Mielipiteitä hajusteiden käytöstä työpaikalla
Tilanne on siis tämä: avokonttori, useita kymmeniä työntekijöitä joukossa muutama hajusteyliherkkä.
Kaikkia on ohjeistettu huomioimaan työkaverit ja olemaan käyttämättä kovasti hajusteita. Nämä muutamat yliherkät käyvät ihan naamatusten huomauttamassa, jos jollain heidän mielestään liian vahva hajuste.
Haluan ottaa heidät huomioon, en ikinä käytä hajuvettä työpaikalla enkä laita vaatteisiin huuhteluainetta (pesuaine hajusteeton). Silti saan huomautteluja. Kuitenkin olen nuori nainen, meikkaan ja laitan hiuksiani. Samoin hikoilen aika paljon enkä halua luopua miedosti hajustetun deodorantin käytöstä, en vaan halua haista hielle.
Mitä mieltä olette, kuinka pitkälle pitää oikeasti omaa toimintaa rajoittaa työkavereiden vuoksi? Kukaan heistä ei kuitenkaan koskaan saa mitään varsinaisia näkyviä oireita tai muuta vakavaa, kuten ymmärtäisin jonkun kala-allergian kohdalla, että ihan oikeasti ei kukaan saa kalaa syödä.
En todellakaan haluaisi vaihtaa kaikkia hiustenhoitotuotteita ja kosmetiikkaa johonkin hajusteettomiin eri tuotteisiin. Hiusöljy tuoksuu todella miedosti, samoin jotkin muotoilutuotteet, se deodorantti ja ehkä jotkin kasvovoiteet yms.
Onko mielipiteitä? :)
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee tietyistä voimakkaista hajuista migreeni. Että ymmärrän kyllä tosi hyvin, jos jonkun käyttämä shampoo esimerkiksi voi tuoksua liian voimakkaasti toisen mielestä. Jopa pyykinpesuaineiden haju on laukaissut minulle migreenikohtauksen. Itse välttelen työpaikalla näiden voimakkaasti tuoksuvien seuraa. Aina se ei ole mahdollista ja migreenikohtaus on siitä "palkintona". Työnantajan kannattaisi suhtautua asiaan sen vaatimalla vakavuudella, koska sairaspoissaolot tulevat pidemmän päälle kalliiksi...
Mites sitten juuri tämä kun yhtään sairauspoissaoloa tai töissä tullutta migreeniä ei ole? Eikai työnantajakaan voi parin henkilön sanomana sanella muiden elämää, vain kun he sanovat niin, että tämä nyt häiritsee.
Siis että koko toimiston pitäs vaihtaa shampoo ja pyykinpesu aine?? Eikö migreeniin ole ennaltaehkäsevää lääkettä?
En voi vastata muiden puolesta, koska nämä ovart yksilöllisiä asioita, mutta kyllä mä käytän itsekin miedosti hajustettua deororanttia ja esim. shampoota, vaikka hajuvesistä saankin päänsärkyä. Eli en ihan niin miedoista hajuista sitä päänsärkyä saa. Myöskään luonnollisista hajuista kuten kahvista en päänsärkyä saa vaikka olisi pahakin haju, vaikka hienhaju. Voi olla että varsinainen päänsäryn aiheuttaja on minulla itse asiassa jokin hajusteissa käytettävä liuotin.
Meillä toimistossa valtaosa tupakoi. En pidä hajusta sitten ollenkaan, paskakin haisee paremmalle, mutta en valita. Joskus vaan jotain täytyy sietää. Mut varmaan naurettais ulos, jos pyytäisin pomoa rajoittamaan tupakointia!
Vierailija kirjoitti:
Vähemmistö joustaa. Mä en luopuis mistään arkisista kosmetiikoistani jonkun takia! Huhuh. Vaihdatko paitaa, kun työkaveri ei tykkää punaisesta?
Yliherkkyys ei ole sitä, että ei vain satu "tykkäämään" jostain. Tajuan ettei enemmistöltä voi vaatia ihan mitä tahansa, tuo vain ei ollut mielestäni sopiva rinnastus.
Mua ei kiinnosta muiden ongelmat. Käytän niitä hajusteita kun haluan. Kohta varmaan ei saa ladata akkua töissä, kun joku voi olla sähkölle allerginen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä toimistossa valtaosa tupakoi. En pidä hajusta sitten ollenkaan, paskakin haisee paremmalle, mutta en valita. Joskus vaan jotain täytyy sietää. Mut varmaan naurettais ulos, jos pyytäisin pomoa rajoittamaan tupakointia!
Kärsitkö tupakanhajusta oikeasti?
Ei työantaja voi määrä työntekijää laittamaan miedompaa hajuvettä tai vaihtamaan shampoota vähemmän tuoksuvaan.
Hajusteyliherkkyys on vähän niin kuin sähköallergia.
Vierailija kirjoitti:
Hajusteyliherkkyys on vähän niin kuin sähköallergia.
Molemmat on helpottuu enkelihoidoilla.
7 jatkaa.
Se jäi sanomatta että kuten täällä on jo puhuttukin, tämä kyseinen yliherkkä on tosiaan yliherkkä kaikelle mihin liittyvät toiset ihmiset. Telkkarista katsotaan juuri sitä mitä hän haluaa (jolloin volyymi väännetään täysille ja työhömme liittyvä keskustelu on kielletty). Jos taas sieltä tulisi jollekin muulle mieluisaa ohjelmaa, telkkari laitetaan äänettömälle tai suljetaan kokonaan. Sen lisäksi hän on intohimoinen askartelija ja ajoittain järjestelee askartelutarvikkeitaan (työajalla!) meidän ainoan pöydän päällä levittäen sen täyteen erilaista pikkunippeliä ja -nappelia. Tällaisena päivänä kukaan muu ei saa edes istua pöydän vieressä, jotteivät nippelit mene sekaisin. Kun hänellä on huono päivä, muiden on oltava hipihiljaa (tämä ei kylläkään ole työssämme mahdollista ja sekös häntä sapettaa).
Itse en jaksa kuunnella tämän pässin edesottamuksia enää ollenkaan, ja pistänkin useimmiten vastaan oikein kunnolla. Hetkeksi hän kyllä hiljenee, ei meinaan ole tottunut siihen että joku ei tottelekaan kuningattaren päähänpistoja. Muut työkaverit yleensä kiittelevät minua jälkeenpäin, sanovat että itse ovat vuosien varrella vaan oppineet myötäilemään suuremman draaman välttämiseksi. Olen itse siis yksi uusimmista työntekijöistä, kuitenkin ollut töissä jo useamman vuoden.
Sori tää oli ehkä vähän off topic, mutta siis tässä tapauksessa hajusteyliherkkyys ei ole allergia vaan sosiaalista kyvyttömyyttä.
Ainiin se vielä, että tällä yliherkällä on siis raivoisa astma ja tuoksut siis laukaisevat kohtauksia (vaikkei olla koskaan nähty vielä yhtäkään). Silti tupakkaa menee noin aski työpäivän aikana. :)
Missä nämä yliherkät olivat viisi vuotta sitten? Onko tämä sairaus tarttuva, kun heitä ilmestyy nykyään joka puolelta? En usko että oikeaa allergiaa/yliherkkyyttä synteettisiä tuoksuja kohtaan voi olla NÄIN monilla, ehkä vain muutamalla prosentilla väestöstä. Monellako on esittää lääkärintodistus vaivasta?
Migreeniä toki joku voi saada tietyistä tuoksuista (esim. aldehydit), mutta että jostain dödöstä, se kuulostaa vain muiden kiusaamiselta.
Maailmaan nyt vain kuuluu hajuja ja Suomi on niiden suhteen miedoimmasta päästä. Jos jotain naamarasvan hajua ei kestä, niin sitten ei ole työkykyinen. Se ettei jostain tuoksusta pidä, ei tarkoita allergiaa.
Miksi ihmeessä ihmiset jaksaa välittää muiden kitinöistä? Sama asia kerrostaloissa, narinaa kaikesta ihan turhasta. Itse olen todennut, etten ole tullut taloyhtiöön tai työpaikalle kavereista saamaan ja vähät välitän näistä turhista kitinöistä. Toki normaalia järkeä käytän enkä esim. laita voimakkaita hajuvesia ja ovet suljen paukauttamatta niitä. Mutta suihkussa käyn milloin huvittaa, pihalla kuljen normaalisti, syön haluamaani ruokaa töissä ja käytän normaalia kosmetiikkaa töissä. Näiden valittajien valitukset vain ignooraan täysin; hymyilen kuin vähä-älyselle ja kopistelen pois. Suosittelen samaa myös muille.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole ihme, jos syntyy mielikuva, että yliherkät ovat herkkiä vain päästään.
Mä olen tavannut elämäni aikana monia "yliherkkiä", vain yksi näistä on ollut tavallinen ihminen (ja muuten se, joka selkeästi myös sai mm. päänsärkyä hajuista) ja kaikki loput on olleet henkilöitä, jotka valittavat muutenkin koko ajan kaikesta ja lähinnä vain pilaavat koko ympärillään olevan ilmapiirin.
Sama. Lisäksi heillä on usein fibromyalgia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua häiritsee asenne, että yliherkkyys = huomionhakuisuus. Tuo
jonkun väite, että se on vain korvien välissä, oli kyllä kaiken huippu... Miksi on niin vaikea uskoa, että hajusteenne aiheuttavat oikeasti pahaa oloa joillekin?(Muuten vain haisevista, epähygieenisista ihmisistä valittaminen on hyväksytympää. Mitäpä jos minä lopettaisin suihkuttelun ja väittäisin reaktionne hajuihini olevan turhaa hienostelua tai mielenvikaisuutta? Mutta enpä tee niin, koska uskon hajujen oikeasti haittaavan.)
Ongelma on sillä, joka niitä oireita saa. Ei sillä, joka niitä käyttää. Jos on ongelma niiden tuoksujen kanssa, niin sitten valitaan paikka, missä niitä ei ole, eikä aleta muiden elämää liikaa rajoittamaan.
Ja valtaosa näistä kitisijöistä kitisee paljon kaikkea muutakin, että aika usein se kyllä ihan omassa sietokyvyssä se vika on.
Tulikohan väärä sanavalinta? Tietysti ongelmana on huono sietokyky, jos on yliherkkä. Ei kai olisi mahdollista, että olisi samalla yliherkkä jollekin, kun sille olisi hyvä sietokyky.
Ehkä ns. yleiskitisijät ovat yliherkkiä kaikelle tai tosiaan vain negatiivisia ihmisiä (kuten ehkä pikemminkin tarkoitit?). Pilaavat maineen ja uskottavuuden niiltäkin, joilla on vaikeaa omasta asenteesta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua häiritsee asenne, että yliherkkyys = huomionhakuisuus. Tuo
jonkun väite, että se on vain korvien välissä, oli kyllä kaiken huippu... Miksi on niin vaikea uskoa, että hajusteenne aiheuttavat oikeasti pahaa oloa joillekin?(Muuten vain haisevista, epähygieenisista ihmisistä valittaminen on hyväksytympää. Mitäpä jos minä lopettaisin suihkuttelun ja väittäisin reaktionne hajuihini olevan turhaa hienostelua tai mielenvikaisuutta? Mutta enpä tee niin, koska uskon hajujen oikeasti haittaavan.)
Ongelma on sillä, joka niitä oireita saa. Ei sillä, joka niitä käyttää. Jos on ongelma niiden tuoksujen kanssa, niin sitten valitaan paikka, missä niitä ei ole, eikä aleta muiden elämää liikaa rajoittamaan.
Ja valtaosa näistä kitisijöistä kitisee paljon kaikkea muutakin, että aika usein se kyllä ihan omassa sietokyvyssä se vika on.
Tulikohan väärä sanavalinta? Tietysti ongelmana on huono sietokyky, jos on yliherkkä. Ei kai olisi mahdollista, että olisi samalla yliherkkä jollekin, kun sille olisi hyvä sietokyky.
Ehkä ns. yleiskitisijät ovat yliherkkiä kaikelle tai tosiaan vain negatiivisia ihmisiä (kuten ehkä pikemminkin tarkoitit?). Pilaavat maineen ja uskottavuuden niiltäkin, joilla on vaikeaa omasta asenteesta riippumatta.
Kiitos asiallisesta keskustelusta ja kommenteista puolesta ja vastaan. Mukavaa palstailua :)
Tän keskustelun perusteella päädyin siihen, että toimin samaan malliin kuin ennenkin. Huomioin hajusteyliherkät mutten enempää ala elämääni rajoittamaan tai kosmetiikkaosastoani uusimaan. Ainakaan ennenkuin on jotain järeämpää näyttöä siitä, että jonkun toisen elämänlaatu tai työkyky kärsii. Eli varmaan sitten esimiehen tai työsuojeluvaltuutetun yhteydenottoa odotellessa. (Keskustelu toki saa jatkua edelleen :D)
Ap
Numero 15 lisää: Kuten jo sanoin, pyrin itse aktiivisesti välttämään voimakkaasti tuoksuvien seuraa. Mielestäni tuoksut ovat liian voimakkaita silloin, jos työpaikalle tultuaan tietää jonkun toisen ihmisen jo olevan paikalla (tuoksusta), vaikkei häntä näy missään. En ole ainoa työpaikallamme, joka tunnistaa nämä voimakkaasti tuoksuvat henkilöt. Eräällä työkaverillani on paha astma ja hän saa hengenahdistuskohtauksen voimakkaista tuoksuista. Millään en voi omaa migreeniäni tai sen voimakkuutta toisille todistella, mutta ne joilla migreeni on, ymmärtävät kyllä ongelman. Kaikille migreenistä kärsiville voimakkaat tuoksut eivät ole ongelma, minulle tietyt tuoksut ovat, kaikista voimakkaista tuoksuista migreenini ei laukea.
Miksi ihmeessä näille sairastelijoille pitää maksaa samaa palkkaa kuin muille, jos ovat jatkuvasti pois töistä? Itseäni suorastaan ärsyttää saada samaa palkkaa kuin henkilö, joka jatkuvasti on pois töistä milloin migreenin tai muun vähänhuono-olo-oireen takia. Jos sairaslomapäiviltä aletaan karsia palkkaa, niin kummasti nämä hajusteyliherkätkin alkavat pystyä taas tekemään töitä..
Saat olla kyllä tosi lähikontaktissa jos jonkun pyykinpesuaineen tuoksu häiritsee... Kuka käskee tulla ihan iholle?
Se on ihan riittävää huomioimista ettei koko pulloa hajuvettä kaada kerralla niskaansa. Huuhteluaineiden tai käsirasvojen ym. käyttöä ei voi keneltäkään evätä.