Jo ekaluokkalaiset käyttävät WhatsAppia?! Tämä meno menee pahemmaksi koko ajan...
Eli siis ekaluokkalainen tyttö on vinkunut jatkuvasti, että haluaa puhelimeensa käyttöön WhatsAppin, koska kuulema KAIKILLA muillakin hänen kavereillaan se on. En antanut lupaa. Siis haloo tyttö on 8 -vuotias! Eikö vanhemmilla ole enää mitään rajoja jälkikasvulleen vai ovatko vain tyhmiä, ja antavat luvan kaikkeen, mitä lapsi pyytää? Olisi helpompi itsellekin, jos tyttö ei olisi ainoa, jolla on edes joku raja näissä some asioissa. Muutenkin ärsyttää, kun tytölle tukee kavereita kylään, niin heillä onkin iphonet mukana ja niissä pelejä ym. ja sitten tuijotetaan niitä pelejä. Osaako lapset enää leikkiä? Itse sitten olen joutunut kieltämään pelaamisen meillä, jos meille tullaan, niin sitten leikitään, ainakin suurin osa ajasta. Pelata voi sitten vaikka kun on sadepäivä ja tylsää.
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Idarit täällä kommentoi. Itse ymmärrän sinua ap oikein hyvin. Whats app on huono siinäkin mielessä, että on vaikeampi valvoa viestejä. Snap chat vielä pahempi. Steve Jobs oli samalla linjalla meidän kanssa ap. Mieheni tietää työnsä puolesta riskit ja meidän lapset ei käytä kuin vasta yläasteen viimeisellä luokalla. Lisäksi nuo ovat ajanhukkaa. Luuseri äidit haluaa päästä helpolla ja lapset on koneilla ja kännyllä koko päivän. Järkevä ja kehittävä tekeminen on vieras ilmiö.
Pikemminkin tuo sinun toimintasi on sitä laiskan vanhemman toimintaa. Kun ei viitsitä kasvattaa ja opettaa niin kielletään koko sovellus. Meillä on hommaan selvät säännöt ja niitä sekä valvotaan että noudatetaan. Vanhemmat on kiinnostuneita lapsista ja asioista jutellaan. Viehän se aikaa ja vaatii hermoja, helpompaa olis ottaa koko puhelin pois ja sanoa että nyt ei ole ongelmaa. Pää tiukasti pensaassa. Se ei vaan nykypäivänä oikein onnistu.
p.s. Steve Jobsia en muuten ottais esimerkiksi mihinkään, mies tapatti itsensä uskomalla huuhaahan. Se kertoo hänen järkevyydestään enemmän kuin tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä esim. uudet seiskat (uusi koulu) saivat äkkiä selville kuka tulee samalle luokalle ja perustivat kesällä jo ryhmän ja tapasivatkin muutaman kerran ennen koulun alkua. Kasvatti upeasti ryhmähenkeä.
Upeeta, miten lie ennen on selvitty ilman vaikkapa vuosi sitten ?! Ajatella.
Varmaan whatsapilla silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Minä säälin nykyajan lapsia, todella säälin... Eivät osaa leikkiä, tuijotetaan pientä näyttöä vain. Mun lapsuudessa pelattiin konsoleilla, mutta sekin tehtiin yhdessä moninpelinä, silti kuitenkin 2h pelaamisen jälkeen meillä oli kova kaipuu päässä ulos leikkimään, kirkonrottaa, hippaa, lipunryöstöä ja sotaa mm. Rakennettiin myös majoja ja leikittiin kalliilla saksalaisella pienois sähköjunaradalla. Jos nämä kyllästytti mentiin raidaamaan autiotaloja ja punkkereita tai pilapimpotuksia kilari mummoille ja papoille.
Minä todellakin säälin nykyajan zombi lapsia, ei mielikuvitusta ei sielua ei sydäntä.
Ja sun vanhemmilla taas ei paljoa ollut aikaa leikkiä mitään, koska piti autella kotona/heinäpelloilla ja muissa töissä eli ikäpolvesi oli omalla tavallaan laiskempi ja selvisi helpommalla kuin aiemmat. Jokainen sukupolvi pitää itseään aina jotenkin parempana kuin seuraavaa. Jokaisessa ajassa on omat hyvät ja huonot puolensa.
Meillä 8v puhelimesta mies on laittanut estot lähes kaikkiin toimintoihin. Lapsi ei voi vastata edes normipuheluihin tai tekstareihin ilman koodia jonka vain me vahemmat tiedetään. Samoin wa:iin ei voi lisätä kavereita ilman tätä koodia. Itse soitamme wa:in lapselle. Netin käytöstä puhelimella lapsi voi vaan unelmoida. Nää tuntuu itsestäkin hätävarjelun liioittelulta, mutta meidän lapsella puhelin liimautuisi käteen jos sillä pääsisi ihan minne haluaa...
