Ilmoittaisitko tällaisesta kaltoinkohtelusta (päiväkodissa), minun tilanteessani?
Oon työkokeilussa yksityisessä päiväkodissa. Oon tuolla nähnyt aika monia semmosia juttuja jotka on saanut mut kiittämään luojaa ettei mun lapsi oo kyseisessä pk:ssa. Toisaalta ne nyt ei oo sinänsä olleet laittomia juttuja, kyseenalaisia vain (esim kohtuutonta huutamista, muiden edessä alistamista jne) ja ehkä henkisen väkivallan puolelle menevää mutta sellaista mistä on kovin vaikea puhua kun siitä on mielipiteet vastakkain, mikä on kohtuutonta ja mikä tarpeellista. Mutta nyt ylittyi mun raja!!!
Eräs poika alkoi harjoitella vaipatta olemista ja tänään siis oli ensimmäistä kertaa ilman. Yllätys yllätys, vahinko kävi ja pissa tuli housuun. Mutta mitä tekee hoitaja? ANTAA POJAN OLLA PISSAISISSA HOUSUISSA N. 30 MIN. KOSKA "TÄYTYYHÄN SEN OPPIA ETTÄ SE TUNTUU INHOTTAVALTA KUN ON PISSAT HOUSUISSA". Ei voi heti vaihtaa kuivia housuja jalkaan kun ei se lämmin pissa tunnu yhtään pahalta, pitää antaa vähän viiletä että se tajuaa..
Katoin ihan kauhuissani sitä tilannetta ja kävinkin sitten hänelle sanomassa että tää ei nyt oo ihan ok. Poika kuitenkin ensimmäistä päivää harjoittelee ilman vaippaa oloa eikä muutenkaan missään nimessä näin. Vastaukseksi sain vain ton että "eihän se muuten opi". Vetosi myös pojan ikään (hän on siis aika vanha jo käyttämään päivisinkin vaippaa, mutta ei se mielestäni oikeuta tätä). Kaikki työkaverit ja jopa johtaja olivat sitä mieltä että toi on ok. Siellä hän istui pissasissa housuissa syömässä, penkille laitetun pyyhkeen päällä. Mä olin niin vihanen että teki mieli itkeä. Mulla nyt ei oo onneksi kuin pari viikkoa työkokeilua jäljellä ja tasantarkkaan teen tästä ilmoituksen viimeistään silloin.
Mun äiti (LTO kunnallisessa) tosin vaan sanoi sitä että vaikka ilmoitan niin todennäköisesti mikään tuolla ei muutu. Johtaja selittää homman parhain päin ja parhaassa tapauksessa haukkuu minut työntekijänä. Tarkoitus olis kuitenkin opiskella tälle alalle, niin vaikuttaako tää nyt sitten taas mun työllistymiseen? Kyseiseen firmaan en hae, se on varmaa.
Ai että kun mä kihisen raivosta edelleen!!! Ihan sama vaikka joku nyt täältä kyseisen lafkan tunnistais. Tiedättepähän nyt sitten että perästä kuuluu! Ja jos tekevät saman taas huomenna niin soitan ja teen ilmoituksen saman tien. Jos joku tekis mun lapselle noin niin repisin niiltä silmät päästä!!
Sanokaa nyt etten ylireagoi! Eikö toi nyt oo jo ihan helvetin väärin? Laitonta suorastaan? Mitäs olisitte mieltä jos kuulisitte että teidän lasta on pidetty kaikkien lasten edessä puoli tuntia pissat housuissa?
Kommentit (146)
Ei ainakaan meidän päiväkodissa toimita noin! Olen ollut 30v. samassa kunnallisessa päiväkodissa töissä, eikä tulisi kuuloonkaan, että kukaan meillä toimisi noin.
Itse lopettaisin työt kyseisessä firmassa ja sitten alkaisi tapahtua.... Tekisin ilmoituksen johonkin. Työssä ollessani kävisin pomolle kertomassa ja pyytäisin tiimikeskusteluajan missä pomo mukana. Jokainen saisi oman puheenvuoron. Tod näköisesti saatkin potkut sen jälkeen kun kerrot vanhemmille.
Onhan siinä sellainen nolaamisen meininki. Ole poika märissä.
Miksi niitä housuja ei voinut vaihtaa? Voihan vanhempien kanssa jutella, että miten sitä kuivaksi opettelee.
Kenties ei pojalle kuitenkaan traumoja tule, kunhan sitä asiaa ei hänelle ruveta kauhistelemaan. Nyt pn kesä ja lämmin ja hyvä aika opetella. Jos ne olis olleet kakat, niin se olis ollut pahempi.
Silloin kun meillä harjoiteltiin, niin kyllä,mä ne mäet pois vaihdoin. Toisaalta hyvä,tuntea se ikävä tunne jonkin aikaa, ettei sitä.halua....vaan menee potalle.
Vierailija kirjoitti:
Itse lopettaisin työt kyseisessä firmassa ja sitten alkaisi tapahtua.... Tekisin ilmoituksen johonkin. Työssä ollessani kävisin pomolle kertomassa ja pyytäisin tiimikeskusteluajan missä pomo mukana. Jokainen saisi oman puheenvuoron. Tod näköisesti saatkin potkut sen jälkeen kun kerrot vanhemmille.
Olisin lopettanut tuolla jo ajat sitten jos voisin. Valitettavasti karenssi napsahtaa jos lopetan työkokeilun ilman hyvää syytä (siis esim. saan oikeita töitä). Siinä mielessähän se olis vaan hyvä jos he päättäisivät lopettaa kokeilun niin siitä ei tulis mulle seuraamuksia. Toisaalta, olis se nyt kiva kun olen näin pitkään purrut hammasta ja pysynyt tyynenä niin saada hyvät suositukset. Työkokemustahan mä kuitenkin olen tuolla hakemassa niin olis se kiva sitten joskus valmistuttuani jos olis näyttää mustaa valkosella että olen ollut tykättä työntekijä.
Toisaalta tietysti lapsen hyvinvointi menee tommosten juttujen edelle. Mutta ajattelin niin että jos tuota nyt ei uudestaan tapahdu niin sitten odotan sinne työsuhteen päättymiseen asti ennen kuin ilmoitan. Mutta jos tapahtuu uudestaan tuo sama tai jotain yhtä kauheaa/kauheampaa niin ilmoitan tietysti heti.
-ap
Entinen anoppini opetti lapsensa tuolla tavalla kuiviksi. Paskat ja pissat housuissa kuulemma saivat kulkea. Koko perhe on todella sairas, ja nää onkin ainoot joissa tiedän tuota opetusta käytetyn.
kuivaksi opettelu on tosi herkkä vaihe lapselle!
Meillä ei sentään hoidossa opeteta lasta kuivaksi, vaan opetan kun lapsi on siihen itse valmis!
Tosin meillä sukulainen joka asiasta stressasi niin aloitti lapsen kanssa tosi aikaisin kuivaksi opettelemaan, ja sitten ihmettelee minulle, miksi lapsi on niin järkyttynyt ja huutaa koko potasta, eikä suostu siinä olemaan.
Noh, syy on se et lapsi kun on itse valmis potalle, niin kyllä se siinä suostuu olemaan ja tekemään kun kannustetaan ja kehutaan, eritoten kun tulee tuotosta oikeeseen paikkaan, eli pottaan!
Yksi tapahtuma, alkuun kun vahinko sattui toiselle olohuoneessa lattialle ja isä näki tämän, niin hän vähän ärähti toiselle asiasta, mutta samalla ärähdin miehelle, että ei lapsi opi kuivaksi, jos vahinkoja ei satu tulemaan ja jos kun vahinko sattuu tulemaan, niin siihen ei todellakaan ruveta huutamaan lapselle, et mitä tuli tehtyä!? vaan kerrotaan rauhallisesti että pissa suhaistaan pottaan, mennään potalle istumaan ja sinne pissataan, ja nyt tuli vahinko lattialle, näyttää lapselle ja osoittaa pissalänttiä, ja kehuu et hyvin tuli pissa kuitenkin. Sit samalla siinä käydään läpi kun on ne märät pöksyt jalassa, et ei oo kiva tunne ku pissa tullu housuun, kun on tosi märät housut ja lapsikin rupesi vähän kauhistelemaan siinä niitä märkiä pöksyjä ja otettiin sitten pois.
Et ei todellakaan noinkaan kauaa anneta niide märkie pöksyje jalassa olla. takuuvarmasti tuolle lapselle kehittyy vääristynyt kuva kuivaksi oppimisesta :( Tietoa vanhemmille, ja jos vanhemmat yhtään realistisia niin ärähtävät kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä kunnallisessa päiväkodissa ja juuri noin tehdään eli kun vahinko sattuu, lapsi on 15 - 30 min pissaisissa housuissa, jotta huomaa, että se on kurjaa. Ihan tavallinen käytäntö kaikissa niissä päiväkodeissa, joissa olen ollut (5 vuoden aikana noin 12 kpl, nyt viimeiset 3 vuotta samassa). Ei kukaan ole vielä tuota käytäntöä kyseenalaistanut, ei etenkään työkokeilija.
Mun äiti taas oli ihan järkyttynyt tosta kun kerroin. Hän ei ole ikinä kuullut tuollaista tapahtuvan yli 20-vuotisella urallaan...
"ei etenkään työkokeilija"? Mitäs tuolla meinasit? Minullako ei ole oikeutta kyseenalaistaa mitään kun ei ole koulutustakaan?
-ap
Työkokeilija on kokeilemassa työtä, ei muuttamassa sitä. Kun on kuukauden verran päiväkodissa, ei pätevöidy mihinkään muuhun kuin korkeintaan hakemaan alan koulutukseen. Moni ei tätä muista.
Vanhemmat eivät ole tuota tapaa kyseenalaistaneet, se on heille kerrottu, joten työkokeilijan sanalla ei ole ihmeesti painoarvoa. Vaihtoehtona on se, että lapsella on vaippa koko hoitopäivän ajan ja vanhemmat opettavat itse lapsensa potalle. Harva viitsii.
Fiksu olet, mitä, jos joku sairaalassa työkokeilussa näkee, että vakihoitaja tapaa potilaan, niin ei saa puuttua vai????
Ilmeisesti ei bussikuskin vieressä oleva työharjoittelija saa puuttua, jos vakikuski meinaa ajaa jonkun yli? haista huilu tai joku pahempi
Myös kouluissa esiintyy suhteellisen paljon lasten nöyryyttämistä, alistamista ja nolaamista opettajien tahoilta ja myös tähän on lähes mahdoton puuttua. Vanhemmat leimataan häirikkövanhemmiksi jne. Jännä juttu kun kasvattajiksi hakeutuu noita kieroutuneita sadisteja, nähtävästi koska päiväkodeissa/kouluissa saavat melko vapaasti toteuttaa itseään. Ketään aikuista ei voitaisi kohdella noin!
Mun pitää tästä ihan kohta lähteä töihin, eli en ole täällä enää vastailemassa. Katsotaan nyt mitä tänään käy. Mielenkiinnolla ja kauhulla odotan :/
-ap
Olen itse työskennellyt varhaiskasvatuksessa ihmisen kanssa, jolla on aivan kamalat metodit, huutoa, repimistä, nöyryyttämistä, jopa tukistamista. Tämä tyyli on ylemmän tason tiedossa, mutta nykyinen esimies arvostaa häntä kovasti, on vakinaistettu, työmäärää ja vastuuta lisätään. Hän saa toimia aivan omavaltaisesti ja pitää myös itseään huomattavasti parempana ihmisenä kuin muut. Jostain syystä kukaan ei jaksa eikä halua työskennellä hänen kanssaan pitkää aika yhtäjaksoisesti. Että kaikenlaista sitä tosiaan on. Lapsilla ei ole helppoa, jos ei ole vanhuksillakaan.
Itsekkin olin työharjottelussa päiväkodissa ja ihan oikeesti meininki siellä sai mut miettimään tosissaan alan vaihtoa.järkyttävää puhetta vanhemmista ja lapsista,toisiin lapsiin ei osattu suhtautua oikealla tavalla,toisia lellittiin.ensimmäisenä päivänä kun piti kertoa lapsista ja ryhmästä yms toimintatavoista,kuulin pelkkää haukkumista:toi on vähän sellanen ja tos on toi vika jne.olin oman aikani siellä aina niiden ns "hylkiölasten" kanssa ja loppuaikana mitta tuli niin täyteen etten enää mennyt.kerron työssäharjottelu opettajalleni nämä asiat mitä siellä näin ja kuulin,asia lakastiin maton alle..ja aivan niin,jos mun lasta kohdeltaisiin huonosti taikka jos omaan korvaani sattuisi samanlaiset puheet mitä siellä puhuttiin lapsista ja heidän vanhemmista,tosiaan repisin silmät päästä miettimättä sen enempää..mutta joo,olkaa vanhemmat tarkkoja lastenne hoitopaikasta ja työntekijöistä.en todellakaan yleistä!!!mutta kyllä niitä mätiä yksilöitä mahtuu tuolle alalla.laiminlyöntiä ja lapsen halventamista,paskan puhumista vanhemmista..huh huh..oma pää ei kestänyt enää,itse kuitenkin 3 lapsen äitinä ei mieli kuunnella..:/ siihen jäi harjottelu,ja koulu,mietin tällä hetkellä mitä jatkossa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös otsikoihin päätynyt tuoliin teippaaminen ja pakkosyöttäminen oli yksityisessä päiväkodissa.
Samoin toisessa yksityisessä pk:ssa harjoittelussa ollut ystäväni kertoi lasten kiusaamisesta, hoitajat kiusasivat!
Yksityiset pk:t ovat tulosta tekeviä yrityksiä. Osassa on hyvä johto joka haluaa tuottaa laadukasta päivähoitoa. Osassa ei. Kunnallisissa julkinen hakuprosessi ja henkilökunnan kierto suojelevat tällaisilta kieroutumilta.
Kuule, olen myös kunnallisella puolella nähnyt monenlaista. Ei voi kyllä sanoa että kaikki yksityiset ovat huonoja ja kaikki kunnalliset hyviä. Enemmän se johtuu päiväkodin johdosta ja henkilökunnasta, miten motivoitineita ovat ja millaista toimintakulttuuria johtaja painottaa. Yksityisiä on myös esim. kannatusyhdistysten pitämiä, joiden kaikki tuotto menee toiminnan pyörittämiseen.
Valitettavasti tällaisissakin löytyy niitä huonoja päiväkoteja. Tiedän yhden ja siellä säästellään silti kaikesta, ihan vain siksi, että henkilökunta saisi reissuja ym. Tuttuni siis tällaisessa työskennellyt. Kiusaamista on, eikä muutenkaan hirveän kivoja asioita lapsille sanota.
Itse kyllä vanhempana haluaisin ehdottomasti tietää tuollaisesta. Meidän lähellä asuu myös pph, joka harrastaa tuota lapsille tiukimista, uhkailua ja kuittailua. Talvella kirjastossa kuuntelin kun mäkätti lapsille, kun olivat paksut toppavaatteet päällä sisällä ja alkoivat käydä tuskaisiksi. Teki vähän mieli sanoa että kannattaisikohan vaikka ottaa pipoa tai hanskoja pois..
Kyllä kenen tahansa lasten (ihmisten ylipäänsä) parissa työskentelevän tulisi kyetä empatiaan. Tässä ei kyllä niin ollut. Jäätävää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä kunnallisessa päiväkodissa ja juuri noin tehdään eli kun vahinko sattuu, lapsi on 15 - 30 min pissaisissa housuissa, jotta huomaa, että se on kurjaa. Ihan tavallinen käytäntö kaikissa niissä päiväkodeissa, joissa olen ollut (5 vuoden aikana noin 12 kpl, nyt viimeiset 3 vuotta samassa). Ei kukaan ole vielä tuota käytäntöä kyseenalaistanut, ei etenkään työkokeilija.
Ihan vitun saastaista! Hoitotädit on sitten kunnon mulkkuja!
Älä usko!
Olen ollut myös töissä päiväkoideissa pienten puolella monessakin paikassa. Koskaan ei tällainen olisi tullut kysymykseenkään. Eli kommentoija puhuu aivan p+skaa.
Nimenomaan vahingoista ei tehdä mitään numeroa, vaan hienovaraisesti mennään pesulle ja vaatteiden vaihtoon. Päivä jatkuu sitten koko asia unohdettuna.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin lapseni harjoittelee vaipatta oloa ja eräs äiti antoi neuvon, juurikin tuollaisen että anna pissata housuun niin siinäpä oppii, ettei se ole kivaa.
Siis mitä vittua! Ymmärrän, että joku yksittäinen äiti voi olla pösilö, mutta että päiväkodissa ja vielä kaikki siellä nyökyttelevät että juujuu on ihan normaalia.
Jos lapselleni tehtäisiin noin, olisin aivan uskomattoman vihainen. Ei kai lapsi opikaan kuivaksi, kun häpeän kautta alistetaan ja annetaan vaan olettaa, että vahinko = paha asia! Hitto, vahinkoja sattuu mutta ainakin itse vähin äänin vaan vaihdan lapselleni kuivaa ylle ja sitten taas onnistuneesta potta-/puskapissasta kehun vuolaasti ja yhdessä taputetaan ja iloitaan.
tämä oli vanhan ajan kasvatusneuvo lapsi ei pissannut monesti housuun . joten ei se kovin hirveetä ole. epämukavaa ja ei niin kivaa. älkää ylireagoiko niitten kullannuppujenne kanssa.. moni vanha kasvatusneuvo tepsii paremmin kuin pumpulissa kasvatettu . mitään ei saisi sanoa tai tehdä kun seon jo aivan kamalaa.
tietysti ilmoitat vanhemmille.
Pitäisin huolta, että jokainen vanhempi tietää, vaikka harjoittelun jälkeen. Mitä sun ohjaaja sanoo? Harjoittelijoita aina pelotellaan, ettei saa alalta töitä jne, ei pidä paikkaansa. Se on yksi paikka ja siellä toimitaan päin helvettiä. Työskentelemissäni pk:ssa ei todellakaan tehdä noin.
Ja kuule, sun ei tarvitse pelätä, kirjaa ylös mitä näät ja viet eteenpäin. Jos olisit mun lapsen pk:ssa ja toisit nuo asiat julki niin työllistäisin sut heti! Älä anna lannistaa tai vaientaa sua. Liity liittoon ja hoida selusta kuntoon:) tiedät kyllä, että tuo on aivan luokatonta.
Hyi!
Puuttuisin vanhempana asiaan, enkä pelkästään tämän kyseisen lapsen vanhempana.
Tuo pissahan on mieletön bakteeripesä, vaikka kuinka lapsi istuisi pyyhkeen päällä. Minusta tämä on siis myös hygieniakysymys. Lapsi istuu, ja kädet eivät varmasti pysy pois pissasta, vaan lapsen kädetkin kontaminoituvat.
En kyllä itse pystyisi kotonakaan antaa pissibakteereiden levitä, vaan pesisin lapsen kiireesti ja vaihtaisin puhtaat vaatteet. Yäk!
Jos kuulisin, että lapseni päiväkodissa toimittaisiin näin epähygienisesti, olisin järkyttynyt. Miten tuo on mahdollista?
Typerä "rangaistus". Lapsi oppii kehumalla ! Mitähän lapsipsykologit ja terveysviranomaiset (hygienia) tuosta tuumisivat?
Ilmoittamalla vanhemmille työt päättyy siinä paikassa ja silloin ei välttämättä katsota muutenkaan sitä mistä ilmoitit, vaan että toimit väärin. Lastensuojeluun ilmoittamalla et luultavasti saa suosiota työyhteisössä, mutta et tee mitään väärin. Heillä on edellytykset saada väärät käytännöt oikaistua.