Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi miehet eivät usein liho "lääkkeillä", naiset kyllä?

Vierailija
16.06.2016 |

Miesten lihavuuden syy on omasta mielestään kalja, makkara ja liikkumattomuus, naisilla taas kilppariarvot, stressi, huono mies/suhde/liiat kotityöt ja lääkitys/e-pillerit.

Miksi näin?

Kommentit (184)

Vierailija
141/184 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se nyt vaan on niin. Miesten lihavuus on usein itseaiheutettua, naisilla taas taustalta löytyy jokin ulkoinen tekijä joka kerryttää kiloja.

Näin on. Nainen ei ikinä liho omien tekojensa ja päätöksiensä takia. Jos olisi niin, se tarkoittaisi että painonhallinta on naisen omalla vastuulla ja liikapaino oma syy. Ja kuten Universumin alussa jo täsmennettiin, neljän fysiikan lainalaisuuden lisäski, mikään ei ole ikinä naisen syy.

On aika paljon naisia, joiden painonhallinta on heidän jokapäiväinen agendansa ja määrittää heidän elämistään oikeastaan päivittäisellä tasolla. Ihan turha leimata kaikki naiset jotenkin vaan suruttomasti mättäviksi ahmateiksi. Kyllä moni nainen tuskailee painonsa kanssa eikä saa yrityksistään huolimatta kehoa toimimaan kuin aikanaan parikymppisenä. 

Ap ei taida tuntea niitä miehiä, jotka voivat surutta ahtaa suuhunsa ruokaa ja juomaa, makkaraa ja olutta jne. eikä painoa tartu ehkä minimaalista vatsakumpua enempää. Sen sijaan jokainen mies on kurinalainen soturi, joka elää terveellisesti ja tekee uhrauksia vartalonsa alttarille. 

Ne miehet joilla ei paino nouse vaikka syövät "ihan tolkuttomasti" eivät syö tarpeeksi/liikaa. Totuus paljastuu kun laskee kalorit.

Silti sen miehen ruokavalio ei ole yhtään terveellisempi ja sydänkuolema hiipii lähemmäs. Toki se on yhteiskuntaystävällinen sairaus, koska usein vie kertaheitolla. Toki osa jää puolihalvaantuneena rasittamaan yhteiskuntaa. Omaisista ilmeisesti viis. 

Vierailija
142/184 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä puhu paskaa:D oon kehitysvammaisten kanssa töissä ja ketipinorit ym psyykelääkkeet todella lihottaa, tulee osalle isompi vatsa kuin 9 raskauskuulla.

Onko jokaiselle annettu ruokaa tasan ja vain ainoastaan kulutuksen verran? Sen tiedän että jotkut kehitysvammaiset vain syövät ja syövät, kunnes kielletään tai ruoka loppuu. Onko jokaisen kalorimäärät laskettu sopiviksi ja varmistettu ettei vieraat tuo lisää eikä potilaat anna toisilleen omia ruokiaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/184 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rupeaa toteuttamaan jotain 500-800 kcal vuorokausidieettiä, jotta varmasti kuluttaa vähemmän kuin hidastunut aineenvaihdunta ja passiivinen elämä (mahdollisesti sairaana), saa kyllä aineenvaihduntansa lopullisesti sekaisin ja vielä mahdollisesti itsensä aliravituksi, koska elimistö ei saa riittävästi rakennusaineita. Johan sen näkee anorektikoista. 

Vierailija
144/184 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää jotka huutelee ettei kilpirauhasen vajaatoiminta lihota, voisivat hieman tutusta kyseiseen sairauteen. Kenties sairastuakin siihen. Mulle tuli kilpirauhasen vajaatoiminta ja lihoin todella paljon. Oikealla lääkityksellä arvot paranivat ja paino lähti laskuun. Pitkään olin terveessä normaalissa painossa. Nyt arvot ovat lääkkeiden takia liikatoiminnalla ja laihdun. Joten ottakaa oikeasti selvää ennen kuin alatte huutelemaan.

Vierailija
145/184 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää jotka huutelee ettei kilpirauhasen vajaatoiminta lihota, voisivat hieman tutusta kyseiseen sairauteen. Kenties sairastuakin siihen. Mulle tuli kilpirauhasen vajaatoiminta ja lihoin todella paljon. Oikealla lääkityksellä arvot paranivat ja paino lähti laskuun. Pitkään olin terveessä normaalissa painossa. Nyt arvot ovat lääkkeiden takia liikatoiminnalla ja laihdun. Joten ottakaa oikeasti selvää ennen kuin alatte huutelemaan.

Joo totta kai vajaatoiminta pienentää kulutusta ja lihomisen estämiseksi pitäisi syödä vähemmän (jos itse ongelmaa ei jostain syystä hoideta), sehän on täällä moneen kertaan todettu.

Vierailija
146/184 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tiedän monia miehiä ja naisia, jotka ovat lihonneet todella paljon lyhyellä aikavälillä. Niin tuttuja nämä ihmiset eivät kuitenkaan ole olleet, että olisin lääkityksestä kysynyt. Elämäntilanteesta on tullut melko selväksi, että nämä ihmiset syövät mahdollisesti mielialalääkkeitä.

Pari tiedän, jotka ovat vaihtaneet tupakan karkkiin ja siksi on alkanut lihominen. Siinä vain on mennyt jopa vuosia, ennenkuin karkin vaikutukset on tullut esille.

Vierailija
147/184 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainiin, piti vielä sanoa, että silloin kun kilpirauhanen oli vajaatoiminnalla lihoin vaikka söin normaalisti. Olen entinen anorektikko joten olen aina ollut todella tarkka syömisistäni. Joten mistään syöpöttelystä ei lihominen johtunut. Hitaantuneesta aineenvaihdunnasta kylläkin. Mutta kuten aiemmassa viestissäni kirjoitin, lääkityksellä paino tippui vanhaan painoon. Ja nyt olen tosiaan alkanut laihtumaan ja syyksi selvisi lääkkeiden aiheuttama liikatoiminta.

Vierailija
148/184 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo totta kai vajaatoiminta pienentää kulutusta ja lihomisen estämiseksi pitäisi syödä vähemmän (jos itse ongelmaa ei jostain syystä hoideta), sehän on täällä moneen kertaan todettu.

No eipä tullut siinä vaiheessa mieleenkään syödä vähemmän kun painoa tuli nopeasti eikä tiedetty mikä mulla on! Olisinpa tiennytkin niin olisin pyytänyt ravitsemusterapeutilta tarkan ruokailusuunnitelman. Ihan kun se olisi noin helppoa. Hokkus pokkus alapa syömään 1000kcal päivässä kun sulla on toi vajaatoiminta.

Vierailija
149/184 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta enempää kantaa tuohon että lihooko samasta asiasta eri sukupuolet eri lailla, musta tuntuu, että aika harva mies tajuaa, miten pienillä kaloreilla joidenkin naisten on elettävä, että paino pysyy normaalina, tai varsinkaan laskee. Mun ikuisesti hoikka mieheni ei esimerkiksi tajuaisi, että mun paino lähtee nousuun jo syömällä "tavallista kotiruokaa", eli esim makaronilaatikkoa, muusia ja vaikka uunimakkaraa. Määrät on oltava tosi pieniä ja muun päivän kalorit laskettava melko tarkkaan. Kun laihdutin huomattavan määrän, söin illalliseksi esim höyrytettyjä kasviksia, maustamatonta kanaa ja kevyttä raejuustoa. Näitä sain syödä kunnon lautasellisen. 

Vaikka täällä halutaan ajatella, että kaikki läskit syövät salaa niitä hampurilaisia, niin ei se kyllä valitettavasti ihan niin ole. Mulla esimerkiksi annoskoot ovat aina olleet ongelma, jota työstän edelleen. On surullista, että painon kanssa kamppailua vähätellään, ja oletetaan ylipainoisen olevan jotenkin heikkolahjainen, joka ei vain YMMÄRRÄ tarpeeksi ollakseen laiha. Nämä on pikkaset monimutkaisempia juttuja, ja on erikoista että ihmiset kokevat voivansa sanoa mitä vaan. Ei alkoholismiakaan varmaan absolutisti esitä ymmärtävänsä, mutta kummasti ihminen jolle ruoka ei ole koskaan ollut varsinainen ongelma, voi sanoa mitä läskin päässä mukamas liikkuu.

Vierailija
150/184 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vähän sitä pitää tehdä, kun oma kilpirauhassairauteni tekee sellaista kivaa, että paino pysyy 1-2 kg vaihteluvälissä kuukausia ja vaikka vuoden tai pari. Sitten tulee hetkiä, jolloin tulee 4 kiloa viikon parin aikana. Kuka tahansa tajuaa, ettei se tule syömällä, koska siinä pitäisi laskennallisesti syödä lähes 30 000 ylimääräistä kcal eli noin pari, kolme tuhatta päivässä. Ja nämä kilot valitettavasti jäävät. Ne eivät lähde yhtä itsestään ja nopeasti kuin ilmestyivät. 

Vierailija
151/184 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E-pillerit kyllä voivat oikeasti lihottaa, aiheuttaa aknea jne. Mutta mitäpä te miehet tietäisitte e-pillereistä. Itse lakkasin käyttämästä hormonaalista ehkäisyä juurikin tuon lihomisvaikutuksen takia.

ei helvetin kuustoista. Ei ne pillerit lihota! Lihosit siksi, että pillerien takia ruokahalusi kasvoi ja söit enemmän kuin kulutit. Se oli silti valintakysymys.

No sovitaan sitten vaikka niin, vaikka et kyllä tiedä mitään ruokailutavoistani. Ruokahalu lisääntyi kuitenkin niiden e-pillereiden takia, joten katsoisin että kyse oli e-pillerien vaikutuksesta. Valitsin sitten olla käyttämättä niitä.

Miksi ruokahalu ohjailee syömistäsi? Ihminen voi PÄÄTTÄÄ syödä sopivan määrän energiaa. Itse asiassa se on ihan helppoa ja yksinkertaista.

Joidenkin lääkkeiden sivuvaikutuksena mainitaan "ruokahalun " lisääntyminen, mutta se voi oikasti tarkoittaa aivan hervotonta ylimääräistä NÄLÄN tunnetta, voi tuntua kauhea nälkä ja melkein pyörrytys vaikka olisi juuri syönyt,  tätä ei ymmärrä kukaan joka ei ole itse sitä kokenut

Vastasit sellaisen ihmisen viestiin, joka itse syö mirtatsapiinia.

Näläntunne kasvoi toki aloitusviikolla, mutta ei nyt mitenkään merkittävästi. Ja mitä syömiseen tulee niin jatkoin samalla vanhalla kaavalla eli jatkoin syömistä todellisten tarpeideni mukaisesti, en tuntemuksieni.

Joo mutta nähtävästi säkään et sitten kuitenkaan ihan kaikkea elämässäsi onnistu hallitsemaan kun moisia hulluuslääkkeitä syöt.

Kyllä ihminen voi vaan PÄÄTTÄÄ olla tolkuissaan eikä masentua. Niin mä olen tehnyt, ja niin muidenkin kannattaisi tehdä. Mutta jos on vähän hullu ja sekoilee vaan tuntemustensa vietävänä, niin kait sitä sitten pitää alkaa pillereitä popsimaan.

Um, sanoinko syöväni sitä masennukseen?

Mahtava lääke kortisolin alentamiseen ja unenlaadun parantamiseen pienellä annoskoolla. Itse asiassa moni lihava voisi HYÖTYÄ kyseisstä lääkkeestä painonpudotus / -hallintamielessä.

Ai no mikset sä vaan PÄÄTÄ nukkua hyvin? Kyllä mä ainakin voin ihan vaan PÄÄTTÄÄ koska menen nukkumaan ja sitten nukunkin tosi hyvin käytännössä aina. Ei tarvitse hulluuslääkkeitä popsia.

PS. ei lihavuuteen tarvitse lääkkeitä syödä. Pitää vaan löytää oikeanlaista apua jos syömiskäyttäytyminen on oikeasti häiriintynyttä,  ja hyviä ohjeita painonpudotukseen, eikä mitään Jutan superdieettejä.