Ei ole poika jäänyt ilman kavereita kesälläkään vaikka leikkitreffit sovitaan vanhempien kautta. Poika sanoi että hänen luokallaan on myös lapsia joilla on ihan normikännykät, ei mitään älyominaisuuksia eikä ole mitään kiusaamista tai jengistä jättämistä esiintynyt. Nää taitaa olla niiden isoissa cityissä asuvien vanhempien lasten ongelmia. Ihanaa olla tällanen yksinkertainen maalainen jolla on vaan oikeita ongelmia ;D
Whatsapp saa sitten kerätä esimerkiksi sijaintitietoja ja kuvia ihan vapaasti laitteista. Katsokaapa niitä tietoja, jotka se vaatii kun lataatte sovelluksen...
Plöbö kirjoitti:
Meillä 8v puhelimesta mies on laittanut estot lähes kaikkiin toimintoihin. Lapsi ei voi vastata edes normipuheluihin tai tekstareihin ilman koodia jonka vain me vahemmat tiedetään. Samoin wa:iin ei voi lisätä kavereita ilman tätä koodia. Itse soitamme wa:in lapselle. Netin käytöstä puhelimella lapsi voi vaan unelmoida. Nää tuntuu itsestäkin hätävarjelun liioittelulta, mutta meidän lapsella puhelin liimautuisi käteen jos sillä pääsisi ihan minne haluaa...
Ei ole poika jäänyt ilman kavereita kesälläkään vaikka leikkitreffit sovitaan vanhempien kautta. Poika sanoi että hänen luokallaan on myös lapsia joilla on ihan normikännykät, ei mitään älyominaisuuksia eikä ole mitään kiusaamista tai jengistä jättämistä esiintynyt. Nää taitaa olla niiden isoissa cityissä asuvien vanhempien lasten ongelmia. Ihanaa olla tällanen yksinkertainen maalainen jolla on vaan oikeita ongelmia ;D
Siis sun lapses ei oikeesti saa vastata edes puheluun?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisköhän AP:n vaikka ladata kyseinen ohjelma jotta ymmärrät mistä puhut itse?
Sadannen kerran, olen käyttänyt itsekin WhatsAppia. Olenkin jo +16 vuotta. Tässä aloituksessani oli nyt kyse eka luokkalaisten WhatsAppin käytöstä. Ja me vielä miehen kanssa mietimme, ostetaanko eka luokkalaiselle edes puhelinta, mutta kävikin ilmi, että nykyään jo eskarilaiset WhatsAppeilee... Olen vain järkyttynyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Whatsapp saa sitten kerätä esimerkiksi sijaintitietoja ja kuvia ihan vapaasti laitteista. Katsokaapa niitä tietoja, jotka se vaatii kun lataatte sovelluksen...
Kuten kaikki ohjelmat nykypäivänä
Vierailija kirjoitti:
Meidän kolmasluokkalaisella pitäisi olla whatsapp, jotta pääsisi luokan ryhmään. Ei ole, ei tule. Pari vuotta vanhempi isosiskonsakin kärsii siellä ties mistä kerjuu- ja uhkailuviesteistä "lähetä tämä viesti tai..." ja luokkalaiset lähettelevät ties mitä roskaa. Koulu taas sanoo että ei kiinnosta, emme puutu, vaikka itse ovat whatsapin vaatineet oppilailta.
Miksi ette opeta lapsillenne että kaikista viesteistä ei kannata välittää eikä joihinkin viesteihin kannata reagoida mitenkään? Ketjukirjeen voi siis jättää aivan hyvin lähettämättä eteenpäin eikä mitään pahaa tapahdu tai epämielyttävän kuvaan poistaa. Ei tuo heti päähän ole mennyt meilläkään mutta lapset kyllä keskenäänkin pitävät kuria ainakin lapsen oman luokan ryhmissä eikä siellä ketjukirjeet kulje pahemmin kulje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisköhän AP:n vaikka ladata kyseinen ohjelma jotta ymmärrät mistä puhut itse?
Sadannen kerran, olen käyttänyt itsekin WhatsAppia. Olenkin jo +16 vuotta. Tässä aloituksessani oli nyt kyse eka luokkalaisten WhatsAppin käytöstä. Ja me vielä miehen kanssa mietimme, ostetaanko eka luokkalaiselle edes puhelinta, mutta kävikin ilmi, että nykyään jo eskarilaiset WhatsAppeilee... Olen vain järkyttynyt.
Ap
olenko ainoa jolle ei mee kaaliin että miksi olet järkyttynyt jos lapsesi laittaa viestin ystävälleen whatsapin kautta mutta tekstarilla se on täysin ok? Meillä ainakin puhelinlaskut tippu 20€ kun ladattiin pojalle whatsapp.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä esim. uudet seiskat (uusi koulu) saivat äkkiä selville kuka tulee samalle luokalle ja perustivat kesällä jo ryhmän ja tapasivatkin muutaman kerran ennen koulun alkua. Kasvatti upeasti ryhmähenkeä.
Tää tapahtuu vuosi sitten, mikä sulla oli niinkuin ajatuksena tässä?
Vierailija kirjoitti:
Niin saa, mutta kun kukaan ei niitä ehtoja lue. Sitten väitetään, että WhatsApp on sama kuin mms, mutta kun se ei ole, vaikka siltä vaikuttaakin.
Tuo verisen naisen kuva levinnyt meilläkin päin :/ Onneksi huomasin ennen lasta ja ehdin ohjeistamaan aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WhatsApphan on samanlainen kuin tekstarit, mutta vaan ilmainen.
Joo, mutta kyllä sinne tulee kaikenmaailman spammeja, ihan tiedoksi vaan. Ei ole sama asia kun tekstarit.
Ei meillä ainakaan tuu
Plöbö kirjoitti:
No parin vuoden päästä on enemmän kuin noloa, kun vanhemmat sopivat "LEIKKI"treffit. :D Kai te hankitte pojalle sitten morsiammenkin sitten aikanaan ettei van tule tehtyä väärää valintaa? :DDD
Heh, tulee sähköpostin alkuajat mieleen. Mutta kuka enää lähettelee kenellekään mitään hupiposteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kolmasluokkalaisella pitäisi olla whatsapp, jotta pääsisi luokan ryhmään. Ei ole, ei tule. Pari vuotta vanhempi isosiskonsakin kärsii siellä ties mistä kerjuu- ja uhkailuviesteistä "lähetä tämä viesti tai..." ja luokkalaiset lähettelevät ties mitä roskaa. Koulu taas sanoo että ei kiinnosta, emme puutu, vaikka itse ovat whatsapin vaatineet oppilailta.
Miksi ette opeta lapsillenne että kaikista viesteistä ei kannata välittää eikä joihinkin viesteihin kannata reagoida mitenkään? Ketjukirjeen voi siis jättää aivan hyvin lähettämättä eteenpäin eikä mitään pahaa tapahdu tai epämielyttävän kuvaan poistaa. Ei tuo heti päähän ole mennyt meilläkään mutta lapset kyllä keskenäänkin pitävät kuria ainakin lapsen oman luokan ryhmissä eikä siellä ketjukirjeet kulje pahemmin kulje.
Irtopäiden ja veristen ruumiiden kuvat kyllä järkyttävät ja ne lävähtävät näytölle ihan ilman kysymistä. Oletko nyt ihan varma, että lapsesi kertoo sinulle jos näkee tällaista materiaalia tai osaa käsitellä asiaa? Muistan, kun itse aikanaan sain ensimmäiset Bloody Mary-ketjukirjeeni, poistin kuvan heti mutta jälkensä se jätti. Pitkään jatkui pelkoa ja ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin saa, mutta kun kukaan ei niitä ehtoja lue. Sitten väitetään, että WhatsApp on sama kuin mms, mutta kun se ei ole, vaikka siltä vaikuttaakin.
Itse en pidä sijaintitietoa päällä, koska se kuluttaa akkua. Vaika eipä se mitään estä. Jos sijaintitiedon keruuta pelkää kannattaa luopua koko puhelimesta ja lähettää viestit paperilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
olenko ainoa jolle ei mee kaaliin että miksi olet järkyttynyt jos lapsesi laittaa viestin ystävälleen whatsapin kautta mutta tekstarilla se on täysin ok? Meillä ainakin puhelinlaskut tippu 20€ kun ladattiin pojalle whatsapp.
Selvästikään et ole ainoa. Ei minua järkytä se itse teko, siis viestin lähettäminen. Vaan se, että jo ekaluokkalaiselle annetaan pääsy lähes mihin vain sovelluksiin ja jo nyt lapsi tulee "vaatimaan" meiltä, että hänenkin on päästävä WhatsAppiin koska kaikki muutkin ovat. Mihin siis ihan oikeasti 7-vuotias tarvitsee tällaisia ryhmiä. Lähettelikö poikasi satoja viestejä päivässä ennen WhatsAppia? Tuleeko lapsi huomenna vaatimaan, että on päästävä facebookiin?