Miksi miehet eivät usein liho "lääkkeillä", naiset kyllä?
Miesten lihavuuden syy on omasta mielestään kalja, makkara ja liikkumattomuus, naisilla taas kilppariarvot, stressi, huono mies/suhde/liiat kotityöt ja lääkitys/e-pillerit.
Miksi näin?
Kommentit (184)
Koska se nyt vaan on niin. Miesten lihavuus on usein itseaiheutettua, naisilla taas taustalta löytyy jokin ulkoinen tekijä joka kerryttää kiloja.
Pistit sitten uudelleen tän saman kysymyksen. Mitä jos keksisit jotain uutta.
Pitkillä kortisonitablettikuureilla lihoo miehetkin, siinä voi saada tosi muhevat raskausarvet kaupanpäälle. Kilpirauhasen vajaatoiminta lihottaa myös miehiä.
E-pillereistä on tiedetty pitkään, että ne nostaa painoa. Tästä lääkkeestä voi kylläkin sanoa, että miehiä ne ei lihota.
Aika moni mies lihoo myös vaimon raskausaikana. Hmm, miksiköhän?
Olisko vaan niin, että tässä asiassa miehet on rehellisempiä tai ajattelevat asioita yksinkertaisemmin => ei syytetä stressiä vaan siitä johtuvaa kaljanjuontia tms.
Pohjimmiltaan se stressi kun ei oikeasti lihota ketään vaan se makkara ja kalja. Näin myös naisilla vaikka ovatkin kekseliäämpiä syiden löytämisessä. Ihminen kuitenkin pääsääntöisesti lihoo syömällä enemmän kuin kuluttaa. Toki poikkeuksia on, lääkkeet yms. mutta veikkaan, että vain ehkä 10 prosentilla lihavista.
Naiset "saavat" e-pillereiden vuoksi sekoittaa hormonaalisen järjestelmänsä, joka on kaiken kaikkiaan aika kytkeytynyt. Sain lyhyellä pillerikokeilulla itsestäni raivotautisen finninaaman, jolla kilppariarvot syöksyi vauhdilla. Kyllähän se kiloja kerrytti. Lukion bilsalla tuossa meni siis sekaisin sukupuolihormonit, kortisoli ja kilpirauhashormonit.
Nyt olen taas hoikka seesteinen siloposki, enkä koske noihin myrkkyihin enää pitkällä tikullakaan. Phtyi!
Vierailija kirjoitti:
E-pillerit kyllä voivat oikeasti lihottaa, aiheuttaa aknea jne. Mutta mitäpä te miehet tietäisitte e-pillereistä. Itse lakkasin käyttämästä hormonaalista ehkäisyä juurikin tuon lihomisvaikutuksen takia.
ei helvetin kuustoista. Ei ne pillerit lihota! Lihosit siksi, että pillerien takia ruokahalusi kasvoi ja söit enemmän kuin kulutit. Se oli silti valintakysymys.
Oon huomannut että miehet harvemmin ottavat vastaan mitään lääkkeitä, jollei ole ihan hengenvaarallisen pakko. Naiset ottaa helpommin vastaan kaikki reseptit ja syövät kiltisti. Joku biologiajuttukin varmaan on, naiset kerää helpommin vararavintoa kroppaan tai reagoivat ruokahalua lisääviin lääkkeisiin herkemmin?
Vierailija kirjoitti:
Olisko vaan niin, että tässä asiassa miehet on rehellisempiä tai ajattelevat asioita yksinkertaisemmin => ei syytetä stressiä vaan siitä johtuvaa kaljanjuontia tms.
Pohjimmiltaan se stressi kun ei oikeasti lihota ketään vaan se makkara ja kalja. Näin myös naisilla vaikka ovatkin kekseliäämpiä syiden löytämisessä. Ihminen kuitenkin pääsääntöisesti lihoo syömällä enemmän kuin kuluttaa. Toki poikkeuksia on, lääkkeet yms. mutta veikkaan, että vain ehkä 10 prosentilla lihavista.
Stressi kyllä lihottaa/laihduttaa ihan itsessään. Muuttaa aineenvaihduntaa jne. Samoin pitkittyneet univaikeudet.
Katselkaapas joskus kaupan kassajonossa mitä lihavat ostaa (varmaan syövätkin eivätkä pelkästään osta) ja mitä sitten ne jotka ovat lähempänä sitä normaalipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-pillerit kyllä voivat oikeasti lihottaa, aiheuttaa aknea jne. Mutta mitäpä te miehet tietäisitte e-pillereistä. Itse lakkasin käyttämästä hormonaalista ehkäisyä juurikin tuon lihomisvaikutuksen takia.
ei helvetin kuustoista. Ei ne pillerit lihota! Lihosit siksi, että pillerien takia ruokahalusi kasvoi ja söit enemmän kuin kulutit. Se oli silti valintakysymys.
No sovitaan sitten vaikka niin, vaikka et kyllä tiedä mitään ruokailutavoistani. Ruokahalu lisääntyi kuitenkin niiden e-pillereiden takia, joten katsoisin että kyse oli e-pillerien vaikutuksesta. Valitsin sitten olla käyttämättä niitä.
Vastaus mitä AP hakee on kaiketi se, että naisten pitää keksiä huonoille elintavoilleen joku ulkopuolinen, mielellään heistä riippumaton syy ja miesten ei.
Totuuden jyvänenhän siinä kieltämättä on.
Lihomisen (= ylimääräinen rasvamassa) perimmäinen syyhän on aina epäsuhta kurkusta alas menevän energian ja kulutetun energian välillä. Kortisonin aiheuttamat nestevaihtelut eivät ole lihomista, ylimääräisen rasvamassan kerryttäminen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressi kyllä lihottaa/laihduttaa ihan itsessään. Muuttaa aineenvaihduntaa jne. Samoin pitkittyneet univaikeudet.
Muuttaa aineenvahduntaa mutta lopulta yhä edelleen syöt enemmän kuin kulutat eli jos aineenvaihdunta muuttuu pitää vähentää syömistä. Aineenvaihdunnan muutokset eivät lihota vaan syöty ruoka.
Psyykelääkkeet näyttävät lihottavan miehiäkin. Näyttäkää psykoosilääkityksellä oleva mies, joka ei ole vähintään pikkuisen pulska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sovitaan sitten vaikka niin, vaikka et kyllä tiedä mitään ruokailutavoistani. Ruokahalu lisääntyi kuitenkin niiden e-pillereiden takia, joten katsoisin että kyse oli e-pillerien vaikutuksesta. Valitsin sitten olla käyttämättä niitä.
Miksi ruokahalu ohjailee syömistäsi? Ihminen voi PÄÄTTÄÄ syödä sopivan määrän energiaa. Itse asiassa se on ihan helppoa ja yksinkertaista.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=fatlogic Tämä viestiketju tulee olemaan täynnä tätä. :D
Naisilla on aina "syy" lihomiseensa. Vika ei koskaan ole mätetyn ruokamäärän suhteessa energiankulutukseen ; ) Pms-oireet eivät helpota ilman suklaaämpärillistä.
Aika harva mies edes tiedostaa tai tunnustaa olevansa lihava. Useimmilla on joku ruumiinkuvahäiriö ja luulevat olevansa lihaksikkaita ("lihas painaa ja lisää leveyttä") tai sitten kääriytyvät siihen luuloon että miehellä kuuluukin olla vähän rasvaa ja maha on miehekäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs se ap kysyikään?!?! Eli juurikin näin naisen mielestä syy lihomiseen on e-pillereiden ehkä näin välillisesti onkin mutta toisaalta myönnät itsekin, että ruokahalu kasvoi ja söit enemmän... mies olisi sanonut että söin enemmän ja lihoin nainen laittaa syyn e-pillereille. :D
Hieman oli provoa mutta tätä kai ap juurikin tarkoitti...
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Ylipainoni ei johdu siitä, vaan ylensyönnistä, vaikka toki minun on sairauteni takia "helpompi" ylensyödä. Miksi yleistät?
nainen