Vertaatko ihan oikeasti unenlaatua siihen, että:

1) päätät hankkia rahaa jostakin

2) teet päätöksen mennä paikkaan, jossa myydään ruokaa&juomaa

3) päätät ostaa liikaa ruokaa&juomaa

4) päätät syödä ja juoda kaiken ostamasi ruoan ja juoman

5) lihot (ylläripylläri)

trollolollolol

Voi pyhä sylvi.

Kyllähän säkin varmasti jollain lailla aiheutat ihan itse unettomuutesi. Harrastatko mindfullnessia? Miksi et, se rauhoittaa, ja parantaa unen laatua?

Syöthän täysin terveellisesti ja huolehdit kaikista ravintoaineista? 

Onhan sun makuuhuone optimaalisesti pimennetty ja lämpötila oikea?

Laitathan joka ilta tv:t ja älylaitteet pois klo 8 ja käyt joka ilta sänkyyn klo 10?

Jos et, niin sitten  ihan itse aiheutat unettomuutesi ja hulluusläkkkeidesi popsinnan. 

Mitä? Ärsyttääkö, jos joku yrittää vähän vedellä mutkia suoriksi sun oman ongelmasi kanssa, ja väittää että se on vaan sun omaa heikkoa tahdonvoimaasi, että olet tuossa tilanteessa? 

Mun mielestä edelleen voi täysin päättää nukkua hyvin  ihan samalla lailla kuin syömisen suhteen voi päättää syödä niin, ettei liho. Katsos mulle se ensimmäinen on helppoa, niin totta kai se on niin. Unettomat vaan on surkeita luusereita, jotka ei viitsi nähdä vaivaa saadakseen kunnon yöunet. Ei se vaadi kuin tuon ylläolevan listan määrätietoista noudattamista ja kyllä jo n. puolen vuoden päästä alkaa tuloksia näkyä. 

Ei ärsytä. Lähinnä huvittaa, silleen niin kuin vähälahjaisten meuhkaaminen nyt yleensäkin.

Anna tulla lisää!

Ihanaa, osaat siis nauraa itsellesi! Hulluuslääkkeesi toimivat siis ihanasti :)

Vierailija
152/184 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HEL-NYC kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasvaa tulee kun syö yli kulutuksen. Nesteitä lääkkeet voivat kerätä, mutta vain noin viisi kiloa (paitsi jotkut kortisonilääkkeet tms. enemmän? En ole lääkäri enkä apteekkari). Ruokahalun lisääntymistä voi vastustaa terveellä mielenvoimalla ja syödä lisähaluihin vaikka vihanneksia(selleri ja kurkku on hyviä tähän, paljon massaa mutta vähän kaloreita). Yleensä ruokahalua lisäävien lääkkeiden kanssa kehoitetaan vahtimaan syömistä jotta lihomista ei tapahdu paljoa. Aineenvaihduntaa hidastaviin lääkkeisiin pitää reagoida vähentämällä sisääntulevaa energiaa (eli ruokaa vähemmän).

Ymmärrän kyllä senkin kun saa masennuslääkkeen eikä välitä paskaakaan vahtia syömisiään ennen kuin on parempi olo ja jaksaminen. Lihoin n. 30 kg mielenterveyslääkityksen jälkeen, mutta se johtui siitä etten jaksanut vahtia syömisiäni kun ruokahalu lisääntyi. Ehkä viisi niistä kiloista oli ihan tarpeellisia kun vuoden masennuksen aikana ei syönyt kuin pakolliset pari puraisua pysyäkseen hengissä, loput oli ihan liikaa ja nyt niitä pitää laihdutella pois.

Mutta mikään lääke ei lisää kehon rasvoja ilman ylisyömistä.

On lääkkeitä, jotka vaikuttavat kehon metaboliaan. Lisäksi on sellainen pikkujuttu, että kalori kun ei ole kalori...

Lääkkeitä toki on, jotka vaikuttavat kehon omaan hormonituotantoon ja elinten toimintaan ja sitä kautta välillisesti joko nostavasti tai laskevasti perusaineenvaihdunnan tasoon.

