Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Bussimatkalle tekemistä (12v poika)?

Vierailija
18.06.2016 |

Tiedossa pidempi matka linja-autossa, useita tunteja siis. Mitä tekemistä voisin varata pojalleni, joka juuri lopetti alakoulun?

Itse olen lapsena mennyt joka kesä jatkuvasti autossa takapenkillä, samoin bussissa, ja kyllähän sitä joskus tylsistyi, mutta nykyajan lapset vinkuvat koko ajan jotain tekemistä. Poikani ei ole edes pahimmasta päästä.

Minä katselin aikoinaan ihan vaan maisemia. Katselin paperista karttaa, missä kohtaa ollaan menossa. Kuuntelimme autossa musiikkia kasettisoittimesta - okei, bussissa tämä ei mahdollista, tuskin kuski pitää keskusradiota tms. päällä ja hyvä niin. Lauloimme koko perhe automatkoilla.

Kuuntelin korvalappustereoita. Bongasin ja tilastoin minkävärisiä autoja tulee vastaan (!). Piirtelin. Lueskelin jotain. Poikani ei nykylasten takaan koskekaan kirjaan, sarjakuva voisi mennä, mutta pahoinvointia voi lukemisesta kyllä tulla. Yhdellä matkalla kokeilin ja otin mukaan vain pari poikien seikkailukirjaa, sellaista vanhanaikaista eikä liian paksua. Kyllä hän ne sitten luki! Se oli ihan hyvä kokemus.

Bussimatkalla voisi pelata laivanupotusta, kunhan muistelen ensin itse miten se menikään. Korttia, jos istuinten edessä on tarjottimet, mitä epäilen kyllä.

Mitäs muuta, ideoita? Älypuhelin pojalla on, mutta olen ajatellut pitää sen jemmassa ja säästää sen korkeintaan johonkin epätoivoiseen hetkeen matkan aikana.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli lapsena kyniä ja piirrustusvihko.

Vierailija
2/35 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna tylsistyä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä haluat jemmata sen puhelimen? Anna puhelin pojalle ja matka sujuu ongelmitta.

Vierailija
4/35 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

3, varmaan siksi ettei jo tuon ikäisen ole hyvä olla ruuturiippuvainen. Hyvä kehittää jotain muuta tekemistä, ettei aivot ihan täysin surkastu jo 12-vuotiaana.

Vierailija
5/35 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä mieltä poika itse on? Eikö hänellä ole itsellään mitään ideoita? Yleensä tuonikäisillä on kyllä vahvat omat mielipiteet siitä, mitä haluaa tehdä...

Oma 12-v poikani oli juuri muutaman päivän sukulaisilla kylässä ja matkusti yksin junassa muutaman tunnin suuntaansa olevat matkat. Ei olisi kyllä tullut mieleen, että minun olisi pitänyt hänelle varta vasten jotain tekemistä varata matkalle. Eikös älypuhelin ole juuri tuollaisiin tilanteisiin sopiva?

2- ja 6- vuotiaidemme kanssa kun lähden pidempään reissuun, niin heille nyt täytyy tietty varata jotain puuhaa autoon. Tosin 6-vuotiaskin jo aika hyvin osaa itse ottaa mieluisiaan piirustusvälineitä tms mukaan.

Miksi vanhemman pitää aina suunnitella kaikki ihan valmiiksi toisen puolesta?

Vierailija
6/35 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonkiminen pakkaa jo itse huvitukset

Vierailija
7/35 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani mielikuvitus on monen ikäisensä pojan tapaan surkastunut tuossa mielessä. Huvitukset tuodaan valmiina pöytään = kännykkä tai tabletti jolla pelataan. Tai tuijotetaan elokuvia.

Hän ei yksinkertaisesti keksi mitään muuta.

Kotona hän sentään osaa vielä leikkiä ja rakennella legoilla, silloin kun kännykkä on evakuoituna.

Haluan vanhempana tuoda hänelle vaihtoehtoja tekemiseen.

ap

Vierailija
8/35 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet hyväksynyt pojallesi sen, että mielikuvitus on surkastunut ja mitään muuta ei voi tehdä kuin pelata kännyllä ja tabletilla? Onko tuo sinusta ok, koska "kaikki muutkin pojat"? En kyllä itse suostu uskomaan, että kaikki muutkaan pojat olisivat noin lamaantuneita tuossa iässä, kyllä siellä joukossa on ihan normaalejakin tapauksia.

Minä suosittelen Rick Riordanin Percy Jackson -sarjaa. 

http://otava.fi/kirjailijat/rick-riordan/#.V2T_JlWLRD8

Percy Jackson uppoaa poikiin hyvin. 

Vierailija
9/35 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Ihan hirveästi enemmän se maisemien tuijottelu aktivoikin aivoja... Varsinkin suomalaisen metsämaiseman...

Mä nyt sanon tämän hitaasti ja yksinkertaisesti, josko menisi av-mammoilla vihdoinkin jakeluun.

Tabletit, tietokoneet ja älykännykät ovat vain käteviä välineitä. Ne eivät tee pelistä huonoa tai pilaa musiikkia. Musiikki on musiikkia, kuuntelee sitä sitten kännykästä tai kalkkisäidin levarista. Lautapeli ei ole sen kehittävämpi tai aivoja rapauttavampi kuin kännykkäpelikään.

Sitä mukulaa voi ja kannattaa toki kannustaa liikkumaan ja leikkimään, mutta kun autossa ei voi semmoisia juurikaan harrastaa, vain kusipää äiti pakottaa 12-vuotiaan tuijottamaan etuistuimen selkää, vaikka kännykkäkin olisi lapselle antaa.

Tekniikkakkammoisuus on yksinkertaisen ihmisen merkki.

Vierailija
10/35 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuijattakoon maisemia

Vierailija
11/35 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä kotiin, kyllä 12-vuotias pärjää jo yksin kotona.

Vierailija
12/35 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN ole hyväksynyt sitä jatkuvaa ruudun tuijottamista :-) vaan taistellut sitä vastaan. Lapsi elää kuitenkin maailmassa, jossa suurin osa kavereista harrastaa sitä ruudun tuijottamista lähinnä. Yhteinen kieli löytyy heillä sieltä, yhdistävä tekeminen. On pakko antaa myöten ympäristölle jossain määrin - jos kuvittelet toisin, niin luulen, että sinulla ei ole lapsia itselläsi, ainakaan kouluikäisiä.

Haluan joissain tilanteissa kuitenkin tuoda niitä vaihtoehtoja esille. Matkoilla siihen on ihan hyvä tilaisuus, kun muutenkin ollaan pois arkiympäristöstä.

Ja kyllä, arvostan basic-tekemistä, sellaista, johon ei tarvita sähkövirtaa ollenkaan. Mitä sinun yhden kirjoittajan lapsi tekee, jos lataus on loppu, sähköt tai yhteydet muuten poikki, koneet varastettu, ei ole rahaa tai aikaa ostaa uutta muutamaan päivään/viikkoon?

ap

Vierailija
13/35 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

12, minä toistan... Lasta on hyvä aktivoida, mutta jos kyseessä on monen tunnin bussireissu, vain sadistinen ja tekniikkafoobikko äiti kieltää älykännykällä pelaamisen. Lataatte kännyn täpöille ennen reissua, linja-autoissakin voi osassa ladata kännykkää. Ei ole vaikeaa.

Minusta jokaisella saa olla periaatteita, mutta lapsen piinaaminen äidin typerän periaatteejn takia on kuten sanottua sadistista.

Kännykällä pelaaminen ei ole lapselle haitaksi, kun se on rajallista. Sä ehdit juoksuttaa ja leikityttää lasta sitten perillä.

Vierailija
14/35 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussimatkalla olisi kerrankin aikaa ja rauhaa syventyä kirjaan. Ei mulla muuta.

Vierailija
15/35 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottaisin maisemien katselua ja paikallaan istumista.

Vierailija
16/35 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko keksii itselleen tekemistä bussimatkalle tai sitten harjoittelee tylsistymistä. Ihan hyviä vaihtoehtoja molemmat.

Vierailija
17/35 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
18/35 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valium, Temesta ja/tai Opamox.

Vierailija
19/35 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, kuulostat siltä kuin lapsesi olisi 2-vuotias... Mikä näitä nykyäitejä vaivaa?

Vierailija
20/35 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hellanlettas sentään. 13-14-vuotiaille tytöille mammat ovat suurin piirtein jo hankkimassa e-pillereitä ja sitten huolestutaan 12-vuotiaan pojan tylsistymisestä bussimatkalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme