Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä hajusteiden käytöstä työpaikalla

Vierailija
15.06.2016 |

Tilanne on siis tämä: avokonttori, useita kymmeniä työntekijöitä joukossa muutama hajusteyliherkkä.

Kaikkia on ohjeistettu huomioimaan työkaverit ja olemaan käyttämättä kovasti hajusteita. Nämä muutamat yliherkät käyvät ihan naamatusten huomauttamassa, jos jollain heidän mielestään liian vahva hajuste.

Haluan ottaa heidät huomioon, en ikinä käytä hajuvettä työpaikalla enkä laita vaatteisiin huuhteluainetta (pesuaine hajusteeton). Silti saan huomautteluja. Kuitenkin olen nuori nainen, meikkaan ja laitan hiuksiani. Samoin hikoilen aika paljon enkä halua luopua miedosti hajustetun deodorantin käytöstä, en vaan halua haista hielle.

Mitä mieltä olette, kuinka pitkälle pitää oikeasti omaa toimintaa rajoittaa työkavereiden vuoksi? Kukaan heistä ei kuitenkaan koskaan saa mitään varsinaisia näkyviä oireita tai muuta vakavaa, kuten ymmärtäisin jonkun kala-allergian kohdalla, että ihan oikeasti ei kukaan saa kalaa syödä.

En todellakaan haluaisi vaihtaa kaikkia hiustenhoitotuotteita ja kosmetiikkaa johonkin hajusteettomiin eri tuotteisiin. Hiusöljy tuoksuu todella miedosti, samoin jotkin muotoilutuotteet, se deodorantti ja ehkä jotkin kasvovoiteet yms.

Onko mielipiteitä? :)

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva normaalisti haistava käsittää, millaista on elää hajusteyliherkkänä.

Työpaikat hajuvesiskunkkeja oppii pian välttämään. Osa heistä (teistä) haisee oikeasti kissanpissalle, joten ero ei tunnu erityisen riipaisevalta. :D

Vierailija
42/81 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä näille sairastelijoille pitää maksaa samaa palkkaa kuin muille, jos ovat jatkuvasti pois töistä? Itseäni suorastaan ärsyttää saada samaa palkkaa kuin henkilö, joka jatkuvasti on pois töistä milloin migreenin tai muun vähänhuono-olo-oireen takia. Jos sairaslomapäiviltä aletaan karsia palkkaa, niin kummasti nämä hajusteyliherkätkin alkavat pystyä taas tekemään töitä..

Toivon, että saat itsellesi migreenin. 

"Ystävällisin" terveisin

Aamuyöllä oksentava

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani hajusteyliherkät on susirumia, lihavia, meikkaamattomia , tupakoivia hapannaamoja. Itse käytän normaaleja mietoja hajusteita. Jos tulevat sanomaan hajusteista, kerron olevani paskanhajulle allerginen. Jo loppuu kitinä.

Vierailija
44/81 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on migreeni ja astma, mutta IKINÄ ei hajusteet ole laukaisseet kohtauksen kohtausta. Joten pystyn siis käyttämään tuoksuja itsekin.

Mitenköhän suuri vaikutus sillä on kohtauksen synnylle, että ensin huomataan jonkun voimakas tuoksu, sitten ärsyynnytään siitä ja sen jälkeem stressilevelit on tapissaan, josta sitten oikeastaan saadaan se kohtaus vasta?

Kannattaisko ottaa ihan rauhassa aina, niin jos se kohtauskin jäis tulematta? Ihminen kun on psykofyysinen kokonaisuus ;)

Vierailija
45/81 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva normaalisti haistava käsittää, millaista on elää hajusteyliherkkänä.

Työpaikat hajuvesiskunkkeja oppii pian välttämään. Osa heistä (teistä) haisee oikeasti kissanpissalle, joten ero ei tunnu erityisen riipaisevalta. :D

Mutta kärsisitkö oikeasti siitä, että jonkun kaikki meikit eivät ole hajusteettomia? Tai siitä dödöstä kainalossa? Siis jollain henkilöllä, joka vain on samassa hyvin ilmastoidussa tilassa useiden metrien päässä?

Vierailija
46/81 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähisuvussani on yksi hajusteyliherkkyys-diagnoosin lääkäriltä saanut henkilö. Hän ei valita koskaan. juhlissakin jos jollain on tujua parfyymiä sanoo kohteliaasti "anteeksi minun täytyy poistua" ja menee tarpeeksi kauas tai toiseen huoneeseen ettei oireet laukea. Lääkärintodistuksen hän on esittänyt työnantajalle joka on järjestänyt yliherkälle oman toimiston ja kieltänyt yksikössä voimakkaiden hajusteiden käytön.

Mm. Tätini on sitten tällainen "yliherkkä" valittaja joka ei vain yksinkertaisesti pidä keinotekoisista tuoksuista. Jos haistaa minun hajuveteni niin huudahtaa nyrpeänä "hyyyi kamaaaala mikä lemu". Tuoksuvat shampootkin ovat hyi hyi. Kerran erehdyksissäni sanoin käsisaippuani olevan hajustettu aidolla vaniljalla, niin se sitten tuoksuikin hyvälle (myöhemmin kävi ilmi että vanilja oli feikki).

Valitettavasti tällaisia "yliherkkyydestään" numeroa tekeviä on Suomessa paljon. Aidosti yliherkkä sukulaiseni kokee asian hieman nolona.

Ymmärrän että epämiellyttävät hajut aiheuttavat mm. etomista (itsellä pistäväntuoksuiset hajuvedet, oksennus ja voimakas tupakanhaju) ja joskus niille pitkään läheltä altisuminen aiheuttaa tavallisellekin ihmiselle päänsärkyä. Mutta silloin kun röökaava asiakas lemuaa vieressäsi puoli tuntia, voi sen ajan hengittää suun kautta.

Vierailija
47/81 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän käytät jo nyt varsin vähäisesti hajusteita ja olet ottanut yliherkät jo paremmin huomioon kuin voisi edes pyytää, sinuna en enää rajottaisi mitään. Olen itsekin hajusteyliherkkä enkä kehtaisi edes vaatia ketään työkavereistani olla käyttämättä hajusteita. Oudon kuuloista toimintaa siis työpaikallasi jos ihan käyvät huomauttelemassa...

Vierailija
48/81 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän käytät jo nyt varsin vähäisesti hajusteita ja olet ottanut yliherkät jo paremmin huomioon kuin voisi edes pyytää, sinuna en enää rajottaisi mitään. Olen itsekin hajusteyliherkkä enkä kehtaisi edes vaatia ketään työkavereistani olla käyttämättä hajusteita. Oudon kuuloista toimintaa siis työpaikallasi jos ihan käyvät huomauttelemassa...

Niin siis kommentit ovat esim. tällaisia: "Sulla on kyllä nyt jotain tosi vahvaa hajustetta, jätähän jatkossa semmoiset käyttämättä, kiitos." Ja sen perään sitten koko firmalle sähköposti, että "muistattehan huomioida työkaverit ja maltillisen hajusteiden käytön".

Vaikka siis joka päivä yhtä maltillinen hajusteiden käyttö minun kohdalla kuin aloituksessa kuvasin. Siksikin tätä lähdin kyselemään, kun hävettää, että kaikki saa sitten tästä kuulla yhteisjakelusähköpostissa. Kun minua on ensin siinä avokonttorin työpisteellä käyty ojentamassa, niin kyllähän sen muutkin näkee ja kuulee.

Ap

Vierailija
49/81 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun röökiltä ja paskalta haisemista ei kielletä, en todellakaan vähennä hajustettujen tuotteiden käyttöä. Samaan syssyyn voisi sitten kieltää vahvasti tuoksuvat ruoat, meidänkin työpaikan ruokailutilassa lämmitellään usein todella oksettavan hajuisia pöperöitä, niin että itseltä menee ruokahalu. Mihin voin valittaa?

Vierailija
50/81 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on eräässä harrastusryhmässä yksi niin hajuyliherkkä, että se saa väristys-tukehdus-tajunmenetyskohtauksen hajuista. Varsinkin jos tuttuun ryhmään tulee joku uusi harrastaja, jonka ko. ihminen kokee uhaksi.

Kas kummaa sama ihminen ei ole moinaankaan omien lähimpien kaveriensa tuoksuista, ja sujuvasti jopa kävelee kosmetiikkamyymälän hajustehyllyjen ohi kuolematta (mihin en kykene itsekään, vaikka en nyt mikään maailman hajuyliherkin olekaan).

En pidä siitä että missään käytetään voimakkaita hajusteita ja parfyymejä. Mutta järki kaikessa. Itse käytän omia miedontuoksuisia pesuaineitani ja tuoksutonta huuhteluainetta, tavallista dödöä ja kosteusvoidetta. Hajuvesiä ja hiuslakkoja en käytä. Uskon kyllä että ihmiset voivat reagoida hajusteille, mutta uskon myös, että joukkoon mahtuu aina myös joku huomionhakuinen kärtty, joka haluaa vain hallita muita.

Vierailija
51/81 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toimistossa valtaosa tupakoi. En pidä hajusta sitten ollenkaan, paskakin haisee paremmalle, mutta en valita. Joskus vaan jotain täytyy sietää. Mut varmaan naurettais ulos, jos pyytäisin pomoa rajoittamaan tupakointia!