Mutta väännätkö rautalangasta tuon väitteesi siitä, että energian yksikkö ei ole energian yksikkö.

Minä en ymmärrä??

Sinä et ymmärrä sitä, että energian yksikkö ei ole niin yksinkertainen, kuin on luultu. On ravintoaineita, jotka imeytyvät eri tavoin - niiden kalorit eivät varastoidu välttämättä samoin kuin toisten. Jotkut ravintoaineet toimivat ryhminä siten, että varastoituvat tiukemmin rasvaksi jonkun toisen aineen yhteydessä. Sitten taas on ravintoaineita, jotka muokkaavat suolistobakteerien kantaa, joka taas on merkitsevässä osassa kalorien imeytymisen ja kulutuksen kanssa. 

Ja jos otetaan nyt vaikka ihan puhtaasti fysiologia avuksi, niin laskehan kuinka monta kaloria 80kg miehen, jonka rasvaprosentti on 6, kuluttaa muuttaakseen 5 grammaa valkaistua sokeria ATP:ksi. Vrt. 60kg mies 10% rasvoillla ja 5g kookosöljyä.

Joo pelkkää sokeria syömällä kehonkoostumus varmasti heikkenee, eli muuttuu laihaläskiksi. Mutta laihaläskikään ei ole ylipainoinen.

Joo, mutta laihaläskillä on ihan samat terveysriskit kuin ihan perusläskillä, poislukien ehkä nivelongelmat. Yrittäkää nyt pikkasen edes tehdä läksynne urpot.

Vierailija
153/184 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on normaalipainoisen ravitsemusammattilaisen Patrik Borgin näkemystä nälästä

http://patrikborg.blogspot.fi/2012/12/nalkavelka.html

Tuon läskejä mammoja huivaavan feikkidenialistin höpinöitä jaksa lukea. Koittaa vaan hämärtää lihavien mieltä ja tyrkytäää hyväksyntää, että tienaisi. Oksettava tyyppi joka rahastaa lihavuudella samalla tapaa, tosin ei yhtä törkeästi, kuin nämä plus mallit jne.

Kumpikohan teistä on saanut enemmän ihmisiä hoidettua kuntoon syömisongelmien suhteen, ja kummalla mahtaa olla enemmän uusinta, tutkittua tietoa tukenaan toimintatavoissaan, sinulla vai Patrikilla?

Luultavasti minulla. Patrick on kyllä hoitanut enemmän ihmisiä. Minä en pidä ihmisistä. Jos voinette uskoa.

Vierailija
154/184 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs siinä valitatte läskit akat. Syötte kuitenkin liikaa ja perse penkissä.

Minä olen läski mies ja kilot on tulleet syömällä. En keksi tekosyyksi mitään kilpirauhasvaivoja.

Tänäänkin vedin puoli pellillistä pannukakkua ja hilloa. Kyllä oli hyvää, mutta lihottavaa!

T. Mies 175cm/110kg.

Vierailija
155/184 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs siinä valitatte läskit akat. Syötte kuitenkin liikaa ja perse penkissä.

Minä olen läski mies ja kilot on tulleet syömällä. En keksi tekosyyksi mitään kilpirauhasvaivoja.

Tänäänkin vedin puoli pellillistä pannukakkua ja hilloa. Kyllä oli hyvää, mutta lihottavaa!

T. Mies 175cm/110kg.

Miksi sinun pitäisikään? Sinulla ei ole kilpisrauhasvaivoja, joten miksi niihin vetoaisitkaan? Mutta jos ylipainosi johtuisi kilpirauhasesta tai kortisonista tai vaikka siitä että kehosi kerää nesteitä, niin miksi sinun pitäisi valehdella, että ne johtuvat pannukakusta, jos et edes söisi sitä?

Se, että sinä olet lihonnut ruuasta on sinun ongelmasi. Se ei tarkoita sitä, että kaikki muutkin ovat lihonneet herkuista tai ovat edes terveitä. Eikä se estä sinua sairastumasta ja joutumasta sellaiselle lääkekuurille joka lihottaa sinua vieläkin enemmän. Eikä misään ole taetta, että sinäkään välttämättä enää huomenna saat sitä persettäsi ylös sieltä penkiltä.

Vierailija
156/184 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

E-pillerit kyllä voivat oikeasti lihottaa, aiheuttaa aknea jne. Mutta mitäpä te miehet tietäisitte e-pillereistä. Itse lakkasin käyttämästä hormonaalista ehkäisyä juurikin tuon lihomisvaikutuksen takia.

ei helvetin kuustoista. Ei ne pillerit lihota! Lihosit siksi, että pillerien takia ruokahalusi kasvoi ja söit enemmän kuin kulutit. Se oli silti valintakysymys.

No sovitaan sitten vaikka niin, vaikka et kyllä tiedä mitään ruokailutavoistani. Ruokahalu lisääntyi kuitenkin niiden e-pillereiden takia, joten katsoisin että kyse oli e-pillerien vaikutuksesta. Valitsin sitten olla käyttämättä niitä.

Ruokahalun nousu oli pillereiden syy, lihomisen oli sinä joka söit haluusi. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

Otetaan vertaus.

Vaimon muutokset aiheuttavat miehessä seksin puutetta ja panetusta. Mies nussii muita joten onko pettäminen naisen vika?

Ok, mehän sovimme jo asian. Tuntuu vähän hassulta että jankutat asiasta. Haittaako sinua jotenkin etten käytä e-pillereitä?

Vastaan, että pettäminen ei ole naisen vika. Mies olisi voinut hillitä halujaan, mikä on oikeastaan aika yksinkertaista ja helppoa ja valita olla pettämättä. Mies lupautui rakastamaan myötä- ja vastoinkäymisissä.

Minä olen tuon ensimmäisen helvetin kuusitoista kommentin kirjoittaja, enkä ole sen jälkeen tässä ketjussa käynyt. Minä en siis jankuta, enkä tiedä mistä olet tehnyt päätelmän, että vain yksi ihminen kanssasi "keskustelee". Onko yllätys, etten ollutkaan ainoa, jonka mielestä olet itse syypää läskeihisi. Ei mulla muuta.

Vierailija
157/184 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko vaan niin, että tässä asiassa miehet on rehellisempiä tai ajattelevat asioita yksinkertaisemmin => ei syytetä stressiä vaan siitä johtuvaa kaljanjuontia tms.

Pohjimmiltaan  se stressi kun ei oikeasti lihota ketään vaan se makkara ja kalja. Näin myös naisilla vaikka ovatkin kekseliäämpiä syiden löytämisessä. Ihminen kuitenkin pääsääntöisesti lihoo syömällä enemmän kuin kuluttaa. Toki poikkeuksia on, lääkkeet yms. mutta veikkaan, että vain ehkä 10 prosentilla lihavista.

Stressi kyllä lihottaa/laihduttaa ihan itsessään. Muuttaa aineenvaihduntaa jne. Samoin pitkittyneet univaikeudet.

Väitettäsi tukevat myös monet tutkimukset, myös kansainväliset ja stressiin kun lisätään liian lyhyet yöunet ja lepo, paino nousee huomaamatta, vaikka energiamäärä olisi alhaisempi. Tämä on tuttu ilmiö monen pienten lasten äideillä.

Vastaavasti stressitön elämä ja 8-9h yöunet on paras laihdutuslääke, jos energiamäärä pysyy lähes samana.

Myös hormoonilla on valtava vaikutus painonhallintaan ja tietoa löytyy kaikkialla.

Mistähän johtuu että tämä on vasta 2000 luvun ilmiö? Sitä ennen yövalvomisista, stressistä, univajeesta yms kärsineet äidit ei olleet lihavia. Ehkä 1/20 oli tukeva mutta muuten oltiin hoikkia ja normaalipainoisia. Itse olen valvonut (lapsen jäljiltä) jo 33 vuotta enkä vieläkään ole lihonut vaikka stressiä onkin. Olen ainutlaatuinen:)

Vierailija
158/184 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko vaan niin, että tässä asiassa miehet on rehellisempiä tai ajattelevat asioita yksinkertaisemmin => ei syytetä stressiä vaan siitä johtuvaa kaljanjuontia tms.

Pohjimmiltaan  se stressi kun ei oikeasti lihota ketään vaan se makkara ja kalja. Näin myös naisilla vaikka ovatkin kekseliäämpiä syiden löytämisessä. Ihminen kuitenkin pääsääntöisesti lihoo syömällä enemmän kuin kuluttaa. Toki poikkeuksia on, lääkkeet yms. mutta veikkaan, että vain ehkä 10 prosentilla lihavista.

Stressi kyllä lihottaa/laihduttaa ihan itsessään. Muuttaa aineenvaihduntaa jne. Samoin pitkittyneet univaikeudet.

Väitettäsi tukevat myös monet tutkimukset, myös kansainväliset ja stressiin kun lisätään liian lyhyet yöunet ja lepo, paino nousee huomaamatta, vaikka energiamäärä olisi alhaisempi. Tämä on tuttu ilmiö monen pienten lasten äideillä.

Vastaavasti stressitön elämä ja 8-9h yöunet on paras laihdutuslääke, jos energiamäärä pysyy lähes samana.

Myös hormoonilla on valtava vaikutus painonhallintaan ja tietoa löytyy kaikkialla.

Mistähän johtuu että tämä on vasta 2000 luvun ilmiö? Sitä ennen yövalvomisista, stressistä, univajeesta yms kärsineet äidit ei olleet lihavia. Ehkä 1/20 oli tukeva mutta muuten oltiin hoikkia ja normaalipainoisia. Itse olen valvonut (lapsen jäljiltä) jo 33 vuotta enkä vieläkään ole lihonut vaikka stressiä onkin. Olen ainutlaatuinen:)

Mun 1910-luvulla syntyneistä isovanhemmista jokainen oli keski-iässä pönäkkä. Lienee johtunut siisteistä sisätöistä, koska eivät olleet maalaisia. Tähän ruuan prosessointi, istumisen lisääntyminen ja saasteet ja kiireinen elämäntyyli. Onko vaikea ymmärtää, että lihavuus lisääntyy?

Vierailija
159/184 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma esikoinen on nyt kolmekymppinen. Muutama viikko synnytyksen jälkeen paino alkoi nousta kilo per viikko. 10 viikon kuluttua oli painoa tullut 10 kiloa lisää. Imetys ei onnistunut kunnolla, vauva valvoi paljon öisin ja nukkui muutenkin pätkissä. Päivisin tein parin tunnin vaunulenkkejä. Äitiysloman loppupuolella rupesin laihduttamaan ja paino tippui ekan viikon aikana 5 kiloa.

Toisen synnytyksen jälkeen olin syömisissä tosi tarkka, kun arvelin, että ekassa painonnousu johtui syömisistä. No ei ollut, ihan samaa tahtia kilot nousi ja samalla tavalla putosi.

Kyllä sinä todellakin olet ainutlaatuinen :)

Vierailija
160/184 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 1910-luvulla syntyneistä isovanhemmista jokainen oli keski-iässä pönäkkä. Lienee johtunut siisteistä sisätöistä, koska eivät olleet maalaisia. Tähän ruuan prosessointi, istumisen lisääntyminen ja saasteet ja kiireinen elämäntyyli. Onko vaikea ymmärtää, että lihavuus lisääntyy?

Unohdit tuosta ylensyönnin mikä on todellinen syy. Jos ihminen on muuten niin viisastunut vuosikymmenten saatossa kuinka eivät osaa suhteuttaa syömisiään työtehtävän mukaan?? Metsuri voi edelleenkin syödä vaikka 4000 kalorin edestä päivässä mutta pikkupomolle riittää 2000 kaloria jos ei käy salilla koskaan.

Mun suvussa vain miehet  pönäköityivät vanhemmiten (yli 50v), heistäkin vain tosiaan ne siistiä sisätyötä tehneet. Ikänsä ruumiillista työtä tehneet (ei landella vaan stadissa) olivat vielä n 80v kuollessaan hoikkia. Äidillä oli joku aineenvaihduntahäiriö (ehkä kilppariongelma) ja hän oli mielestään "lihava" mutta todellisuudessa painoi 62 kiloa mikä nykyään on ihan normaali paino 162 senttiselle.