Vegaanit, miten pystytte
Vegaanit miten pysytte lujana nyt kun grillikausi on täydessä käynnissä? Mehukkaat pihvit ja vartaat kunnolla maustettuna ja vesi herahtaa kielelle kun tuoksut leviää. Jos repsahtaa, niin onko se niin paha juttu?
Kommentit (106)
Olen aina pitänyt grillaamisesta, mutta ällönnyt punaista lihaa. Pihvi ei ole koskaan uponnut. Jostain syystä pärjäilen yhä ihan mukavasti, nykyään on triplaten vaihtoehtoja grillailuunkin. Lihan syömisen lopetin lähes kokonaan joskus kymmenen vuotta takaperin, joskus harvoin ulkomailla saatan maistaa jotain paikallista erikoisuutta.
ammattilainen kirjoitti:
Meillä ei vegaaneja edes kutsuta grillibileisiin ovat niin tylsää väkeä.Yhteisellä sopimuksella tehtiin päätös.
Samoin, eikä kutsuta kylään muutenkaan. Ruokamoralisointi kuuluu ihan muualle kuin vieraspöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit miten pysytte lujana nyt kun grillikausi on täydessä käynnissä? Mehukkaat pihvit ja vartaat kunnolla maustettuna ja vesi herahtaa kielelle kun tuoksut leviää. Jos repsahtaa, niin onko se niin paha juttu?
Helposti. Lihan haju ällöttää. Grillatut kasvikset ovat ihania, ja niistä lähtee aivan mahtava tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Lihan haju ällöttää. Grillatut kasvikset ovat ihania, ja niistä lähtee aivan mahtava tuoksu.
Hyi, lahoavan vihanneksen haju, ihan kuin bioroskiksen löyhkä. Raikas ja sopivasti kypsennetty liha 5/5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään syödä kasvisruokaa. Harvoin enää syön lihaa, paitsi kalaa. Silti noi vegaaniset lihan korvikkeet kuten nakit, on ihan helvetin pahoja.
Samaa mieltä. Kyllä ruoassa pitää olla lihan maku. Tietää olevansa ravintoketjun huipulla eikä mikään idunhalaaja.
Mikä on lihan maku? Sehän maistuu mädälle ja tunkkaiselle, etenkin kypsänä. Mausteilla tekin sen "lihan" maun siihen taiotte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään syödä kasvisruokaa. Harvoin enää syön lihaa, paitsi kalaa. Silti noi vegaaniset lihan korvikkeet kuten nakit, on ihan helvetin pahoja.
Samaa mieltä. Kyllä ruoassa pitää olla lihan maku. Tietää olevansa ravintoketjun huipulla eikä mikään idunhalaaja.
Mikä on lihan maku? Sehän maistuu mädälle ja tunkkaiselle, etenkin kypsänä. Mausteilla tekin sen "lihan" maun siihen taiotte.
Oi, teillä ei käyty näitä asioita läpi alakoulussa? Tai vanhempasi kielsivät osallistumasta? Ole hyvä: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Umami
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä vaikka mitä hyviä vegaanisia grilliruokia.
Hevosetkin nauraa näille viritelmille. Kunnon pihvi se on mielessä itse kullakin.
Luulisi olevan sinänsä hevosten edun mukaista, että ihmiset siirtyisivät vegelinjalle. Itse kyllä syön vaikka hevostakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan herahda vesi kielelle. :) Ajatuskin väkivalloin lahdatun ruumiin osien syömisestä oksettaa. Mutta hyvää ruokahalua teille muille. :)
Muista, että Jeesus oli lihan syöjä. Rukoilen puolestasi!
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan herahda vesi kielelle. :) Ajatuskin väkivalloin lahdatun ruumiin osien syömisestä oksettaa. Mutta hyvää ruokahalua teille muille. :)
Minä syönkin vain vapaaehtoisesti lahdattuja eläimiä. Siis itsehän ne sinne tainnutushäkkiin kävelevät. Ruokaeläimen lajityypillistä käyttäytymistä. Luultavasti vain ahdistuisivat ja masentuisivat, jos joutuisivat vuositolkulla olemaan hengissä.