Kärsitkö tupakanhajusta oikeasti?

En kärsi, mutta en siitä pidäkään, joten kukaan ei voi mullekaan tulla sanomaan, että käytän väärää huuhteluainetta tai dödöä!

Vierailija
52/81 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työantaja voi määrä työntekijää laittamaan miedompaa hajuvettä tai vaihtamaan shampoota vähemmän tuoksuvaan.

Voin vaihtaa jos kustantaa :D

Vierailija
53/81 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis kommentit ovat esim. tällaisia: "Sulla on kyllä nyt jotain tosi vahvaa hajustetta, jätähän jatkossa semmoiset käyttämättä, kiitos." Ja sen perään sitten koko firmalle sähköposti, että "muistattehan huomioida työkaverit ja maltillisen hajusteiden käytön".

Vaikka siis joka päivä yhtä maltillinen hajusteiden käyttö minun kohdalla kuin aloituksessa kuvasin. Siksikin tätä lähdin kyselemään, kun hävettää, että kaikki saa sitten tästä kuulla yhteisjakelusähköpostissa. Kun minua on ensin siinä avokonttorin työpisteellä käyty ojentamassa, niin kyllähän sen muutkin näkee ja kuulee.

Ap

Mikset samantien ilmoita, ettet ole käyttänyt mitään voimakasta hajustetta, joten et voi asiaan sen paremmin vaikuttaa. Ja sähköpostiin vastaus kaikille, että hajusteiden karsimisessa riittänee parfyymien ja hajuvesien karsiminen, joten toivot myös heiltä ymmärrystä muita kohtaan. Älä ole tuollainen tossukka!

Vierailija
54/81 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eihän sitä hajusteyliherkän kannata mennä selvittämään sitä, että voisiko joku sairaus esim. korostaa omaa hajuaistia. Helpompi muuttaa koko ympärillä oleva maailma valitus kerrallaan.

Vierailija
55/81 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusuhdemieheni töissä voisi kyllä käyttää hieman vähemmän partavettä, sillä joka kerta, kun hieman muhinoimme, tuoksun tuntikausia häneltä, huonekaverinikin sen haistaa, vaikka onkin hienotunteinen (hänellä hajusteyliherkkyys). Itse sen sijaan huomioin työkaverini sekä miehen vaimon olemassaolon välttämällä hajusteita.

Vierailija
56/81 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aah, onneksi olen ranskalaisella työpaikalla. T: Chanel 19 ;-)

Vierailija
57/81 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikset samantien ilmoita, ettet ole käyttänyt mitään voimakasta hajustetta, joten et voi asiaan sen paremmin vaikuttaa. Ja sähköpostiin vastaus kaikille, että hajusteiden karsimisessa riittänee parfyymien ja hajuvesien karsiminen, joten toivot myös heiltä ymmärrystä muita kohtaan. Älä ole tuollainen tossukka!

Olen ajatellut, etten varmaan vain haista omia hajujani ja kyllä muutkin näitä huomautteluja ovat monesti saaneet. Että, jos toinen on oikeasti niin yliherkkä, ettei kestä niitä joitain hajustettuja tuotteitani.

En pidä itseäni kovin tossukkana muuten. Tämä aihe on mulle aika vieras ja olen halunnut pitää töissä yllä iloista ja toiset huomioonottavaa ilmapiiriä. Mutta näiden kommenttien johdosta totesinkin, ettei enempää tarvitse itse tehdä :)

Ap

Vierailija
58/81 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäyksenä vielä että tällä ei ole hajusteyliherkkiä. Lieneekö suomalaiseen tautiperimään kuuluvaa?

Vierailija
59/81 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäyksenä vielä että tällä ei ole hajusteyliherkkiä. Lieneekö suomalaiseen tautiperimään kuuluvaa?

Varmasti, kulkee käsi kädessä mielensä pahoittamisen kanssa :D

Vierailija
60/81 |
15.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös tällainen "hajusteyliherkkä". Nimenomaan lainausmerkeissä. Vain tiettyjen naisten käyttämä tuoksu ärsytti häntä ja tiettyjen ei, eikä esim. miesten erittäin voimakas tuoksu koskaan. Kyse on siis ihan kiusanteosta ja vallankäytöstä.

Itse käytän eau de toilette tason tuoksuja eikä tuo nainen tullut minulle koskaan sanomaan mitään. Ei Chanelista eikä muista tuoksuista. Mutta tietyille naisille sanoi, tuijotti vihaisesti ja selän takana kaikille valitti miten hän ei pysty edes töihin kun päähän sattuu niin tuo hirveä tuoksu ja kuinka hän on yliherkkä. Miehille hymyili mielistellen vaikka olisi millainen axe-pilvi leijunut miekkosen ympärillä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi