Vegaanit, miten pystytte
Vegaanit miten pysytte lujana nyt kun grillikausi on täydessä käynnissä? Mehukkaat pihvit ja vartaat kunnolla maustettuna ja vesi herahtaa kielelle kun tuoksut leviää. Jos repsahtaa, niin onko se niin paha juttu?
Kommentit (106)
Vegaanius ei ole dieetti, missä "retkahdetaan".
Kasviksissa on vaikka miten paljon hyvää grillattavaa. Kukkakaali, sipuli ja tomaatti on omia suosikkeja. Tofua voi marinoida, lisäksi on kaikkia soija-, härkäpapu-jne -pohjaisia pihvejä yms.
Mä en henk.koht. tykkää noista ”liian lihaisaa tuntuisista ja siksi grillaan useimmiten tofua kasvisten lisäksi. Joskus Ounphia itse marinoituna.
Makkaroista en piitannut lapsenakaan,
Kun olin ollut 15 vuotta kasvissyöjä, maistoi kerran kalaa (kaveri virvelöi & grillasi). Totesin ettei tarvitse ainakaan seuraavaan 15 vuoteen kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Väkisinkin hymyilyttää lukea vegaanien paasausta. Ei ollenkaan tee mieli lihaa ei sitten yhtään - muuten vaan teen lihamakaronilaatikosta kopion käyttämällä soijaa :D
Nolo kommentti jo sekasyöjänkin mielestä!
Mua niin naurattaa aina nää vegeprovot. :)) Ei näitä voi tosissaan ottaa.
Herkullisia ja hyvän tuoksuisiahan pihvit ja makkarat on, ei siinä mitään. Minua vaan ällöttää se tapa, miten ne on tehty.
Paljon mieluummin syön kasvispohjaisia grilliherkkuja, niin ei tarvitse pelätä että tulee vastaan rustoja tai luunpaloja tai makkarasta plopsahtaa vastaan naudan silmä, kuten isän työkaverille kävi.
Mutta kukin tyylillään.
Kun teen miehelleni makaronilaatikkoa ja paistan siihen jauhelihaa, meinaa joskus tulla oksennus; se liha haisee ihan oikeasti mädäntyneeltä. Mutta teen sen, koska on hänen lempiruokaansa ja rakastan häntä. En ikinä kysele ihmisiltä miksi he syövät lihaa (en edes mieheltäni) mutta itse joudun vielä 25 vuoden lihattomuuden jälkeen säännöllisesti perustelemaan valintaani. Noh, kaikkeen tottuu.
Elän ilman lihaa, mutta en ikinä voisi elää ilman kasviksia! Enkä grillijuhlissa tarvitse mitään soijanakkeja tai nyhtöjä, vaan ihania kauden kasviksia vartaaseen ja dippikastike turkkilaisesta jogurtista, se on siinä!
Nii no omasta mielestäni liha ei ole ruokaa. Joten sama kun pitäisi himoita grillattuja kiviä.
En edes ole mikään vakaumuksellinen vegaani, mutta ei vaan tee lihaa mieli. Varmaan joku kehon signaali, että se on epäterveellistä. Karkkien, sipsien, leivosten, keksien, alkoholin jne, himokin on kadonnut vegaaniruokavalion myötä. En odottanut tällaista, mutta ei kyllä haittaakaan ettei ole jatkuvasti pakottava tarve saada jotain epäterveellistä.
Vierailija kirjoitti:
En edes ole mikään vakaumuksellinen vegaani, mutta ei vaan tee lihaa mieli. Varmaan joku kehon signaali, että se on epäterveellistä. Karkkien, sipsien, leivosten, keksien, alkoholin jne, himokin on kadonnut vegaaniruokavalion myötä. En odottanut tällaista, mutta ei kyllä haittaakaan ettei ole jatkuvasti pakottava tarve saada jotain epäterveellistä.
Olisiko ylipainoisille siis hyvä suositella vegaaniksi kääntymistä? Onko jotain flaijereita, joita voi sujauttaa esimerkiksi työpaikan jääkaappiin herkkujen väliin?
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit miten pysytte lujana nyt kun grillikausi on täydessä käynnissä? Mehukkaat pihvit ja vartaat kunnolla maustettuna ja vesi herahtaa kielelle kun tuoksut leviää. Jos repsahtaa, niin onko se niin paha juttu?
Etkö ole kuullut makuaistin muuttumisesta dieetin mukaan? Entiset herkut ei enää maistu hyvälle.
Huvittaa nuo sekasyöjien väitteet kasvisruoan mauttomuudesta. Samaan aikaan he itse mättävät lihoihinsa mausteita, jotka ovat kaikki kasviksia. Pippuri on kasvis, chili on kasvis, sipuli on kasvis jne. Kertokaa minulle se mauste, joka ei sovi vegaanin ruokavalioon!
Vegaanit/vegetaristi ovat toistaiseksi olleet varsin ymmärtäväisiä lihaa syöviä kansalaisia kohtaan, ehkä siksi, että he ovat varsin heterogeeninen ryhmä, eli heitä on monissa eri puolueissa.
Globaalisti ja yksilötasolla ajateltuna kasvissyönnin lisääminen ei varmasti olekaan huono asia. Mutta elämme tätä päivää.
Odotettavissa on, että tämäkin asia kärjistetään, eli politisoidaan. Vegaani-vähemmistö ja lihansyöjä-enemmistö laitetaan väkisin vastakkain, ja some-sota alkaa. Lopputuloksena vedetään lihaa syövä valkoinen keski-ikäinen suomalainen heteromies vessasta alas, koska hän on tuhonnut lihansyönnillään sademetsät;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sitä vaikka mitä hyviä vegaanisia grilliruokia.
Hevosetkin nauraa näille viritelmille. Kunnon pihvi se on mielessä itse kullakin.
Haha, käypä syömässä Chico'sissa nyhtökauraa. Unohdat kärtsänneet pihvisi.
Kun nyhtökaurasta tuli kalliimpaa kuin liha,se idea vähän kyseenalaistui.
Kyse on arvoista. Uskon, että monikaan vegaani ei koe houkutusta kuvailemiasi edellä kuvattua grilliherkkuja kohtaan, toiset taas kokevat mutta jättävät silti ne syömättä. Motiivit vegaaniseen ruokavalioon/elämäntapaan ovat moninaiset (terveys, ympäristösyyt, eläinoikeudet...) ja varmasti eroja esim. ehdottomuudessa syömisten suhteen on yhtä paljon kuin ihmisiäkin. Jokainen pohtikoon tykönään mitkä ovat ne perimmäiset syyt henkilökohtaisille valinnoilleen. "Repsahduksia" ei tapahdu jos pystyt perustelemaan valintasi itsellesi. Tosin nykyään kun kasvisruoan suosio on noussut ja erilaisia korvikkeita niitä kaipaaville on tarjolla, yhä useampi noudattaa arjessaan (pääosin) vegaanista ruokavaliota. Lieveilmiönä moni kutsuu itseään harhaanjohtavasti vegaaniksi, vaikka nyt menneellä viikolla söikin yhden kala-aterian ja kaksi kertaa juustoista pastaa. Tämä aiheuttaa paljon epätietoisuutta ja hämmennystä asiaan perehtymättömien ihmisten keskuudessa. Lisäksi vegaaninen ruokavalio ja vegaanius ovat nekin hieman eri asioita, joten kasvisgrillereiden syöjät ja maissin jyrsijät ovat hyvin heterogeeninen joukko.
Aurinkoista,
Olen parhaani mukaan yrittänyt maistella vegeruokia, kun tuttavapiirissä on jokunen vegaani, mutta ei vaan pysty eikä kykene, ei kertakaikkiaan maistu, ja jotkut kasvikset suorastaan etovat (esim. kukkakaali, joka saa minut yökkäilemään).
Liekö selitys nirsoiluuni se, että olen kasvanut ympäristössä, jossa syötiin lähinnä kalaa/riistaa/poroa ja ainoa kasvis oli peruna, joskus harvoin porkkana. En tykkää edes leivästä tai muista viljatuotteista, mutta riisi sentään vielä menee.
Toisaalta soija on omalla kohdallani myös migreenitriggeri, joten välttelen sitä muutenkin parhaani mukaan, mikä on vähän hankalaa, kun kuitenkin tykkään aasialaisista (liha)ruoista. Jos olisi ihan pakko vähentää lihansyöntiä, niin lakto-ovo-vegetarismi olisi luultavasti ainoa vaihtoehto, jolla pysyisin ylipäätään hengissä.
Oikein hyvin kestän grillikauden ja muutkin kaudet vegaanina.
Mukan ei ole ihanampaa kuin grillattu tofu kasvisnyyttien kanssa, tai togukasvisvartaat!
Ainoa kestäminen on se, että pääsen grillaamaan kavereille n. 3 kertaa kesässä. :)
Grillaan kyllä joskus ihan lihaa (luomua). Tai syön hampurilaisen. Yritän kyllä sitten vastaavasti kompensoida ostamalla esimerkiksi nahkavapaan laukun. Myös kissalleni annan toisinaan lihaa, koska kissa sairastuu puhtaasta vegedieetistä.