Ilmoittaisitko tällaisesta kaltoinkohtelusta (päiväkodissa), minun tilanteessani?
Oon työkokeilussa yksityisessä päiväkodissa. Oon tuolla nähnyt aika monia semmosia juttuja jotka on saanut mut kiittämään luojaa ettei mun lapsi oo kyseisessä pk:ssa. Toisaalta ne nyt ei oo sinänsä olleet laittomia juttuja, kyseenalaisia vain (esim kohtuutonta huutamista, muiden edessä alistamista jne) ja ehkä henkisen väkivallan puolelle menevää mutta sellaista mistä on kovin vaikea puhua kun siitä on mielipiteet vastakkain, mikä on kohtuutonta ja mikä tarpeellista. Mutta nyt ylittyi mun raja!!!
Eräs poika alkoi harjoitella vaipatta olemista ja tänään siis oli ensimmäistä kertaa ilman. Yllätys yllätys, vahinko kävi ja pissa tuli housuun. Mutta mitä tekee hoitaja? ANTAA POJAN OLLA PISSAISISSA HOUSUISSA N. 30 MIN. KOSKA "TÄYTYYHÄN SEN OPPIA ETTÄ SE TUNTUU INHOTTAVALTA KUN ON PISSAT HOUSUISSA". Ei voi heti vaihtaa kuivia housuja jalkaan kun ei se lämmin pissa tunnu yhtään pahalta, pitää antaa vähän viiletä että se tajuaa..
Katoin ihan kauhuissani sitä tilannetta ja kävinkin sitten hänelle sanomassa että tää ei nyt oo ihan ok. Poika kuitenkin ensimmäistä päivää harjoittelee ilman vaippaa oloa eikä muutenkaan missään nimessä näin. Vastaukseksi sain vain ton että "eihän se muuten opi". Vetosi myös pojan ikään (hän on siis aika vanha jo käyttämään päivisinkin vaippaa, mutta ei se mielestäni oikeuta tätä). Kaikki työkaverit ja jopa johtaja olivat sitä mieltä että toi on ok. Siellä hän istui pissasissa housuissa syömässä, penkille laitetun pyyhkeen päällä. Mä olin niin vihanen että teki mieli itkeä. Mulla nyt ei oo onneksi kuin pari viikkoa työkokeilua jäljellä ja tasantarkkaan teen tästä ilmoituksen viimeistään silloin.
Mun äiti (LTO kunnallisessa) tosin vaan sanoi sitä että vaikka ilmoitan niin todennäköisesti mikään tuolla ei muutu. Johtaja selittää homman parhain päin ja parhaassa tapauksessa haukkuu minut työntekijänä. Tarkoitus olis kuitenkin opiskella tälle alalle, niin vaikuttaako tää nyt sitten taas mun työllistymiseen? Kyseiseen firmaan en hae, se on varmaa.
Ai että kun mä kihisen raivosta edelleen!!! Ihan sama vaikka joku nyt täältä kyseisen lafkan tunnistais. Tiedättepähän nyt sitten että perästä kuuluu! Ja jos tekevät saman taas huomenna niin soitan ja teen ilmoituksen saman tien. Jos joku tekis mun lapselle noin niin repisin niiltä silmät päästä!!
Sanokaa nyt etten ylireagoi! Eikö toi nyt oo jo ihan helvetin väärin? Laitonta suorastaan? Mitäs olisitte mieltä jos kuulisitte että teidän lasta on pidetty kaikkien lasten edessä puoli tuntia pissat housuissa?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Eikö lapsen kuivaksi opettaminen ole vanhempien tehtävä, eikä päiväkodin.
Jos lapsi on yli 3-vuotias, niin yhdellä hoitajalla on 6-9 lasta vastuullaan ja se aika on muilta pois, jos hoitaja joutuu useamman kerran päivässä pesemään ja vaihtamaan lapsi kuiviin.
Ap. olisin enemmän huolissani muiden lapsen turvallisuudesta, kuin jos joku lapsi on pissahousuissaan 5-10min. jolloin hoitaja joutuu poistumaan yleisistä tiloista 15 min. pesun ajaksi.
Päiväkodissa työskentelee juuri siksi mm. lastentarhanOPETTAJA joka on kasvatusalanammattilainen eli perehtynyt lapsen kasvuun ja kehitykseen, että hän tosiasiassa osaa opettaa ja neuvoa ja toimia kuten parhaaksi näkee.
Mikäli hoidon tasosta joudutaan tinkimään siksi ettei henkilökuntaa ole riittävästi hoitamaan lapsen tarpeita (esimerkiksi lapset joutuvat hoidossa ollessaan olemaan kusi housuissa ilman että kuiviin asianmukaisesti kohtuullisen ajan kuluessa vaihdetaan) niin sellainen Päiväkoti on huono hoitopaikka ja häpeäksi ylläpitäjälleen missä lapsista ei pidetä asianmukaisesti huolta.
Ohis mutta täällä on aika vääristynyt käsitys työkokeilusta. Työkokeilulla on 2 tarkoitusta; voit joko mennä tutustumaan täysin sinulle vieraaseen työhön kokeillakaesi olisiko se sinun juttusi tai oman alan hommiin ja näin helpottaa pääsemään takaisin kiinni työelämään jos olet ollut sieltä pitkään poissa esim. äitiysloman jälkeen. Eli turha automaattisesti ajatella että työkokeilija ei tietäisi mistään mitään. Itse olen lastenohjaaja ja pari kertaa ollut työkokeilussa päiväkodissa kun ei palkkatyötä ole löytynyt. Molemmilla kerroilla olen sen jälkeen työllistynyt kyseiseen paikkaan eli työkokeilu on hyvä keino saada "jalka oven väliin".
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä kunnallisessa päiväkodissa ja juuri noin tehdään eli kun vahinko sattuu, lapsi on 15 - 30 min pissaisissa housuissa, jotta huomaa, että se on kurjaa. Ihan tavallinen käytäntö kaikissa niissä päiväkodeissa, joissa olen ollut (5 vuoden aikana noin 12 kpl, nyt viimeiset 3 vuotta samassa). Ei kukaan ole vielä tuota käytäntöä kyseenalaistanut, ei etenkään työkokeilija.
Meinaatko ettei lapsi muuten koe tilannetta kurjaksi kuin pitämällä15-30 min märissä vaatteissa esim ruokailutilanteessa :(
Yleensä lapsi häpeää kun "vahinko" sattuu ja itkee nolona.
Miksi ihmeessä pitää vielä nöyryyttä lisää tyyliin syö sitten ruokasi kuset housuissa että opit.
Ei kai se tahalleen ole lapsi housuihinsa pissannu? Sehän on vahinko!
Samanlaista hulluutta kuulee esiintyvän vanhustenhoidossa.
Miksi sellaiset ihmiset hakeutuvat lasten ja vanhustenhoitoon hoitajiksi, jotka ovat sitten töissä vaan niitä paskamaisia ja työhönsä ja koko alaan tympääntyneitä hoitsuja.
Täytyykö vanhempien tästä lähtien kysyä tarkkaan kuinka juuri tässä omassa hoitopaikassa toimitaan jos lapsi pissaa housuihin tai ei ehdi vessaan? Kuinka kauan kestää että te vaihdatte kuivaa hänelle?
Ap:lle: olet kyllä lottovoitto lasten hoidolle. Kunpa tuollaisia olisi enemmän. Oma lapseni on ihanalla pph:lla ja se on meille lottovoitto. Ole ylpeä itsestäsi,äläkä anna työelämän tehdä sinusta piittaamatonta hoitajaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle: olet kyllä lottovoitto lasten hoidolle. Kunpa tuollaisia olisi enemmän. Oma lapseni on ihanalla pph:lla ja se on meille lottovoitto. Ole ylpeä itsestäsi,äläkä anna työelämän tehdä sinusta piittaamatonta hoitajaa.
Suunnattoman iso kiitos! :) En ole tosiaan vielä millään tasolla pätevä lastenhoitaja/lto mutta tavoite olis kouluttautua lto:ksi (olen siis hakenut sosionomikouluun). Pidetään peukut pystyssä että pääsen sisään :)
-ap
Tarvitset myös todisteet. Muuten selittävät asiat parhain päin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä kunnallisessa päiväkodissa ja juuri noin tehdään eli kun vahinko sattuu, lapsi on 15 - 30 min pissaisissa housuissa, jotta huomaa, että se on kurjaa. Ihan tavallinen käytäntö kaikissa niissä päiväkodeissa, joissa olen ollut (5 vuoden aikana noin 12 kpl, nyt viimeiset 3 vuotta samassa). Ei kukaan ole vielä tuota käytäntöä kyseenalaistanut, ei etenkään työkokeilija.
Mun äiti taas oli ihan järkyttynyt tosta kun kerroin. Hän ei ole ikinä kuullut tuollaista tapahtuvan yli 20-vuotisella urallaan...
"ei etenkään työkokeilija"? Mitäs tuolla meinasit? Minullako ei ole oikeutta kyseenalaistaa mitään kun ei ole koulutustakaan?
-ap
Työkokeilija on kokeilemassa työtä, ei muuttamassa sitä. Kun on kuukauden verran päiväkodissa, ei pätevöidy mihinkään muuhun kuin korkeintaan hakemaan alan koulutukseen. Moni ei tätä muista.
Vanhemmat eivät ole tuota tapaa kyseenalaistaneet, se on heille kerrottu, joten työkokeilijan sanalla ei ole ihmeesti painoarvoa. Vaihtoehtona on se, että lapsella on vaippa koko hoitopäivän ajan ja vanhemmat opettavat itse lapsensa potalle. Harva viitsii.
Ihmettelen sun asennetta. Olen työskennellyt monta vuotta päiväkodissa ja meillä kyllä arvostetaan kaikkia työntekijöitä olivat ne opiskelijoita tai vaikkapa siistijöitä. Olen kyllä sitä mieltä, että jokainen voi ja saa tuoda työhön lisää näkökulmia.
En myöskään pysty ymmärtämään kuka pitää lasta märissä vaatteissa. Voin kyllä aloittajalle kertoa, että noita työhönsä kyllästyneitä ja koulutuksen päivityksen tarpeessa olevia ihmisiä riittää...
Työkokeilija ei ole töissä, häntä ei tule kohdella työntekijänä. Turhan moni työkokeilija luulee, että hän on täysivaltainen työntekijä, joka saa kertoa vanhemmille päivän kulusta tms. Niin ei ole. Kokeilija on katsomassa sitä työtä, ei tuuraamassa hoitajia.
Tiedän kyllä mitä työkokeilu tarkoittaa. Tiedän tasan tarkkaan etten ole esim kasvatusvastuullinen. Minua ei saisi edes jättää yksin lasten kanssa (mitä tässä päiväkodissa kyllä tapahtuu). Tiedän että tehtäväni on kokeilla työtä. MUTTA, se ei mielestäni poista sitä faktaa että aikuisena ihmisenä olen velvotteinen ilmoittamaan kohtaamistani vääryyksistä. Mielestäni jopa muiden lasten vanhemmilla tai vaikka huoltomiehillä olisi velvoite (vaikkei ehkä lakiin perustuva niin ainakin moraalinen) ilmoittaa jos näkevät jollekkin lapselle tehtävän sellaista mitä ei kuuluisi.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset myös todisteet. Muuten selittävät asiat parhain päin
Niin no, tätä mäkin mietin.. Mutta miläs todistat. En mä kuitenkaan voi päiväkodissa salaa kuvata sitä pissat housuissa istuvaa lasta. Tai salaa äänittää mitään keskusteluja. Tuollaiset toimet jo rikkoo lakia. Ainut vaihtoehto on kertoa näkemäni ja toivoa että uskovat.
-ap
Kouluun otettaessa pitäisi painaa eniten tällaiset henkilökohtaiset ominaisuudet. Ja alalle sopimattomat pitäisi karsiutua jo pääsykokeissa.tuossa on kyllä kysymys ehkä alan kieroutuneista käytännöistä.
Keskustelun johon itse osallistuu äänittäminen on normaalisti lallista. Ks. Www.finlex.fi Rikoslaki. Soitat vanhemmat paikalle kun tilanne päällä?
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun johon itse osallistuu äänittäminen on normaalisti lallista. Ks. Www.finlex.fi Rikoslaki. Soitat vanhemmat paikalle kun tilanne päällä?
No en mä kuitenkaan ala nauhottelemaan mitään keskusteluja :D Enkä pääse käsiksi vanhempien numeroihin. En edes tiedä missä ne on ylhäällä, ja vaikka tietäisinkin, en saisi kajota niihin. Kuten nyt useasti on todettu niin en ole tuolla töissä, olen vaan kokeilemassa työtä. Minua ei edes perjaatteessa sido minkään valtakunnan salassapitovelvollisuus. Ainakin siis kaikki harjoittelijat ovat sellasen paperin allekirjoittaneet, minä en. Siksikin en saa päästä käsiksi kenenkään asiakkaan tietoihin.. Näin ainakin uskoisin. Enpä ole koskaan kysynyt.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kouluun otettaessa pitäisi painaa eniten tällaiset henkilökohtaiset ominaisuudet. Ja alalle sopimattomat pitäisi karsiutua jo pääsykokeissa.tuossa on kyllä kysymys ehkä alan kieroutuneista käytännöistä.
Totta. Toisaalta tollasten juttujen tutkiminen on aika haastavaa. Meillä oli pääsykokeissa älytön liuta väittämiä tyyliin "olen aina rehellinen" tai "menetän malttini helposti" ja sitten piti painaa "pitää täysin paikkansa", "pitää jonkin verran paikkansa", "siltä väliltä tai en osaa sanoa", "olen hieman eri mieltä" tai "olen täysin eri mieltä". Mutta noissahan pääset vastaamaan mitä parhaaksi näet. Psykologin haastattelu kesti noin 10 min ja hän kyseli lähinnä miksi olen hakeutunut tälle alalle jne... Ei mitään oikeesti henkilökohtaisia juttuja.
Ja siis nämä työ"kaverini" ovat kaikki lastenhoitajia, ei LTO:ita. En tiedä mitä he ovat koulutukseltaan, veikkaisin lähihoitajia tai jotain lastenohjaajia.. En sitten tiedä yhtään millaiset pääsykokeet heillä oli.
-ap
Olisi kiva kuulla, mistä firmasta kyse? Ettei vahingossakaan tule harkinneeksi omien lasten laittamista kyseiseen paikkaan...
Voi #%^****** että näen punaista kun kuulen tälläisistä tapauksista! Ihan karseeta henkilökuntaa päiväkodeissa.Kuullut liian monelta hurjia juttuja.Oma lapseni ei koskaan tule menemään päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla, mistä firmasta kyse? Ettei vahingossakaan tule harkinneeksi omien lasten laittamista kyseiseen paikkaan...
Sama tuli mieleen!!!
Kun laitatte näitä tietoja missä menee ihan päin pyllyä lasten oikeudet niin voisitteko laittaa samaan että mikä kaupunki/kunta on kyseessä? Osaisivat sitten huolestuneet tarkkailla oman pk:n toimintaa :)
Erityisen törkeää tuossa on se että lapsi joutui SYÖMÄÄN pissat housuissaan. Kamalaa.
Kiusaajahoitajat, syökää itse pissat housuissanne.
Eikö lapsen kuivaksi opettaminen ole vanhempien tehtävä, eikä päiväkodin.
Jos lapsi on yli 3-vuotias, niin yhdellä hoitajalla on 6-9 lasta vastuullaan ja se aika on muilta pois, jos hoitaja joutuu useamman kerran päivässä pesemään ja vaihtamaan lapsi kuiviin.
Ap. olisin enemmän huolissani muiden lapsen turvallisuudesta, kuin jos joku lapsi on pissahousuissaan 5-10min. jolloin hoitaja joutuu poistumaan yleisistä tiloista 15 min. pesun ajaksi.
Ja mitä ihmettä tämä työkokeilu, kun kysymys on aikuisesta, joka on itsekin äiti, kun jo peruskoulun jälkeen nuoret on osattava valita oma opiskelupaikka.