Ei kyllä ole vaan pitää olla possun pihvejä ja muuta lihaa jos grillaa
En ole vegaani, mutta olen kasvissyöjä.
Ajatus pihveistä ja muista lihaisista grillattavista ei ole koskaan houkutellut, ei edes silloin yli 20 vuotta sitten, kun vielä söin lihaa.
Grillaan niitä asioita, joista pidän. Tällaisia on esim. uudet perunat jonkun hyvän levitteen kanssa foliossa, maissintähkät, sienet ja paprikat. Joskus saatan grillata jonkin vegemakkaran, vaikka en niistä oikein pidäkään.
En ole koskaan ollut grilliruoka ihmisiä, mutta pystyn osallistumaan sekaanien grillijuhliin vaikka kärtsäävä liha onkin yksi kuvottavimmista hajuista maailmassa. Grillatut kasvikset on kyllä hyviä, koska niissä pysyy raikkaus, eivät maistu tunkkaisilta. Ja vegenakkeja ja vegaanisia vaahtokarkkeja on kiva grillata nuotiolla sillointällöin.
Tiesittekö että grillikastikkeet on usein täysin vegaanisia. Eli lihatkin kuorrutetaan kasviksilla jotta ne maistuisi yhtään miltään.
Hyvin pysyn kurissa kiitos vaan kysymästä, pihvit ja muut grillijutut ei saa tuoksujensa kanssa vettä herahtamaan kielelleni
Olen työni puolesta raivannut palaneita taloja vainajien löytämiseksi. Grillattu pihvi hiiltyneillä reunoilla haisee samalta, miinus ne yrtit grillikastikkeessa. Ja siitäkö pitäisi herahtaa vesi kielelle?
Kyllä siitä lihanhimosta oppii pois, vaikka lihan jättäminen jo ajatuksena tuntuisikin alkuun mahdottomalta. Ei tee enää mielikään, ellei sitten ole supernälkäinen, jolloin tekee mieli mitä tahansa ruokaa, siis kasviruokaakin. Mutta jos on varannut kasviseväät itselleen, ei siinä tule mitään sen kummempaa himoa liharuokia kohtaan. Itse en inhoa lihan makua, eikä se ole syynä kasvisruokailuun.
Mulla on vegaanina sellainen ehdoton sääntö etten syö grillimakkaraa tai muutakaan grillattua lihatuotetta muuten kuin jos olen kylässä.
Itse olen sekasyöjä, MUTTA grilliin kantsii laittaa muutakin kuin sitä ainaista läskiä ja kyrsää.
Esimerkiksi kesäkurpitsaa siivuina (oliiviöljy, valkosipuli, suola), porkkana (kevyesti esikeitetty, minttu, hunaja, ripaus suolaa), peruna (kevyesti esikeitetty, foliossa tai parilalla, oliiviöljy, valkosipuli, rosmariini, suola) jne. jne. jne.
Olen sekasyöjä, mutten muista milloin olisin viimeksi syönyt grillipihvin. Kotiin en ole vuosikymmeniin ostanut pihvejä, koska en pidä niitä mitenkään kiinnostavina.
Vierailija kirjoitti:
Väkisinkin hymyilyttää lukea vegaanien paasausta. Ei ollenkaan tee mieli lihaa ei sitten yhtään - muuten vaan teen lihamakaronilaatikosta kopion käyttämällä soijaa :D
En tunne paasaavia vegaaneja. Sen sijaan paljon juuri tällaisia kuin Ap. Molemmat miniäni ovat kasvissyöjiä joska eivät PIDÄ lihan mausta. Toinen on vegaani. Ikinä eivät pidä ääntä asiasta. Muut pitävät!
Kyllä koiriakin syödään monissa maissa. Jos Suomeen tulee sota tai luonnonkatastrofi ja elintarvikkeista on pulaa, alkaa vannoutuneinkin vegaani vetää riistaa ja kalaa raakanakin. Ellei sitten ole niin vankkumaton kanta aiheeseen, että on valmis kuolemaan nälkään sen tähden. Eikö tuo ole yksi ja sama, mitä kukakin ravinnokseen syö. Suomalaisen lihansyönti ei selitä sademetsätuhoa.