Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmoittaisitko tällaisesta kaltoinkohtelusta (päiväkodissa), minun tilanteessani?

Vierailija
16.06.2016 |

Oon työkokeilussa yksityisessä päiväkodissa. Oon tuolla nähnyt aika monia semmosia juttuja jotka on saanut mut kiittämään luojaa ettei mun lapsi oo kyseisessä pk:ssa. Toisaalta ne nyt ei oo sinänsä olleet laittomia juttuja, kyseenalaisia vain (esim kohtuutonta huutamista, muiden edessä alistamista jne) ja ehkä henkisen väkivallan puolelle menevää mutta sellaista mistä on kovin vaikea puhua kun siitä on mielipiteet vastakkain, mikä on kohtuutonta ja mikä tarpeellista. Mutta nyt ylittyi mun raja!!!
Eräs poika alkoi harjoitella vaipatta olemista ja tänään siis oli ensimmäistä kertaa ilman. Yllätys yllätys, vahinko kävi ja pissa tuli housuun. Mutta mitä tekee hoitaja? ANTAA POJAN OLLA PISSAISISSA HOUSUISSA N. 30 MIN. KOSKA "TÄYTYYHÄN SEN OPPIA ETTÄ SE TUNTUU INHOTTAVALTA KUN ON PISSAT HOUSUISSA". Ei voi heti vaihtaa kuivia housuja jalkaan kun ei se lämmin pissa tunnu yhtään pahalta, pitää antaa vähän viiletä että se tajuaa..
Katoin ihan kauhuissani sitä tilannetta ja kävinkin sitten hänelle sanomassa että tää ei nyt oo ihan ok. Poika kuitenkin ensimmäistä päivää harjoittelee ilman vaippaa oloa eikä muutenkaan missään nimessä näin. Vastaukseksi sain vain ton että "eihän se muuten opi". Vetosi myös pojan ikään (hän on siis aika vanha jo käyttämään päivisinkin vaippaa, mutta ei se mielestäni oikeuta tätä). Kaikki työkaverit ja jopa johtaja olivat sitä mieltä että toi on ok. Siellä hän istui pissasissa housuissa syömässä, penkille laitetun pyyhkeen päällä. Mä olin niin vihanen että teki mieli itkeä. Mulla nyt ei oo onneksi kuin pari viikkoa työkokeilua jäljellä ja tasantarkkaan teen tästä ilmoituksen viimeistään silloin.
Mun äiti (LTO kunnallisessa) tosin vaan sanoi sitä että vaikka ilmoitan niin todennäköisesti mikään tuolla ei muutu. Johtaja selittää homman parhain päin ja parhaassa tapauksessa haukkuu minut työntekijänä. Tarkoitus olis kuitenkin opiskella tälle alalle, niin vaikuttaako tää nyt sitten taas mun työllistymiseen? Kyseiseen firmaan en hae, se on varmaa.
Ai että kun mä kihisen raivosta edelleen!!! Ihan sama vaikka joku nyt täältä kyseisen lafkan tunnistais. Tiedättepähän nyt sitten että perästä kuuluu! Ja jos tekevät saman taas huomenna niin soitan ja teen ilmoituksen saman tien. Jos joku tekis mun lapselle noin niin repisin niiltä silmät päästä!!
Sanokaa nyt etten ylireagoi! Eikö toi nyt oo jo ihan helvetin väärin? Laitonta suorastaan? Mitäs olisitte mieltä jos kuulisitte että teidän lasta on pidetty kaikkien lasten edessä puoli tuntia pissat housuissa?

Kommentit (146)

Vierailija
101/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä kunnallisessa päiväkodissa ja juuri noin tehdään eli kun vahinko sattuu, lapsi on 15 - 30 min pissaisissa housuissa, jotta huomaa, että se on kurjaa. Ihan tavallinen käytäntö kaikissa niissä päiväkodeissa, joissa olen ollut (5 vuoden aikana noin 12 kpl, nyt viimeiset 3 vuotta samassa). Ei kukaan ole vielä tuota käytäntöä kyseenalaistanut, ei etenkään työkokeilija.

Sairasta. Oletko miettinyt alanvaihtoa johonkin, missä ei olisi yhtään ihmiskontaktia, koska se ei ole selvästi sun juttus.

Vierailija
102/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon, että kouluttaudut alalle. Lapset tarvitsevat kaltaisiasi hoitajia ☺

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista voisi yksityisessä dagiksessa olla. Niihin en mene enää ikinä. Kunnalliset paikat on olleet loistavia.

lastentarhanope

Vierailija
104/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessäkään päiväkodissa ei anneta lapsen levittää pissaa matoille, sohville, tuoleille.... ja vaatteet vaihdetaan heti ihan sen lapsen takia. Kaikkeen te uskottekin.

Kyseessä oli siis tilanne kun oltiin ulkona, ja sisään tullessa huomattiin että oli märät housut (tiedä sitten kuinka kauan olleet, tuntui tosin lämpimältä, ainakin sillä hän perusteli tuon märissä pitämisen). Oli tarkoitus mennä suoraan käsien pesulle ja syömään. Hän siis söi pissaisissa housuissa. Pyyhe vain levitettiin penkille pojan alle. Nukkumaan mennessä pojalle vaihdettiin puhtaat jalkaan.

Valitettavasti tämä on ihan tosi tarina. Toivon että ei olisi.

-ap

Ei edelleenkään kuulosta uskottavalta. Sisään tullessa vaihdetaan ulkovaatteet pois ja sisävaatteet tilalle, jotta hiekka ei kulkeudu ympäriinsä. Joko tarina ontuu tai ryhmän käytännöt ovat muutenkin käsittämättömät.

Vierailija
105/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista voisi yksityisessä dagiksessa olla. Niihin en mene enää ikinä. Kunnalliset paikat on olleet loistavia.

lastentarhanope

Miksi just ne hyvät hoitajat lähtevät aina ensin pois joiden hoidossa lapsi kukoistaa? Eivät varmaa kestä katsella omituista touhua.

Kyllä lapset kotonakin kertovat päivän tapahtumia.

Vierailija
106/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa mitä siitä seurasi, oli minun savustus ulos työpaikalta ja törkeä mustamaalaaminen. Johtaja sai puhuttua itsensä kuiville, ja edelleen lafkassa jatkaa ne samat vanhat työntekijät.

Minua sitoi vaitiolovelvollisuussopimus, jonka allekirjoitin työsuhteen alussa, eli potkujen jälkeen en voinut puhua tapahtumista edes lasten vanhemmille.

Vaitiolovelvollisuus ei sido silloin, kun kyseessä on rikos ja rikoksen peittely. Rikoksesta on aina velvollisuus ilmoittaa poliisille.

Vierailija
107/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua niin ärsyttää ku jotkut ei usko että näin voi käydä.

Maalis-huhtikuussa mikkelissä tai imatralla, en muista kumpi, kävi niin että hoitaja ulkoilutti lapsen kusisissa housuissa ja haalarissa. Sanoi vielä äidille kun tuli lasta hakemaan, että annoin opetuksen kun pissasi housuunsa, että sitten oli ikävä ulkoilla pissasissa housuissa.

Ja jokainen tietää että tohon vuoden aikaan on kylmää. Sillon tais olla jotain 0-5 astetta.

Asiaa selviteltiin johtajan kanssa yms. Yrittivät ensin pyyhkiä asian pois. Sitten pahoittelivat vuolaasti. En tiedä pistikö äiti juttua vielä eteenpäin, mutta aikamoinen tapaus oli.

Ja siis lapsi oli itse ymmärtänyt tässä tapauksessa kaltoinkohtelunsa, kun kertoi ettei halua mennä enää hoitoon. Siellä oli myös ongelmia ruoan kanssa.

Vierailija
108/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessäkään päiväkodissa ei anneta lapsen levittää pissaa matoille, sohville, tuoleille.... ja vaatteet vaihdetaan heti ihan sen lapsen takia. Kaikkeen te uskottekin.

Kyseessä oli siis tilanne kun oltiin ulkona, ja sisään tullessa huomattiin että oli märät housut (tiedä sitten kuinka kauan olleet, tuntui tosin lämpimältä, ainakin sillä hän perusteli tuon märissä pitämisen). Oli tarkoitus mennä suoraan käsien pesulle ja syömään. Hän siis söi pissaisissa housuissa. Pyyhe vain levitettiin penkille pojan alle. Nukkumaan mennessä pojalle vaihdettiin puhtaat jalkaan.

Valitettavasti tämä on ihan tosi tarina. Toivon että ei olisi.

-ap

Ei edelleenkään kuulosta uskottavalta. Sisään tullessa vaihdetaan ulkovaatteet pois ja sisävaatteet tilalle, jotta hiekka ei kulkeudu ympäriinsä. Joko tarina ontuu tai ryhmän käytännöt ovat muutenkin käsittämättömät.

Meidän päiväkodissa ainakin lapselle laitetaan näillä ilmoilla haalarit sisävaatteiden päälle, kun lähdetään ulkoleikkeihin. Sisälle mennessä otetaan päällimmäisin kerros pois ja jatketaan sisällä olemista kevyemmän vaatekerroksen kanssa.

Vierailija
109/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä kunnallisessa päiväkodissa ja juuri noin tehdään eli kun vahinko sattuu, lapsi on 15 - 30 min pissaisissa housuissa, jotta huomaa, että se on kurjaa. Ihan tavallinen käytäntö kaikissa niissä päiväkodeissa, joissa olen ollut (5 vuoden aikana noin 12 kpl, nyt viimeiset 3 vuotta samassa). Ei kukaan ole vielä tuota käytäntöä kyseenalaistanut, ei etenkään työkokeilija.

Mun äiti taas oli ihan järkyttynyt tosta kun kerroin. Hän ei ole ikinä kuullut tuollaista tapahtuvan yli 20-vuotisella urallaan... 

"ei etenkään työkokeilija"? Mitäs tuolla meinasit? Minullako ei ole oikeutta kyseenalaistaa mitään kun ei ole koulutustakaan?

-ap

Työkokeilija on kokeilemassa työtä, ei muuttamassa sitä. Kun on kuukauden verran päiväkodissa, ei pätevöidy mihinkään muuhun kuin korkeintaan hakemaan alan koulutukseen. Moni ei tätä muista.

Vanhemmat eivät ole tuota tapaa kyseenalaistaneet, se on heille kerrottu, joten työkokeilijan sanalla ei ole ihmeesti painoarvoa. Vaihtoehtona on se, että lapsella on vaippa koko hoitopäivän ajan ja vanhemmat opettavat itse lapsensa potalle. Harva viitsii.

Ihmettelen sun asennetta. Olen työskennellyt monta vuotta päiväkodissa ja meillä kyllä arvostetaan kaikkia työntekijöitä olivat ne opiskelijoita tai vaikkapa siistijöitä. Olen kyllä sitä mieltä, että jokainen voi ja saa tuoda työhön lisää näkökulmia.

En myöskään pysty ymmärtämään kuka pitää lasta märissä vaatteissa. Voin kyllä aloittajalle kertoa, että noita työhönsä kyllästyneitä ja koulutuksen päivityksen tarpeessa olevia ihmisiä riittää...

Vierailija
110/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea sitä näin mammapalstalta voi lapseton oppia, jos lapsi pissahousuissaan tai vaipoissaan on lasta loukkaavaa ja lapsen ihmisarvoa alentavaa.

Olen usein lapsenlikkana ja aika usein huomaan lapsella olevan märät housut tai vaipan ja äiti saattaa vaipanvaihdon olevan vasta tunnin päästä, ihan kuin se olisi kelloon sidottu. Eikä vielä kukaan ole pyytänyt vaihtamaan lapsen vaippaa yöllä ja tietysti se on aamulla likomärkä.

Monta kertaa yössä pitäisi vaihtaa taaperoikäisen vaippa yöllä, kun se aamulla on ihan likomärkä. Ei varmaan tunnu lapsesta kivalle.

Pitäisikö tehdä lastensuojeluilmoitus?

Puhumattakaan vanhemmista, jotka eivät vaihda vaatteita, vaan ruuan tahrimaa paitaa pidetään iltaan asti.

Pitäisikö tästäkin ilmoittaa viranomaisille.

Vierailija
111/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon, että kouluttaudut alalle. Lapset tarvitsevat kaltaisiasi hoitajia ☺

Voi kiitos :) Lämmittää sydäntä todella paljon! Odottelen juuri tuloksia sosionomikoulusta. Toivotaan että pääsen sisään :)

-ap

Vierailija
112/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea sitä näin mammapalstalta voi lapseton oppia, jos lapsi pissahousuissaan tai vaipoissaan on lasta loukkaavaa ja lapsen ihmisarvoa alentavaa.

Olen usein lapsenlikkana ja aika usein huomaan lapsella olevan märät housut tai vaipan ja äiti saattaa vaipanvaihdon olevan vasta tunnin päästä, ihan kuin se olisi kelloon sidottu. Eikä vielä kukaan ole pyytänyt vaihtamaan lapsen vaippaa yöllä ja tietysti se on aamulla likomärkä.

Monta kertaa yössä pitäisi vaihtaa taaperoikäisen vaippa yöllä, kun se aamulla on ihan likomärkä. Ei varmaan tunnu lapsesta kivalle.

Pitäisikö tehdä lastensuojeluilmoitus?

Puhumattakaan vanhemmista, jotka eivät vaihda vaatteita, vaan ruuan tahrimaa paitaa pidetään iltaan asti.

Pitäisikö tästäkin ilmoittaa viranomaisille.

On täysin eriasia olla pissaisessa vaipassa kuin pissaisissa housuissa. Vaipat nykypäivänä (puhutaan nyt kertakäyttövaipoista, kestoissa eri juttu) imevät nesteen itseensä todella tehokkaasti eivätkä ole lainkaan pintamärät vaikka vaipassa olisi jo useammat pissat. Ei siis todellakaan tarvitse vaihtaa vaippaa yöllä. 

Vaatteet ja kestovaipat puolestaan jäävät märiksi jos niihin laskee nestettä ja voit vaan kuvitella miten pahaa tekee hautoa ihoa pissaisilla vaatteilla.

-ap

Vierailija
113/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin. Tänään johtaja kävi vain pyörähtämässä töissä niin en ehtinyt hänen kanssaan jutella. Samalla pojalla tuli taas pissat housuun ulkoilun aikana mutta nyt hänelle vaihdettiin suoraan kuivat vaatteet, vaikken ollut edes maininnut asiasta. Tänään erona eiliseen oli se että poika itki tullessaan sisälle (en ollut siis eilen enkä tänään ulkona vaan tulin auttamaan riisuutumisessa). Hän näytti todella pelokkaalta ja itki vuolaasti sitä kun pissa oli tullut. Eilen ei vaikuttanut olevan moksiskaan ennen kuin hänen käskettiin olla niissä housuissa. 

No, olin vessassa vahtimassa muiden lasten käsien pesua samalla kuin tämä sama nainen, joka eilen päätti pissassa istuttamisesta, vaihtoi pojalle housuja. Taas sain järkyttyä kun hän käski pojan ottaa märät housut pois ja heti sen jälkeen laittamaan kuivat jalkaansa. Tähän väliin huomautin että eikö niitä jalkoja pitäisi vähän huuhdella. "No joo, ihan totta. Voisiks sä tehdä sen kun mulla ei käsi kestä kannatella tuon kokosta lasta". Päiväkodissa ei siis ole suihkua vaan piti huuhdella ihan lavuaarissa. Sama henkilö vaihtoi eilen lopulta ne märät housut pois joten todennäköisesti jalkoja ei eilenkään pesty ollenkaan :O 

Juuri ennen kuin lähdin, kysyin taas tältä samaiselta naiselta että mitäs mieltä pojan äiti oli eilen siitä että poikaa pidettiin märissä housuissa? "Eeihän se siihen mitään. Kyllähän tää on ihan normaali tapa. Tietenkään ei voi talvella tehdä näin kun kylmähän siinä tulee mutta nyt on kuitenkin ihan lämmintä eikä silleen käynnyt mitään vahinkoa". Sanoin sitten siitä että mutta kyllähän se pissa jo tekee pahoja iholle kun pitkään on ihoa vasten. Tähän sain vastauksen "no mutta eihän se ollut kuin 10 minuuttia, sen aikaa kun söi". Korjasin että kyllä se oli puoli tuntia, alkaen siitä kun tulivat sisään, riisuivat, pesivät kädet, odottivat ruokaa, söivät, veivät astiat jne... ennen kuin ne housut todella vaihdettiin. Kerroin katsoneeni kellosta aikaa, kuten teinkin. Hän näytti ihan ällistyneeltä, ilmeisesti oli oikeasti kuvitellut pojan olleen niissä vain 10 min. 

En nyt tuosta keskustelusta selvittänyt onko äidille todella kerrottu vai olettiko hän sen vain olevan ok "koska tää on ihan normaali tapa".. :/ Ja vaikka olisikin kerrottu niin hän on puhunut siitä kymmenestä minuutista. 

En jäänyt jauhamaan asiasta sen enempää. En koe kauhean järkeväksi keskustella aiheesta ihmisen kanssa jolla on noin eri käsitys normaaleista toimintatavoista. Katellaan taas mitä tapahtuu ensi viikolla.

-ap

Vierailija
114/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ois paljon töitä Aasiassa esim. Kiinassa, siellä ei juuri vaippoja käytetä, vaan lapsilla käytetään housuja, joissa haaroissa on aukko ja pissa tulee sitä kautta ulos ja tietysti housut tahriintuvat reunoista. Ja näin on myös akateeminen ja kork.sos.tauksella olevilla perheiden lapsilla. Eikä kukaan ihmettele ja siellä on kymmeniä miljoonia lapsia. Ja enkä ole kuulut siellä olevan sen enempää virtsatie ongelmia tai muita alapää sairauksilla, vaan päinvastoin.

Vierailija
115/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika järkyttävää. Nuo ihmiset ovat täysin soveltumattomia toimimaan lastenhoito sektorilla. 

Vierailija
116/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti taas oli ihan järkyttynyt tosta kun kerroin. Hän ei ole ikinä kuullut tuollaista tapahtuvan yli 20-vuotisella urallaan... 

"ei etenkään työkokeilija"? Mitäs tuolla meinasit? Minullako ei ole oikeutta kyseenalaistaa mitään kun ei ole koulutustakaan?

-ap

Työkokeilija on kokeilemassa työtä, ei muuttamassa sitä. Kun on kuukauden verran päiväkodissa, ei pätevöidy mihinkään muuhun kuin korkeintaan hakemaan alan koulutukseen. Moni ei tätä muista.

Vanhemmat eivät ole tuota tapaa kyseenalaistaneet, se on heille kerrottu, joten työkokeilijan sanalla ei ole ihmeesti painoarvoa. Vaihtoehtona on se, että lapsella on vaippa koko hoitopäivän ajan ja vanhemmat opettavat itse lapsensa potalle. Harva viitsii.

Ihmettelen sun asennetta. Olen työskennellyt monta vuotta päiväkodissa ja meillä kyllä arvostetaan kaikkia työntekijöitä olivat ne opiskelijoita tai vaikkapa siistijöitä. Olen kyllä sitä mieltä, että jokainen voi ja saa tuoda työhön lisää näkökulmia.

En myöskään pysty ymmärtämään kuka pitää lasta märissä vaatteissa. Voin kyllä aloittajalle kertoa, että noita työhönsä kyllästyneitä ja koulutuksen päivityksen tarpeessa olevia ihmisiä riittää...

Työkokeilija ei ole töissä, häntä ei tule kohdella työntekijänä. Turhan moni työkokeilija luulee, että hän on täysivaltainen työntekijä, joka saa kertoa vanhemmille päivän kulusta tms. Niin ei ole. Kokeilija on katsomassa sitä työtä, ei tuuraamassa hoitajia.

Vierailija
117/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro lapsen äidille/isällä

Vierailija
118/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin. Tänään johtaja kävi vain pyörähtämässä töissä niin en ehtinyt hänen kanssaan jutella. Samalla pojalla tuli taas pissat housuun ulkoilun aikana mutta nyt hänelle vaihdettiin suoraan kuivat vaatteet, vaikken ollut edes maininnut asiasta. Tänään erona eiliseen oli se että poika itki tullessaan sisälle (en ollut siis eilen enkä tänään ulkona vaan tulin auttamaan riisuutumisessa). Hän näytti todella pelokkaalta ja itki vuolaasti sitä kun pissa oli tullut. Eilen ei vaikuttanut olevan moksiskaan ennen kuin hänen käskettiin olla niissä housuissa. 

No, olin vessassa vahtimassa muiden lasten käsien pesua samalla kuin tämä sama nainen, joka eilen päätti pissassa istuttamisesta, vaihtoi pojalle housuja. Taas sain järkyttyä kun hän käski pojan ottaa märät housut pois ja heti sen jälkeen laittamaan kuivat jalkaansa. Tähän väliin huomautin että eikö niitä jalkoja pitäisi vähän huuhdella. "No joo, ihan totta. Voisiks sä tehdä sen kun mulla ei käsi kestä kannatella tuon kokosta lasta". Päiväkodissa ei siis ole suihkua vaan piti huuhdella ihan lavuaarissa. Sama henkilö vaihtoi eilen lopulta ne märät housut pois joten todennäköisesti jalkoja ei eilenkään pesty ollenkaan :O 

Juuri ennen kuin lähdin, kysyin taas tältä samaiselta naiselta että mitäs mieltä pojan äiti oli eilen siitä että poikaa pidettiin märissä housuissa? "Eeihän se siihen mitään. Kyllähän tää on ihan normaali tapa. Tietenkään ei voi talvella tehdä näin kun kylmähän siinä tulee mutta nyt on kuitenkin ihan lämmintä eikä silleen käynnyt mitään vahinkoa". Sanoin sitten siitä että mutta kyllähän se pissa jo tekee pahoja iholle kun pitkään on ihoa vasten. Tähän sain vastauksen "no mutta eihän se ollut kuin 10 minuuttia, sen aikaa kun söi". Korjasin että kyllä se oli puoli tuntia, alkaen siitä kun tulivat sisään, riisuivat, pesivät kädet, odottivat ruokaa, söivät, veivät astiat jne... ennen kuin ne housut todella vaihdettiin. Kerroin katsoneeni kellosta aikaa, kuten teinkin. Hän näytti ihan ällistyneeltä, ilmeisesti oli oikeasti kuvitellut pojan olleen niissä vain 10 min. 

En nyt tuosta keskustelusta selvittänyt onko äidille todella kerrottu vai olettiko hän sen vain olevan ok "koska tää on ihan normaali tapa".. :/ Ja vaikka olisikin kerrottu niin hän on puhunut siitä kymmenestä minuutista. 

En jäänyt jauhamaan asiasta sen enempää. En koe kauhean järkeväksi keskustella aiheesta ihmisen kanssa jolla on noin eri käsitys normaaleista toimintatavoista. Katellaan taas mitä tapahtuu ensi viikolla.

-ap

Pissa on muuten ihan steriiliä nestettä, jos lapsella ei ole pissatulehdusta. Siksi en täysin ymmärrä kommenttiasi siitä, että pissa tekee pahojaan iholle, jos on pitkään sitä vasten. Lämpö, kosteus ja ihon bakteerit yhdessä voivat olla harmillisia, mutta usko pois, kesällä moni pieni kuivaksiopetteleva kulkee märissä pöksyissä eikä saa iho-ongelmia.

Työkokeilijana tunnut tietävän aika hurjan määrän mutua.

Vierailija
119/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Ennen vanhaan "maalla" oli täysin normaali tapa, että esimerkiksi kissan- tai koiranpennun kakkiessa sisätiloihin, sen nenä/kuono painettiin omaan ulosteeseen, että "oppi" ettei sisätiloihin kakita.

Kuvaamasi tilanne, missä lapsen pissahousuja ei vaihdeta kuiviin vaan hän joutuu rangaistuksena aterioimaan pissaisissa housuissa on mielestäni suoraan verrattavissa edellä mainittuun kasvatuskeinoon.

Virtsa saattaa pahimmillaan "syövyttää" lapsen herkkää ihoa siten, että se palaa punaiselle ja kirvelevälle pissaihottumalle.

Toinen käsittämätön epäkohta on liian monessa suomalisessa päiväkodissa, nimittäin jos tulee pesuntarve se tosiaankin suoritetaan samassa lavuaarissa missä pestään kädet ruokailuun tai ulkoa tullessa sisään.

Muunlaisia pesutiloja ei siis ole järjestetty kuin kaksi käsienpesulavuaaria jos sattuu olemaan kaksi vessaa. Sitten puolustellaan että "käytämme tarvittaessa käsidesiä". Niin varmaan, hienoa.

Miettikää -- noroviruksen leviämistä, ymv.

Vierailija
120/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

quote]

Pissa on muuten ihan steriiliä nestettä, jos lapsella ei ole pissatulehdusta. Siksi en täysin ymmärrä kommenttiasi siitä, että pissa tekee pahojaan iholle, jos on pitkään sitä vasten. Lämpö, kosteus ja ihon bakteerit yhdessä voivat olla harmillisia, mutta usko pois, kesällä moni pieni kuivaksiopetteleva kulkee märissä pöksyissä eikä saa iho-ongelmia.

Työkokeilijana tunnut tietävän aika hurjan määrän mutua.[/quote]

OHIS -

Kyllä virtsa ja uloste ovat yleisimpiä  ärsytysihottuman aiheuttajia.

Märissä alusvaatteissa- (vielä virtsasta!) sillä tavoin  että läpimärkä tekstiili on lapsen ihoa vasten ei missään tapauksessa ole vaihtoehto lapsen kuivaksi opettamisessa. Ihan normijärjellä tämän jokainen ymmärtää ilman pedagogiikan syventäviä opintoja -- saati sitten niiden jälkeen.

Mikä ihme ihmisiä vaivaa?

Lapsia pidetään pissat housuissa?

Seuraavaksi joku varmaan keksii , että teipataan ruokapöytään ellei syö kuten vaaditaan ?