Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmoittaisitko tällaisesta kaltoinkohtelusta (päiväkodissa), minun tilanteessani?

Vierailija
16.06.2016 |

Oon työkokeilussa yksityisessä päiväkodissa. Oon tuolla nähnyt aika monia semmosia juttuja jotka on saanut mut kiittämään luojaa ettei mun lapsi oo kyseisessä pk:ssa. Toisaalta ne nyt ei oo sinänsä olleet laittomia juttuja, kyseenalaisia vain (esim kohtuutonta huutamista, muiden edessä alistamista jne) ja ehkä henkisen väkivallan puolelle menevää mutta sellaista mistä on kovin vaikea puhua kun siitä on mielipiteet vastakkain, mikä on kohtuutonta ja mikä tarpeellista. Mutta nyt ylittyi mun raja!!!
Eräs poika alkoi harjoitella vaipatta olemista ja tänään siis oli ensimmäistä kertaa ilman. Yllätys yllätys, vahinko kävi ja pissa tuli housuun. Mutta mitä tekee hoitaja? ANTAA POJAN OLLA PISSAISISSA HOUSUISSA N. 30 MIN. KOSKA "TÄYTYYHÄN SEN OPPIA ETTÄ SE TUNTUU INHOTTAVALTA KUN ON PISSAT HOUSUISSA". Ei voi heti vaihtaa kuivia housuja jalkaan kun ei se lämmin pissa tunnu yhtään pahalta, pitää antaa vähän viiletä että se tajuaa..
Katoin ihan kauhuissani sitä tilannetta ja kävinkin sitten hänelle sanomassa että tää ei nyt oo ihan ok. Poika kuitenkin ensimmäistä päivää harjoittelee ilman vaippaa oloa eikä muutenkaan missään nimessä näin. Vastaukseksi sain vain ton että "eihän se muuten opi". Vetosi myös pojan ikään (hän on siis aika vanha jo käyttämään päivisinkin vaippaa, mutta ei se mielestäni oikeuta tätä). Kaikki työkaverit ja jopa johtaja olivat sitä mieltä että toi on ok. Siellä hän istui pissasissa housuissa syömässä, penkille laitetun pyyhkeen päällä. Mä olin niin vihanen että teki mieli itkeä. Mulla nyt ei oo onneksi kuin pari viikkoa työkokeilua jäljellä ja tasantarkkaan teen tästä ilmoituksen viimeistään silloin.
Mun äiti (LTO kunnallisessa) tosin vaan sanoi sitä että vaikka ilmoitan niin todennäköisesti mikään tuolla ei muutu. Johtaja selittää homman parhain päin ja parhaassa tapauksessa haukkuu minut työntekijänä. Tarkoitus olis kuitenkin opiskella tälle alalle, niin vaikuttaako tää nyt sitten taas mun työllistymiseen? Kyseiseen firmaan en hae, se on varmaa.
Ai että kun mä kihisen raivosta edelleen!!! Ihan sama vaikka joku nyt täältä kyseisen lafkan tunnistais. Tiedättepähän nyt sitten että perästä kuuluu! Ja jos tekevät saman taas huomenna niin soitan ja teen ilmoituksen saman tien. Jos joku tekis mun lapselle noin niin repisin niiltä silmät päästä!!
Sanokaa nyt etten ylireagoi! Eikö toi nyt oo jo ihan helvetin väärin? Laitonta suorastaan? Mitäs olisitte mieltä jos kuulisitte että teidän lasta on pidetty kaikkien lasten edessä puoli tuntia pissat housuissa?

Kommentit (146)

Vierailija
61/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta. Ja ottaen huomioon, että pienellä osalla lapsia voi olla jokin fysiologinen vaiva tai muuten vain ylivilkas supisteleva rakko tulehduksen, yökastelukierteen (joka voi olla perinnöllinen vaiva, eikä liity mihinkään muuhun kehitykseen tai psyykkisiin asioihin) takia, joka johtaa päivisinkin vahinkoihin. To voi jopa johtaa siihen, että lapselle tulee siitä jokin psykologinenkin ongelma, jota alkaa jollakin tavalla oirehtimaan. Jos ei muiden kiusaamisen takia, niin ainakin epäluottamuksena päiväkotia kohtaan.

Ilmeisesti lto joka tuon teki pitää vanhempia jotenkin huonoina, kun lapsella on vielä vaippa, ja yrittää näin selkeästi sen ilmaista ja tavallaan "rangaista" vanhempia? Vanhanaikaset tiedot omaavat voivat toimia niin.

Vierailija
62/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille jotka nyt kritisoivat tuota kun mainitsin paikan olevan yksityinen:

Mainitsin sen siksi koska mielestäni sillä on iso ero onko kyseessä yksityinen vai julkinen paikka. Ehkä vähän ennakkoluuloista minulta mutta tässä kaupungissa ainakin, lähes kaikki negatiiviset asiat liittyvät sinne yksityisen sektorin päiväkoteihin, valitettavasti. En tiedä onko kyse tässä kaupungissa tapahtuvasta valvonnan puutteesta vai mistä mutta näin vaan on. Näitä esimerkkejä olisi mulla vaikka kuinka paljon. 

Kuitenkaan en sano että kaikissa yksityisissä päiväkodeissa tapahtuisi näitä juttuja enkä sitä ettei missään kunnallisissa tapahtuisi. Oma lapsenikin on yksityisessä päiväkodissa. Otin paikasta hyvin selvää ennen kuin laitoin lapseni sinne. Kyselin kokemuksia äideiltä joita tapasin leikkikentällä, juttelin tuttujen kanssa joiden lapset olleet samassa pk:ssa jne.. Otin myös selvää tuosta lähimmästä julkisesta päiväkodista. Yksi mun sukulainen on siellä töissä, yhden tutun lapset on siellä. Näiden kertomusten perusteella päätin että parempi paikka lapselleni on tuo yksityinen. Kyse ei nyt siis ole mistään vihasta yksityistä sektoria kohtaan. 

Itse en vain osaisi kuvitella tuollaista tapahtuvan yksityisessä päiväkodissa, ainakaan tässä kunnassa. Siksi mainitsin sen yksityisyyden. Ehkä ei olisi pitänyt, eihän sillä ole mitään väliä.. Mutta mainitsin nyt kuitenkin.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vielä viette lapsia noihin laitoksiin?!! Miksi!?

Vierailija
64/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosdem-mamma provoaa :D

Heti ekassa lauseessa piti tuoda esille, että kyseessä on (huom!) YKSITYINEN päiväkoti!

Niin läpinäkyvää ja asenteellista, ettei voi tulla kuin jonkun katkeran demarin aivoista.

Yksityiseen päiväkotiin lapsensa laittanut sivistynyt mammako siellä ilkkuu? Ymmärrän kyllä, että on vaikea myöntää tehneensä paska valinta. Yksityisestä hoidosta saa kaivaa kuvetta satoja euroja kunnallista enemmän, harmittaahsn se myöntää että on syytänyt rahansa turhuuteen.

Vierailija
65/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro asiasta vanhemmille. Jos ovat yhtään minun kaltaisiani, niin tuo eukko olisi erittäin vakavissa ongelmissa.

Vierailija
66/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan lapseni kotona. He saavat yksilöllistä hoivaa, paljon yhteistä aikaa äidin kanssa, huomiota ja turvaa. Valitettavasti suomalainen varhaiskasvatus on juuri tuota lasten alistamista ja nöyryyttämistä, mutta vasemmistolaisen hoivapolitiikan mukaan juuri noin pitää olla. Kaikille lapsille pitää saada sama määrä pahaa oloa, koska äidin hoitama lapsi on aina jotenkin jäänyt jostain paitsi.

Vierailija
67/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mainitsin sen siksi koska mielestäni sillä on iso ero onko kyseessä yksityinen vai julkinen paikka. Ehkä vähän ennakkoluuloista minulta mutta tässä kaupungissa ainakin, lähes kaikki negatiiviset asiat liittyvät sinne yksityisen sektorin päiväkoteihin, valitettavasti. En tiedä onko kyse tässä kaupungissa tapahtuvasta valvonnan puutteesta vai mistä mutta näin vaan on. Näitä esimerkkejä olisi mulla vaikka kuinka paljon. 

Kuitenkaan en sano että kaikissa yksityisissä päiväkodeissa tapahtuisi näitä juttuja enkä sitä ettei missään kunnallisissa tapahtuisi. Oma lapsenikin on yksityisessä päiväkodissa. Otin paikasta hyvin selvää ennen kuin laitoin lapseni sinne. Kyselin kokemuksia äideiltä joita tapasin leikkikentällä, juttelin tuttujen kanssa joiden lapset olleet samassa pk:ssa jne.. Otin myös selvää tuosta lähimmästä julkisesta päiväkodista. Yksi mun sukulainen on siellä töissä, yhden tutun lapset on siellä. Näiden kertomusten perusteella päätin että parempi paikka lapselleni on tuo yksityinen. Kyse ei nyt siis ole mistään vihasta yksityistä sektoria kohtaan. 

Itse en vain osaisi kuvitella tuollaista tapahtuvan yksityisessä päiväkodissa, ainakaan tässä kunnassa. Siksi mainitsin sen yksityisyyden. Ehkä ei olisi pitänyt, eihän sillä ole mitään väliä.. Mutta mainitsin nyt kuitenkin.

-ap

Anteeksi, tarkoitin julkisessa.

Vierailija
68/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä kunnallisessa päiväkodissa ja juuri noin tehdään eli kun vahinko sattuu, lapsi on 15 - 30 min pissaisissa housuissa, jotta huomaa, että se on kurjaa. Ihan tavallinen käytäntö kaikissa niissä päiväkodeissa, joissa olen ollut (5 vuoden aikana noin 12 kpl, nyt viimeiset 3 vuotta samassa). Ei kukaan ole vielä tuota käytäntöä kyseenalaistanut, ei etenkään työkokeilija.

Toivottavasti kuset housuusi.

Vierailija
69/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä kunnallisessa päiväkodissa ja juuri noin tehdään eli kun vahinko sattuu, lapsi on 15 - 30 min pissaisissa housuissa, jotta huomaa, että se on kurjaa. Ihan tavallinen käytäntö kaikissa niissä päiväkodeissa, joissa olen ollut (5 vuoden aikana noin 12 kpl, nyt viimeiset 3 vuotta samassa). Ei kukaan ole vielä tuota käytäntöä kyseenalaistanut, ei etenkään työkokeilija.

Mun äiti taas oli ihan järkyttynyt tosta kun kerroin. Hän ei ole ikinä kuullut tuollaista tapahtuvan yli 20-vuotisella urallaan... 

"ei etenkään työkokeilija"? Mitäs tuolla meinasit? Minullako ei ole oikeutta kyseenalaistaa mitään kun ei ole koulutustakaan?

-ap

Työkokeilija on kokeilemassa työtä, ei muuttamassa sitä. Kun on kuukauden verran päiväkodissa, ei pätevöidy mihinkään muuhun kuin korkeintaan hakemaan alan koulutukseen. Moni ei tätä muista.

Vanhemmat eivät ole tuota tapaa kyseenalaistaneet, se on heille kerrottu, joten työkokeilijan sanalla ei ole ihmeesti painoarvoa. Vaihtoehtona on se, että lapsella on vaippa koko hoitopäivän ajan ja vanhemmat opettavat itse lapsensa potalle. Harva viitsii.

A) Mä olen ollut tuolla kohta 4kk

B) Eiköhän mulla ole ihan ihmisenä, aikuisena jonkinlainen kansalaisvelvollisuus ilmoittaa asiasta? Entä jos lasta lyötäisiin päiväkodissa? Enkö olisi tarpeeksi pätevä ilmoittamaan?

C) Vaihtoehtona on että Lasta pidetään sisällä, hereillä ollessa ilman vaippaa, käytetään potalla usein. Ja vahingon sattuessa, vaihdetaan kuivat vaatteet päälle ja unohdetaan koko asia. Onnistumisesta (pissasta potassa) taas kehutaan.

-ap

Tuo kohta C on se oikea tapa, vaan kun se teetättää töitä, hyvät jutut jää kesken, kun yhtä lasta juoksutetaan potalla.

Vierailija
70/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen tai kunnallinen, ei nyt takerruta siihen.

KUUNNELKAA niitä lapsianne. Ja uskokaa heitä. Jos eroahdistus ei ollenkaan laannu, aina on vatsakipua hoitoaamuina tai aina vaan itkettää niin joku on vialla.

Hoitopaikan vaihtaminen on rasittava operaatio mutta joskus tarpeellinen. Olin itse aivan kammottavassa kirkon kerhossa pienenä. Johtaja huusi, räyhäsi ja pilkkasi meitä lapsia, päiväuni"hetki" kesti ikuisuuden, vahingoista nöyryytettiin jne. Onneksi äitini huomasi että kärsin ja otti minut pian pois. Pääsin sitten ihanaan päiväkotiin josta jäi hyvät muistot.

Olin itse la

Vierailija
71/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä yksityisessä päiväkodissa pienten puolella enkä ikinä voisi toimia noin! Tuli kyllä todella paha mieli lapsen puolesta. Et yliteagoi.

Vierailija
72/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heti ekassa lauseessa piti tuoda esille, että kyseessä on (huom!) YKSITYINEN päiväkoti!

Niin läpinäkyvää ja asenteellista, ettei voi tulla kuin jonkun katkeran demarin aivoista.

Yksityiseen päiväkotiin lapsensa laittanut sivistynyt mammako siellä ilkkuu? Ymmärrän kyllä, että on vaikea myöntää tehneensä paska valinta. Yksityisestä hoidosta saa kaivaa kuvetta satoja euroja kunnallista enemmän, harmittaahsn se myöntää että on syytänyt rahansa turhuuteen.

Mitä ihmettä sä sekoilet? Yksityiset pk:t toimivat yleensä kunnilla palveluntuottajina. Asiakasmaksut ovat samat kuin julkisella puolella. Kunta maksaa loput esim palvelusetelillä. Hyvin harvassa ovat ne toimijat jotka rahoittavat toimintansa kokonaan asiakasmaksuilla. Se olisi nimittäin lähemmäs tonnin paukku per lapsi. Ei taitaisi olla Suomen maassa kuin kaksi lasta tulossa hoitoon tuolla hinnalla.

Vierailija
73/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei kuulkaa, tuo on silkkaa sattumaa, että kyse on yksityisestä. Samantyyppistä ja kaikenlaista muuta on julkisissa. Ihan yhtä ikävää ja ikävämpääkin! Tämä nyt vain sattui olemaan yksityinen, koska hän oli siellä harjoittelemassa. On näitä erilaisia asioita todistettu julkisissakin ihan samaan tapaan. Ja yhtä vaikea niitäkin on ottaa esiin ja käsitellä.

Onhan niitä hyviäkin paikkoja ja hoitajia, mutta liian paljon on näitä, joissa tulee huonojakin kokemuksia aivan liikaa lapsille ja perheille.

Vierailija
74/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityinen tai kunnallinen, ei nyt takerruta siihen.

KUUNNELKAA niitä lapsianne. Ja uskokaa heitä. Jos eroahdistus ei ollenkaan laannu, aina on vatsakipua hoitoaamuina tai aina vaan itkettää niin joku on vialla.

Hoitopaikan vaihtaminen on rasittava operaatio mutta joskus tarpeellinen. Olin itse aivan kammottavassa kirkon kerhossa pienenä. Johtaja huusi, räyhäsi ja pilkkasi meitä lapsia, päiväuni"hetki" kesti ikuisuuden, vahingoista nöyryytettiin jne. Onneksi äitini huomasi että kärsin ja otti minut pian pois. Pääsin sitten ihanaan päiväkotiin josta jäi hyvät muistot.

Olin itse la

Meillä myös outoa kokemusta srk:n päiväkerhosta noin vuodelta 2010 - 2012, yhden lastenhoitajan osalta. Lapsikin alkoi kirkua, kun näki hoitajan ja minulle tuli aina todella outo ja kauhea olo. Jätimme kerhon kesken. Kun kerhon piti alkaa uusin hoitajin, oli teitenkin tuo hoitaja taas siellä. Eikä lasta haluaisi ilman kerhoakaan jättää. Ihmettelen VIELÄKI, että mikä IHME sillä hoitajalla oli?? Ja MITÄ siellä oikein tapahtui? Yllätyksekseni toinen äiti kertoi samasta hoitajasta suoraan epäilyjään ja pelkojaan. Luulin,että olin yksin tuntemuksineni. Tahtoisin todellakin tietää, mistä oli kysymys. Mitä traumoja lapselleni jäi? Mitä tapahtui?

Vierailija
75/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kerralla otat lapsen syliin ja vaihdat ne vaatteet.

Jos sinua mustamaalataan muille työnantajille, voit kertoa totuuden ilman että yksilöit tarinassa ketään.

Vierailija
76/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Kuinka pienessä kaupungissa asut? Onko siellä vain yksi yksityinen toimija? Jotenkin vaikea uskoa että kaupunkisi kaikki julkiset olisivat hyvässä maineessa ja kaikki yksityiset huonossa maineessa. Jotenki juttusi haiskahtaa tämän selittelyn jälkeen. Koska jo keskikokoisessa kaupungissa, sanotaan vaikkapa Oulun kokoisessa, on hyvin useita yksityisiä toimijoita. Eikä todellakaan voi sanoa että jako hyviin ja huonoihin menee tuolla jakolinjalla. Sinänsä jos tarina on totta, niin ehdottomasti ilmoitusta tekemään. Kyse on lapsen kaltoinkohtelusta.

Vierailija
77/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro asiasta vanhemmille. Jos ovat yhtään minun kaltaisiani, niin tuo eukko olisi erittäin vakavissa ongelmissa.

Vanhemmat vaan tahtovat noissa tilanteissa muuttua epävarmoiksi ja neuvottomiksi, kun päiväkodista viestitetään jollakin tavalla, että vanhemmat eivät osaa asiaansa ja päiväkoti taas osaa. Että vanhemmilla on jotakin vialla. Ja koska vanhemmat eivät ole opiskelleet lastenkasvatustiedettä yliopistossa, tulee väliin pelokas auktoriteettiuskomus siitä, että lto on oikeassa ja vanhemmat kuuluisi hävetä ja mennä perheneuvolaan oppimaan kasvatusta. Näin varmasti kävisi, jos vanhemmat ottaisivatkin asian puheeksi päiväkodissa. Lto tuskin haluaisi olla väärässä, siinähän kyseenalaistuisi koko kyseisen lto:n koulutus, kokemus ja osaaminen.

Vierailija
78/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Kuinka pienessä kaupungissa asut? Onko siellä vain yksi yksityinen toimija? Jotenkin vaikea uskoa että kaupunkisi kaikki julkiset olisivat hyvässä maineessa ja kaikki yksityiset huonossa maineessa. Jotenki juttusi haiskahtaa tämän selittelyn jälkeen. Koska jo keskikokoisessa kaupungissa, sanotaan vaikkapa Oulun kokoisessa, on hyvin useita yksityisiä toimijoita. Eikä todellakaan voi sanoa että jako hyviin ja huonoihin menee tuolla jakolinjalla. Sinänsä jos tarina on totta, niin ehdottomasti ilmoitusta tekemään. Kyse on lapsen kaltoinkohtelusta.

Asun noin 50 000 asukkaan kaupungissa. Täällä on useampi yksityinen toimija tllä alalla. Tällä kyseisellä firmalla on 3 päiväkotia täällä. Lisäksi äkkiseltään tulee mieleen ainakin 4 muuta yksityistä päiväkotia (eri yrtyksiä) ja luulen että niitä on enemmänkin. 

Kuten sanoin. En sano että kaikki yksityiset ovat mätiä paikkoja ja kunnalliset taas paratiiseja. Sanoin että lähes kaikki negatiiviset asiat ovat liittyneet yksityisiin. Oma lapseni on kuitenkin yksityisessä päiväkodissa. Otin selvää kahdesta lähimmästä päiväkodista joista toinen oli kunnallinen ja toinen yksityinen ja päädyin siihen tulokseen että tämä yksityinen on parempi. En nyt siis ole tehnyt mitään selkeää jakoa yksityisen ja kunnallisen välille. Tarkoitin vain että jos en olisi itse ollut näkemässä tapausta, kuulisin vain siitä, niin yllättyisin enemmän jos se olisi tapahtunut julkisessa päiväkodissa, kuin jos se olisi tapahtunut yksityisessä..

En tiedä, ehkä se sitte johtuu siitä kun mulla on paljon tuttuja julkisissa päiväkodeissa töissä sekä LTO:ina että lasten hoitajina. 

-ap

Vierailija
79/146 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat vaan tahtovat noissa tilanteissa muuttua epävarmoiksi ja neuvottomiksi, kun päiväkodista viestitetään jollakin tavalla, että vanhemmat eivät osaa asiaansa ja päiväkoti taas osaa. Että vanhemmilla on jotakin vialla. Ja koska vanhemmat eivät ole opiskelleet lastenkasvatustiedettä yliopistossa, tulee väliin pelokas auktoriteettiuskomus siitä, että lto on oikeassa ja vanhemmat kuuluisi hävetä ja mennä perheneuvolaan oppimaan kasvatusta. Näin varmasti kävisi, jos vanhemmat ottaisivatkin asian puheeksi päiväkodissa. Lto tuskin haluaisi olla väärässä, siinähän kyseenalaistuisi koko kyseisen lto:n koulutus, kokemus ja osaaminen.

Kyseessä ei ollut LTO. Koko päiväkodissa ei ole kuin yksi LTO, johtaja. Loput on lasten hoitajia. Toki siis johtajakin hyväksyi tilanteen. Mutta siis tämän märissä istuttamis-päätöksen teki hoitaja.

-ap

80/146 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua läpi, luin ensimmäiset kaksi sivua kunnes kiehutti tarpeeksi.

Ehdottomasti kerrot heti vanhemmille kun tilaisuus tulee. Kysyt vaikka muilta hoitajilta vanhempien yhteystiedot tai jäät omalla ajalla odottamaan että poikaa haetaan. Sulla on oikeus päästä kertomaan, kuinka poikaa on kohdeltu. Kerrot myös muille hoitajille faktat ettei noin tehdä, ei edes vanhempien käskystä! Virtsan ammoniakit ja muut kemikaalit ovat aika rajuja iholle jos kankaalla haudutettaan puolikin tuntia. Muutenkin pissassa istuminen on ihan lain mukaan henkistä väkivaltaa, kun nöyryytetään (ja koko päiväkotiryhmän edessä)! Negatiivisesta palautteesta oppii huonommin kuin positiviisesta, eli kunnolla kehuja kun onnistuu ja pieni(!) palaute kun tulee vahinko. Ei se lapsi suunnitellut pissaavansa alleen, vaan se oli vahinko, joka johtui täysin normaaleista ruumiintoiminnoista. Anna pojulle iso hali mun puolesta :/