Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jo ekaluokkalaiset käyttävät WhatsAppia?! Tämä meno menee pahemmaksi koko ajan...

Vierailija
18.06.2016 |

Eli siis ekaluokkalainen tyttö on vinkunut jatkuvasti, että haluaa puhelimeensa käyttöön WhatsAppin, koska kuulema KAIKILLA muillakin hänen kavereillaan se on. En antanut lupaa. Siis haloo tyttö on 8 -vuotias! Eikö vanhemmilla ole enää mitään rajoja jälkikasvulleen vai ovatko vain tyhmiä, ja antavat luvan kaikkeen, mitä lapsi pyytää? Olisi helpompi itsellekin, jos tyttö ei olisi ainoa, jolla on edes joku raja näissä some asioissa. Muutenkin ärsyttää, kun tytölle tukee kavereita kylään, niin heillä onkin iphonet mukana ja niissä pelejä ym. ja sitten tuijotetaan niitä pelejä. Osaako lapset enää leikkiä? Itse sitten olen joutunut kieltämään pelaamisen meillä, jos meille tullaan, niin sitten leikitään, ainakin suurin osa ajasta. Pelata voi sitten vaikka kun on sadepäivä ja tylsää.

Kommentit (289)

Vierailija
81/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi WhatsAppissa olisi 16 vuoden ikäraja, jos sille ei olisi MITÄÄN järkevää perustetta? Jos jo eskarilainen käyttää K16 -palvelua, niin annatteko eskarilaisen katsoa esim. myös K-16 elokuvia? Miksi näitä some -ikärajoja ei voi noudattaa, edes sinnepäin?  Jos 13 -vuotias käyttää WhatsAppia, niin se on jo lähempänä suositusikää kuin 7 -vuotias. En keksi muuta syytä, kuin ihmisten tietämättömyys. Ei tarvitse olla hysteerinen ei, mutta kyllä internetin vaarat pitää tiedostaa. Ei ne ikärajat siellä huvikseen ole.

Järkevä peruste on esim. se että lapsi voi joutua helposti rikollisen uhriksi whatsuppin kautta. Mun lastani manipuloi m****lainen koulukaveri Whatsuppin kautta. Lapsi oli ottanut whatsuppin käyttöönsä puhelimeensa ilman mun lupaa alle 16-vuotiaana. Tapahtui paljon pahaa. Koko sotku selvisi vasta parin vuoden jälkeen.

No meillä lapset sai sen wa.n koska sillä voi ilmaiseksi lähettää viestejä, kuvia ja soittaa. On luokkaryhmät ja harrasteryhmät ja tietty ihan yksittäisille kavereillekkin soittavat.

Lapset on 9 ja 12v ja pienemmän rymissä on enemmän sellaista turhaa viestien lähettelyä ja ryhmien perustelua. Isommalla käyttö on selkeästi järkevämpää.

Minulla on lupa milloin tahansa lukea lasten viestit. Se oli ehto että puhelimeen ylipäätään saa netin.

Minusta on todella kummallista, että moni antaa vaan sen älypuhelimen lapselleen ilman mitään valvontaa.

Koskaan ei ole kenellekkään tullut mitään keneltäkään tuntemattomalta.

Olen samaa mieltä, minua ihmetyttää enemmänkin valvonnan puute kuin kyseessä oleva app. Itse katson tokaluokkalaiseni viestit aina ohikulkiessani. Hän viestittelee kavereille, serkuille ja isovanhemmille. Tekstiviestejä saa lähettää vain oikeasta asiasta kaverille, jolla ei ole Whatsappia, ääni tai kuvaviestejä ei olenkaan. Lapsella on halpa liittymä, joten taloudellisista syistä tarvitaan ilmainen viestittely app.

Ongelmia mitä on tullut:

Kaverit spämmäävät (poistimme äänen viesteistä, ei ole enää ongelma)

Jotkut määräilevät ryhmissä, mutta toki määräilevät livenäkin.

Jotkut kiukuttelevat ja ovat ilkeitä.

Itse olen kokenut hyväksi keskustella lapsen kanssa kavereiden kavereiden käytöksestä, miksi se on huonoa, miten hänen kannattaa vastata tai olla vastaamatta. Minusta on myös kiva nähdä joidenkin lasten todellinen luonne. Joku minun nähden kiltinoloinen lapsi saattaa olla todella ilkeä toisille, kun ei usko aikuisten tietävän. Näihin kavereihin olemme pitäneet väliä.

Pääosin kyselevät läksyjä, lähettävät kuulumisia, joskus leikkivätkin. Lapsi ei viestittele päivittäin nyt, kun uutuuden viehätys on karissut.

Vierailija
82/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

WhatsApphan on samanlainen kuin tekstarit, mutta vaan ilmainen.

No ei todellakaan ole!

Ei meidän lapsillemme ainakaan ikinä tekstariaikana tullut 600 viestiä/yö, mutta whatsappissa tuo on ihan vakio joissakin ryhmissä. Tytön luokkakaverit näyttävät viestittelevän säännöllisesti koulupäivinäkin vielä klo 12 yöllä, ja sitten ihmetellään ja palaveerataan, kun koulussa on vaikeaa. Mitään eivät aikuiset kuitenkaan tee asialle, vaikka syy on aivan selkeä.

Lisäksi whatappissa on vaikka minkälaisia ryhmiä, joihin lapsia liitetään ja suljetaan ulos aina sen mukaan, ketä milloinkin kiusataan.

Niinpä, kaikki lähtee kotikasvatuksesta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
84/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idarit täällä kommentoi. Itse ymmärrän sinua ap oikein hyvin. Whats app on huono siinäkin mielessä, että on vaikeampi valvoa viestejä. Snap chat vielä pahempi. Steve Jobs oli samalla linjalla meidän kanssa ap. Mieheni tietää työnsä puolesta riskit ja meidän lapset ei käytä kuin vasta yläasteen viimeisellä luokalla. Lisäksi nuo ovat ajanhukkaa. Luuseri äidit haluaa päästä helpolla ja lapset on koneilla ja kännyllä koko päivän. Järkevä ja kehittävä tekeminen on vieras ilmiö.

Missä on näin järkeviä äitejä? Voi kunpa tuntisin sinut, alan olla kurkkuani myöten täynnä vanhempia jotka vähää välittävät mitä lapsensa tekevät, ja tästä johtuen suurin osa alakoululaisista on jo puhelinaddikteja ja peliaddikteja. Surullista! Mihin tää maailma on menossa? Kiva nähdä että edes joku ajattelee samoin kuin minä!! Terveissiä sinne!

Vierailija
85/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos nyt tutustuisit itse ensin WhatsAppiin? Ja sen perusteella muodostaisit itse mielipiteen asiasta?

Olen kyllä käyttänyt WhatsAppia. En käytä enää. Eikä käytä miehenikään, mm. tietoturvan puutosten, kaupallisuuden ym. takia.  Mieheni on ICT- alalla, joten tietää kyllä asiasta ns. tavallista pulliaista enemmän. Kukaan miehen kollegakaan ei käytä WhatsAppia, on myös muita viestintä mahdollisuuksia ja vastaavia appeja. Miksi luulet, etten ole tutustunut palveluun? Mitä jos itse lukisit WhatsAppin ehdot? 

Ap

Voi luoja. Mäkin olen ICT-alalla ja siippakin, ihan ollaan diplomi-insinöörejä... ja lapset saa käyttää whatsappia. Itse ei käytetä, kun ollaan niin fossiileja, että meille on puhelut, tekstarit ja fb-viestit se tapa kommunikoida. Ja vaikka käytettäisiin, niin meidän kaveripiiri ei käytä.

46:nenkin on IT-alalla. Käytännössä mitään appiksia/nettisovelluksia ei voi käyttää jos ajattelee tietoturvaa kaiken aikaa, mutta samalla sulkee itsensä monesta asiasta ulkopuolelle. Järkevästi käyettynä ovat ihan ok.

Vierailija
86/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idarit täällä kommentoi. Itse ymmärrän sinua ap oikein hyvin. Whats app on huono siinäkin mielessä, että on vaikeampi valvoa viestejä. Snap chat vielä pahempi. Steve Jobs oli samalla linjalla meidän kanssa ap. Mieheni tietää työnsä puolesta riskit ja meidän lapset ei käytä kuin vasta yläasteen viimeisellä luokalla. Lisäksi nuo ovat ajanhukkaa. Luuseri äidit haluaa päästä helpolla ja lapset on koneilla ja kännyllä koko päivän. Järkevä ja kehittävä tekeminen on vieras ilmiö.

Missä on näin järkeviä äitejä? Voi kunpa tuntisin sinut, alan olla kurkkuani myöten täynnä vanhempia jotka vähää välittävät mitä lapsensa tekevät, ja tästä johtuen suurin osa alakoululaisista on jo puhelinaddikteja ja peliaddikteja. Surullista! Mihin tää maailma on menossa? Kiva nähdä että edes joku ajattelee samoin kuin minä!! Terveissiä sinne!

Joo, tällä palstalla ainakin tulee epätoivoinen olo, kun suurinta osaa viesteistä katsoo tässäkin ketjussa. Onneksi on muutamia, jotka eivät mene vain massan mukana ja ajattelevat omilla aivoilla. 

Ap

Vierailija
87/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulukiusaajat löysivät toisensa.

Vierailija
88/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos nyt tutustuisit itse ensin WhatsAppiin? Ja sen perusteella muodostaisit itse mielipiteen asiasta?

Olen kyllä käyttänyt WhatsAppia. En käytä enää. Eikä käytä miehenikään, mm. tietoturvan puutosten, kaupallisuuden ym. takia.  Mieheni on ICT- alalla, joten tietää kyllä asiasta ns. tavallista pulliaista enemmän. Kukaan miehen kollegakaan ei käytä WhatsAppia, on myös muita viestintä mahdollisuuksia ja vastaavia appeja. Miksi luulet, etten ole tutustunut palveluun? Mitä jos itse lukisit WhatsAppin ehdot? 

Ap

Selventäisitkö tässä nyt, mitkä on ne isot riskit ja pelottavat ehdot, mahdolliset kauhukuvat, joita Whatsappin käytöstä syntyy? Miehesi kuulostaa takavuosien it-nörtiltä, joka ei uskaltanut edes pankkikorttia hommata, kun "tiesi alansa puolesta" aukot turvallisuudessa... Näitä it-tyyppejä riittää, joilta on mopo karannut käsistä. Onneksi suurin osa on täysijärkisiä ja tajuavat, että maailma ei ole 100% turvallinen ja kehitys on lähtökohtaisesti positiivista. Sitä paitsi harva haluaa sulkea lastaan sosiaalisesti pois esim. luokkayhteisöstä. Valitettava fakta on, että tuolla asenteella pilaatte lastenne verkostot. On kauhean idealistista ajatella, että muut kanavat riittää ja voi tehdä muuta kehittävää jne. Voin kertoa, ettei vaan voi.  TAi ehkä joku poikkeuksellisen karismaattinen ja hyvä tyyppi, mutta suurin osa jää sivuun kaikesta, jos vanhemmat kieltää somen.

Mieheni ei kyllä ole mikään takavuosien it-nörtti :D Hän tietää tasan tarkkaan kaikki uusimmat appit ja palvelut ja joutuu niitä työn puolesta käyttämään. Juuri siksi hän tietää myös, ettei ekaluokkalaiselle kannata ladata WhatsAppia. En itsekään halua sulkea lastani pois luokkayhteisöstä, siksi olisikin kiva, jos muutkin vanhemmat vähän rajoittaisivat lastensa puhelimen käyttöä.

Valitettavasti muiden vanhempien käytökseen et voi puuttua. He antavat lastensa tehdä mitä itse katsovat parhaimmaksi. Meillä matkaa on sen verran kavereille että on järkevämpää kysyä asiaa puhelimella kuin lähteä käymään etenkään talvisin.

Vierailija
89/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tällä palstalla ainakin tulee epätoivoinen olo, kun suurinta osaa viesteistä katsoo tässäkin ketjussa. Onneksi on muutamia, jotka eivät mene vain massan mukana ja ajattelevat omilla aivoilla. 

Ap

Meillä lapsi on ainokainen, jolla ei ole serkkuja eikä paljon muitakaan sukulaisia. Siksi pidän lapsen kaveruussuhteita hänelle tosi tärkeinä ja jos sulkisin hänet pois nettiympyröistä, niin aika yksin olisi elämässään.

Vierailija
90/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta kyllä sinne tulee kaikenmaailman spammeja, ihan tiedoksi vaan. Ei ole sama asia kun tekstarit. 

Mitähän ne on? Eipä ole ikinä tullut, ihan tiedoksi vaan.

Spam = turhat viestit, mainokset, haittaohjelmat, virukset ym. Never heard? Itselleni lähetettiin munan kuva. Siis ihan joku tuntematon mies, ulkomaalainen.

Rhhmät saa suljettua. Vitun idiootti.

Vierailija
91/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tää oo vielä mitään. 10 vuoden päästä kaikilla on jotkut virtuaalilasit tai "laajennetun todellisuuden" lasit päässä, miettikää sitä sitten.... Lopulta sitten koneet ottavat meistä vallan kokonaan.

Vierailija
92/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Oletpa törkeä. Ai kaksi vanhempaa jotka välittävät lapsistaan, ovat nyt yhtäkkiä koulukiusaajia? Mitä vttua? Taidat vaan olla kateellinen, että jotkut sentään osaa kasvattaa lapsensa.

Vierailija
93/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netin käyttöä voi yrittää rajoittaa sillä, että lapsen puhelimessa on netti käytettävissä vain wlanin kautta. Toki ilmaisia wlaneja voi meilläpäin käyttää mm. kirjastossa ja koulussa.

Kannattaa myös huomioida että monet lapset käyvät myös kirjastossa pelaamassa kirjaston koneilla kavereilla pelaamisen lisäksi. Osa varmasti salaa vanhemiltaan kun kotona on nettikiellot. Turha kuvitella että kouluikäisiä pystyisi mitenkään suojelemaan ainoaastaan voi yrittä puhua kotona mikä on järkevää ja mikä vähemmän järkevää käyttöä. 

Vierailija
94/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh?

Vierailija
95/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mode poistelee täällä alapeukutuksia?

Vierailija
96/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tekee just sitä mitä vanhemmat sallivat. Joku tolkku tuossakin pitäisi olla. Ei eka luokkalaiset ensinnäkään tarvi puhelimessa muuta kun että pääsevät soittamaan ja tekstiviestit. Kotona kontrolli ja tietty aika mitä saa olla tietokoneella. 

Vierailija
97/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta kyllä sinne tulee kaikenmaailman spammeja, ihan tiedoksi vaan. Ei ole sama asia kun tekstarit. 

Mitähän ne on? Eipä ole ikinä tullut, ihan tiedoksi vaan.

Spam = turhat viestit, mainokset, haittaohjelmat, virukset ym. Never heard? Itselleni lähetettiin munan kuva. Siis ihan joku tuntematon mies, ulkomaalainen.

Rhhmät saa suljettua. Vitun idiootti.

Mitä se auttaa siinä vaiheessa kun lapsi on jo nähnyt häiritsevän kuvan? Sulla ei taida olla lapsia?

Vierailija
98/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä näitä spammeja ja muita nyt siis tulee sinne Whatsappiin? Mulle ainakaan ole monen vuoden aikana tullu yhtään ainoaa viestiä tuntemattomista numeroista.

Vierailija
99/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Oletpa törkeä. Ai kaksi vanhempaa jotka välittävät lapsistaan, ovat nyt yhtäkkiä koulukiusaajia? Mitä vttua? Taidat vaan olla kateellinen, että jotkut sentään osaa kasvattaa lapsensa.

Kyllä tällä muutkin välittävät lapsistaan ja kasvattavat lapsiaan. Turha nostaa itseään millekään jalustalle, jos jotkut kasvattavat eri tavalla. Pullossa et voi sinäkään lastasi kasvattaa, koska joudut päästämään lapsen ovesta ulos maailmaan, jossa hänen on selvittävä joka päivä ihan itse omillaan. Voit pelätä hänen puolestaan, mutta et elää. Ainoastaan voit ohjeistaa, näyttää esimerkkiä, neuvoa ja kertoa miten pitäisi toimia, mutta niistäkin huolimatta lapsi viime kädessä toimii lopulta oman tahtonsa/päätöksensä mukaisesti. Sinisilmäinen ei kannata olla ja kuvitella että jos lapsi ei kotona käytä ohjelmia etteikö muualla käyttäisi. Järkevästi käytettynä noissa ei ole mitään ongelmia. Alkuviehätys menee jossain vaiheessa ohi ja mielenkiinto siirtyy mualle. 

Vierailija
100/289 |
18.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne tekee just sitä mitä vanhemmat sallivat. Joku tolkku tuossakin pitäisi olla. Ei eka luokkalaiset ensinnäkään tarvi puhelimessa muuta kun että pääsevät soittamaan ja tekstiviestit. Kotona kontrolli ja tietty aika mitä saa olla tietokoneella. 

Niin joo tekevät kotona. Kodin ulkopuolella on kaverit, joilla sitten on appikset ja jos heillä ei ole niin heidän vanhemilla sisaruksilla on tai heillä on kotona yhteiskäyttöinen tietokone tai nykyään tabletti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän