos äidillä on jo vaikkapa ms, pitääkö niitä lapsia laittaa vielä useampikin.

Ms ei periydy ja sen kanssa voi elää pitkän ja hyvän elämän. Lisäksi tutkimukset on osoittaneet että ms tauti pysähtyy tai hidastuu raskauden ajaksi suurimmassa osassa tapauksia mikä myös lisää elinikää ja terveyttä.

Skitsofrenia on nykyisin niin hyvin lääkitty sairaus että sekään ei elämää estä

Ms voi myös ottaa spurtin raskauden myötä. Ehdoton EI skitsofreenikon lisääntymiselle.

Onneksi et ole tuntemani henkilö. T. Skitsofreenikko jolla neljä lasta.

Mistäs tiedät? Johonkinhan mielipiteeni perustuu. Terkut!

Vierailija
111/161 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kotianalyysia muutama ihminen on minusta tehnyt.. Se koira älähtää, johon kalikka kolahtaa :)

Joku täysin eri ihminen kirjoitti, että esimerkiksi atooppinen iho tai allergia olisi minun vakaviin sairauksiin kuuluvia ongelmia. Mutta pahoittelen, kyseinen teksti ei ollut minun kirjoittama. Ainoastaan ensimmäisellä sivulla on minun pari kirjoitusta, muuta en ole sen jälkeen kirjoittanut.

Myös kirjoitettiin, että olisin katkera, mt-ongelmainen, lapseton, itsekäs, blaa blaa blaa..

Itse sairastan harvinaista vakavaa sairautta ja koska kyseessä tosiaan on harvinainen, en sairauden nimeä tänne kirjoita. Googlettakaa harvinaisia sairauksia, niin sieltä löydätte paljon niitä, mitä tarkoitan. Muutama ihminen oli jo jaksanut niitäkin kirjoittaa! :) Lapseton tosiaan olen ja täysin omasta tahdosta, koska itse en kestäisi sitä, että näen lapseni kärsivän samalla tavalla, kuin itse kärsin ja se olisi minun aiheuttamaa. En kestäisi elää sen syyllisyyden kanssa. Vanhempani ei minua tehdessä tienneet sairaudesta, mutta olisin mielelläni jäänyt syntymättä, ei tämä ihmisen elämää ole. Olen kauhistellut ja ihmetellyt muita sukulaisiani, jotka vain lisääntyy ja lisääntyy, piittaamatta sairaudesta ja kieltäytyy itsekkäästi geenitesteistä.

Onneksi muutama fiksu sentään tajusi mitä ajan takaa, mt-ongelmista jauhavat vastavasti ei. :)

Terveisin Aloittaja

Vierailija
112/161 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa kotianalyysia muutama ihminen on minusta tehnyt.. Se koira älähtää, johon kalikka kolahtaa :)

Joku täysin eri ihminen kirjoitti, että esimerkiksi atooppinen iho tai allergia olisi minun vakaviin sairauksiin kuuluvia ongelmia. Mutta pahoittelen, kyseinen teksti ei ollut minun kirjoittama. Ainoastaan ensimmäisellä sivulla on minun pari kirjoitusta, muuta en ole sen jälkeen kirjoittanut.

Myös kirjoitettiin, että olisin katkera, mt-ongelmainen, lapseton, itsekäs, blaa blaa blaa..

Itse sairastan harvinaista vakavaa sairautta ja koska kyseessä tosiaan on harvinainen, en sairauden nimeä tänne kirjoita. Googlettakaa harvinaisia sairauksia, niin sieltä löydätte paljon niitä, mitä tarkoitan. Muutama ihminen oli jo jaksanut niitäkin kirjoittaa! :) Lapseton tosiaan olen ja täysin omasta tahdosta, koska itse en kestäisi sitä, että näen lapseni kärsivän samalla tavalla, kuin itse kärsin ja se olisi minun aiheuttamaa. En kestäisi elää sen syyllisyyden kanssa. Vanhempani ei minua tehdessä tienneet sairaudesta, mutta olisin mielelläni jäänyt syntymättä, ei tämä ihmisen elämää ole. Olen kauhistellut ja ihmetellyt muita sukulaisiani, jotka vain lisääntyy ja lisääntyy, piittaamatta sairaudesta ja kieltäytyy itsekkäästi geenitesteistä.

Onneksi muutama fiksu sentään tajusi mitä ajan takaa, mt-ongelmista jauhavat vastavasti ei. :)

Terveisin Aloittaja

Mutta edelleenkään et pysty sanomaan mikä sairaus on kyseessä. Minusta tuntuu, että et tiedä mitään sairauksien periytymisestä.

Vierailija
113/161 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos et ole kuullut niin tarkoittaako se, että sitä ei esiinny? Luulenpa, että on satoja muitakin tauteja joista et ole kuullut. Tuo pojille periytyminen on totta. Ja valitettavasti tehokkaasti periytyykin. Mm. munuaisten toimintahäiriöt, jotka johtavat munuaissiirtoon. 

Vierailija
114/161 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin Aloittaja

Mutta edelleenkään et pysty sanomaan mikä sairaus on kyseessä. Minusta tuntuu, että et tiedä mitään sairauksien periytymisestä.

Juurihan minä sanoin, että koska kyseessä on tosiaan harvinainen sairaus, en sen nimeä tänne kirjoita. Ihan sen takia, että tietyt ihmiset ei minua tunnista. Googleta harvinaiset sairaudet tai ultraharvinaiset sairaudet, niin opit tietämään sairauksien periytymisestä :)

Aloittaja

Vierailija
115/161 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta sairastuminen tapahtuu yleensä vasta lisääntymisiän jälkeen, joten ei voi syyttää äitiä.

Alapeukut syystä, että?

Vierailija
116/161 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos et ole kuullut niin tarkoittaako se, että sitä ei esiinny? Luulenpa, että on satoja muitakin tauteja joista et ole kuullut. Tuo pojille periytyminen on totta. Ja valitettavasti tehokkaasti periytyykin. Mm. munuaisten toimintahäiriöt, jotka johtavat munuaissiirtoon. 

Miten on mahdollista, että x kromosomissa voi jotain periytyä vallitsevasti?

Vierailija
117/161 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tosiaan joo olemassa sairauksia, joissa naiset on vain kantajia, ei oireile, "levittää" sitä eteenpäin, mutta miehet kärsii ja saa oireet. Mutta vastaavasti miehet ei voi sairautta antaa lapsilleen, ellei tule tyttö.

Vierailija
118/161 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan lapsia jos on nuppivikoja. Naapurilla oli "vain masennus" ja lapsen saatuaan meni psykoosiin. Ei hoitanut lasta, eleli vain elämäänsä kuin lasta ei olisikaan. Löydettiin kuolleena myöhemmin sängystään. Vauva-aika on törkeän raskasta ja jos psyyke on heikko muutenkin, se repeää helposti palasiksi vaikka pitkään olisikin ollut oireeton.

En kyllä tajua miksi niitä lapsia on pakko tehtailla vaikka suvussa olisi mitä. Meillä todella sairas suku. Minulla ja kaikilla kolmella (elossa olevalla) sisaruksellani on pitkäaikaissairauksia ja elinikäisiä lääkityksiä. Kaksi sisarusta kuolivat sairauksiin.

Eli saako psyykkisesti sairas harrastaa seksiä vai? Entäs jos ei halua tehdä aborttia? Pitääkö olla ilman seksiä parisuhteessaan jos toisella osapuoella on psyykkinen sairaus? Ehkäisy voi pettää.

Jos on MINÄMINÄMINÄMINÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ -asenteella liikkeellä, niin sietääkin sitten olla ilman seksiä. Oli sairaus sitten mikä tahansa. Jos et ole kykenevä tekemään aborttia vahingon sattuessa, älä ole yhdynnässä. Simple as that, siinä sinulle varma ehkäisy. Lasta ei kuitenkaan missään nimessä voi riskeerata sen takia että äiti nyt ei vaan halua tehdä aborttia.

No aion kyllä olla yhdynnässä. Ja aion käyttä ehkäisyä. mutta aborttia en tee. Mitään riskiä lapselle ei ole sairaudestani. Olen toipumassa. :)

Minäminäminäminäminä. Aborttia minä en tee. Minusta ei sossujen tarvitse huolestua. Minä aion olla yhdynnässä minä minä minä mutta vastuuta en kanna.

Vierailija
119/161 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin ihmettelin, miksi eräs pariskunta, jotka tarvitsevat tavallisen arkensa pyörittämiseen henkilökohtaisia avustajia, halusi hankkia (ilmeisesti hoidoilla) useamman lapsen. En tiedä, ovatko heidän sairautensa perinnöllisiä, mutta kumpikin ovat eriasteisesti sekä näkö-, että liikuntavammaisia. Arkena lapset hoitaa päiväkoti ja viikonloppuisin hyvin pitkälle ne avustajat ja toisinaan isovanhemmat. En muutenkaan ymmärrä, miksi pitää hankkia lapsia, jos ei niitä halua hoitaa ja tällaisessa tapauksessa vielä vähemmän.

Vierailija
120/161 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukut syystä, että?

Nykyään voi syyttää, koska Huntingtonin taudin aiheuttava geeni tunnetaan ja ihminen voi testauttaa itsensä ennen kuin lisääntyy, jos isovanhemmilla tai jo vanhemmillakin on tautia esiintynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän